Gå til innhold



Foto

Trimming av 7.3 Powerstroke


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
23 replies to this topic

#1 gsimon

gsimon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 330 Innlegg:

Posted 17 February 2004 - 00:00

kommer til å putte motor fra 1995 E350 i vannjet-båten min,

Noen av dere som har erfaring med trimming av denne full-elektroniske motoren ?

Nå har den 215 hk, men målet mitt var oppunder 400 hk.

Jeg tenker å gjøre følgende:

* stooor Intercooler, ((finnes ikke på stakkars E350'n)) men er visst et av virkemidlene for å få fram 250-hk i F-serien...

* Trimchip

* Kanskje laser-brenning av dysene for å gi mer diesel på originalchip??

* Propan-anlegg, er ikke så lurt i båt kanskje, men er man desperat for litt fart, så skal det visst bli veldig bra å tilsette 5 % propan sammen med dieselen.

* Hybrid-turbo ? ser at det selges større turboer som visst gir mer luft og mindre motstand,

Noen av dere som har prøvd å trimme 7.3 Powerstroke'n ?


Med så stort motorvolum tror jeg det er håp om å få fram mye mer effekt, men det blir nok behov for mye kjøling også.

Fint å høre om noen av dere sitter med erfaringer ? wink.gif wtf.gif

I tillegg har jeg veldig behov for WIRING DIAGRAM,
Noen som har tilgang på en verksted-manual, eller kopi av CD-platen? så skal jeg gjerne betale bra som takk for hjelpen,

Hilsen
Gsimon

#2 Jay

Jay

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 20 February 2004 - 00:00

så hobbyene er offshore og offroad? smile.gif

#3 gsimon

gsimon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 330 Innlegg:

Posted 18 February 2004 - 00:00

her er et bilde av båten, blir morsomt,
litt avveksling fra Offroad-bil i sommer tongue.gif


men denne siden handlet forhåpentligvis om motortrimming av Powerstroke,

og det trenger jeg, for vannjet-aggregatet som er anskaffet er en racing-prototyp, som trenger 390 hk v/3300 rpm.

Takk for alle tipsene !

får vel ta meg en USA-tur nermere sommeren å skaffe litt spesialdeler til motoren smile.gif

hilsen Gsimon

#4 lulle

lulle

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 199 Innlegg:

Posted 17 February 2004 - 00:00

Se på siden til hypermax enginering.De bygger traktorpuller motorer av 7,3 pluss vanlig trimning i bil.

#5 EKJ

EKJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1257 Innlegg:

Posted 17 February 2004 - 00:00

Man får kjøpt en powerbox som gir mere hester uten at du trenger og gå inn i hjernen.... dette gir ca 280 til 300 hester i en bil... Du tjener vel litt ekstra ved å kjøre vannkjøling på intercooleren.. skal du ha høyere effekt bør du nok tenke på et annet turbo aggeregat osv... Hjernen må vel uansett forandres, da det er "eksos brems" osv i bil... og du vil antakelig få feilkoder ved å fjærne dette!!! Har ikke hørt om andre som har mont dette i båt...

#6 Jay

Jay

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 547 Innlegg:

Posted 17 February 2004 - 00:00

intercooling i båt er tilnærmet 100% effektivt! de klarer jo hente myyyye pulver ut av turbomotorer i båt p.g.a. så lav ladelufttemp og da masse ekstra luft inn i motor.

hybrid turbo er som oftest at de spleiser 2 turbiner til 1 slik at det begynner å lade tidlig, men også følger med til topps, du kan lese mere om det på turbonetihcs sine sider

har du bilder av båten?

#7 lulle

lulle

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 199 Innlegg:

Posted 29 February 2004 - 00:00

Har en ps. stånde som skal inn i en bil en gang jeg får tid.Jeg hadde hørt litt med gutta på hypermax tror jeg.Når jeg var der hadde de en vanlig 7,3 i bremsebenken men vi fikk ikke se noen tall da han var missfornøyd med effekten på den. Sulle bli en puller motor. Det vi så var at hele manifolden og turboen var så røde at du hadde følesen av å se igjennom dem så jeg antar at de tok ut mye hester alt da.De modifiserer også den gamle pompa sånn at den ikke leener ut på slutten men " bråstopper".(passer jo ikke på motoren din da) Monterte et kitt fra dem uten cooler på en f250 7,3 og den dro godt etterpå.

#8 gsimon

gsimon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 330 Innlegg:

Posted 29 February 2004 - 00:00

Hei Randknu,

Powerstroke har ikke diesel-pumpe, den er full-elektronisk, og har bare 8 individuelle trykkforsterkere, drevet fra motor-olja !!!

