Trimming av 7.3 Powerstroke
#1
Posted 17 February 2004 - 00:00
Noen av dere som har erfaring med trimming av denne full-elektroniske motoren ?
Nå har den 215 hk, men målet mitt var oppunder 400 hk.
Jeg tenker å gjøre følgende:
* stooor Intercooler, ((finnes ikke på stakkars E350'n)) men er visst et av virkemidlene for å få fram 250-hk i F-serien...
* Trimchip
* Kanskje laser-brenning av dysene for å gi mer diesel på originalchip??
* Propan-anlegg, er ikke så lurt i båt kanskje, men er man desperat for litt fart, så skal det visst bli veldig bra å tilsette 5 % propan sammen med dieselen.
* Hybrid-turbo ? ser at det selges større turboer som visst gir mer luft og mindre motstand,
Noen av dere som har prøvd å trimme 7.3 Powerstroke'n ?
Med så stort motorvolum tror jeg det er håp om å få fram mye mer effekt, men det blir nok behov for mye kjøling også.
Fint å høre om noen av dere sitter med erfaringer ?
I tillegg har jeg veldig behov for WIRING DIAGRAM,
Noen som har tilgang på en verksted-manual, eller kopi av CD-platen? så skal jeg gjerne betale bra som takk for hjelpen,
Hilsen
Gsimon
#2
Posted 20 February 2004 - 00:00
#3
Posted 18 February 2004 - 00:00
litt avveksling fra Offroad-bil i sommer
men denne siden handlet forhåpentligvis om motortrimming av Powerstroke,
og det trenger jeg, for vannjet-aggregatet som er anskaffet er en racing-prototyp, som trenger 390 hk v/3300 rpm.
Takk for alle tipsene !
får vel ta meg en USA-tur nermere sommeren å skaffe litt spesialdeler til motoren
hilsen Gsimon
#4
Posted 17 February 2004 - 00:00
#5
Posted 17 February 2004 - 00:00
#6
Posted 17 February 2004 - 00:00
hybrid turbo er som oftest at de spleiser 2 turbiner til 1 slik at det begynner å lade tidlig, men også følger med til topps, du kan lese mere om det på turbonetihcs sine sider
har du bilder av båten?
#7
Posted 29 February 2004 - 00:00
#8
Posted 29 February 2004 - 00:00
Powerstroke har ikke diesel-pumpe, den er full-elektronisk, og har bare 8 individuelle trykkforsterkere, drevet fra motor-olja !!!
Da er det ingen "skrue" å stille på, her må man gjøre ett av følgende:
* Øke pulstiden på 110volt styresignalene (ny chip)
* Øke hullet i dysene, da vil de få inn mer diesel på den tiden de er aktivert. Dysene kan visst "erroderes" i USA, vet ikke om noen gjør det her hjemme.
* Øke motorolje-trykket. Tror det er ca 100 bar i dag. ((egen pumpe for høytrykks-olje på motoren))
Ja jeg vet at jeg skal ha mer diesel inn, og ja jeg skal øke turbo-trykket !! Men det viktigste er jo å få på en stooor intercooler. Det finnes ikke på E350'n. Intercooler er det som gjør at man får 250 hk på noen biler (F250), mens E350'n har bare 215 Hk.
Er det ingen av dere som kjører Ford bil med Powerstroke selv... ??
hilsen Gsimon
#9
Posted 29 February 2004 - 00:00
-Knut
1978 Blazer K5
#10
Posted 29 February 2004 - 00:00
-Knut
1978 Blazer K5
#11
Posted 27 February 2004 - 00:00
Men som jeg sa, PowerStroke er allerede innkjøpt.
For det andre, kan vi ikke forsøke å holde denne artikkelen om akkurat trimming av Powerstroke 7.3 (Gjerne med referanse til bil)
Er det ingen av dere som kjører Ford (bil) med denne motoren?
