Skifte registerreim - DYRT
#1
Posted 11 December 2008 - 13:25
Noen som vet et rimelig sted å skifte reg.reim på en 1996 Pajero?
Merkeverksted her i Trondheim skal ha 11.000 for det, inkludert støttehjul, viftereim, enda en reim av noe slag, og noe småtteri. 6 timers jobb. Skal det virkelig koste så mye?
Mye penger nå i julestria, det der
#2
Posted 11 December 2008 - 19:52
Jeg har aldri gjort dette aleine, alltid hatt kompetente folk til å veilede meg igjennom det. Jeg kan si såpass at det er ikke vanskelig i det hele tatt, men jeg stoler ikke nok på meg sjøl til å gjøre det aleine.
Får du tak i en Hayne's manual eller får Mitsu.verkstedet til å skrive ut den sida det gjelder med skifte av reg.reim og balansereim. Det viktigste er at du først setter motoren på merkene, så alle stemmer. Både veiva, kammen og dieselpumpa. Da kan du begynne å ta av reimene. Så setter du rpå reg.reima, så setter du på balansereima...da er det viktig at merkene stemmer på de 2 motvektene/tannhjula. Jeg husker ikke om det er balansereima eller reg.reima som er innerst, men det ser du jo når du tar det fra hverandre. Så tørner du motoren 2 runder rundt på veiva med ei skralle. Så sjekker du at alle merkene fortsatt stemmer. Hvis du møter noen som helst motstand mens du tørner motoren, utenom kompresjonen da, så må du stoppe med en gang, for da er det noe galt.
På disse motora møtes stempla og ventila....jeg har rast 1 motor, så jeg veit dette.... Der skjærte lageret seg i den ene balanseakselen seg, så reima ble røska tvert av, og den vikla seg inn i reg.reima, så den hoppa over noen tenner, og da sa det FLAPP FLAPP og til slutt PANG. Og vips, så røyk 12 lapper til en ny bruktmotor til meg.
Jeg monterte ikke balansereima på den nye motoren, og det har funka strålende i 3 år, og jeg garanterer at det holder leeeenge til. Motoren rister ikke nevneverdig heller, så jeg ser null behov, og min fagmann på Mitsu. sa at han ville gjort det samme, men dem plikter jo å montere den når man gjør dette på verksted.
Tenkte bare det var kjekt å vite.
Lykke til
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#3
Posted 11 December 2008 - 20:06
#4
Posted 11 December 2008 - 20:38
#5
Posted 11 December 2008 - 21:05
#6
Posted 11 December 2008 - 21:08
På min lokale Mitsudealer skulle dem ha 9 lapper for noen år siden for å skifte alt dette. Prisen var selvfølgelig inkl. alt av deler. Men uansett spinnvilt. Min Pajero har på 7 år kosta meg nærmere 70 lapper. Skulle jeg dratt på verksted hver gang det var noe, så ville prisen garantert vært tredobbel.
Glad jeg har hatt gode kompiser rundt meg oppigjennom åra jeg
Dem har selvfølgelig ikke jobba gratis, men det har blitt byttejobber og småpenger, i forhold til verksted. Hørte om et verksted som ble nevnt her en dag som opererte med en timespris på 1200 spenn. Faen steike, det begynner å nærme seg advokatlønn jo.
NAF opererer med 15 min. priser(som forøvrig også er spinnville), for da ser ikke timesprisen så høy ut ved 1. øyesyn.....nå veit jeg jo ikke om dette er grunnen, men jeg kan ikke tenke meg det er noen annen grunn....
Muttern hadde bilen sin der for rundt 2-3 år siden, og da kosta det drøyt 400 spenn pr. 15 min. Sjuke priser overalt. Han stakkars jævelen som klundrer og skrur på disse drittbilene får vel snaue 200 spenn pr. time. Klart det koster å drive et verksted mtp oppvarming, utstyr osv., men et sted er da vel grensa. Nei, den dagen jeg er 110% avhengig av å få verksted til å hjelpe meg, så kan jeg kjøpe meg motorsykkel, for ellers går jeg konkurs.
