Trenger vi egentlig 4hjulstrekkere??
#41
Posted 21 January 2009 - 17:59
#42
Posted 21 January 2009 - 18:53
#43
Posted 21 January 2009 - 19:24
Det tipper jeg er en såkalt buggy. Bakmontert motor, breie bakhjul, forholdsvis lang fjæringsvei og storparten av vekta på bakhjula. De kjører på fart, ikke grep. Jean-louis Schlesser har kjørt med slike biler i Rally Dakar i flere år med bra resultater, så nå hermer vel Hummer etter.
Edit:
Dette er ihvertfall Team USA sin H3, den er 4wd. Men den bilen har overraskende nok ikke turbo. Det er en sugemotor! . Det er fortærende at en ikke kan se Rally Dakar på TV, de eneste jeg vet om som dekker rallyet er Eurosport MED HELE 10 MIN per dag, like før midnatt
Edited by Snømannen, 21 January 2009 - 21:38.
Heisann, enda en ulyd!
Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere
#44
Posted 21 January 2009 - 20:00
#45
Posted 21 January 2009 - 21:14
Det umulige tar bare litt lengere tid:)
#46
Posted 03 March 2009 - 11:17
Byttet inn Freelanderen (etter, pussig nok, 4 problemfrie år) i en Volvo V50 i fjor, men siden den gang har fruen savnet 4x4 og Freelanderen stort. Fin liten bil hvor man sitter høyt og oversiktlig samtidig som at man aldri står fast.
Sjøl begynte jeg å jakte i 2005, men har fisket siden rundt 1980. Da jeg sjøl etter hvert hadde en 94-modell MB E250 diesel stasjonsvogn, med høy bakkeklaring (varebilfjører) og ASD-diff på bakakslingen følte jeg ikke behovet lenger egentlig. MB'en var utrolig bra på dårlig vei, og også i glatte oppoverbakker, selv med piggfri vinterdekk. Solgte denne i høst da jeg hadde mer lyst på 4x4, men endte opp med en Peugeot 306 som midlertidig bil da jeg ikke fant noen interessant nok 4x4 (Vitara cab eller Pajero II kort). Etter kjøpet av 306'en merket jeg et stort savn! Bakkeklaring på dårlig vei! 306'en og V50'en fikk juling på elendige Hedmarksveier. Endte etter hvert opp med en billig Pajero II (lang, men pytt...). Etter det har jeg ikke savnet lav bil igjen! Synes fremdeles at flere 4x4 av høy, stor type er stygge og klumpete da... Ikke mye stil over en gammal råtten Pajero i forhold til en strøken MB 124 fra samme tid... Men de er jo gode biler på hvert sitt område!
Opp gjennom årene har vi altså ikke hatt stor bruk for 4x4, men endel av dem er høye og oversiktlige, perfekt for små fruer (min er 161 cm) som ikke føler seg topp på dårlige vinterveier. Ikke et stort must, men definitivt en fordel!
For jegere og fiskere ser jeg på det som rimelig nødvendig. Har ikke vært borti mange stuegolv-type veier i skogen! Med lav bil uten ekstra drivverk er det mye større sjanse for å stå fast eller kjøre i filler understellet. Har sjøl tatt bunnpanna på en MB 190, midt i tjukke skauen, 15 mil hjemmefra en søndag formiddag (og med automat, som ikke kan taues stort)... Det ble en lang dag det!
Så ja til 4x4! Vi MÅ ikke ha det, men du verden så mange problemer vi kan unngå ved å ha det! Så får en tåle at mange av dem er store, stygge og klumpete. Men jaggu er de tøffere enn mange småbiler da! Er liksom ikke samme sjela i en Hyundai Accent som i en massivt modernisert Pajero II eller en heftig Landcruiser.
Fruen: "Neste gang er det JEG som skal ha bil! Det skal være en Volvo XC 60!"
Jeg: "Nei, du skal ha MB GLK! Du skal få et ultimatum: Enten A: Volvo XC 60 og bo alene, eller B: MB GLK og beholde drømmemannen!"
Gjett hvem som vant den diskusjonen...
Hjelper ikke at jeg truer med skilsmisse om det ikke blir MB GLK (Mercefreak jeg ama...). Bare å flytte det, får jeg beskjed om... I grunn dumt at huset er hennes på en måte... Er dømt til et liv med Volvo! Argh...
Uansett, vi møtte lyset i en Landrover Freelander!
#47
Posted 03 March 2009 - 11:38
meg, min far, mine to brødre, har hatt et hav av 240er i alle modeller og årstall, og vi kan vel alle være enige om at det ikke er bilen hvis man skal være miljøbevisst!!
vi har nå 00 terrano,06 hilux, patroler og kan vel garantere at disse er bedre for miljøet enn 240..(Fattern har 240 ennå, vanskelig og omvende..lillebror har Ramcharger- jo da den forurenser sikkert mer)!
1 stk LC80 og 1 stk LC70
#48
Posted 03 March 2009 - 17:31
Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!
#49
Posted 11 March 2009 - 22:54
Bilen var (det skal den ha)romslig og praktisk med barnevogna rett inn bak, sammen med buret til bikkja. Var jo forsåget behagelig å kjøre også da, men en liten smule lat (les ble forbikjørt ikke kjøreforbi). Men når det ble vinter i gamlelandet, noe det faktisk hender med et land som står ute hele året, slik som Norge gjør, da ble far oppsatt med WW og mor "disponerte" far sin Hi-luks.
Etter tre lange og kalde vintre med mye og fantasifulle språklige variasjoner om WW og dets opp havs land, fikk far nok, da gikk far til innkjøp av Chevy van til seg selv, (ingen videre utpreget vinterbil det heller. Men der er det muligheter for og få på kjetting når det kniper, lastebil registret sådan. Lettere med tilgivelse en tillatelse. Hu mor skjønte vel at far hadde fått nok vil jeg tro. Men som sagt, Cevy van og vinterføre er jo ingen videre utmerket kombinasjon. Har det gått bra en gang går det bra en gang til tenkte far og Kjøpte Ford. Mor litt skeptisk i begynnelsen, men etter første prøveturen var far tilgitt så det holdt, selv om Forden er lastebil registrert den også (mor har bare 3500kg totalvekt). Nå har mor sin bil og far sin bil, praktisk og behagelig, selv om mor synes at mor sin bil er noe mere rotete etter at far sluttet og bruke mor sin. Rat i grunn?
Moralen er 4X4 er MORO, praktisk og kan brukes hele året. Samt at store biler er behagelig. Trenger ikke å lukeparkere, har godt av litt fysisk fostring.
P.S Skal få med barnevogn og bikkje bur i Forden også, samtidig.
Det umulige tar bare litt lengere tid:)
#50
Posted 12 March 2009 - 00:36
Kanskje greit med stor bil da? *Knegg*
Heisann, enda en ulyd!
Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere
#51
Posted 12 March 2009 - 21:53
En subb er "litt" grøvre enn en Subaru Legacy og Opel Calibra, som er de bila vi har hatt her. Hu liker ikke Patrolen min en gang....en liten, men lang Y60. Jeg vil helst ha tanks når jeg ferdes i trafikken jeg. Jeg har heldigvis en grov kufanger i trynet på den....dog ulovlig, så ved en personskade, så blir jeg vel hengt.....men jeg antar jeg og familien lever, og det er viktigst for meg. At andre tør å kjøre rundt i SMART biler osv......jeg blir redd bare jeg ser på dem jeg. Du kan jo pokker meg løfte den inn i en subb og reise avsted jo
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#52
Posted 28 May 2009 - 21:01
flyttede til sverige, og hørte desværre på konen, og kjøpte auda. spenderte det meste av min fritid, med en snøskuffe i handen, bare for at kunne få ut bilen, og selv med helt nye piggdekk, hadde jeg problemer, svenske småveier, er ikke mye bedre end de norske!
etter et par år, ville konen hjem til norge, og det fikk hun da lov til.
jeg flyttede med, og spenderte min første vinter i norge, med en ældre mazda 929, som blev stjålet av en dårligere bilist end jeg, (Les; fjellveg!)
vinteren etter blev kjørt med en 1980 thunderbird, og piggdekk, greit og absolut moro, men det var stadig i drammen sentrum, så udfordringerne var jo ikke de store.
så flyttede vi til nakkerud, og jeg opdagede at veiene herute, kunne trenge en kjærlig hand, eller 15.
på det tidspunkt, kjørte jeg dodge aspen, og den er ikke bra på vinter veier.
så det blev byttet og handlet, og da var der subb, på tomten.
har ikke funderet på andre biler siden, men konen maser om toyota, og jeg siger "jada, du kan få det, akkurat som du vil!"
men JEG VIL ha 4x4, bare for at være sikker på at kunne komme sikkert frem.
er der noget jeg har opdaget, så er det, "at jo større bilen er, jo mere avstand holder de andre"
ikke for ingenting, at subben min het "Grimme riper" hehe
miljømessigt, så bruker jeg flere penge og mere tid på at holde den ene bilen på veien, end jeg har brugt på de andre bilerne jeg har haft!
jeg går ind for gjenbruk! (er der nogen, som har en rutemotor, til en F-250?(har stadig deler til suburban liggende til salg))
forden kjører på miljødiesel, og kommer sikkert til at overleve samtlige toyota prius, på de norske veie
den er sikker i trafikken, alle kan jo se den, når den er så stor, så de kjører ikke på den!
har jeg glemt noget?
ja, COOLFAKTOREN, det er cool med 4x4, Bare spørg den flinke damen på tolpinrud, da hun sat fast i vinters!
#53
Posted 28 May 2009 - 22:27
Men den kan bli trang siden man har 2 barn og må ha med en barnevogn ++++ med seg når man skal noe. så jeg bruke storbilen viss man skal på ferie og når man vet at man skal handle litt større ting, er jo stas og slippe å klappe sammen barnevognen.
Busstilbudet her nord er midt mellom dårlig og borteverende. sne har vi rikelig med her oppe snedde litt i dag og
Du skal bare sende broren din oppover til nordkyn for et par år så får han se at 4 hjulstrekk er en god ide
Ps kjørte på en enorm elg (ca. 500kg) i 70-80km/t med suburbanen min, hadde fruen, barn og en kompis med i bilen, ble ingen person skader.
Traff jævelen midt på, så fikk elggørr på taket, rundt motoren, underbilen og andre plass en eksplodert mage ++ kommer seg.
Så elgen døde momentant og knekkte fotene for så å bli overkjørt. brukte 3 dager på å skifte frontplate, skjermer, panser, vannpumpe, radiator, litt ledninger og dører, så var bilen på veien igjenn.
Prøv å kjør rett på en elg i 70-80 med en personbil så har du det gående, viss du sku vere så heldig at du overlever
Edited by bjopii, 28 May 2009 - 22:45.
#54
Posted 28 May 2009 - 23:31