Har kjøpt en turbo med intercooler(brukt) som jeg skal sette på king caben min. Har sett litt på den å tror at den hører til st25 motor, så blir litt ombygging på rørene eneste. Turbin inni går bittelitt tregt rundt, har hørt at man nesten skal kunne "blåse" på den så går den. Hvordan er det egentli?
Bilen er gått 230k, men motor noe mindre siden min er en 86modell som ble ommbygget i -91 fra bensin til diesel. (TD25motor).
Noen som har tips til å hente oljetrykk, eksos dimensjon, dieselpumpa osv?

Turbo Nissan KC TD25
Started by
kctd25
, Nov 22 2008 17:26
1 reply to this topic
Posted 22 November 2008 - 17:26
Størst først!
Posted 24 November 2008 - 13:05
QUOTE(kctd25 @ 22 Nov 2008, 17:26) <{POST_SNAPBACK}>
Har kjøpt en turbo med intercooler(brukt) som jeg skal sette på king caben min. Har sett litt på den å tror at den hører til st25 motor, så blir litt ombygging på rørene eneste. Turbin inni går bittelitt tregt rundt, har hørt at man nesten skal kunne "blåse" på den så går den. Hvordan er det egentli?
Bilen er gått 230k, men motor noe mindre siden min er en 86modell som ble ommbygget i -91 fra bensin til diesel. (TD25motor).
Hei,
Jeg holder på med samme prosjekt med samme bil.
Jeg har undersøkt masse og funnet ut følgende:
Oljetrykk henter du fra oljetrykksmåleren på motorens høyre side, eller etter oljefilteret(det er nærmere). Turboen vil gå mye lettere med varm olje enn om du skvetter litt kald olje i den og prøver å snurre på den. det er med andre ord ikke farlig at den er bittelitt treg når du snurrer på den. du bør sjekke hvor slitt turboen er før du setter den inn, det skal være litt slakk sideveis på akslingen i turboen men minst mulig fra og mot deg når du ser inn i innsuget. jeg måtte nemlig skaffe ny turbo pga mye slitasje. det er flytelager i disse turboene derfor er det slik.
du bør øke dimensjonen på eksosen til 2,5-3" og skaffe en lyddemper med mindre motstand. noen mener du kan bare fjerne en lyddemper siden den bråker mye mindre med turbo enn uten.
En anne ting du må passe på (det viktigste) er utløpet på oljen fra turboen. den må gå rett ned (ingen løkker på slangen) og inn i bunntroa over motorens oljenivå. her må det renne helt fritt!! hvis du ikke er nøye med dette kan turboen lett skjære seg!
Diesel pumpa er det en skrue med låse mutter du må stille på for å øke dieselmengden. er ikke sikker på om det er noe fast regel for å stille denne men det jeg har blitt fortalt er at du skal stille til den soter masse i kraftige oppoverbakker, og så litt tilbake. da kommer det svart røyk når du trør klampen i bånn men ikke til vanlig.
Håper dette var litt til hjelp. så får du ha lykke til med prosjektet. P.S ved turbo tryk på ca 0,8 bar får du 115Hk med utstyret ditt

Skål, og lykke til!
-Andreas-
rocky'n min sa: "det som ikke knekker meg, gjør meg sterkere"