kobling av ekstralys!!
#1
Posted 16 December 2008 - 05:57
#2
Posted 16 December 2008 - 07:52
#3
Posted 16 December 2008 - 11:46
Men husk også på at det er forskjell på kobling av de to lyspærene i sportlysa. Av en eller annen grunn så har de gjort slik at 9004 og 9007 pærene har fått kastet om på de forskjellige lederene i kontakta.
En annen ting, er det orginale kjørelys på bilen din? Slike som bare tenner hovedlysa, men ikke baklys eller parklys? Det releet kan stelle i stand mye tull for på kjørelysa så brukes fulltlysa med halv spenning. Eller egentlig så slår kjørelysreleet av og på fjærnlysa i meget rask takt, men det ser ut som at lysa lyser litt svakere bare. Jeg fikk masse tull med det når jeg koblet opp sportlysa mine og samtidig bygde om til + styring, releer og mye grøvre kabler. Alt fungerte helt topp helt til jeg startet bilen, da slo kjørelysreleet inn og laget masse tull. Løsningen var bare å koble fra hele kjørelysreleet. Etter nesten tre år funker alt topp ennå.
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#4
Posted 16 December 2008 - 14:00
Men husk også på at det er forskjell på kobling av de to lyspærene i sportlysa. Av en eller annen grunn så har de gjort slik at 9004 og 9007 pærene har fått kastet om på de forskjellige lederene i kontakta.
En annen ting, er det orginale kjørelys på bilen din? Slike som bare tenner hovedlysa, men ikke baklys eller parklys? Det releet kan stelle i stand mye tull for på kjørelysa så brukes fulltlysa med halv spenning. Eller egentlig så slår kjørelysreleet av og på fjærnlysa i meget rask takt, men det ser ut som at lysa lyser litt svakere bare. Jeg fikk masse tull med det når jeg koblet opp sportlysa mine og samtidig bygde om til + styring, releer og mye grøvre kabler. Alt fungerte helt topp helt til jeg startet bilen, da slo kjørelysreleet inn og laget masse tull. Løsningen var bare å koble fra hele kjørelysreleet. Etter nesten tre år funker alt topp ennå.
Okey, tror jeg forstod det. Jeg skal altså ikke jorde releene direkte i batteriet eller i gods. Releene skal få jord fra den ledningen i fjernlyset som får strøm når jeg tenner fjernlysene? Og der styrestrømmen skal inn på releene skal jeg bare koble inn konstant strøm?
Tror ikke jeg har kjørelys, for når jeg starter bilen så er alt svart, vrir jeg bryteren ett hakk så kommer parklys, vrir jeg et hakk til så kommer kjørelys.
En annen ting jeg lurer på er som følger: De ytterste pærene har jeg ikke rørt, men der er det nærlys og om jeg skal dimme ned fra fjernlys så lyser denne pæren sterkere idet jeg drar fjernlyshendelen bakover, men kun da. En slags dimming uten at det sterke lyset kan stå på hele tiden...
De innerste pærene derimot, de er svart helt til jeg tenner fjernlysa, da lyser de, selv om det er to ledere inne i pæra..
Dette vil i praksis bety at jeg kun har et sett med nærlys og ett sett med fjernlys, men pærene er jo høy og lav pærer og skal jo kunne lyse samtidig? eller? De lyser jo samtidig, når jeg har fjernlys på, men det er ikke fjernlys i begge og heller ikke nærlys i begge samtidig. Dette mener jeg mange andre har og det kunne jeg tenkt meg også. Blir jo bedre lys vil jeg tro? Med dobbelt så mye lys.
Det jeg heller ikke forstår er at det ene fjernlyset har to ledninger inn i pæren. Den ene har konstant strøm og den andre har strøm når jeg trenner fjernlysene, men på den andre siden av bien så har fjernlyset kun èn ledning inn i pæren og denne har konstant strøm mener jeg og huske. Det som er litt rart er at det er en ledning til de, men den er klippt før pærekontakten og det sitter to strømtyver på ledningene der som ikke går til noe. På den andre siden var det også en strømtyv som ikke gikk til noe. Den tok jeg vekk. Hvorfor alle disse strømtyvene til ingenting. Tror ikke det har vært noe tusenmetringer der tidliger, men...
