Gå til innhold



Foto

Større motor og større dekk


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
11 replies to this topic

#1 suzuki highrider

suzuki highrider

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 05 December 2008 - 08:34

Noen som kjenner til eller veit hva som skal til for å få bilen ( sj413) godkjent med en volvo b23 motor??
og evnt hvor mye jeg kan heve den lovlig??
Bilen er under total ombygging, og det blir tilpasset 35" mudtrail dekk på den... det holder ikke bare bygge om karossen så jeg må heve den litt i tilegg, ca 10-12cm.
og med så store dekk må jeg ha litt mere "kraft" i bakkene!!
Kansje noen som veit om en ny kalesje til bilen min også? 86 mod sj413

#2 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 05 December 2008 - 12:01

QUOTE(suzuki highrider @ 5 Dec 2008, 08:34) <{POST_SNAPBACK}>
Noen som kjenner til eller veit hva som skal til for å få bilen ( sj413) godkjent med en volvo b23 motor??
og evnt hvor mye jeg kan heve den lovlig??
Bilen er under total ombygging, og det blir tilpasset 35" mudtrail dekk på den... det holder ikke bare bygge om karossen så jeg må heve den litt i tilegg, ca 10-12cm.
og med så store dekk må jeg ha litt mere "kraft" i bakkene!!
Kansje noen som veit om en ny kalesje til bilen min også? 86 mod sj413


Lykkelige er de uvitende. biggrin.gif

Det er ikke mulig å få godkjent en b23 motor i en 413. Enkelt og greit.

Det er ikke mulig å få godkjent 35" dekk på en 413. Enkelt og greit.
Stikkakslingene dine foran vil dessuten knekke som fyrstikker i kombinasjonen b23 og 35" dekk.

Det er ikke mulig å heve bilen lovlig bortsett fra om du benytter Tüv godkjente hevesett fra OME eller Trailmaster.
Det som hever mest er fjærhevesettet til Trailmaster som hever 80 mm og så er det underveis ett sett som vistnok hever 90 mm.
Den maksimale lovlige hevingen er å kombinere Trailmaster sitt 50 mm fjærhevesett med Trailmaster sitt 50 mm bodyliftsett.


Kjøp kalesje hos www.let7.dk flunk ny og god kvalitet. Siden du ikke får gjort de andre ombyggingene så kan du kjøpe deg en fin kalesje.





#3 suzuki highrider

suzuki highrider

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 05 December 2008 - 15:55

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 5 Dec 2008, 12:01) <{POST_SNAPBACK}>
Lykkelige er de uvitende. biggrin.gif

Det er ikke mulig å få godkjent en b23 motor i en 413. Enkelt og greit.

Det er ikke mulig å få godkjent 35" dekk på en 413. Enkelt og greit.
Stikkakslingene dine foran vil dessuten knekke som fyrstikker i kombinasjonen b23 og 35" dekk.

Det er ikke mulig å heve bilen lovlig bortsett fra om du benytter Tüv godkjente hevesett fra OME eller Trailmaster.
Det som hever mest er fjærhevesettet til Trailmaster som hever 80 mm og så er det underveis ett sett som vistnok hever 90 mm.
Den maksimale lovlige hevingen er å kombinere Trailmaster sitt 50 mm fjærhevesett med Trailmaster sitt 50 mm bodyliftsett.


Kjøp kalesje hos www.let7.dk flunk ny og god kvalitet. Siden du ikke får gjort de andre ombyggingene så kan du kjøpe deg en fin kalesje.


Takker så mye for opplysningene!! da har jeg i hvertfall noe å gå ut i fra!! dekka regnet jeg med at ikke ville bli godkjent, men jeg skal ha plass til de uten at bilen blir alt for høy!
Har aksler fra nissan patrol 1986 mod som skulle kunne gå ann å få tilpasset... bare jeg kan få til en godkjenning på et heve sett jeg, så får jeg heller ta bota for å kjøre med uforsvarlig store dekk!!! :-)

#4 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 05 December 2008 - 16:28

Du får heller ikke godkjent Patrol aksler...

