Parklys i 1000 metere
#1
Posted 28 December 2008 - 16:54
(BMW har riktignok typegodkjent modeller med 4 originale parklys i front).
Det er vel 3 - 4000 kr i bot/forelegg for feil bruk av tåkelys i front.
Så spørsmålet mitt er: Kan bruk av tåkelys og "ekstra" parklys i 1000 metere likestilles, da med tanke på straffereaksjon fra polisen?
(Jeg er klar over at ekstra parklys gir anmerkning på EU kontroll).
Ha en fortsatt god jul, folkens.
LA5MSA
Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.
#2
Posted 28 December 2008 - 17:08
Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!
#3
Posted 28 December 2008 - 18:42
Det som gjør disse parklysa ulovelig er at park og markeringslys skal sitte max 40cm fra siden av bilen. Untatt dette er biler over 2.20 som har lov til å ha tre ekstra parklys som er midtmontert på taket, eller på påbygg.
Men slike ekstralys m/park er jo nesten en garanti for å bli stoppet i en teknisk kontroll da, gulvestene ser jo at ting ikke er på stell mange hundre meter før kontrollposten.
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#4
Posted 28 December 2008 - 19:24
#5
Posted 28 December 2008 - 22:46
Per I. Lund.
#6
Posted 29 December 2008 - 15:57
Edited by cato c, 29 December 2008 - 15:59.
#7
Posted 29 December 2008 - 16:27
jeg måtte vise lastebilen igjen uten parkpærene.. ps har kopla om parken i 1000m så nå går de på dimmebrytern inni bil hehehe
må bare huske på på slå av 2x1000m og dimme ned før jeg passrer trafikkstasjonene
hvis du skal ha lov til å ha park i 1000m kan de vistnok ikke sitte lengre enn så å så langt fra hjørnet på bilen, mener å huske det var 30cm eller noe
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#8
Posted 29 December 2008 - 19:46
jeg måtte vise lastebilen igjen uten parkpærene.. ps har kopla om parken i 1000m så nå går de på dimmebrytern inni bil hehehe
må bare huske på på slå av 2x1000m og dimme ned før jeg passrer trafikkstasjonene
hvis du skal ha lov til å ha park i 1000m kan de vistnok ikke sitte lengre enn så å så langt fra hjørnet på bilen, mener å huske det var 30cm eller noe
Mener du at parkpærene dine lyser kun når fjernlys er tent? Siden du må huske og dimme ned før du passerer trafikkstasjonene mener jeg...
Per I. Lund.
#9
Posted 30 December 2008 - 00:17
...passerer kontroll nærmest hver uke, både gulvester og up.
At det er parklys i ekstralampene ser ikke ut til å være noen grunn til å vinke meg inn ihvertfall.
Svein A.Stiansen
#10
Posted 30 December 2008 - 15:46
nei de lyser hele tiden men de er koplet på dimmebrytern til lyset i dæsj`n så må bare huske å dimme ned lyset
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#11
Posted 30 December 2008 - 21:29
Slimjim
Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 - 2,5" løft, 32/11,5-16
Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)
Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886
Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....
#12
Posted 02 January 2009 - 04:58
Da blir jeg å koble de til, mest sannsynlig over bryter.
(Jada, jeg vet at jeg burde vært i seng nå, men jeg får faen meg ikke sove....)
LA5MSA
Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.
#13
Posted 04 January 2009 - 01:58
Hvis du har parklys i 1000 meterene og disse er plassert slik at dem oppfyller plasseringen til parklysene (max. 40cm fra kanten,...) og de originale parklysene fjernes er det lov.
Jeg har nå kjørt med parklys i 1000 meterene, ulovlig, i flere år uten å ha blitt stoppet en eneste gang. Ved EU kontroll har jeg tatt ut pære/slått av bryteren til dem.
Ang. bruk av nærlys og tåkelys samtidig, så er det ikke generelt forbudt. Det er fullt lovlig når "forholdene krever det", dvs. ved tåke har du lov å bruke dem samtidig.
På f.eks. dagen har du ikke lov å bruke dem samtidig. Kun et av dem, dvs. enten tåkelyset eller nærlyset.
#14
Posted 25 February 2009 - 23:43
(BMW har riktignok typegodkjent modeller med 4 originale parklys i front).
Det er vel 3 - 4000 kr i bot/forelegg for feil bruk av tåkelys i front.
Så spørsmålet mitt er: Kan bruk av tåkelys og "ekstra" parklys i 1000 metere likestilles, da med tanke på straffereaksjon fra polisen?
(Jeg er klar over at ekstra parklys gir anmerkning på EU kontroll).
Ha en fortsatt god jul, folkens.