Da er det ingen "skrue" å stille på, her må man gjøre ett av følgende:

* Øke pulstiden på 110volt styresignalene (ny chip)
* Øke hullet i dysene, da vil de få inn mer diesel på den tiden de er aktivert. Dysene kan visst "erroderes" i USA, vet ikke om noen gjør det her hjemme.
* Øke motorolje-trykket. Tror det er ca 100 bar i dag. ((egen pumpe for høytrykks-olje på motoren))

Ja jeg vet at jeg skal ha mer diesel inn, og ja jeg skal øke turbo-trykket !! Men det viktigste er jo å få på en stooor intercooler. Det finnes ikke på E350'n. Intercooler er det som gjør at man får 250 hk på noen biler (F250), mens E350'n har bare 215 Hk.

Er det ingen av dere som kjører Ford bil med Powerstroke selv... ?? wtf.gifwtf.gif biggrin.gif

hilsen Gsimon

#9 randknu

randknu

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1784 Innlegg:

Posted 29 February 2004 - 00:00

den motoren er vel heller lite aktuell i båt uansett siden det er bensin... det blir det fort $$$$ av. du skulle kansje hørt med noen i traktorpulling miljøet. de kan trimme det meste. ellers ville jeg justert opp turbotrykket og dieselpumpa tilsvarende. Det finnes jo firma som trimmer her ilandet også, har du hørt med dem?

-Knut

1978 Blazer K5

#10 randknu

randknu

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1784 Innlegg:

Posted 29 February 2004 - 00:00

har du sett den filmen med F-350 super duty diesel på drag strippen? der har du gamper. og ganske sikkert mer enn 700Hk jeg vet ikke hvilken motor det er men det er diesel.

-Knut

1978 Blazer K5

#11 gsimon

gsimon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 330 Innlegg:

Posted 27 February 2004 - 00:00

Hehe... ser at du er GM-fan Low-Cost!

Men som jeg sa, PowerStroke er allerede innkjøpt.

For det andre, kan vi ikke forsøke å holde denne artikkelen om akkurat trimming av Powerstroke 7.3 (Gjerne med referanse til bil) cool.gif

Er det ingen av dere som kjører Ford (bil) med denne motoren?

Hilsen Gsimon

#12 Team Low Cost Offroad

Team Low Cost Offroad

    --- rubrikk til salgs ---

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1599 Innlegg:

Posted 27 February 2004 - 00:00

Om jeg personlig skulle valgt båtmotor ville jeg gått for denne..... Men det er jo SELVFØLGELIG ett pris spørsmål wink.gif

<b>GM Vortec HP3 8100 V-8 Marine Engine</b>

Configuration: 8.1L V-8
Displacement: 496 cid (8127 cc)
Bore x Stroke: 4.25 x 4.37 in (107.95 mm x 111 mm)
Valvetrain: Pushrod actuated, overhead canted valves (2 valves per cylinder)
Valve Lifters: Hydraulic rollers
Compression Ratio: 9.1:1
Firing Order: 1-8-7-2-6-5-4-3
Fuel System: Port fuel injection
Recommended Fuel: Gasoline (unleaded)
Main Bearing Caps: 4-bolt cast iron
Peak Horsepower: 525+ hp (392 kW) @ 5400 rpmm
Peak Torque: 560+ lb-ft (685 Nm) @ 4000 rpm
Mass (as Shipped): 740.75 lb (336 kg)
Manufactured: Tonawanda, NY
MATERIALS:
Cylinder Block: Cast iron
Cylinder Head: Cast iron (with exhaust valve seat inserts)
Crankshaft: Cast nodular Iron
Main Bearing Caps: Cast nodular iron
Camshaft: Steel
Connecting Rods: Forged steel 1141 SAE
Pistons: Hypereutectic cast aluminum
Intake Manifold: One-piece coated cast aluminum
COMPONENT DESCRIPTIONS:
Oil Pump: High-volume oil pump assembly
Engine Oil/Sump Capacity: 7 qt
Throttle Type: 75-mm mechanical throttle body
Fuel Delivery System: Port fuel injection
Ignition Coils: Coil-near-plug ignition system
Spark Plugs: Platinum tipped (1.5-mm gap)

Offshore er jo båt Verdens offroad biggrin.gif:D:D



Fordi Det Er Best Og Størst
________________________________

PS.
Vet du om en Lada Niva til salgs, send mail til lco@epost.no eller hkakh@usa.com takk.

#13 gsimon

gsimon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 330 Innlegg:

Posted 27 February 2004 - 00:00

Hehe... skulle gjerne hatt den nye 6.0-motoren,
Er vel mer "TDi"-sprut over den, med 4-ventil-teknikk osv.

