Gå til innhold



Foto

Bekymret for bakdiff...


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
51 replies to this topic

#41 slimjim

slimjim

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1928 Innlegg:

Posted 18 January 2009 - 00:40

QUOTE(85cj @ 18 Jan 2009, 00:02) <{POST_SNAPBACK}>
Sikkert riktig.
Blir 18,96 Nm i f;lge en oversettelse jeg fant.

Vedrørende 1/4¨ 12-kant låsebolten passer den minste tomme-fastnøkkelen de har på Biltema (var den jeg fant fram til etter å ha forsøkt mange små metriske).

Kan ikke se eller huske andre problemer med denne jobben, bortsett fra at jeg hadde et h.. med å få av de gamle lagerne.

Som nevnt tidligere, vær forsiktig med å dreie på diff´en etter at låsepinnen er tatt ut.
C-clipene detter nesten ut av seg selv når en får dyttet akslene litt inn, deretter er akslene lette å fjerne.


Ja, stemmer. Jeg runda av til 19Nm wink.gif

Får vel vente til mandag da, når Biltama har åpent igjen. (Prøvde å rekke det idag, men kom selvølgelig 10min for sent...sad.gif ) typisk at bilen står, når snøen jeg har venta på endelig begynner å lave ned....

Slimjim

Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 -  2,5" løft, 32/11,5-16

Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)

Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt :(
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt :(
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886

Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....


#42 slimjim

slimjim

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1928 Innlegg:

Posted 18 January 2009 - 16:38

Fikk opp låsebolten. Men det viste seg at det selvfølgelig var de to lagerene jeg IKKE hadde bestilt som var gåene. Altså de lagerene som står inni diffen.

Oppdaga også ganske mye slark (ut/inn) på stikkakslene. Er det noe man kan gjøre noe med. Shimse opp f.eks.?

Slimjim

Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 -  2,5" løft, 32/11,5-16

Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)

Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt :(
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt :(
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886

Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....


#43 fiskern

fiskern

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 354 Innlegg:

Posted 18 January 2009 - 18:55

det skal være slark på stikkaksler
mellom piniong lagrene er det en krympehylse den skal skiftes sammen med lagrene, spør dele forhandler om det

#44 slimjim

slimjim

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1928 Innlegg:

Posted 18 January 2009 - 19:04

QUOTE(fiskern @ 18 Jan 2009, 18:55) <{POST_SNAPBACK}>
det skal være slark på stikkaksler
mellom piniong lagrene er det en krympehylse den skal skiftes sammen med lagrene, spør dele forhandler om det


Så det skal være salrk? Har vel nesten to cm bevegelse.... men ok...

Krympehylsa har jeg, men er fremdeles usikker på det med momentet. Får det ikke til å høres riktig ut med bare 19Nm.....

Slimjim

Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 -  2,5" løft, 32/11,5-16

Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)

Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt :(
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt :(
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886

Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....


#45 fiskern

fiskern

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 354 Innlegg:

Posted 18 January 2009 - 19:53

hvis det er piniong moment som du sier skal være 19 nm , det kan ikke stemme . det er en stor mutter du skal trekke til tror nok 19 kg hadde vært mere riktig
hvis jeg ikke tar feil, så er 19 nm det samme som 1,9 kg moment
det er vel momentet til låse skruen som holder den lille akslingen igjennom planet hjulene

#46 Stig

Stig

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 689 Innlegg:

Posted 18 January 2009 - 20:01

QUOTE(85cj @ 18 Jan 2009, 00:02) <{POST_SNAPBACK}>
Sikkert riktig.
Blir 18,96 Nm i f;lge en oversettelse jeg fant.

Vedrørende 1/4¨ 12-kant låsebolten passer den minste tomme-fastnøkkelen de har på Biltema (var den jeg fant fram til etter å ha forsøkt mange små metriske).

Kan ikke se eller huske andre problemer med denne jobben, bortsett fra at jeg hadde et h.. med å få av de gamle lagerne.

Som nevnt tidligere, vær forsiktig med å dreie på diff´en etter at låsepinnen er tatt ut.
C-clipene detter nesten ut av seg selv når en får dyttet akslene litt inn, deretter er akslene lette å fjerne.


Snap-On, Usag, Hazet osv. har disse pipene 1/4" = 6.35mm så den sliter du nok med å finne ekvalent til i mm som går helt strøkent.