Hilsen Gsimon
#12
Posted 27 February 2004 - 00:00
<b>GM Vortec HP3 8100 V-8 Marine Engine</b>
Configuration: 8.1L V-8
Displacement: 496 cid (8127 cc)
Bore x Stroke: 4.25 x 4.37 in (107.95 mm x 111 mm)
Valvetrain: Pushrod actuated, overhead canted valves (2 valves per cylinder)
Valve Lifters: Hydraulic rollers
Compression Ratio: 9.1:1
Firing Order: 1-8-7-2-6-5-4-3
Fuel System: Port fuel injection
Recommended Fuel: Gasoline (unleaded)
Main Bearing Caps: 4-bolt cast iron
Peak Horsepower: 525+ hp (392 kW) @ 5400 rpmm
Peak Torque: 560+ lb-ft (685 Nm) @ 4000 rpm
Mass (as Shipped): 740.75 lb (336 kg)
Manufactured: Tonawanda, NY
MATERIALS:
Cylinder Block: Cast iron
Cylinder Head: Cast iron (with exhaust valve seat inserts)
Crankshaft: Cast nodular Iron
Main Bearing Caps: Cast nodular iron
Camshaft: Steel
Connecting Rods: Forged steel 1141 SAE
Pistons: Hypereutectic cast aluminum
Intake Manifold: One-piece coated cast aluminum
COMPONENT DESCRIPTIONS:
Oil Pump: High-volume oil pump assembly
Engine Oil/Sump Capacity: 7 qt
Throttle Type: 75-mm mechanical throttle body
Fuel Delivery System: Port fuel injection
Ignition Coils: Coil-near-plug ignition system
Spark Plugs: Platinum tipped (1.5-mm gap)
Offshore er jo båt Verdens offroad :D
Fordi Det Er Best Og Størst
________________________________
PS.
Vet du om en Lada Niva til salgs, send mail til lco@epost.no eller hkakh@usa.com takk.
#13
Posted 27 February 2004 - 00:00
Er vel mer "TDi"-sprut over den, med 4-ventil-teknikk osv.
Men det finnes jo fortsatt storebror 7,3 også på programmet, som forsåvidt har det samme motorolje-drevne trykkforsterker-pumpene (individuelle diesel-forsterkere, drevet av motorolje trykk)
Dette systemet er på alle Powerstroke, hvor en styrings-modul sender 110Volt styrepuls til hver "trykkforsterker" inne i topplokket.
Dysene har visst blitt mer raffinerte på de siste årgangene,
men for meg som klarer meg bra selv med noen små svarte "røyk-skyer" ved akslerasjon osv. så gjelder det antagelig bare å få sendt dysene mine til USA for laser-brenning større hull = mer diesel
#14
Posted 26 February 2004 - 00:00
<b>Engine Type:</b> Power Stroke® Diesel turbocharged 6.0-liter V-8 diesel Cast iron block and heads, forged steel crankshaft
<b>Horsepower:</b> 325 @ 3,300 rpm
<b>Torque:</b> 550 @ 2,000 rpm
<b>Valves:</b> 4 valves per cylinder, hydraulic roller
<b>Displacement:</b> 363 cubic inches / 5,954 cc
<b>Bore:</b> 3.74 inches / 95.0 mm
<b>Stroke:</b> 4.13 inches / 105.0 mm
<b>Compression Ratio:</b> 18:0:1
<b>Fuel Injection:</b> Electro-hydraulic fuel injection system
<b>Induction System:</b> EVRT™ electronically-controlled turbocharger
<b>Emission Controls:</b> Electronically-controlled exhaust-gas recirculation
Den nye Power Stroke har:
<b>Improved Fuel Injection</b>
A second-generation electro-hydraulic common rail fuel system (G2) uses high-pressure injectors adapted from the aerospace industry to efficiently manage fuel. The new injectors are much smaller, leaving room to accommodate four valves per cylinder. Higher injection pressure combined with four valves per cylinder increases performance and fuel economy while lowering emissions, due to more complete mixing of fuel and air for better combustion. The digital technology ensures precise fuel injection control for a quicker response to driver input, while optimizing fuel consumption.
The G2 fuel injection system uses the engine lubricating oil as a pumping medium. A dedicated high-pressure pump provides 3,000 psi lube oil to a common rail; then, in the injector itself, it is intensified by a ratio of 7:1 to 26,000 psi. This allows for flexibility that improves performance and fuel economy well beyond other fuel systems. Only at the very tip of the injector does the system see high injection pressure and it is not transferred elsewhere in the engine, alleviating concerns about fuel leaks under high pressure.
<b>Faster Acceleration</b>
The EVRT™ electronically-controlled turbocharger improves engine responsiveness and efficiency by allowing an infinitely adjustable supply of air. This adjustable airflow gives the Power Stroke diesel turbocharger the attributes of the best turbocharger match for all conditions - it acts like a small turbo for instant response at low speeds, and works like a large turbo when more airflow is needed at full power. Combining the flexibility of the fuel system with the electronically-controlled turbo, the engine responds to driver needs, optimizing performance, emissions and fuel economy.
<b>Cleaner Emissions</b>
To address clean air concerns, International has designed cooled EGR into the Power Stroke diesel. EGR recirculates some of the exhaust gas into the engine intake to help reduce peak temperatures in the cylinder where oxides of nitrogen (NOx) are formed. Cooled peak cylinder temperatures ultimately reduce NOx production, which in turn reduces ozone and smog in the environment.
Dette er den nye Power Stroke tenkte jeg bare skulle vise deg den
Fordi Det Er Best Og Størst
________________________________
PS.
Vet du om en Lada Niva til salgs, send mail til lco@epost.no eller hkakh@usa.com takk.
#15
Posted 25 February 2004 - 00:00
Ufattelig mye deler å velge i fra USA!! ikke sett maken,
men så er det vel populært med store Ford's der borte også.
her er et motor-bilde:
Har forresten lest på nettet at det visstnok lønner seg å oppgradere visse deler til 99-årsmodell spec, foreksempel 110bar Oljepumpen, og den elektriske matepumpen for Diesel,
Spørs om ikke dette blir å kaste bort penger i første runde,
MEN: Jeg trenger fortsatt et Wiring Diagram for motorstyringen !!
Noen som kan hjelpe meg med det?
(som f.eks kan skaffe en kopi av CD-platen (teknisk manual) fra Ford?)
Min lokale Ford-forhandler hadde visst ikke den, bare noen som var satt opp for US-biler visstnok. Reiste derfor helt til en av disse store forhandlerene, men aldri i verden om jeg kunne få se wiring-diagram der nei...
Hilsen Gsimon
#16
Posted 25 February 2004 - 00:00
Banks Power (http://www.bankspower.com/) lager en del trimme utstyr til Power Stroke, som egentlig beregnet på Ford biler
Fordi Det Er Best Og Størst
________________________________
PS.
Vet du om en Lada Niva til salgs, send mail til lco@epost.no eller hkakh@usa.com takk.
#17
Posted 25 February 2004 - 00:00
En flat Cherokee er ingen tøff Cherokee
#18
Posted 27 February 2004 - 00:00
#19
Posted 23 February 2004 - 00:00
Vet dere forresten hva en ny Yanmar 400 hk koster ?? !! Nesten kr. 500.000 !
Ford-motoren fikk jeg for under 15.000 hos høggern, og den hadde ikke gått så langt,
men så kommer det noen varmevekslere i tillegg, samt litt småplunder.
Nei her skal det trimmes Powerstroke
Får heller bygge den med hurtig-koblinger slik at jeg får løfte den ut for større skru-jobber når det blir problemer.
Dessuten kommer den jo fra en E350.... der er det hvertfall ikke tilgang til noe som helst rundt motoren.
Sies dem er vanvittig driftssikre disse, var visst mange som hadde kjørt 600.000 km med Powerstroke uten problemer, bare man holder motoroljen nybyttet ganske ofte, ((pga diesel-"pumpene"))
hilsen
Gsimon
#20
Posted 23 February 2004 - 00:00
PS. tror du vil få vanskeligheter med den 7,3 litern pga. bredden. Har du målt slik at du vet at den går nedi. Motorrommet på magnumen er mer enn trangt nok fra før. Det har jeg selv erfart ved flere anledinger:D:D:D