Gå til innhold



Foto

4 hjulsnav og dekk/felger til Musso 2000


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
14 replies to this topic

#1 mussomarius

mussomarius

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 29 November 2008 - 15:27

Hei

Sliter litt med switching mellom 2 og 4 hjuls trekk på Mussoen min. Egenlig usikker på om den trekker på 4 hjul i det hele tatt. Den shalter over på lavgir no som i mitt hodet betyr at bryteren virker. Den store ulempen med dette systemet er at jeg må kjøre noen meter før den shalter inn, dette er utrolig upraktisk når man sitter fast.

Vurderer nå å skifte til manuellt nav i håp om at dette vil fungere bedre. Noen som har noen tips? Noen verksteder i Oslo omegn som kan anbefalles? Pris?


Skal også ha nye felger og dekk til bilen men litt usikker på hvor store dekk man får plass til uten å heve hele bilen?


Setter pris på alle svar!


Marius

#2 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 29 November 2008 - 16:32

musso35_1_.jpg
musso44_1_.jpg

35" er vel passelig, men 44 går også ( se bilder)

Jeg har med hell rengjort og smurt med girolje i automatnav og fått dette til å virke som tilsiktet.
Ikke seigt fett altså.
Prøv det.

#3 mussomarius

mussomarius

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 29 November 2008 - 19:05

Ok får teste dette! Ikke noe hadde vært bedre enn å få den automatiske til å virke!

Ser veldig bra ut med 35". Likte den setupen. Har også sett etter stigjern men ikke funnet noen som passer. Er de du har spesial lget eller er det en standard man enkelt kan finne?

Takk for svar!


#4 Rød Cherokee

Rød Cherokee

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 01 December 2008 - 21:10

Jeg er også på jakt etter dekk og felg til bilen....
Er ny musso-kjører og har ikke sett biler med større enn 235/75-15...
Noen som vet?

Fredrik


#5 mussomarius

mussomarius

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 01 December 2008 - 21:24

QUOTE(Rød Cherokee @ 1 Dec 2008, 21:10) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg er også på jakt etter dekk og felg til bilen....
Er ny musso-kjører og har ikke sett biler med større enn 235/75-15...
Noen som vet?



Samme her... Var på vei til å kjøpe i sommer men var ingen som kunne svare meg på ha slags felger, hvilke størelser osv som ville passe. Fant en sjappe i statene som laget custom felger men hjelp lite uten å ha riktig dimm og nå er dollaren sky høy igjen...

Men de skal være sagt at jeg har 235/75-15 og det ser ut til å være nok av plass til større dekk og felger.

#6 Rød Cherokee

Rød Cherokee

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 04 December 2008 - 21:03

QUOTE(mussomarius @ 1 Dec 2008, 21:24) <{POST_SNAPBACK}>
Samme her... Var på vei til å kjøpe i sommer men var ingen som kunne svare meg på ha slags felger, hvilke størelser osv som ville passe. Fant en sjappe i statene som laget custom felger men hjelp lite uten å ha riktig dimm og nå er dollaren sky høy igjen...

Men de skal være sagt at jeg har 235/75-15 og det ser ut til å være nok av plass til større dekk og felger.


Jeg fikk tilbud på felger på custum i bergen. De Har en varebilfelg som passer. 6 X 139,7.
Tror den hadde innpress på 20.
Lurer på om det er samme felg på pajero...! Og landcriuser med 15 toms....!

Felgene var uansett flotte....!

Men kjøper ikke dekk for jeg vet hvor store dekk jeg kan ha på bilen uten at de subber....!




#7 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 04 December 2008 - 22:08


Denne er pent satt opp med 33" og det må veø være max uten cutout.
Nice and clean- streat legal.

Attached Thumbnails

  • 33musso.jpg

Edited by Newton, 04 December 2008 - 22:08.


#8 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 04 December 2008 - 22:12

Musso_Stigtrinn.jpg musso_stigtrinn2.jpg



Disse skal selges.



Og jeg har noen av disse :
NudgeBar.jpg

#9 Rød Cherokee

Rød Cherokee

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 05 December 2008 - 19:57

QUOTE(Newton @ 4 Dec 2008, 22:08) <{POST_SNAPBACK}>
Denne er pent satt opp med 33" og det må veø være max uten cutout.
Nice and clean- streat legal.


Tviler det går på min bil....! Den har ikke så god klaring over dekkene....!



#10 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 05 December 2008 - 23:55

DSCF0304.JPG
Jeg testet med 32x11,5 - men det blir nok for stort.
31x10,5 er nok det som passer best.



#11 Rød Cherokee

Rød Cherokee

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 06 December 2008 - 19:20

QUOTE(Newton @ 4 Dec 2008, 22:08) <{POST_SNAPBACK}>
Denne er pent satt opp med 33" og det må veø være max uten cutout.
Nice and clean- streat legal.


