Hvilken motorolje på Ram2500
#1
Posted 16 December 2008 - 21:22
#2
Posted 16 December 2008 - 22:46
All olje skal gå og blande, men ofte vil en oppleve et litt oljeforbruk ved overgang fra et merke til et annet. Felleskjøpet olje funker helt fint, etter det jeg vet er det Statoil. Bare sørg for at den tilfredstiller krava som står i instruksjonsboka. Kvalitetsolje til turbodiesel er ganske forskjellig fra olje til bensinmotor.
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#3
Posted 17 December 2008 - 00:13
Oljen skulle kanskje vært skiftet også da. Hvor mange liter går det på 5,9 cummins'en? Må vel helst ha et nytt oljefilter også da..
#4
Posted 17 December 2008 - 01:23
Oljen skulle kanskje vært skiftet også da. Hvor mange liter går det på 5,9 cummins'en? Må vel helst ha et nytt oljefilter også da..
Er det ikke 10l uten filter og 11l med filter tro? Du får vel muligens oljefilter på FK også? Sitter jo Cummins i både Case og JCB traktorer. Fleetguard LF3959 eller LF3894 heter orginalfilteret om dem kan overføre nummrene, er ganske standard filter vil jeg tro. Hvis ikke så er Lekang Filter A/S importør av Fleetguard i Norge. Unngå Fram filter i alle fall.
Bedre å kjøpe litt billigere olje og heller skifte oftere er min mening i alle fall. All fersk olje smører bra, det er levetiden på olja som bør bekymre mer.
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#5
Posted 17 December 2008 - 07:37
#6
Posted 17 December 2008 - 08:25
Er det ikke helsyntetisk på 5,9 literen?
#7
Posted 17 December 2008 - 12:26
#8
Posted 17 December 2008 - 21:43
#9
Posted 17 December 2008 - 21:59
Kjøpte meg olje i dag. Super turbo d5 tror jeg den het. Delsyntetisk. Tilfredstilte API kravene tror jeg. API cf-4 er den eldste, cg-4 og ch-4 er den siste. På kannen stod det API ci så det vil vel si at den er bedre enn alle de tre spesifikasjonene og cf var vel minstekravet da så. Den helsyntetiske var jo dobbel så dyr, men utifra det som står på den så virket det som den var mer egnet til vanlige personbiler.
Da mangler jeg bare et filter så skal jeg bytte oljen på bilen...
#10
Posted 19 December 2008 - 21:50
#11
Posted 20 December 2008 - 12:57
Det går da mer enn 9,4l , i boka står det 11,4l motorolje (2004 mod RAM 2500 Cummins 5,9) , men er det ikke en såkalt "oil catch" som mange glemmer og tømme når de bytter motorolje og dermed kan det fylles over der tilslutt som gjør at det lekker olje derfra slik at det ser ut som det kommer fra en annen plass og folk tror det er oljelekkasje, svetting?
Hvorfor skal man bruke mineralolje og ikke hel syntetisk på disse motorene? GÅr det altså helt fint og kjøre på 15-40 motorolje på vinteren?
#12
Posted 20 December 2008 - 23:06
#13
Posted 25 January 2009 - 10:48
Har sett i intruksjonsbok på bilde men finner ikke den, er det noen som har ett bilde så jeg finner denne beholderen / flasken?
#14
Posted 25 January 2009 - 18:18
Men er enkelt å sjekke om du IKKE har.
Legg deg under bilen og se rundt/rett over snekka, skal henge ned en stiv, svart plast'slange' ca. 10 mm i dia.
Henger den der, har du IKKE slik tank.
#15
Posted 12 May 2009 - 13:00
#16
Posted 12 May 2009 - 13:28
En bør vel unngå å bruke Fram filter generelt, det er billige filtere med dårlige tekniske løsninger og elendige filteregenskaper sammenlignet med konkurerende merker. Av alle tester jeg har lest av oljefilter hittil så har Fram enten havnet på siste plass eller i bunnskiktet.
Da er det bedre å spare litt penger på en litt rimeligere olje, og velge et dyrere filter, en et billig Fram filter og helsyntetisk superduper olje.
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje