Gå til innhold



Foto

Sliter med Venstre Frontlykt


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
110 replies to this topic

#1 Guntveit

Guntveit

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Innlegg:

Posted 28 November 2008 - 21:39

Heisann alle dere "Alt-vitende" godt folk biggrin.gif

Jeg har problemer med venstre frontlys! Det er rett og slett RÆVA lys ! Det i høyre er også dårlig, men det venstre er latterlig.. Har byttet pære, tatt fra hverandre HELE lykten og rengjort alt, ikke noe foranding !

Tenkte jeg bare skulle ta skrittet å bytte til Xenon lys på den, gidder ikke flere "nær døden" opplevelser på kveldstid!

Så det stod H7 Pærer i kjørelysene, noen som kan hjelpe meg med xenon? Jeg er ikke SÅ nevenyttig av meg! hehe.. Bare å finne på nettet da og si jeg har H7 pærer, så fikser leverandøren resten?

Sett det er MYE pris forskjeller, hvor bør jeg ligge?

På Forhånd takk,

Mvh Hilsen en lettere LYS frustrert Guntveit smile.gif

#2 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 28 November 2008 - 21:57

først og fremst ville jeg sjekka spenningsfallet.
Bruk et multimeter og sjekk hvor mange volt du har ved pæra.
På de eldre bila er det et rått spenningsfall.

På fatters 95 modell subb la jeg opp nye kabler til lysa, med egne releer, og lyset ble MYE bedre.
Satte i tillegg i 100W pærer, og fatter var overbegeistra.

Poenget mitt her, er at om du har et stort spenningsfall vil nok ikke xenon hjelpe deg like mye.
Xenon krever nemlig mye strøm idet den tenner, og detta kan overbelaste lysbrytern din (hvis systemet er som på de gamle)

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#3 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 28 November 2008 - 22:10

står det usa eller eurolykter på bilen...? har du usa lykter,så kan du jo evt montere euro lykter....?

jeg kjører rundt i en 2003mod importert fra florida,sinnsykt dårlig lys....lyser rett frem og ikke særlig langt...


tror det er forbudt med skikkelige lys i usa på nærlysa..??? neste gang jeg kommer kjørende og en hjort løper over veien,så skal jeg love deg at jeg kjører over den slik at plastikkbilen min forsvinner i småbiter.... laugh.gif
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#4 Guntveit

Guntveit

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Innlegg:

Posted 28 November 2008 - 22:53

Tja, godt spørsmål ! Antar faktisk at det er Euro lykter, står noe greier i vognkortet om lysene, men husker ikke Akkurat hva det var her og nå! Han jeg kjøpte den av, som var første og eneste eier fram til meg sa det at Bergheim hadde gjort noe greier med lysene som gjorde at de ble dårligere...

Så det som kanskje vil lønne seg er å få nytt ledningsnett hele veien? Hmm.. Får ta tommeltottene mine i bruk a tongue.gif

#5 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 28 November 2008 - 22:57

Er det ikke samme som på Tahoe fra 2000 ->? Min har ikke så elendig lys i forhold til de eldre modellene, men på våt og bar asfalt så er det ikke mye lys igjen etter å ha fylt opp veien.

100w kan være hardt til både reflektorer og pluggen som går innpå pæra. Vet ikke hvor varmetålig disse bilene er, men på en Patrol Y60 jeg hadde så smelta pluggene. Ikke kult etter mørkets frembrudd. Var innom en bensinstasjon og fikk tak i noen muffins plugger som så ut som noe jeg aldri har sett før med fjærbelastetinnfesting av ledningene og de var ikke av plast, men av noe fiberlignende greier. De tålte ihvertfall varmen. smile.gif

#6 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 28 November 2008 - 23:02

mine lykter er merket med sae/dot og det står HB2 pærer i lyktene...disse pærene er like H4,men skal visstnok ikke kunne brukes lovlig i sae-lykter...

prøver nå iherdig og finne utav hva som er forskjell på den europeiske og usa-standarden..

watt styrken er nå lik...men virker ut som lengden og spredningen er veldig forskjellig...spes på nærlysa...

har du SAE/DOT lykter?


HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#7 Guntveit

Guntveit

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Innlegg:

Posted 28 November 2008 - 23:12

Sae dot voer mener jeg det står på lyktene ! (løp faktisk ut og sjekket, sa det mange ganger i hodet på vei inn, men klarte og glemme det wink.gif ) hehe!




