Gå til innhold



Foto

Verksted som har gjort feil


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 hurricane

hurricane

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 15 December 2008 - 18:25

Hei.

I sommer oppdaget jeg en liten lekkasje under dashbordet, over pedalene. Samtidig oppdaget jeg også en ørliten lekkasje i bakkant av girkassen. Mitt lokale verksted fortalte meg at dette skyltes en gåen slavesylinder (clutch), og jeg fikk byttet den. En stund etterpå oppdaget jeg at det fortsatt var lekkasje begge steder!

Verkstedet fortalte at hovedslinderen måtte byttes, og at dette var skyld i begge lekkasjene. De fikset hovedsylinderen med et rep.sett.

Så, oppdaget jeg for en måned siden, at det fortsatt lekker! Får time til bilen, møter opp personlig denne gangen for å snakke med mannen som gjorde jobbene. Han skjønner ingenting. En annen mekaniker kommer og ser på bilen, og han fastslår at akkurat der hvor det drypper skal det ikke finnes olje i bilen. Jeg får beskjed om å tørke opp oljen på matta, og så får jeg komme og si fra dersom det lekker igjen.

Jammen! Nå lekker det igjen. I dag møtte jeg igjen opp personlig for å få dem til å se på problemet. Fikk dem til å heise opp bilen, og der ser vi at det er speedometervaieren som er lekk der den er festet til girkassa. Den drar med seg olje opp til speedometeret, og derfor drypper det ned på beina mine. Fikk koblet fra vaieren ved speedometeret for ikke å risikere at selve telleren blir ødelagt av olja.

Endelig veit jeg hvorfor det lekker; men det er jo fortsatt surt å vite at jeg har brukt flere tusenlapper på å få byttet "store" deler, når problemet hele tiden skylted en forbanna VAIER!

Så spør jeg dere: Hvilke rettigheter har jeg ovenfor verkstedet? Noen som har sagt at jeg har krav på å få tilbake arbeidspengene. Dette høres greit ut, men uansett synes jeg det er urettferdig at jeg skal betale for deler jeg ikke vil ha, når det er DE som har gjort feil.

Bilen er en 90-mod Campo.

Håper noen her inne har erfaring med slike episoder!

Edited by hurricane, 15 December 2008 - 19:11.


#2 Rocker

Rocker

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 605 Innlegg:

Posted 15 December 2008 - 21:34

Har ikke noe erfaring medslikt, men synes det høres fornuftig ut ang. arbeidspenger + deler for innkjøpspris, hvis du skjønner meg smile.gif
Kjipt sånt uansett sad.gif


#3 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 16 December 2008 - 15:09

Det sitt sikkert en tettering/pakning/filtring eller noe i den duren, bak dær kor du skrua wiern på gearkassa/transferkassa. Denne e lekk/gåen pga at du sekkert har tett avlufting eller nåkka anna som skapa trøkk i kassa. Waiern e sekkert go.

Me tanke på ka verkstede har gjort... Æ mein at det bare sku mangel at du ikke sku få igjen alle pengan du har betalt. Det var aldri feil på de plassan de sa at det va feil. Å alt du ba om va vel å få tetta en lekasje??

Sitt du på en resturant å bestill biff, å så får du pasta, så send du pasta en tell bake??
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#4 hurricane

hurricane

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 17 December 2008 - 13:39

Høres fornuftig ut! Bare å bytte tetteringen/pakningen i bakkant av kassa da kanskje?

Ja, jeg ba bare om å få fiksa lekkasjen min jeg:) Skal ta meg en telefon til verkstedet, så får vi se hva jeg får til!

#5 Carmann

Carmann

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 210 Innlegg:

Posted 17 December 2008 - 22:43

QUOTE(hurricane @ 15 Dec 2008, 19:25) <{POST_SNAPBACK}>
Hei.

