Freelander
#1
Posted 09 December 2008 - 06:42
Søkte litt på forumet her, og den er jo tydeligvis ikke blandt de mest populære bilene. Er det noe bra å si om denne bilen i det hele tatt...?
Slimjim
Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 - 2,5" løft, 32/11,5-16
Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)
Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886
Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....
#2
Posted 09 December 2008 - 09:34
Men når alt funker, så er dem visst jævlig gode å kjøre. Jeg har aldri prøvekjørt noen, for de bilene har aldri vært noe aktuelt å kjøpe, så jeg aner ikke.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#3
Posted 09 December 2008 - 17:19
FL er et av de dårligste bilkjøpene som fins.
Motoren, Rover K-motor, ( ikke feilaktig Lotus som det skrives, men Lotus bruker også denne motoren i Elise, den brukes også i MG-F og andre engelske biler ) er en katastrofe. Motoren er håpløst feilkonstruert, og har f.eks 40cm lange topplokksbolter. Som er skrudd i en aluminiumsramme i bunnpanna.
Problemet med kjølingen er at volumet med vann imotoren er så lite, at punktoppvarmingen blir så ekstrem at toppakningen ryker. I tillegg er blokk og topp i forskjellige legeringer, så de beveger seg ulikt. For å toppe det hele, er styrepinnene som holder fast blokka av plast ( ! )
Problemet er ikke nødvendigvis at toppakningen ryker. Det som er problemet, er at om motoren blir SKIKKELIG varm, så løsner sylinderforingene fra blokka, da disse er limt fast. Dermeder blokka i utganspunktet skrap.
Den KAN utbedres, ved å ta ut foringene, maskinere ned blokka og lime disse inn på nytt, men det er en helvetes jobb, med usikkert resultat.
Alt i alt var konstruksjonen en katastrofe. De ble foretatt en rekke oppgraderinger underveis, med forsterkede pakninger, kraftigere oljerail, andre styrepinner, ny radiatorslange med større volum osv.
Helt bra ble det aldri, men de ble bedre med årene. 2000 er ikke ny nok til å styre unna disse problemene, du må nyere enn 2003 for å være ganske sikker.
Av andre problemer som er notoriske på FL, er bla bakdiff, fordi forspinnet er feil konstruert. Viscosekoblingen blir dermed alt for fort hard. Følger man da ikke med, går IRD ( transferkassa ) til helvete. Den koster ikke all verden i UK, men må som regel byttes sammen med VCU og bakdiff. Regn 25K i deler, om alt tas fra UK.
Bilen har en hel bråde onboard computere, en til sentrallås / alarm, en til fuelsystemet, en til vindusheiser samt en til ABS / Tractioncontrol systemet. Disse er av diffus kvalitet.
Bilen har ikke lavgir, ei heller automat på de eldre. Clutch er underdimensjonert ift lovlig hengervekt, som er 2000kg på alle modeller
Så til positive sider:
Bilen kjører somen drøm. Lettkjørt, kvikk og rask. Den ser skikkelig bra ut. Den har ganske stort lasterom.
Den ruster såvidt jeg kan se, veldig lite ift andre biler. Halve bilen er i plast.
Diesel er vesentlig bedre.
De eldste går dårligere, men fullt akseptabelt totalt sett. Kun manuelt gir.
Den senere, altså TD4 som kom som 2001 modell, er langt bedre. Denne fins med en Jasco automatboks som er ganske OK.
Men er vi på disse årsmodellene, er ikke FL noen rimelig bil lengre. Og dermed er det andre alternativer som jeg mener er bedre, til omlag samme pris.
FL er absolutt best, og værst mellom 97 og 2000. Best fordi prisene er lave, værst fordi kvaliteten er elendig.
Vær imidlertid klar over at selv om det står NY MOTOR i annonsen, så er ikke det nødvendigvis sant. Det finnes ikke nye K motorer å få fatt i lengre, så de aller, aller fleste, er overhalt på et eller annet vis ( tatt ut foringenene, frest ned blokka og satt sammen igjen )
Det varierer hvor lang garanti du får på en sånn motor, såvidt jeg har forstått litt ut ifra hvem som har betalt for jobben.
Har eier selv betalt:5 års reklamasjonsrett; 1 års garanti
Har selger på noe vis betalt: 5 års reklamasjonsrett fra når bilen ble solgt. 1 års garanti.
Husk bare at problemet ligger i selve konstruksjonen av motoren, og ikke bare i det enkelte eksemplar. Maken til idiotisk konstruksjon har jeg ALDRI sett, og tror jeg rett, får jeg aldri se det heller. Motoren må rett og slett konstruert av en ingeniør med spesialfelt på et HELT annet område enn motorer. Te-koke maskiner f.eks.
Skal du ha en overhalt K motor,fra et anerkjent motoroverhalingsfirma, koster denne ca 23-25 000 avhengig av om du trenger distributor eller coilpack typen. Dette er + mva selvsagt.
I tillegg går det clutch, nye væsker, reimer, evt. ombygging av kjølesystem osv.
Gjør du hele jobben selv,kommer du vel unna for rundt 35-37 000kr totalt ferdig i bilen.
Da har du 2år garanti, og 5 år reklamasjonsrett. Bilia regner ca 55-65 000 ferdig på veien for denne jobben.
Kjapt og usortert: du kjøper ikke en FL for at du skal ha en rimelig og driftssikkert bruksbil.
Du kjøper den for at du syns den er tøff, og god å kjøre. For den er begge deler.
Initium
Lost in Iceland.....
#4
Posted 10 December 2008 - 22:51
Var ute og prøvekjørte den idag. Pen bil og god å kjøre. Den ser helt fabrikkny ut. kun gått 80k og alltid stått i garasje. Eneste var en "ulelyd" som kom når jeg passerte 70-80km/t. Hørt ut som noe drivverk-greier....
Ser ut til at han kjøper den, til tross for alle advarsler, så skal bli spennende å se da
Slimjim
Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 - 2,5" løft, 32/11,5-16
Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)
Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886
Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....
#5
Posted 11 December 2008 - 00:07
Var ute og prøvekjørte den idag. Pen bil og god å kjøre. Den ser helt fabrikkny ut. kun gått 80k og alltid stått i garasje. Eneste var en "ulelyd" som kom når jeg passerte 70-80km/t. Hørt ut som noe drivverk-greier....
Ser ut til at han kjøper den, til tross for alle advarsler, så skal bli spennende å se da
Kan jeg spørre hvilken årsmod. og pris det er på denne bilen? Min mor vurderer og selge en freelander 02 mod, med overhalt motor. Men hun vet ikke riktig hva hun skal forlange for den. Hun vil ha seg en mindre bil igjen.
Per I. Lund.
#6
Posted 11 December 2008 - 06:45
Det var vel en 2001 mod, som han skulle få for 100k... Sammennlignet med andre tilsvarende, så høres det ut som en grei pris da. Den har kun godt ca. 80 000km.
Slimjim
Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 - 2,5" løft, 32/11,5-16
Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)
Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886
Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....
#7
Posted 11 December 2008 - 12:23
Ca 30K i deler, om jeg husker rett, da tar man alt fra UK.
Jeg syns 100K for en bil med de symptomene er latterlig høyt, på grensen til ran i dagens bilmarked, ettersom jeg forstår er det privatsalg også ?
En dønn strøken lavmils bil med ny motor og strøkent drivverk av den årsmodellen, er etter mitt skjønn neppe verdt mer enn 90 idag som privatsalg
Initium
Lost in Iceland.....
#8
Posted 11 December 2008 - 20:22
Men 100k for en bil med ulyder er ikke noe jeg hadde gjort, og spesielt ikke etter hva som har blitt nevnt om Freelander i denne tråden. Men dette avgjør du sjøl.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#9
Posted 11 December 2008 - 20:34
#10
Posted 11 December 2008 - 21:19
Og det er hvor stor sjanse for at den forblir hel...helt til trådstarter havarerer ?? Og hvis du fikk inn den til hogging idag...hva var grunnen til det, med mindre den er most både her og der ??
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#11
Posted 11 December 2008 - 21:27
den så "hel" ut
kom inn idag,så vet ikke hva som feiler den..
alle vitale deler blir plukket av og laggt på lager,resten går i pressa...
har over 21.000 deler på lager...noen har ligget der i 8-10år
#12
Posted 11 December 2008 - 21:36
Og det dyreste på en Freelander er vel motor og 4x4 systemet ig viscosefaenskapet. Dette viscosedrittet sliter jo Jeep Cherokee av nyere årsmodeller med også. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å lage et system som er rimelig skuddsikkert jeg til biler som koster skjorta....men det er mulig det er jeg som er kravstor...
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#13
Posted 11 December 2008 - 22:18
Men 100k for en bil med ulyder er ikke noe jeg hadde gjort, og spesielt ikke etter hva som har blitt nevnt om Freelander i denne tråden. Men dette avgjør du sjøl.
Hjelper ikke å advare meg, ikke jeg som skal ha den, men jeg har videreformidlet all denne informasjonen til han som skal ha den, men han vil ha den likevel. Spør du meg, så ville jeg ikke hatt Freelander om jeg fikk den!
Slimjim
Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 - 2,5" løft, 32/11,5-16
Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)
Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886
Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....
#14
Posted 11 December 2008 - 22:19
Den ulyden var bare takgrinda som ulte i vinden
Slimjim
Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 - 2,5" løft, 32/11,5-16
Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)
Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886
Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....
#15
Posted 11 December 2008 - 23:20
Puh, det var godt å høre det ikke var værre. Billigere reperasjon får han ikke på den bilen i framtida ihvertfall. Men da er jo du og jeg helt enige om selve bilen Freelander da, Slimjim
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#16
Posted 18 December 2008 - 20:14
har 2 freelandere på jobb. en med defekt motor og en med OK motor...har muligens solgt den brukbare motoren idag...
vet ikke hva som feiler den med ok motor og helt karosseri...kanskje defekt drivverk som nevnt tidligere i tråden??
#17
Posted 16 April 2009 - 17:23
Takk takk