Med den ombyggingen der så høres det ut som om den bilen passer best i skogen og ikke på veien. En bot kan alle overleve, men skulle du få vært så uheldig å få kjørt på en unge pga at bilen ikke er egnet til en slik ombygging, så tror jeg du vil få enorme erstatnings krav... Pluss det å måtte leve med noe sånt noe i ettertid...

Tror jeg heller ville satset på å bygge om en kort Patrol da gitt.
Tlf: 98883546

#5 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 05 December 2008 - 17:35

QUOTE(suzuki highrider @ 5 Dec 2008, 15:55) <{POST_SNAPBACK}>
Takker så mye for opplysningene!! da har jeg i hvertfall noe å gå ut i fra!! dekka regnet jeg med at ikke ville bli godkjent, men jeg skal ha plass til de uten at bilen blir alt for høy!
Har aksler fra nissan patrol 1986 mod som skulle kunne gå ann å få tilpasset... bare jeg kan få til en godkjenning på et heve sett jeg, så får jeg heller ta bota for å kjøre med uforsvarlig store dekk!!! :-)


Jeg vet ikke hva du har av erfaring med ombygging, men jeg vil tippe at dette er første prosjekt du tar tak i. Det du snakker om krever en masse for å gjennomføre det.

Se bort fra at det ikke kan godkjennes hverken med de dekkene du snakker om eller motoren. Fjærene vil ikke klare å bære vekten av motoren, stikkakslingene vil ikke tåle påkjenningen av den kombinasjonen dekk og motor, frihjulsnavene vil klippe boltene tvert av, bremsene dine blir grovt underdimensjonert, fordelingskassa vil bli vridd rett ut av festene, styringen vil bli så tung at du vil ikke klare å dreie rundt rattet ute i terrenget men det spiller liten rolle for det vil ikke bli plass til å svinge på hjulene heller for de vil gå i fjærene og ramme så raskt at du har ingen mulighet til å kunne komme rundt ei rundkjøring.

Det du beskriver en en ombygging som ikke har noenting på veien å gjøre og ikke i skogen heller for den saks skyld.

Men du er ikke den første, og garantert ikke den siste som har drømmer om groteske ombygginger. Stikk en finger i myra og bestem deg for følgende.
A: Skal du bruke bilen lovlig på vegen?
B: Skal du bygge en ren offroad skogsbil uten skilt.

Når du har funnet ut av dette så er neste punkt: Hvor mye penger skal du bruke på prosjektet?
De fleste erfarer at det koster mye mer enn de hadde tenkt seg at det skulle koste.

Eksempel:
G16 motor med inj komplett 6,000,-
Trailmaster BL 2,300,-
Trailmaster hevesett 10,000,-
8" felger fra 4,000,-
"Normale" brede dekk fra 6,000,-
Locker 2,000,-
ARB 8,000,-
Forsterkede stikkakslinger foran 2,000,-
Servostyring kompl brukt snekke 4,000,-


Dette er ca ca priser for å antyde og så koster alle de små tingene ved siden av fort like mye.
Et budsjett på 30 tusen er hva enkelte bruker opp på bare motoren på en slik bil.


Bruk forumet og les i garasjene et par tre dager så får du er mer realistisk bilde av hva som er fornuftig og hva som ikke er det.

Forøvrig velkommen til en spennende og fengslende hobby, og det er bra med folk som har planer og ideer for uten det skjer det ikke noe nytt. biggrin.gif biggrin.gif

#6 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 05 December 2008 - 20:59

Alt går....om man bare driter i alt og alle wink.gif
Smekk på en turbo på motoren og vips så har du mere hk en det du har kontroll over...hehe....


#7 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 06 December 2008 - 10:02

Og her snakker Terje av egen erfaring :->
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#8 are

are

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 429 Innlegg:

Posted 06 December 2008 - 10:34

QUOTE(terje takras @ 5 Dec 2008, 21:59) <{POST_SNAPBACK}>
Alt går....om man bare driter i alt og alle wink.gif
Smekk på en turbo på motoren og vips så har du mere hk en det du har kontroll over...hehe....