Men det finnes jo fortsatt storebror 7,3 også på programmet, som forsåvidt har det samme motorolje-drevne trykkforsterker-pumpene (individuelle diesel-forsterkere, drevet av motorolje trykk)
Dette systemet er på alle Powerstroke, hvor en styrings-modul sender 110Volt styrepuls til hver "trykkforsterker" inne i topplokket.

Dysene har visst blitt mer raffinerte på de siste årgangene,
men for meg som klarer meg bra selv med noen små svarte "røyk-skyer" ved akslerasjon osv. så gjelder det antagelig bare å få sendt dysene mine til USA for laser-brenning biggrin.gif større hull = mer diesel

#14 Team Low Cost Offroad

Team Low Cost Offroad

    --- rubrikk til salgs ---

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1599 Innlegg:

Posted 26 February 2004 - 00:00

Dette er den nye Power Stroke:

<b>Engine Type:</b> Power Stroke® Diesel turbocharged 6.0-liter V-8 diesel Cast iron block and heads, forged steel crankshaft
<b>Horsepower:</b> 325 @ 3,300 rpm
<b>Torque:</b> 550 @ 2,000 rpm
<b>Valves:</b> 4 valves per cylinder, hydraulic roller
<b>Displacement:</b> 363 cubic inches / 5,954 cc
<b>Bore:</b> 3.74 inches / 95.0 mm
<b>Stroke:</b> 4.13 inches / 105.0 mm
<b>Compression Ratio:</b> 18:0:1
<b>Fuel Injection:</b> Electro-hydraulic fuel injection system
<b>Induction System:</b> EVRT™ electronically-controlled turbocharger
<b>Emission Controls:</b> Electronically-controlled exhaust-gas recirculation

Den nye Power Stroke har:

<b>Improved Fuel Injection</b>
A second-generation electro-hydraulic common rail fuel system (G2) uses high-pressure injectors adapted from the aerospace industry to efficiently manage fuel. The new injectors are much smaller, leaving room to accommodate four valves per cylinder. Higher injection pressure combined with four valves per cylinder increases performance and fuel economy while lowering emissions, due to more complete mixing of fuel and air for better combustion. The digital technology ensures precise fuel injection control for a quicker response to driver input, while optimizing fuel consumption.

The G2 fuel injection system uses the engine lubricating oil as a pumping medium. A dedicated high-pressure pump provides 3,000 psi lube oil to a common rail; then, in the injector itself, it is intensified by a ratio of 7:1 to 26,000 psi. This allows for flexibility that improves performance and fuel economy well beyond other fuel systems. Only at the very tip of the injector does the system see high injection pressure and it is not transferred elsewhere in the engine, alleviating concerns about fuel leaks under high pressure.

<b>Faster Acceleration</b>
The EVRT™ electronically-controlled turbocharger improves engine responsiveness and efficiency by allowing an infinitely adjustable supply of air. This adjustable airflow gives the Power Stroke diesel turbocharger the attributes of the best turbocharger match for all conditions - it acts like a small turbo for instant response at low speeds, and works like a large turbo when more airflow is needed at full power. Combining the flexibility of the fuel system with the electronically-controlled turbo, the engine responds to driver needs, optimizing performance, emissions and fuel economy.

<b>Cleaner Emissions</b>
To address clean air concerns, International has designed cooled EGR into the Power Stroke diesel. EGR recirculates some of the exhaust gas into the engine intake to help reduce peak temperatures in the cylinder where oxides of nitrogen (NOx) are formed. Cooled peak cylinder temperatures ultimately reduce NOx production, which in turn reduces ozone and smog in the environment.

Dette er den nye Power Stroke tenkte jeg bare skulle vise deg den smile.gif




Fordi Det Er Best Og Størst
________________________________

PS.
Vet du om en Lada Niva til salgs, send mail til lco@epost.no eller hkakh@usa.com takk.

#15 gsimon

gsimon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 330 Innlegg:

Posted 25 February 2004 - 00:00

Sånn liker jeg å høre biggrin.gif:D

Ufattelig mye deler å velge i fra USA!! ikke sett maken,
men så er det vel populært med store Ford's der borte også.

her er et motor-bilde:

Har forresten lest på nettet at det visstnok lønner seg å oppgradere visse deler til 99-årsmodell spec, foreksempel 110bar Oljepumpen, og den elektriske matepumpen for Diesel,

Spørs om ikke dette blir å kaste bort penger i første runde,

MEN: Jeg trenger fortsatt et Wiring Diagram for motorstyringen !!
Noen som kan hjelpe meg med det?
(som f.eks kan skaffe en kopi av CD-platen (teknisk manual) fra Ford?)
Min lokale Ford-forhandler hadde visst ikke den, bare noen som var satt opp for US-biler visstnok. Reiste derfor helt til en av disse store forhandlerene, men aldri i verden om jeg kunne få se wiring-diagram der nei...

