Gå til innhold



Foto

Ommbygging til spiral bak 413


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
58 replies to this topic

#21 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 09 January 2009 - 12:43

Dreiv å søkte på kaldstrukne sømløse stålrør på nettet for å bruke til pendelarmer og her er et firma i Drammen ( ca. 1 km fra meg) som har dette på lager.
Auto Safe
Svelvikveien 81, 3039 Drammen
32 81 05 10


#22 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 09 January 2009 - 18:30

Har Vitara 4 link eller 3 link system bak. Eller heter det noe annet?

#23 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 09 January 2009 - 19:55

Attached File  0900c15280088641.pdf   110.06K   189 downloads
Attached File  0900c15280088640.pdf   32.25K   191 downloads
0900c15280088641.jpg

0900c15280088662.jpg
0900c1528008866b.jpg

Fant diss tegn./bildene av Vitara

Edited by Svein54, 09 January 2009 - 21:16.


#24 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 10 January 2009 - 09:07

Var inne på "bilbygging.no" og så på forskjellige løsninger, men ble bare mer forvirret om dette med "K" link 3- link, 4 link, 5 link. Etter som jeg skjønner har Vitara 3- link system.
Lurer på om du kan ta et mål på Vitaran din ROAR, hva er senter til senter på pendelarmene der dem sitter festet på ramma?
Trenger dette målet for å finne ut V form på armene.

#25 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 10 January 2009 - 09:56

Med senter til senter, mener du da fra senter på høyre arm til senter på venstre arm? Der de står i ramma?

Skal trille ut pick-up'n jeg, så jeg kommer til å få målt litt:)
Tlf: 98883546

#26 knixen

knixen

    Pirat

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1437 Innlegg:

Posted 11 January 2009 - 05:54

3-link er jo det aller enkleste, 1 på hver side pluss en oppå diffen for å motvirke vridninger... samt panharden for sidebevegelse. Da kan du kanskje bruke fremfre bladfjærfester til innfesting i ramma også.

#27 JRøed

JRøed

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 11 January 2009 - 10:23

Jeg og naboen skal bytte til spiraler på vår sj i vinter, etter litt forsking i emnet så fant vi ut at det enkleste er å
lage ett oppheng liknende G-Wagen/landcruiser LJ70/coily samurai- altså radius armer. Lasta ned en kalkulator som beregner 4-link/3-link/k-link geometri og lekte litt med dette og fant ut at det var mye enklere med ett par radius armer og ett panhard stag til hver aksel. Vi skal bruke LJ73 aksler og stag på våres men modifisere armene og bruke uniballs
som innfestning til ramma.

Lykke til! smile.gif

Edited by JRøed, 11 January 2009 - 10:24.

SJ410
Willys pickup

#28 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 11 January 2009 - 17:43

QUOTE(JRøed @ 11 Jan 2009, 10:23) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg og naboen skal bytte til spiraler på vår sj i vinter, etter litt forsking i emnet så fant vi ut at det enkleste er å
lage ett oppheng liknende G-Wagen/landcruiser LJ70/coily samurai- altså radius armer. Lasta ned en kalkulator som beregner 4-link/3-link/k-link geometri og lekte litt med dette og fant ut at det var mye enklere med ett par radius armer og ett panhard stag til hver aksel. Vi skal bruke LJ73 aksler og stag på våres men modifisere armene og bruke uniballs
som innfestning til ramma.

Lykke til! smile.gif


Ja Roar jeg mener senter senter på ramma der armene sittar. Klarer du å få tatt noen gode bilder av oppheng bak også Roar.
Det blir nok 3- link ja, men etter som jeg har funnet ut har ikke Vitara panhard stag. Har dere lengde på radius arm til LJ70? + lengde på armene foran? Jeg kan ikke bruke unibals på min da jeg skal bruke den som veibil også. Må ha noe med gummidemping i.