Drite i alt og alle og kladde fast patrol akslinger og volvo motor i suki'n og så kjøre junior i barnehagen hver dag er vel kanskje ikke akkurat veldig fornuftig og ansvarlig. Slike bygg hører hjemme i skauen og fungerer jæ**i bra der også.
Er enig med Gunnar der, skal man bygge bil så må man bestemme seg for om man skal ha veibil eller skaubil. Skal man ha bil som kan kjøres på veien må man godta at man ikke har det største og råeste i skauen også.

#9 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 06 December 2008 - 14:30

QUOTE(Bergum @ 6 Dec 2008, 10:02) <{POST_SNAPBACK}>
Og her snakker Terje av egen erfaring :->


Var no litt ironi det jeg sa....
Min bil gikk igjenom eu kontrollen med det jeg har på den.
Værre hvist jeg hadde kjørt inn på verkstede med 35" og så høy at dem måtte bruke stige for å komme inn i den.

Teknisk sett så er bilen min i bedre forfattning en mange oppgraderte suzukier vil jeg nå si(skryter kansje på meg litt) wink.gif

Har dere noen gang hørt om ulykker som skylles dårlig tilstand på bil?
Jeg har bare hørt om det en gang og det er før eu kontrollen ble pålagt.
Ikke for å gi støtte for syke ombygginger av biler som aldri skulle ha vært på veien,men oss fleste gjør jo ombygginger som skal gjøre kjøretøyene mye bedre/sikkrere.

Vet ikke hvor mange ganger jeg har berget bilen min med dem extra hestene jeg har,spesielt i kryss og rundkjøringer der folk driter i vikeplikt dry.gif


#10 Øyvind Dotsetsveen

Øyvind Dotsetsveen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 342 Innlegg:

Posted 12 December 2008 - 00:36

QUOTE(terje takras @ 6 Dec 2008, 14:30) <{POST_SNAPBACK}>
Var no litt ironi det jeg sa....
Min bil gikk igjenom eu kontrollen med det jeg har på den.

Med turboen?

Du godkjente den vel ikke tilfeldigvis hos han her tongue.gif
If it ain't broken, you haven't used it hard enough!

Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge

#11 suzuki highrider

suzuki highrider

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 12 December 2008 - 10:47

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 5 Dec 2008, 17:35) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg vet ikke hva du har av erfaring med ombygging, men jeg vil tippe at dette er første prosjekt du tar tak i. Det du snakker om krever en masse for å gjennomføre det.

Se bort fra at det ikke kan godkjennes hverken med de dekkene du snakker om eller motoren. Fjærene vil ikke klare å bære vekten av motoren, stikkakslingene vil ikke tåle påkjenningen av den kombinasjonen dekk og motor, frihjulsnavene vil klippe boltene tvert av, bremsene dine blir grovt underdimensjonert, fordelingskassa vil bli vridd rett ut av festene, styringen vil bli så tung at du vil ikke klare å dreie rundt rattet ute i terrenget men det spiller liten rolle for det vil ikke bli plass til å svinge på hjulene heller for de vil gå i fjærene og ramme så raskt at du har ingen mulighet til å kunne komme rundt ei rundkjøring.

Det du beskriver en en ombygging som ikke har noenting på veien å gjøre og ikke i skogen heller for den saks skyld.

Men du er ikke den første, og garantert ikke den siste som har drømmer om groteske ombygginger. Stikk en finger i myra og bestem deg for følgende.
A: Skal du bruke bilen lovlig på vegen?
B: Skal du bygge en ren offroad skogsbil uten skilt.

Når du har funnet ut av dette så er neste punkt: Hvor mye penger skal du bruke på prosjektet?
De fleste erfarer at det koster mye mer enn de hadde tenkt seg at det skulle koste.