Virker veldig uryddig dette systemet synes jeg, ikke var ledningene som gikk til lampene noe særlig tykk heller. Spinkle greier. Men jeg har ikke kompetanse til å begynne å legge opp nytt, så det blir som det blir om ikke noen vil gjøre det for meg! hehe...
Ble mye dette, men måtte prøve å forklare hvordan det ligger ann slik at det ikke er noen tvil..
#5
Posted 16 December 2008 - 17:40
#6
Posted 16 December 2008 - 22:40
For det første forstod du forklaringen min helt korrekt Så hvordan resten henger sammen. At du får litt sterkere lys når du holder spaken bakover er pga at da lyser både nær og fjærnlys samtidig, men så fort du slipper slukkner en av de.
Jeg har nå koblet min bil slik at nær og fjærnlys lyser samtidig på fjærnlys, men det skal jeg koble tilbake igjen for det blir litt for lyst nærme bile så fokuset fremover kommer for nærme bilen når en kjører. Har en orginale kabler så er det heller ikke å anbefale for som du ser selv så er ikke de mye å skryte av kvalitetsmessig.
Så hvordan er resten av opplegget. Som du selv ser så brukes det halogenpærer med både nær og fjærnlys både yttre og indre lys, men på de indre brukes kun fjærnlys tråden, derfor kun to ledere inn på den pæra. Denne må du ikke koble til nærlystråden på for å dobble lyset på nærlys for reflektoren er ikke bygd for det og du vil blende annen trafikk.
Når det fungerer som det skal på en sport så lyser kun den yttre pæra på nærlys og yttre og indre pære lyser på fjænlys.
Det er nok litt muffens på den bilen din. En pære kan jo ikke lyse hvis det bare er en leder inn. At lysa dine nå er slukknet er nok enten at en sikring har gått (konstantstømmen er nok sikkret) eller at en av disse strømtjuvene har kappet en leder. Det er ikke mange koppertråder inne i de kablene så de tåler minimalt.
Hadde du bodd i nærheten kunne jeg godt ha hjulpet deg med nytt system til hovedlysa. Jeg er meget fornøyd med åssen lysa mine ble etter ombygging. Nå er det rele til alt og 4mm2 kabel til alle lys. 14,2v på pærene på tomgang. Er nok litt overkill med hensyn til dimensjon på kabel, men så er det ikke spenningsfall noen steder heller
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#7
Posted 16 December 2008 - 23:24
Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)
#8
Posted 16 December 2008 - 23:56
Angående det med lysene som kutter nå så har jeg enda ikke fått sjekket sikringene. Skal se i morgen. Men det virket som at langlysene på bilen kom på når jeg skrudde av bryteren jeg har lagt opp på tusenmetringene, dette mens jeg hadde langlysene i "på" stilling.
Leste en plass at noen kobler (det som normalt ville vært styrestrøm) fra begge lederene fra lampen, men det kan jeg ikke få til å stemme for da vil det jo stå strøm på hele tiden igjen...?
Lysene mine (før jeg begynte å fikle) lyste da korrekt som du sier RamDodge, nærlys i ytre til vanlig og nærlys i ytre + fjernlys i indre ved fjernlys innkoblet. Er vel ikke noe poeng i å fikle med det da ledningsnettet kanskje ikke takler det, men kunne godt tenkt meg litt mere nærlys...
Angående den fjernlyspæren som kun har en ledning inn så kan ikke jeg forstå annet enn at lampene er sammenkoblet eller noe, om de ikke er det så er det ikke sikkert pæren lyser i hele tatt, men dette skal jeg sjekk opp i morgen.
Sånn som det er nå så har jeg 4 releer. De har strøm inn fra batteriet på 30 med sikringer, 86 som er styrestrøm får konstant strøm fra + på batteriet, 85 som er jord går via bryter inne i bilen og så videre til ene lederen inn til fjernlys på førersiden i bilen, videre går 87 som er strøm ut til + på fire ballaster, jord på ballastene går rett i ramma under bilen. Har brukt kun 6 mm2 ledning og 30A releer.
Hvor viktig er den ledninga som jorder releene nå egentlig? Da jeg bruker den som egentlig var beregnet på styrestrøm, fra tyv på langlysene via 5 meter med 6 mm2 lednig og en bryter inn på noen tyver for å forgrene til 4 releer? Vil denne bli for dårlig eller er det ikke rare spenningen i den?
Men som sagt så vil ikke fjernlysene på bilen og tusenmetringene lyse samtidig.