Jeg har begge tingene på bilen. Men trenger en baklykt. Har du det også...? Førerside bak....!



#12 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 29 December 2008 - 13:26

Tilbake til FRIHJULSNAV

Jeg har gått over anlegget på min bil.

Det som viser seg å være akilleshelen på dette systemet er fett i slangene nede på akslingen og utette koblinger på slangene.

Jeg fylte WD40 / 565 i røret på spindelen og blåste det rent. NB !!! Ta for all del av navet først !!!
Så smurte jeg som vanlig med girolje i navet og fett på flatene.
Jeg har brukt kontaktlin på alle slangeskjøtene (også de som går til varmeapparatet)
Inntaktet på bremsekraftforsterkeren smurte jeg med siliconfett (dette skadet ikke gummien)
Selv med allt dette forebyggende arbeidet var det svakt trekk i vakumsystemet.
Konklusjon : Løsningen er noe svak og manuelle frihjulsnav er en del sikrere i bruk.
Mine koblet blandt annet UT etter et par pump på bremsepedalen.

Systemet lekker en del ven navet og dette kan kompenseres med shims, men mine var innenfor kravet så ... ??

Jeg skal nå se om det er noe som kan gjøres for å øke vakum-flow'en slik at det tåler litt lekasje.

I'll be back....


#13 larsop79

larsop79

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 20 January 2009 - 06:41

QUOTE(mussomarius @ 29 Nov 2008, 15:27) <{POST_SNAPBACK}>
Hei

Sliter litt med switching mellom 2 og 4 hjuls trekk på Mussoen min. Egenlig usikker på om den trekker på 4 hjul i det hele tatt. Den shalter over på lavgir no som i mitt hodet betyr at bryteren virker. Den store ulempen med dette systemet er at jeg må kjøre noen meter før den shalter inn, dette er utrolig upraktisk når man sitter fast.

Vurderer nå å skifte til manuellt nav i håp om at dette vil fungere bedre. Noen som har noen tips? Noen verksteder i Oslo omegn som kan anbefalles? Pris?


Skal også ha nye felger og dekk til bilen men litt usikker på hvor store dekk man får plass til uten å heve hele bilen?


Setter pris på alle svar!


Marius

Byttet til AVM frihjulsnav i går grunnet tap av 4x4 kostet meg 2600 på 4x4supply.no i lier.
Jobben var gjort på en halv time å det vikrker som det skal...

#14 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 29 January 2009 - 23:34

Da har jeg kjørt en stund med frihjulsnavene overhalte- Og de funker.
Jeg kommer nok til å sette inn et reservoir etter elektroventilen slik at når 4x4 kobles inn vil det være et langt dragsug og slik at det er litt å gå på til bremsekraftforsterkeren når det trengs.
(det er den som er reservoiret i dag tror jeg- men da er det alt for lange og små slanger)

Konklusjon- rengjøring, smøring og fetting + tetting FUNKER.


Og jeg har testet alt mulig av dekk.
Merkelig plassering på framakslen ???
30x9,5x15 eller 235->255x75x15 er dekka som går på.
Alternativt kan innpresset på felgene økes med 20mm for å se bedre ut.
31x10,5 er for stort ...
Mussobil_0001.JPG

Edited by Newton, 29 January 2009 - 23:39.


#15 Mussomannen

Mussomannen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 63 Innlegg:

Posted 05 July 2009 - 11:58

QUOTE(mussomarius @ 29 Nov 2008, 16:27) <{POST_SNAPBACK}>
Hei

Sliter litt med switching mellom 2 og 4 hjuls trekk på Mussoen min. Egenlig usikker på om den trekker på 4 hjul i det hele tatt. Den shalter over på lavgir no som i mitt hodet betyr at bryteren virker. Den store ulempen med dette systemet er at jeg må kjøre noen meter før den shalter inn, dette er utrolig upraktisk når man sitter fast.

Vurderer nå å skifte til manuellt nav i håp om at dette vil fungere bedre. Noen som har noen tips? Noen verksteder i Oslo omegn som kan anbefalles? Pris?


Skal også ha nye felger og dekk til bilen men litt usikker på hvor store dekk man får plass til uten å heve hele bilen?


Setter pris på alle svar!


Marius


Rep av vacuumstyrte frihjulsnav funker en stund og holder sikkert lenger med et større vacuumreservoar...men manuelle blir det ikke feil med;)

Hva angår dekk, så må du nesten bare prøve...Jeg kjører på BFG Mud Terrain 325/60-15 på 15x8" whitespokes med et35 trur æ, bygge veldig ut... men har måttet heve bilen ca 4"...pluss justering av skjermer:)