#29 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 11 January 2009 - 22:06

cur_ce9110_w.jpg cur_ce_9113_w.jpg
Skal bruke disse til pendel armer. Hvilke dimensjon trenger jeg på gjengene, finnes bare i tommer. Skal bruke 38x2,5 rør til pendelarm.
media.jpg media.gif
Spidertrax Tube Insert (1-14 RH)
ID = 1.250"
OD = 1.500" Passer denne i røret?

Edited by Svein54, 12 January 2009 - 00:19.


#30 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 12 January 2009 - 18:07

Fikk tilbud på en 413 som jeg kjøpte i dag.
Sven satt meg på en ide om å prøvebygge på ei ramme han hadde. Problemet når man skal ligge under en bil og prøve seg frem er vanskelig. Mye bedere med ei ramme uten karrosri. Da har jeg en hel bil som kan brukes i mellomtiden også.
I tilegg har jeg ramme til en rørbil senere.

#31 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 12 January 2009 - 18:25

Jeg kommer nå til å fortsette med denne tråden i garasjen min.
Legger ut bare bilder her etter hvert som jeg kommer videre.

Edited by Svein54, 12 January 2009 - 19:11.


#32 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 12 January 2009 - 20:47

Er det snakk om en 413 delebil eller? Jeg trenger masse!
Tlf: 98883546

#33 båbbærn

båbbærn

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 386 Innlegg:

Posted 13 January 2009 - 17:31

QUOTE(Roar Hovet @ 12 Jan 2009, 21:47) <{POST_SNAPBACK}>
Er det snakk om en 413 delebil eller? Jeg trenger masse!


Ja, jeg og... om det skulle være eit kaross som er sånn nogenlunde brukbart... hint hint...
MVH
Daniel


...kan det fikses...
...Klart det kan!!!
---Båbbær'n---
Alias Daniel Båbbær's Roterom

#34 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 17 January 2009 - 15:55

Her er det endelige oppsettet på hvordan fjeringsystem blir bak med de nye armene.


bakaksel3.JPG



#35 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 31 January 2009 - 13:09

Fant denne når jeg holdt på å lete etter deler.:http://bojo.hopto.org/Auto/Japan/Suzuki/

#36 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 31 January 2009 - 16:00

På bilde 1 har jeg kappet av enden på bakaksel
Bilde 2 er ny ende fra Vitara presset på. Måtte dreie ut ca.1,5mm innvendig på Vitara aksel
Bilde 3 er aksel ferdig montert sammen.
Bilde 4 er nytt feste for nedre pendelarm.

IMG_5209.jpg IMG_5231.jpg
IMG_5232.jpg IMG_5233.jpg

#37 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 01 February 2009 - 22:40

Fant denne siden på Ebay om et firma i England som selger alt av bushinger til samurai og vitara:
http://www.auctiva.c...a...&styleid=12

Edited by Svein54, 04 February 2009 - 23:34.


#38 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 08 February 2009 - 11:08

Da har jeg lagd ferdig alle armene bak. Klarer du og finne igjen bærearmene til Vitaran Roar? cool.gif
Mangler fortsatt noen bussinger til armene, men jeg prøvde flexen og den blir helt rå i forhold til
hva den var med blafjærer. Øvre arm er sveiset sammen av to nedre arm front vitara og sveiset
inn et rør for feste av link.


IMG_5238.jpg IMG_5239.jpg
IMG_5240.jpg

#39 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 08 February 2009 - 23:36

Dette er et imponerende stykke arbeid Svein, virkelig. Når du er ferdig bør denne tråden bare redigeres litt og så blir den en ypperlg fact om hvordan bygge om bakramma på SJ.


#40 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 09 February 2009 - 00:07

Har blitt en del timer med tenkearbeid og forskjellige tegninger. Er fornøyd selv også. Tror dette kommer til å fungere helt topp ut i fra det jeg har prøvd å flekse den, der den står på bukkene tok jeg og la ene enden ned på gulvet og heiste andre enden oppunder ramma, ca. 60cm flex. Hva det blir med fjærer er vanskelig å si, men her går det ann og putte på flere forskjellige lengder og prøve seg frem. Pendelarmene nede er ca. 70cm lange.