Bmw har faktisk ikke 4 orginale parklys i front.. Grunnen til at de har fått til det der er på grunn av det bare er en pære som lyser opp ringene:)
#15
Posted 09 March 2009 - 05:00
Heisan Dere.
Var en tur hos BT for en måned tid siden for å få godkjent hevesett, større hjul og kufanger på min 463 GW. Har ekstralys med parklysringer og decaler i frontruta oppe.
Han kikka litt på bilen å komenterte begge deler men i å med at decaleren er så liten å står så høyt på ruta mente han at den ikke var til hinder for sikta (ja om det ikke kom ett fly da?) så det var ingen problem med den.
Parklysa var han ikke enig i men jeg spurte om ha hadde møtt mange enhjørninger i mørket en gang? Det har jeg å spessielt en gang. Da trodde jeg at jeg møtte en motorsykkel som var en lastebil med kun et lys på høyre side å holdt på å kolidere... Å ikke bare det på vinteren når det snør så holder varmen lyktene isfrie. Da syntes han det hørtes veldig fornuftig ut å godkjente ekstralysa med parklys i.
Alt ble godkjent uten problem. (Hadde alle TUV papirene på det jeg skulle ha godkjent.)
Nye regler fra BT er også at en må søke om hevegodkjenning før man får bestilt time for visning.
Vi diskuterte også bruk av tåkelys / kjørelys. Dette står i reglemanget til BT: Kjørelys / tåkelys og nærlys er IKKE lov å bruke i kombinasjon. Ved dårlig vær Feks tåke, snø, regn ets, å tåkelys benyttes skal de brukes kun sammen med parklys i sakte fart. Eller du kan koble dem inn i lag med fjærnlys.
Tåkelys / kurvelys kan også brukes som kjørelys på dagtid men kun sammen med parklys, ikke nærlys.
Så Dere ser, det er ikke alle BT avdelingene som er vanskelige. Det finnes også BT avdelinger som ikke bare har sagflis mellom øra.
DET VANSKELIGE ER EN JOBB. DET UMULIGE EN UTFORDRING.
#16
Posted 12 March 2009 - 20:35
'89 lj73
#17
Posted 12 March 2009 - 21:04
Det jeg derimot har fått mer trøbbel med er at jeg har hatt 3 og 4 tusenmetere på bilene mine. Der det er politikontroller, så blir jeg vinka inn uansett faen, og får dette påpekt. Det merkelige er at jeg bare har fått tiltale, og ikke bot eller påbud om å vise bilen på BT. Det har holdt å komme ned på min lokale politistasjon innen X antall dager og fremvise vidunderet, med bare 2 tusenmetere. En gang ble jeg stoppa pga. at jeg hadde en logo på frontruta. Den dekka knapt den blå solskjermingsstripa på ruta, men ulovlig var det gitt. Jeg sa at jeg trenger ikke å følge med på flytrafikken, så hvorfor er dette et problem for deg ? Svaret var at det var ulovlig. Basta !! Han sa jeg måtte på BT og vise den. Da sa jeg at jeg klarer fint å rive av den her og nå jeg, så det kan du bare drite i. Det ble akseptert under tvil. Jævla paragrafryttere, og maktsjuke rasshøl.
Men bare jeg slipper å dra til BT jeg, så er jeg kjempehappy. De folka der har jeg ikke best erfaringer med gitt. Men det er frustrerende at dem skal henge seg opp i sånne bagateller som for mange tusenmetere og parklys i ekstralys. Man blender ingen med mer med 4 tusenmetringer enn med 2, for jeg slår stort sett av fulltlysa da det kommer biler imot, eller at jeg får noen foran meg i mitt felt. Men dette har dem visst vanskelig for å forstå...... Det finnes nok av andre ting dem kunne henge seg opp i, i dagens trafikk. F.eks. alle sinkene som ligger 20-40 km/t under fartsgrensa. Sånt skaper farlige situasjoner + magesår og i noen tilfeller hjerteinnfarkt........jeg lar meg heldigvis ikke hisse opp av sånt
Sånn, da fikk jeg tømt meg litt idag også. Ble noen kg. lettere etter en frustrerende periode....
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#18
Posted 31 March 2009 - 17:30
Detta som likner på knekkebrød - er'e rust???
1987 Jeep Cherokee 4,0L
1986 Mercedes buss
1992 Ford Econoline
19?? MF 165 traktor
Pluss et par motorsykler og en snøfreser.
Arnstein Øverland Sanne
#19
Posted 05 April 2009 - 22:50
Enkelt og greit: kan jeg bruke dem som parklys i steden?
Og tror dere at dem bryr seg hvis de er over 40 cm fra kanten?