I sommer oppdaget jeg en liten lekkasje under dashbordet, over pedalene. Samtidig oppdaget jeg også en ørliten lekkasje i bakkant av girkassen. Mitt lokale verksted fortalte meg at dette skyltes en gåen slavesylinder (clutch), og jeg fikk byttet den. En stund etterpå oppdaget jeg at det fortsatt var lekkasje begge steder!

Verkstedet fortalte at hovedslinderen måtte byttes, og at dette var skyld i begge lekkasjene. De fikset hovedsylinderen med et rep.sett.

Så, oppdaget jeg for en måned siden, at det fortsatt lekker! Får time til bilen, møter opp personlig denne gangen for å snakke med mannen som gjorde jobbene. Han skjønner ingenting. En annen mekaniker kommer og ser på bilen, og han fastslår at akkurat der hvor det drypper skal det ikke finnes olje i bilen. Jeg får beskjed om å tørke opp oljen på matta, og så får jeg komme og si fra dersom det lekker igjen.

Jammen! Nå lekker det igjen. I dag møtte jeg igjen opp personlig for å få dem til å se på problemet. Fikk dem til å heise opp bilen, og der ser vi at det er speedometervaieren som er lekk der den er festet til girkassa. Den drar med seg olje opp til speedometeret, og derfor drypper det ned på beina mine. Fikk koblet fra vaieren ved speedometeret for ikke å risikere at selve telleren blir ødelagt av olja.

Endelig veit jeg hvorfor det lekker; men det er jo fortsatt surt å vite at jeg har brukt flere tusenlapper på å få byttet "store" deler, når problemet hele tiden skylted en forbanna VAIER!

Så spør jeg dere: Hvilke rettigheter har jeg ovenfor verkstedet? Noen som har sagt at jeg har krav på å få tilbake arbeidspengene. Dette høres greit ut, men uansett synes jeg det er urettferdig at jeg skal betale for deler jeg ikke vil ha, når det er DE som har gjort feil.

Bilen er en 90-mod Campo.

Håper noen her inne har erfaring med slike episoder!


Helt utrolig ! Var det ingen av mekanikerne som luktet / kjente / smakte på væsken ? Det kunne jo vært bremsevæske også da ! Dette er jo helt elementært å finne ut av sier min onkel på 65 år utdannet bilmekaniker siste 40 årene...!

Jeg hadde samme problemet. Det begynte med skjelvende speedometernål. Så kom oljen på bena. Typisk lekkasje på speedometerwire ifra girkassen som det blir opplyst om her.

Tekniske løsning er sånn noenlunde den samme.
På min Ford Scorpio er det slik:
Løsning: Ta av speedometerdrevet på kassen. Ta av drevet av det som kom ut av kassen (det som er enden på wiren).
Inni der skal det være en liten O-ring rundt wiren som stopper oljen i å klatre oppover wiren inni strømpen og opp til speedometeret, hvor det kommer ut og drypper på bena dine.

Bytt denne O-ringen og sett sammen igjen.

http://www.biltema.no/
Biltema 86-703. O-ringer kr 149 for hele settet.
Av nitrilgummi i 32 ulike dimensjoner. Motstandskraftig mot petroleumsprodukter, vann, gasser m.m. Temperaturområde -55 °C til +125 °C.

Et bilde av drevet på bilen min Ford Scorpio. Det hvite drevet er låst med en slags låsering. Fjern denne og trekk av drevet med håndkraft.
Du har sikker noe lignende.




Carmann. " Veldig tålmodig men alt har en grense etter hvert".

#6 hurricane

hurricane

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 18 December 2008 - 16:35

Supert! Skal prøve så fort jeg får tid!

#7 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 18 December 2008 - 17:28

QUOTE(hurricane @ 18 Dec 2008, 17:35) <{POST_SNAPBACK}>
Supert! Skal prøve så fort jeg får tid!



Husk på å sjekk at du ikke har tett avlufting på kassa, før det e nesten garantert grunnen tell at den pakninga som ligg innafør spedometerwieren e gådd.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!