#9
Posted 17 December 2008 - 00:14
Passerer Åndalsnes 2-3 ganger i året, er i Molde-traktene og besøker noen. Neste gang blir nok i påsken. Men du vil sikkert ha ordent dette før da
Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)
#10
Posted 17 December 2008 - 01:06
Er jo en stund til påske så jeg håper det er iorden til da, men visst ikke så skal jeg si ifra
#11
Posted 17 December 2008 - 01:12
Ellers så er det veldig mystisk det andre problemet du har, må sove litt på det
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#12
Posted 17 December 2008 - 01:23
Er jo en stund til påske så jeg håper det er iorden til da, men visst ikke så skal jeg si ifra
Det går samme strømmen på + og jord siden, uansett om det er styrestrøm til et relè, eller hovedstrømmen til en motor.
Den kabelen som går fra lykta til rele'et, skal via en bryter, før den går til pluss i dette tilfellet. Og ja, den kan ha lavt tversnitt, pga lite strøm.
Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)
#13
Posted 17 December 2008 - 20:16
Men jeg ser jo nå at det å koble opp nytt ledningsnett til hovedlyktene ikketrenger å være så vanskelig, for jeg bruker vel da bare de gamle ledningene til styrestrøm og så legger jeg opp helt nytt ledningsnett fra batteriet via relee og til lampene, eller er jeg helt på jordet? Vil jo være mye lettere enn å fjerne de orginale ledningene og erstatte disse med grovere ledninger?
#14
Posted 17 December 2008 - 23:17
Men jeg ser jo nå at det å koble opp nytt ledningsnett til hovedlyktene ikketrenger å være så vanskelig, for jeg bruker vel da bare de gamle ledningene til styrestrøm og så legger jeg opp helt nytt ledningsnett fra batteriet via relee og til lampene, eller er jeg helt på jordet? Vil jo være mye lettere enn å fjerne de orginale ledningene og erstatte disse med grovere ledninger?
Helt korrekt, behøver bare å bruke de to ledningene på ene hovedlyset til å styre nye releer. Men det er en del jobb å få strekt nye kabler i strømper og slikt.
Det med instrumentlyset ditt, du har ikke bare fått slått det av under kampens hete da? Ikke liv i reostaten i det hele tatt?
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#15
Posted 17 December 2008 - 23:28
#16
Posted 18 December 2008 - 02:07
Var den jeg mente ja, er nemlig en del før deg som har "mista" instrumentlysa. Hakket etter innerbelysninga så får du på arbeidslys ute også eller?
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#17
Posted 18 December 2008 - 02:27
Lykke til
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#18
Posted 18 December 2008 - 02:55
Men blir ikke klok på den instrumentbelysningen altså..
En ting jeg kom på når jeg skrev dette. Fra parklyspæren på førersiden går det en ledning, den går til et vekselrelee som sitter rett over sikringsboksen. Det går også en ledning under bilen fra dettereleet. Det går også ledninger inn i bilen som er til en bryter som jeg aldri har visst hva er til. Mulig jeg koblet ledningene på den bryteren fel når jeg monterte på plass igjen dekselet under rattstammen for bryteren lyser ikke lenger. Kan instrumentbelysningen og den parklys-sikringen som ryker ha noe med det å gjøre mon tro?
#19
Posted 18 December 2008 - 09:29
Men blir ikke klok på den instrumentbelysningen altså..
En ting jeg kom på når jeg skrev dette. Fra parklyspæren på førersiden går det en ledning, den går til et vekselrelee som sitter rett over sikringsboksen. Det går også en ledning under bilen fra dettereleet. Det går også ledninger inn i bilen som er til en bryter som jeg aldri har visst hva er til. Mulig jeg koblet ledningene på den bryteren fel når jeg monterte på plass igjen dekselet under rattstammen for bryteren lyser ikke lenger. Kan instrumentbelysningen og den parklys-sikringen som ryker ha noe med det å gjøre mon tro?
Den parklys sikringen foran i boksen mener jeg går til hengerkontakta, tror det er separat ledningsnett på orginal hengerkontakt. Når det gjelder resten av ledningsopplegget dit er det helt umulig å vite, men om jeg skulle gjette vilt så tror jeg det kan være ryggelys til henger, eller arbeidslys, eller tåkebaklys?. Å sette inn dobbel amp er bare idioti, er for mye elektronikk i dagens biler som står i fare.
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#20
Posted 18 December 2008 - 11:16