EDIT: DanMagnus: de 9 lappa jeg fikk beskjed om var på '97 mod. 2.5 TD L300 motor, som jeg hadde tilpassa min Pajero. Men etter det jeg ser her, så varierer jo prisa voldsomt fra sted til sted i Norges land, så du kan kanskje slippe unna med det han over her sier...rundt 5-6 lapper. Selve rep.settet totalt med 2 reimer, og strammehjul koster vel rundt 1500,- tenker jeg. Men dette er jeg veldig usikker på. Det er 3 år siden jeg kjøpte det, så jeg husker pokker ikke. Husker bare den spinnville totalsummen for jobb og deler jeg, for da fikk jeg bakoversveis.
Edited by Kenneth32, 11 December 2008 - 21:13.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#7
Posted 11 December 2008 - 22:26
91 pajero 2.5
#8
Posted 11 December 2008 - 22:57
Tja nå er ikke jeg ekspert på priser men tenker et sted rundt 5 lapper for å skifte reimer. Ofte går strammerne 180 000 før man må skifte de.
#9
Posted 11 December 2008 - 23:17
Jepp, ofte gjør dem det, men når man først har det ifra hverandre, så snur du ikke på 500 lappen. Det blir for dumt
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#10
Posted 12 December 2008 - 13:52
Om noen kan anbefale et bra og rimelig(ere) verksted i trøndelagsfylkene er det bare å kauke ut!
#11
Posted 12 December 2008 - 18:08
Om noen kan anbefale et bra og rimelig(ere) verksted i trøndelagsfylkene er det bare å kauke ut!
Halloooo. Du kjøper jo delene enten på Bilextra, Mekonomen, eller på Mitsuverksted. Så får dem bare sette inn dette. Det er jo noen som protesterer på dette, men langt ifra alle. Det firmaet som skal montere delene for deg får ikke tjent noe særlig på disse reimene og hjula, så jeg synes ikke dem bør protestere. Og da veit du ihvertfall at delene funker. Jeg har både handla deler på Bilextra og på Mitsu, og begge stedene leverer kvalitet. Tviler på at det finnes deler til disse motora som ikke holder kvalitetsmessig når det gjelder dette her. Men er du i tvil, så kjøp hos Mitsudealern din. Det er fint lite å tjene på å handle uoriginalt, hvis du er i tvil. Så da bør du velge fra Mitsu.
Men du bør vite at verkstedet gjør en god jobb med bilen din, ellers ryker du på ganske mange tusen på en ny motor, hvis dette bryter sammen. Spiller jo ingen rolle om dem kjøper inn delene for å tjene på dem, eller om du kjøper dem inn, og betaler dem f.eks. 4 lapper for jobben. Da har dem tjent mye penger, for det tar ikke så himla lang tid å gjøre dette. Jeg ser det blir kalkulert med 6 timer på denne jobben. Det synes jeg høres lang tid ut. 4-5 timer høres mer naturlig ut inni huet mitt. Mener vi ikke brukte mer på min bil ihvertfall.
Men jeg veit det er noen som tar ut radiatoren. Da blir det jo mye romsligere å skru, men da går det jo fort litt mer tid, til tapping, fylling og lufting. Men det er ikke sikkert det sinker så alvorlig mye, for det blir enklere å jobbe, og lettere å se alle merkene langt nede på motoren osv.