Hilsen Gsimon

#16 Team Low Cost Offroad

Team Low Cost Offroad

    --- rubrikk til salgs ---

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1599 Innlegg:

Posted 25 February 2004 - 00:00

Ford 7.3 Liter Power Stroke er en oppfølger av den tidligere motoren.... Navistar som var en motor mye brukt av US Navy (av navnet) som aggregatmotorer (og båtmotor)..... Det vil si at disse motorene er laget for å gå på høyt turtall over lang tid..... noe som er stor påkjenning for "vanlige" motorer smile.gif Jeg vil si at Ford Power Stroke er en veldig god båtmotor laugh.gif

Banks Power (http://www.bankspower.com/) lager en del trimme utstyr til Power Stroke, som egentlig beregnet på Ford biler smile.gif



Fordi Det Er Best Og Størst
________________________________

PS.
Vet du om en Lada Niva til salgs, send mail til lco@epost.no eller hkakh@usa.com takk.

#17 eirikrab

eirikrab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 496 Innlegg:

Posted 25 February 2004 - 00:00

Vil det ikke være et problem med driftsikkerheten når du skal trimme og kjøre på høyt turtall over lengre tid? Båtmotorer er jo bygget spesielt for å gå på høyt turtall over lang tid, samt at det vil vel være natrulig å velge materialer og konstruksjon for dette miljøet. Ikke vet jeg...

En flat Cherokee er ingen tøff Cherokee

#18 Marcus

Marcus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 350 Innlegg:

Posted 27 February 2004 - 00:00

Står en F250 med denne motoren utenfor huset nåsmile.gif Er en VANVITTIG maskin...

#19 gsimon

gsimon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 330 Innlegg:

Posted 23 February 2004 - 00:00

Ja Powerstroke V8- motoren går fint nedi !

Vet dere forresten hva en ny Yanmar 400 hk koster ?? !! Nesten kr. 500.000 !

Ford-motoren fikk jeg for under 15.000 hos høggern, og den hadde ikke gått så langt,
men så kommer det noen varmevekslere i tillegg, samt litt småplunder.

Nei her skal det trimmes Powerstroke smile.gif

Får heller bygge den med hurtig-koblinger slik at jeg får løfte den ut for større skru-jobber når det blir problemer.
Dessuten kommer den jo fra en E350.... der er det hvertfall ikke tilgang til noe som helst rundt motoren.
Sies dem er vanvittig driftssikre disse, var visst mange som hadde kjørt 600.000 km med Powerstroke uten problemer, bare man holder motoroljen nybyttet ganske ofte, ((pga diesel-"pumpene"))
hilsen
Gsimon

#20 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 23 February 2004 - 00:00

Det der er ingen sjøbjørn, men en magnum. Var båtfører på slike da jeg var på kystvakta. Vanvittig morsome båter. Orginalt sto det Yanmar-motorer på ca. 350 hk og 6-700 nm i disse båtene. Disse motorne blir fortsatt bygget av yanmar, har to stykker i redningsskøyta jeg er skipper på. Mener å huske at magnumen vår gjorde ca. 33 knop, er ikke så vanvittig fartspotensiale pga. den dype v-bunnen, men disse båtene er uten tvil de desidert råeste, sikreste og beste båtene som finnes isin klasse. Kjørte disse båtene i storm, var helt oppi orkan en gang, men 8-10 meter høye bølger var forholdsvis vanlig, og i vinterhalvåret var det ikke uvanlig med nedmot 50 effektive kuldegrader. Men båtene svikta aldri, uansett vår kaldt og røffe forholdene var. Det var vått, men vanvittig rått!!biggrin.gif:D:D:D:D:DMotorne er bygd på samme blokka som landcruiser sin 4,2 liter som bl.a. sitter i lc100 og hzj'ene (det forklarer vel hvorfor de er så bra motorer:wtf:biggrin.gif:D). Mener å huske at maks ladetrykk på disse motorne er 2,5 bar, men da er det noe nedjustert effekt på redningsskøyta vår for å få ekstra lang levetid på motorn.

PS. tror du vil få vanskeligheter med den 7,3 litern pga. bredden. Har du målt slik at du vet at den går nedi. Motorrommet på magnumen er mer enn trangt nok fra før. Det har jeg selv erfart ved flere anledinger:D:D:D