#8 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 28 November 2008 - 23:35

står mye her


http://www.motivemag...an_Lights.shtml
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#9 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 28 November 2008 - 23:59

etter en god time på nettet,så ser det ut som at usa-lykter har en bredere spredning,spes til venstre,og lavere lysbilde..

og noe svakere lysstyrke, spes på fjernlys

så løsningen din er muligens nye hovedlykter..

så var jeg deg så ville jeg sjekket om lik din bil har blitt solgt i europa med ECE\euro lykter...
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#10 Guntveit

Guntveit

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Innlegg:

Posted 29 November 2008 - 00:11

Oki, Tusen takk for hjelpen svk smile.gif

Skal sjekke opp i dette imorgen, ringer Bergheim, antar at de kan hjelpe meg med det ! Fjernlysa er ikke gale, de er faktisk meget bra, er kjørelysene som er gale.. Er som å ha 2 stk stearinlys inni lykten tongue.gif LATTERLIG, men men! Er vell ikke så mørkt i statene som det er i kalde Norge wink.gif


#11 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 29 November 2008 - 08:06

på div us forum så er det mange som kjøper slike H4 50% + pærer fra EU og monterer i SAE lykter..dette skal visstnok gi bedre lys,men gir feil spredning og er ulovlig i usa. ser de diskuterer bøter osv,hvis det blir tatt...

så spørsmålet da er jo om lyset er brukbart og lovelig i norge med H4 50+ pærer? i usa heter det HB2(de er helt indentiske med H4 i utforming)
står HB2 på frontlyktene mine.

ser at canada tillater både SAE og ECE/ eurolykter

så da får jeg se om elementen er levert med ECE lykter i canada,da kan jeg jo montere canadalykter og få norskt lys... :=)


S

HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#12 Roar

Roar

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 29 November 2008 - 08:56

Hvis du har H7 pærer så er det sannsynligvis gjort det samme på din bil som på min 2004 Silverado.
Bergheim har her frest ut deler av original reflektoren og satt inn Hella DE linselys innsatser. Dette er da skrevet inn i vognkortet. Hvis disse lyser dårlig så er det nok noe galt for det lyser ganske greit sammenlignet med de eldre/originale greiene.

Xenon anbefales. Jeg har det både på nær og fjernlys og det lyser meget bra!! H7 Xenon sett som du får på nettet eller hos f.eks. Torshov Bilrekvisita for rundt 1300,- passer rett på. Man bytter rett og slett ut pæra og kobler ledningene som gikk til H7 pæra til kontaktene i Xenon settet i stedet så er di ferdig. De nyere Xenon boksene er blitt så små at det egentlig ikke trenger å festes engang.
Roar, Lightfoot Racing

#13 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 29 November 2008 - 09:43

QUOTE(Roar @ 29 Nov 2008, 08:56) <{POST_SNAPBACK}>
Hvis du har H7 pærer så er det sannsynligvis gjort det samme på din bil som på min 2004 Silverado.
Bergheim har her frest ut deler av original reflektoren og satt inn Hella DE linselys innsatser. Dette er da skrevet inn i vognkortet. Hvis disse lyser dårlig så er det nok noe galt for det lyser ganske greit sammenlignet med de eldre/originale greiene.

Xenon anbefales. Jeg har det både på nær og fjernlys og det lyser meget bra!! H7 Xenon sett som du får på nettet eller hos f.eks. Torshov Bilrekvisita for rundt 1300,- passer rett på. Man bytter rett og slett ut pæra og kobler ledningene som gikk til H7 pæra til kontaktene i Xenon settet i stedet så er di ferdig. De nyere Xenon boksene er blitt så små at det egentlig ikke trenger å festes engang.


Så da har bergheim tatt til etteretning at usa lykter er for dårlige i norge..det er jo bra..er verre med disse som importerer element til norge... blink.gif

men det har vel ikke noe for seg og montere xenon i disse hella linsene hvis de lyser dårlig sånn som de er nå..da er det nok noe galt som roar sier.

har du målt spenningen i stikket på pæra? kan jo være at begheim har gjordt en dårlig monteringsjobb,eller at denne løsningen ikke er så god på sikt.. hørtes ikke så veldig lurt ut med linselykter montert inni ei annen lykt...dette må da vibrere?

hadde jeg vært dg så ville jeg sjekket om eurolykter leveres til denne,hvis ja:-så ville jeg fått taki 2stk nye\brukte og montert xenon kittet som roar nevner i disse..kan jo også tenkes at 2 nye eurolykter med skikkelige pærer blir OK..

vet jeg kjøpte en frontlykt til en 1999mod chevy K2500 for noen år siden,var til en kunde bil,bestillte denne fra opel..

fikk da en gul eske med bosch lykt oppi..så denna var da euro-merket kan jeg tenke meg...

hva jeg skal gjøre med min,vet jeg ikke..finner ikke på noen gode løsninger..






HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#14 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 29 November 2008 - 11:08

Sett på et par sånne. Da har du både nær og fjern.

http://www.piaa.com/...-pages/525.html

#15 Guntveit

Guntveit

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Innlegg:

Posted 29 November 2008 - 14:12

Takk for svar Folkens, stemmer det som du sier Roar, er H7 pærer, og står skrevet inn i vognkortet ang. Hella DE ! Tja, På høyresiden lyser jo det, men ikke akkurat bra, på venstre er det latterlig.. Må få lånt meg et voltometer eller hva det heter og få sjekket spenningen på mandag.. Kan jo godt være ledningsnettet selvsagt!

Jeg tror nok også at jeg går for Xenon, ser kult ut syntes jeg! Og 1300 kr for 10 x bedre lys, DET er verdt pengene spørr du meg !

#16 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 29 November 2008 - 14:46

Du skriver dårlig lys..... er det slik å forstå at det eine lyset, lyser svakere enn det andre når du står og ser rett på dei, eller lyser dei like sterkt, men dårlig fordeling på vegen?

Kan vere så enkelt at det er dårlig jording på eine lykta, men det er ikkje til å stikke under en stol at amerikanske biler har dårlig lys i utgangspunktet. Har vurdert Xenon eg og, men liker best at bilen er lovlig! Men, skal man sjå det frå en annen side, så kan dårlige "orginale" lys medføre at man kan bli dømt for bildrap.....
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#17 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 29 November 2008 - 14:55

QUOTE(Roar @ 29 Nov 2008, 09:56) <{POST_SNAPBACK}>
Hvis du har H7 pærer så er det sannsynligvis gjort det samme på din bil som på min 2004 Silverado.
Bergheim har her frest ut deler av original reflektoren og satt inn Hella DE linselys innsatser. Dette er da skrevet inn i vognkortet. Hvis disse lyser dårlig så er det nok noe galt for det lyser ganske greit sammenlignet med de eldre/originale greiene.

Xenon anbefales. Jeg har det både på nær og fjernlys og det lyser meget bra!! H7 Xenon sett som du får på nettet eller hos f.eks. Torshov Bilrekvisita for rundt 1300,- passer rett på. Man bytter rett og slett ut pæra og kobler ledningene som gikk til H7 pæra til kontaktene i Xenon settet i stedet så er di ferdig. De nyere Xenon boksene er blitt så små at det egentlig ikke trenger å festes engang.


De på Torshov koster 3000 kr i følge nettkatalogen dems...

Merker du noe til forsinkingen når du slår på langlysa etter å ha blendet ned for møtende trafikk? På en Opel jeg hadde så var det kombinert bi-xenon og halogen, sikkert for å minske virkningen av tenningsforsinkelsen.

Edited by Gurba, 29 November 2008 - 15:06.


#18 Guntveit

Guntveit

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Innlegg:

Posted 29 November 2008 - 16:58

Har nå byttet til noen bedre pærer i begge lyktene, nå lyser høyre lykten OK, men ikke bra nok syntes jeg ! Venstre lykten lyser dårligere, har sett rett inni og den lyser svakere ja! Må nok gå over ledningsnettet tenker jeg.. (Med mine 10 tommeltotter:P )

Blir nok Xenon på meg gitt !

Edited by Guntveit, 29 November 2008 - 16:59.


#19 Guntveit

Guntveit

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 110 Innlegg:

Posted 01 December 2008 - 00:52

Skal kjøpe meg Xenon kit imorgen... Disse som ligger på finn.no til rundt 1200 kr, er dette noe ? Føler det at det nesten er for billig.. For godt til å være sant smile.gif hehe..
Her er det jeg har sett på..




#20 tiiim

tiiim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 01 December 2008 - 01:42

xenon er xenon, samma hva slags sett.
for 2-3år siden var det litt dårlige koplinger etc i de billigste, men dette er ikke-eksisterende lengre.

Det blir som å sammenligne en hyperdyr monster HDMI mot clashohlsson sin....
man får nøyaktig (hypotetisk) det samme.. tongue.gif

EDIT: 1200 er jo ikke spess billig. men sikkert et fint sett! gjør nok det det skal.
Anbefaller deg å skaffe 50/55W balaster istedefor 35W.
Bare å sende mail til selger å spørre om det så går nok det greit smile.gif

Edited by tiiim, 01 December 2008 - 01:44.