Eksempel:
G16 motor med inj komplett 6,000,-
Trailmaster BL 2,300,-
Trailmaster hevesett 10,000,-
8" felger fra 4,000,-
"Normale" brede dekk fra 6,000,-
Locker 2,000,-
ARB 8,000,-
Forsterkede stikkakslinger foran 2,000,-
Servostyring kompl brukt snekke 4,000,-


Dette er ca ca priser for å antyde og så koster alle de små tingene ved siden av fort like mye.
Et budsjett på 30 tusen er hva enkelte bruker opp på bare motoren på en slik bil.


Bruk forumet og les i garasjene et par tre dager så får du er mer realistisk bilde av hva som er fornuftig og hva som ikke er det.

Forøvrig velkommen til en spennende og fengslende hobby, og det er bra med folk som har planer og ideer for uten det skjer det ikke noe nytt. biggrin.gif biggrin.gif


Ser jeg har lyst som er større enn fornuft.... tanken var å ha en bil til hverdags, som jeg kunne sette på 35" også bare dra opp til GP i svinndal å klatre litt i løypa hans! :-)
30 000 i deler var slett ikke så ille, så sant det er sånn nogenlunde holdbart med vettig kjøring!
Har hatt chevy blazer k5 78mod før, den trengte bare hevesett og dekk.... så jeg får nok sjekke ut litt nærmere hva som trengs for å få sukin i nærheten av hva jeg håper på!
Det er jo vanvittig rå biler!!! ang de delene, tenkte mest på arb foran og bak pluss forsterka stikkaksler foran, hevesettet, hvor får man tak det så billig? har sett noen har kjøpt hos"tt" usa, men det sa meg ikke så mye... har fått tak i ny kalesje da, fra danmark! den var jævlig fin!!! :-)


#12 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 12 December 2008 - 13:06

QUOTE(suzuki highrider @ 12 Dec 2008, 10:47) <{POST_SNAPBACK}>
Ser jeg har lyst som er større enn fornuft.... tanken var å ha en bil til hverdags, som jeg kunne sette på 35" også bare dra opp til GP i svinndal å klatre litt i løypa hans! :-)
30 000 i deler var slett ikke så ille, så sant det er sånn nogenlunde holdbart med vettig kjøring!
Har hatt chevy blazer k5 78mod før, den trengte bare hevesett og dekk.... så jeg får nok sjekke ut litt nærmere hva som trengs for å få sukin i nærheten av hva jeg håper på!
Det er jo vanvittig rå biler!!! ang de delene, tenkte mest på arb foran og bak pluss forsterka stikkaksler foran, hevesettet, hvor får man tak det så billig? har sett noen har kjøpt hos"tt" usa, men det sa meg ikke så mye... har fått tak i ny kalesje da, fra danmark! den var jævlig fin!!! :-)


Om du skal ha deler som det er viktig at er godkjent slik som fjærhevesett og bodylift kjøpes det rimeligst hos let7.dk der du kjøpte kalesje.

Mye annet snacks lønner det seg å kjøpe fra USA. tt er www.trailtough.com og om du ser på forumet vårt på sidene med viktige linker finner du adressen til flere andre leverandører i USA som har masse fine saker så øyet blir stort og vått.

For rimelig transport hjem til Norge enten med fly eller båt lønner det seg å bruke et firma som heter JetCarrier. Da får du en adresse i USA som du oppgir som din adresse til de du handler hos, de sender varene dit og så tar JetCarrier over og får det fraktet hjem til deg. De ordner med alt av toll (som det ikke r på bildeler) og moms slik at du trenger ikke drive med fortolling og surr selv.

TT er et firma vi handler mye fra og de har mer enn det som står på websiden deres, det er bare å ringe dem.

Søk litt rundt på forumet så finner du dette og masse mer. Og en 413 trenger ikke mer enn 33" dekk etter min mening.


Finn deg en G16 motor og få satt inn den lovlig så har du krefter nok til en så lett bil som en 413, garantert.

En blazer eren tung og diger bil som er for stor og tung i terrenget. Den passer bedre i amerikansk ørken og slette men ikke i norske trange skoger, der er 413 den perfekte maskinen.