Ommbygging til spiral bak 413
#1
Posted 27 December 2008 - 19:43
Det som har fått meg til å tenke på dette er at Vitara har mye bedre fjæring å flex bak i fårhold til 413.
Jeg skal som de fleste vet kjøre AT i Russland neste høst og det er med tanke på dette jeg har fundert på denne ombygging.
Alle deler jeg skal bruke er orginale Vitara deler. Orginale fjærfester på ramma til blafjær vil bli brukt.
Trenger derfor litt tips og for/mot og gjøre dette.
Det jeg ikke tenker på er inspill om dette vil bli gotkjent på BT.
#2
Posted 27 December 2008 - 20:53
untitled.bmp 599.68K 146 downloads klikk på denne for å se komplett sett med 5" lift
Edited by Svein54, 27 December 2008 - 20:56.
#3
Posted 29 December 2008 - 23:12
Fant ut at Vitare bakaksel er for lang. Fant også ut at lager som sitter på stikkaksel Vitara er mye større, men samme diameter innvendig som samurai lager. Lurer litt på om jeg skal kappe av samurai aksel og sveise på en del fra Vitara aksel så jeg kan bruke den delen fra Vitara aksel som lagret sitter i. Dette vil gjøre at jeg får større lager som tåler større påkjenninger.
Må lage nye pendelarmer som jeg skal montere uniballs i ene enden og gummiforing i andre enden. Da har jeg mulighet til å justere lengden.
Det eneste som nå gjenstår av deler er øvre fjærfeste. Må på hoggeri å skjære av et par.
Sven: jeg lurer på om samurai utveksling er forskjellig fra 413?
Kommer til å legge ut bilder etter hvert som dette skrider frem.
#4
Posted 29 December 2008 - 23:31
mener iallefall at det skal være 3,7:1 og 3.9:1, men husker ikke hvem som er hvem. men Ulrik I danmark hadde 413 differ i samuraien sin.
#5
Posted 30 December 2008 - 01:23
Er det noen som har gjort dette før som du kan kopiere oppsettet til? Slik at du slipper å kjøpe fjærer med feil lasteinndeks? Jeg spør av erfaring med å plages med å finne riktige fjærer... Men klart, fjerner du ikke noen av festene du har fra før kan du jo kjapt bygge tilbake igjen før du reiser om det ikke fungerer som forventet...
sånt er spennende, vurderer på sikt (sammen med portalaksler) å bygge om til 4-link bak og 3 link foran...
#6
Posted 30 December 2008 - 03:33
du kan lage hybridaksling ut av samurai og vitara. søk litt på trackick hybrid axle på forskjellige suzukiforum. Den sterkeste akslingen vil du få med vitaradiff, samurai hylser og ettermarkeds forsterkede stikkakslinger. Lagrene ville jeg ha kjøpt nye fra suzuki og ikke bekymret meg over. da kan du kjøre vitarautveksling i framdiffen fra samme bil også
Selv hadde jeg aldri montert et vitaraoppsett på en sj, tror nok at det blir vanskelig å få til geometrien riktig i forhold til slik den er på vitara , da de nedre linkene må festes langt høyere. dessuten så er det det siste jeg ville ha kjørt langt inne svarteste russland med..
men blir jo spennende å se hva du får til, og bytter du ut det meste/lager selv så kan det bli riktig så bra
jeg hadde heller gått for et spiralsett fra roxky road eller trail tough f.eks.. eller okiezuk
RRO:
okiezuk:
http://www.pirate4x4...mp;d=1206776410
jeg har telt og tatt bilde som bevis ang utveksling bilde her: http://www.pirate4x4...mp;d=1217955063
Edited by ShuDuck, 30 December 2008 - 03:40.
#7
Posted 30 December 2008 - 09:40
Jeg ønsker ikke en bil som blir høyest mulig med mest mulig flex ala TT sitt oppsett. Ønsker kun ca. 5 - 6" heving tilsvarende det jeg har i dag, men alle vet jo at vitara har bedere kjørekomfort og flex bak. Jimny har også samme systemet.
Roar og jeg har sett på dette i sammen og det er veldig lite som skal til for å kunne lage og bruke de orginale delene fra Vitara. Det eneste jeg må modifisere er den 3 linken som er festet til diffhuset på toppen. Jeg skal bruke orginal diffhus fra Vitara bak.Der har du ferdig feste for 3 linken på toppen. Må sveise på et tverrstag på ramma for nytt feste av 3 link.
Når det gjelder fjærer kommer jeg til å bruke fra Vitara/sidekick fra Old Man Emu, Dem har fjærer som passer til vitara og vektmessig er det jo ganske likt.
Setter opp bilen på bukker først for så og legge deler på for å se om dette går ann og gjennomføre.