Beste forslaget jeg har er å høre med det verkstedet du har sett deg ut, om dem gidder å sette inn de delene du skaffer. Og hvis du får kvittering på utført jobb, så har du også reklamasjonsrett på jobben. Husker ikke helt hvor lang reklamasjonsrett et Mitsuverksted har, men det veit sikkert noen her inne.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#12
Posted 12 December 2008 - 20:10
Når det gjelder deler er det ingen problem med uorginale deler så lenge enn holder seg til kjente leverandører(Bilextra,meca etc..)Prisforskjellen kan vere stor på deler til f.eks. Mitsubishi men og mange andre merker. Sjekk både org og uorg delepriser og velg det du synst er vert å bruke.
#13
Posted 12 December 2008 - 22:19
Vi sjekker dem jo selvsagt å gjetter ikke på at de går.. Å om du ikke stoler på mekanikeren gjør det selv.. Vi er nødt for å ta hensyn til alle kunder også de som vil spare.
#14
Posted 12 December 2008 - 22:24
Når det gjelder deler er det ingen problem med uorginale deler så lenge enn holder seg til kjente leverandører(Bilextra,meca etc..)Prisforskjellen kan vere stor på deler til f.eks. Mitsubishi men og mange andre merker. Sjekk både org og uorg delepriser og velg det du synst er vert å bruke.
[/quote]
Her er det viktig å sjekke begge da vi har opplevd at uoriginale deler er vesentlig dyrere en originalt.
Dessuten er det bedre garanti på originalt. Men enig i at en mekaniker som ikke kan skifte reg.reim på disse har et lite problem. Selvsagt en spøk..
Ikke moro om det skulle bli feil da.. MOTOR RAS::
#15
Posted 12 December 2008 - 22:38
Hvis kunden sier at det ikke skal byttes, så greit nok, men oppi 5-11 lapper som prisene har vært på gjennom tråden her, så spiller ikke de få penga til et strammehjul eller 2 til å få budsjettet ut av kurs. Og på verksted har jeg da fått beskjed om at nei det der går i mange år til.....det har det ikke gjort bestandig.
Greit at dere sjekker at det ruller lett og fint, uten lyder osv., men jeg synes ikke det er verdt det. Det er bare min mening, for etter dette skiftet skal de reimene gå 100k km. til.
Nei, dere gjør som dere vil. Dere er voksne og oppegående mennesker, så det går sikkert så fint så.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#16
Posted 12 December 2008 - 22:56
Om noen kan anbefale et bra og rimelig(ere) verksted i trøndelagsfylkene er det bare å kauke ut!
Et bakgårdsverksted vil ikke benytte deler som vil føre til ras av en motor. Det blir for dyrt i lengden. Har aldri hatt betenkeligheter med å la mitt lokale verksted (uten stjerna på taket) bestille det de trenger av deler, til forstilling, drivverk og bremser. Så lenge de har bilde av et dekk på døra med ordet "godkjent" så kan du gå ut fra at slike deler holder de 90 de er ment. Er jo ikke rocket science å ytte disse reimene, har gjort det selv på 3 motorer. Disse har stått på pall da, men har ikke bydd på problemer selv uten rep.manualer og uten erfaring. Og 6t virket MYE!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#17
Posted 12 December 2008 - 23:05
Greit at dere sjekker at det ruller lett og fint, uten lyder osv., men jeg synes ikke det er verdt det. Det er bare min mening, for etter dette skiftet skal de reimene gå 100k km. til.
Nei, dere gjør som dere vil. Dere er voksne og oppegående mennesker, så det går sikkert så fint så.
Som sagt vi gjetter ikke.. Men respekterer din mening. Hadde alle kunder vært som deg hadde det ikke vært noe problem og i kunne skiftet hver gang men som denne tråden er startet som, det handler om pris.. Å et strammehjul til 700 kroner kan være avgjørende om man får jobben eller ikke.. Skjønner at mange som går etter sine meninger tror at alt er slik svart hvitt å det ville det vært i en perfekt verden men der lever ikke mange. Det virker som det er enkelt å drive verksted men det er ikke så rosenrødt som det virker.. husleie 40 000, datautgifter 20 000 osv osv osv pr mnd