Gå til innhold



Foto

Paragraf 1-15 og 6-11 nr 4.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
13 replies to this topic

#1 Omen

Omen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 177 Innlegg:

Posted 15 December 2008 - 19:19

Hva betyr at en bil er registrert etter unntaksbest prgf 1-15 og 6-11 nr 4. ?

#2 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 15 December 2008 - 20:55

At du må inn til biltilsynet og ha bremsetest om du lakkerer den i en annen farge cool.gif


Det betyr at bilen er typegodkjent med manglende dokumentasjon og at ved den minste endring du gjør må bilen inn til ny typegodkjenning hos Biltilsynet med alt det innebærer...

og om du trodde det jeg skrev i begynnelsen av innellget bare er tull.... Det har faktisk hendt... men det er et ekstremtilfelle...



#3 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 15 December 2008 - 21:34

dvs at du har dårlige frontlys(SAE\DOT),gule park\markeringslys(muligens de foran er koblet ut\koblet om) + avgasskrav etter en annen norm
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#4 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 16 December 2008 - 01:23

QUOTE(Omen @ 15 Dec 2008, 19:19) <{POST_SNAPBACK}>
Hva betyr at en bil er registrert etter unntaksbest prgf 1-15 og 6-11 nr 4. ?

§1-15 gjorde det mulig for privatpersoner å registrere Amerikanske bruktbiler i Norge uten annen dokumentasjon en Title og Bill of Sale. DVS biler som ikke er typegodkjente i Europa. Dette var et politisk vedtak som gjorde at man kunne kjøpe seg en bruktbil i USA og registrere den her hjemme uten noen problemer. Eneste en måtte bygge om før registrering var at en fikk hvite parklys fremover og gule blinklys bakover, og om det var lastebil så skulle det monteres beskyttelsesvegg og surrekroker i planet. Men etter det så har byråkratene tolket og tolket disse reglene slik at det nå nesten er umulig å benytte seg av dette.

Det første som røyk ut var lastebiler og busser, så fikk en ikke fjerne bakseter i pickuper for å få de registrert som varebil, så fikk en ikke bygge de om til gassdrift. Hele tiden så gjemte de seg bak at bilen skulle være helt orginal som fra fabrikk. Har vist vært skrevet interne betenkninger i Statens Vegvesen at de vurderte å forby piggdekk på biler godkjent etter §1-15, men da var det til og med noen der som så det absurde i saken. Nå må en også dokumentere motorstørrelse og en del annet tull. Amcar blir nok ikke arbeidsledige på en stund siden de er veldig behjelpelig med å fremskaffe dokumentasjon til medlemmer.

Så ganske enkelt, du kan ikke forandre eller bygge om en dritt på bilen din. Ikke en gang bytte dekkdimensjon, for her gjelder ikke 5% regelen på rulleomkrets.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#5 Omen

Omen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 177 Innlegg:

Posted 16 December 2008 - 01:55

QUOTE(RamDodge @ 16 Dec 2008, 01:23) <{POST_SNAPBACK}>
§1-15 gjorde det mulig for privatpersoner å registrere Amerikanske bruktbiler i Norge uten annen dokumentasjon en Title og Bill of Sale. DVS biler som ikke er typegodkjente i Europa. Dette var et politisk vedtak som gjorde at man kunne kjøpe seg en bruktbil i USA og registrere den her hjemme uten noen problemer. Eneste en måtte bygge om før registrering var at en fikk hvite parklys fremover og gule blinklys bakover, og om det var lastebil så skulle det monteres beskyttelsesvegg og surrekroker i planet. Men etter det så har byråkratene tolket og tolket disse reglene slik at det nå nesten er umulig å benytte seg av dette.

Det første som røyk ut var lastebiler og busser, så fikk en ikke fjerne bakseter i pickuper for å få de registrert som varebil, så fikk en ikke bygge de om til gassdrift. Hele tiden så gjemte de seg bak at bilen skulle være helt orginal som fra fabrikk. Har vist vært skrevet interne betenkninger i Statens Vegvesen at de vurderte å forby piggdekk på biler godkjent etter §1-15, men da var det til og med noen der som så det absurde i saken. Nå må en også dokumentere motorstørrelse og en del annet tull. Amcar blir nok ikke arbeidsledige på en stund siden de er veldig behjelpelig med å fremskaffe dokumentasjon til medlemmer.

Så ganske enkelt, du kan ikke forandre eller bygge om en dritt på bilen din. Ikke en gang bytte dekkdimensjon, for her gjelder ikke 5% regelen på rulleomkrets.


Da vil det iallefall si at man ikke må sette inn fartssperre på slike biler?

#6 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 16 December 2008 - 09:13

LPG kan du glemme...

Importører opplevde vel noe rart her også. Pickup skal vistnok ha slike festeøyer for sikring av last for å få bilen godkjent i Norge....samtidig får du ikke lov å montere de på grunn av den regelen...

#7 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 16 December 2008 - 12:10

QUOTE(Chevy-LPG @ 16 Dec 2008, 09:13) <{POST_SNAPBACK}>
LPG kan du glemme...

Importører opplevde vel noe rart her også. Pickup skal vistnok ha slike festeøyer for sikring av last for å få bilen godkjent i Norge....samtidig får du ikke lov å montere de på grunn av den regelen...

Helt korrekt observert. Dermed så fanger bordet og de har klart å stoppe all import av slike biler med bare en tolkning av reglene og et forvaltningsvedtak. Eller det er kanskje ikke et vedtak engang, bare et par byråkrater som gjør alt de kan for å stanse import av Amerikanske biler til Norge. Amcar jobber for fullt med denne saken, og vi får håpe at det kommer en løsning på dette snart. Er vist en del missfornøyde politikere som ikke liker at forvaltningen tar slike friheter.

Var en lignende sak i Sverige for et par år tilbake. En tjenestemann fremmet et privat forslag som i praksis gjorde det umulig å godkjenne amerikanske biler i Sverige. En våken person oppdaget dette forslaget før det kom til avgjørelse og saken endte opp emd masse diplomatisk støy der den Amerikanske ambasaden kom på banen og nevnte tjenesetemann ble omplassert til en annen stilling. Legg merke til at han ikke ble avskjediget for å gå utover sine fullmakter, men bare omplassert. Han jobber fortsatt med å få forby Amerikanske biler den dag i dag, men nå er man heldigvis klar over hvordan han jobber så en kan holde ham under oppsikt.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#8 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 03 January 2009 - 09:42

QUOTE(RamDodge @ 16 Dec 2008, 12:10) <{POST_SNAPBACK}>
Helt korrekt observert. Dermed så fanger bordet og de har klart å stoppe all import av slike biler med bare en tolkning av reglene og et forvaltningsvedtak. Eller det er kanskje ikke et vedtak engang, bare et par byråkrater som gjør alt de kan for å stanse import av Amerikanske biler til Norge. Amcar jobber for fullt med denne saken, og vi får håpe at det kommer en løsning på dette snart. Er vist en del missfornøyde politikere som ikke liker at forvaltningen tar slike friheter.

Var en lignende sak i Sverige for et par år tilbake. En tjenestemann fremmet et privat forslag som i praksis gjorde det umulig å godkjenne amerikanske biler i Sverige. En våken person oppdaget dette forslaget før det kom til avgjørelse og saken endte opp emd masse diplomatisk støy der den Amerikanske ambasaden kom på banen og nevnte tjenesetemann ble omplassert til en annen stilling. Legg merke til at han ikke ble avskjediget for å gå utover sine fullmakter, men bare omplassert. Han jobber fortsatt med å få forby Amerikanske biler den dag i dag, men nå er man heldigvis klar over hvordan han jobber så en kan holde ham under oppsikt.



Har du no link til denna saken, ille moro å leasa om sånne I-D-I-O-T-E-R!


"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#9 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 03 January 2009 - 12:16

QUOTE(Omen @ 16 Dec 2008, 01:55) <{POST_SNAPBACK}>
Da vil det iallefall si at man ikke må sette inn fartssperre på slike biler?


Las faktisk i et Amcarblad i går kveld (nr 9 2008) at dei bilane som er tatt inn på denne regelen slepper fartssperre, ergo bilen kan ikkje ha sperre, pga da er bilen ikkje orginal lenger...

Edited by Jeeps, 03 January 2009 - 12:16.

Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#10 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 03 January 2009 - 15:36

QUOTE(SPYDEBERGSKRENS @ 3 Jan 2009, 09:42) <{POST_SNAPBACK}>
Har du no link til denna saken, ille moro å leasa om sånne I-D-I-O-T-E-R!

Jeg vet ikke om det står noe om denne saken på nettet, det ble skrevet en del om det i svenskebladet Power og medlemsbladet til ACCS bl.a for et par år siden.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#11 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 03 January 2009 - 18:17

QUOTE(Jeeps @ 3 Jan 2009, 12:16) <{POST_SNAPBACK}>
Las faktisk i et Amcarblad i går kveld (nr 9 2008) at dei bilane som er tatt inn på denne regelen slepper fartssperre, ergo bilen kan ikkje ha sperre, pga da er bilen ikkje orginal lenger...


så med andre ord så kan du ikke bruke bilen utenlands..

HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#12 keltic

keltic

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 81 Innlegg:

Posted 13 January 2009 - 22:35

http://www.amcar.no/...&...901&Order=2

Fant denne:
QUOTE
Ved skifte av dekk fra diagonaldekk til radialdekk skal det påses at dekkets bæreevne er tilstrekkelig og at dekket er tilpasset felgen. Det forutsettes overgang til tilsvarende dimensjon for radialdekk, med en maksimal variasjon på ± 5%, jf. STRO-normen.
på: http://www.dekkimpor...stemmelser.html
betyr det at vi som har biler tatt inn på §1.15 lovlig kan øke dekkstørrelsen med 5% ?
Noen som har noen inspill på dette?
IPB Image

#13 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 13 January 2009 - 23:13

QUOTE(keltic @ 13 Jan 2009, 22:35) <{POST_SNAPBACK}>
http://www.amcar.no/...&...901&Order=2

Fant denne:
på: http://www.dekkimpor...stemmelser.html
betyr det at vi som har biler tatt inn på §1.15 lovlig kan øke dekkstørrelsen med 5% ?
Noen som har noen inspill på dette?


forstod det slik ja...

HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#14 keltic

keltic

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 81 Innlegg:

Posted 14 January 2009 - 10:37

QUOTE(svk @ 14 Jan 2009, 00:13) <{POST_SNAPBACK}>
forstod det slik ja...

Bra, da trenger jeg ikke å være "redd" for de dekka jeg har på smile.gif
IPB Image