Hvis dette fungerer så blir ikke dette noe svakere enn det som sitter på bilen i dag og jeg er ikke redd for å kjøre i AT med dette. Systemet er jo veldig enkelt.
Shuduck, husk at "TRO" er noe man gjør i kirken og ikke når man bygger om bil, da må man vite. derfor er dette forumet så fint med at dere kommer med synspunkter som man selv kanskje ikke kommer på.
Shuduck, kan du hjelpe meg med å finne en link til hybrid aksel Samurai/vitara bak.
Tar meg et par dager fri på fjellet uten tanker for bilmekking men dere får ha et Riktig Godt Nytt År.
#8
Posted 30 December 2008 - 13:21
http://bbs.zuwharrie...ic,26365.0.html
http://bbs.zuwharrie...ic,80011.0.html
hybrid axle housing kan du få kjøpt her: http://www.petrowork...etrain-axle.php
Edited by ShuDuck, 30 December 2008 - 13:24.
#9
Posted 04 January 2009 - 14:58
Mye større og kraftigere lager på Vitara. Stikkakseldiameter er den samme. Dette gjør at jeg får lager som tåler mye mer belastning.
Bakaksel på Vitara er ca. 10cm lenger enn Samurai så jeg må kappe ned lengden på Vitara aksel. Tror den eneste løsningen er å finne et rør som har samme diameter innvendig som vitara aksel har utvendig og sveise dette sammen + sveise på forsterkning som hybrid aksel som vist på linken fra Shuduck.
Eller har dere en bedere løsning?
Edited by Svein54, 04 January 2009 - 15:03.
#10
Posted 04 January 2009 - 15:52
1996: "Coily" Samurai
For the rest of the world, 1996 brought the biggest changes for the SJ series. The new "Coily" Samurai was most easily identified from beneath, where the all-new coil springs suspended the same live axles, which now housed 3.909 gears instead of the 3.727s. The transfer case ratios were raised from 1.409 high to 1.320 high, and 2.268 low to 2.123 low.
A lot of attention was paid to making the Samurai a much more comfortable vehicle. Engine bay insulation, new transmission and body mounts, totally redesigned dashboard, steering wheel, doors, console, and front and rear seats along with additional luxury items, and of course the improved suspension, made it a much higher-class vehicle. Upgraded brakes, power steering, engine fan, ignition coil, clutch cable, and a new exhaust system squeeze out higher performance. Fuel and radiator capacities were increased slightly and chassis strength was improved though the use of additional bracing and side-impact beams.
Outside, a tough looking hood, fenders, grille, and bumpers smooth out the looks while recalling the style of the LJ series with the twin marker and turn signal lights on each front corner, making this the best-looking SJ series yet. Not all Suzuki factories switched to the coil sprung chassis with the 1996 redesign of the Samurai and not all factories installed the same engines. Japan still used the narrow-track 1.0-liter 550cc 12-valve turbo 3-cylinder, in addition to the updated 16-valve MPFI twin cam 1300.
1996 found a 2.0-liter Mazda turbo diesel inline four introduced to the Vitara destined for the Asian and Australian markets. The following year an intercooler was added to the engine, extracting 23% more power and 29% more torque to the already powerful, tractable engine and further increasing the diesel's fuel economy. For the European markets, the Santana and others factories installed a Peugeot 1.9-liter inter-cooled turbo diesel into the Samurai and the Vitara.
Noen som kan hjelpe meg å finne noen bilder av fjærsystemet på denne.
#11
Posted 04 January 2009 - 16:13
eneste jeg fant i farta.. det var gode og detaljerte bilde på offroad.com før, mulig de ligger der enda
ellers så er outerlimits4x4.com plassen å søke om info på coily sierra
#16
Posted 07 January 2009 - 21:41
eg tråla gjennom der nokså intensivt uten å finne det igjen. husker det låg der før, men no er den plassen der temmelig fubar.
enig med deg i at aussie er plassen for slikt. likte løsninga med radiusarmer, men ville ha forsterka innfesting av desse i ramma. har sett dette flagre vekk på andre biler. den store svarte rammeløsninga syns eg såg ut som ei stor svart tung rammeløsning.. keep it simple
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#17
Posted 07 January 2009 - 22:45
#18
Posted 08 January 2009 - 07:37
#19
Posted 08 January 2009 - 08:35
Problemet med uniballs er at dem ikke tar opp slag.
Tror det må bli sånne for bruk på en gatebil.
untitled.bmp 726.03K 155 downloads
Her er noen adresser hvor dem har mye deler.:
http://www.snakeracing.com.au/
http://www.redrock4x4.com/index.php
#20
Posted 08 January 2009 - 10:29
untitled.bmp 726.03K 155 downloads
[/quote]
Noen som vet hvor jeg kan kjøpe disse delene litt nærmere enn USA og Australia.