#47 fiskern

fiskern

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 354 Innlegg:

Posted 18 January 2009 - 20:20

fant litt info om dana aksler

http://www.pirate4x4...vice_manual.pdf

#48 slimjim

slimjim

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1928 Innlegg:

Posted 18 January 2009 - 21:17

QUOTE(fiskern @ 18 Jan 2009, 20:53) <{POST_SNAPBACK}>
hvis det er piniong moment som du sier skal være 19 nm , det kan ikke stemme . det er en stor mutter du skal trekke til tror nok 19 kg hadde vært mere riktig
hvis jeg ikke tar feil, så er 19 nm det samme som 1,9 kg moment
det er vel momentet til låse skruen som holder den lille akslingen igjennom planet hjulene



Ja, den store mutteren ja. Jeg synes også at under 2kg var litt i minste laget. Men er det til den låsebolten så virker det mer logisk.

Slimjim

Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 -  2,5" løft, 32/11,5-16

Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)

Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt :(
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt :(
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886

Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....


#49 slimjim

slimjim

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1928 Innlegg:

Posted 18 January 2009 - 21:18

QUOTE(Stig @ 18 Jan 2009, 21:01) <{POST_SNAPBACK}>
Snap-On, Usag, Hazet osv. har disse pipene 1/4" = 6.35mm så den sliter du nok med å finne ekvalent til i mm som går helt strøkent.


Fant perfekt 1/4" 12 kantnøkkel fra Biltema smile.gif

Slimjim

Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 -  2,5" løft, 32/11,5-16

Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)

Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt :(
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt :(
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886

Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....


#50 85cj

85cj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 370 Innlegg:

Posted 18 January 2009 - 22:50

QUOTE(slimjim @ 18 Jan 2009, 21:17) <{POST_SNAPBACK}>
Ja, den store mutteren ja. Jeg synes også at under 2kg var litt i minste laget. Men er det til den låsebolten så virker det mer logisk.



Det var vel det jeg skrev :-)


Ellers, pinion mutter er morsom.

Skal være minumum 210 pound-feet, men ikke høyere enn rundt 350 (tror jeg).

Mutteren setter en "forspenning" på pinjongen og om den ikke er riktig kan en få problemer.

Dette skjer ved at en "skive" (sleeve) innenfor mutteren deformeres når en trekker til mutteren. På denne måten oppnår en korrekt "preload".

En kan gjenbruke eksisterende "sleeve", men om en trekker til og får høyere moment enn 350 feet-pound må den byttes.

Det er en spesiell metode for å oppnå korrekt preload:

- Opp på bukker, av med hjul, tromler og mellomaksel
- Med et egnet momentverktøy (vanskelig å få tak i, mulig at velutstyrte sykkelbutikker har liten momemtmåler) måler en momentet som skal til for å dreie pinjongen rundt. La oss si en måler 10 pound-inch
- så kan en fjerne pinjongmutter, bytte det en skal etc.
- Når en skal trekke til pinjongmutter på nytt, skal en (med gammel crush sleeve) trekke til slik at en har det gamle momentet for å dreie rundt pinjongen (e.g 10 pound-inch som vi leste av over) pluss 5 pound-inch

- Nå skal preload være korrekt. Som sagt, om en må trekke til med over 400 pound-feet for å oppnå dette, må en bytte "sleeve'n".
- Med ny crush sleeve skal en trekke til minimum 210 pound-feet, eksakt hvor mye for å få korrekt pinjong preload skulle også gis av målingen over
- Med ny c rush sleeve og nye hjullager skal "pinjong dreiemomentet være 15-35 pound-inch, med ny crush sleve og gamle lager skal den være 10-20 pound-inch


Så, en trenger:

- "Mini-momentmåler" som kan måle moment ned til 4-5 pound-inch




- "Heftig" momentnøkkel som kan måle moment og trekke til med opp til 350 pound-feet

Nå er det sikkert noen drevne karer som "tar det på feelingen" også. Interessant å høre hvordan de gjør denne jobben. Om noen har tips om enklere metode er jeg interessert.

Selv har jeg foreløpig tanker om å få et verksted å få fikset en lekkasje i pinjongsimringen.
Jobben er ikke vanskelig,men...

Edit: sjekket litt mer på momentverdiene

Edited by 85cj, 18 January 2009 - 23:01.


#51 slimjim

slimjim

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1928 Innlegg:

Posted 19 January 2009 - 16:31

QUOTE(85cj @ 18 Jan 2009, 22:50) <{POST_SNAPBACK}>
Selv har jeg foreløpig tanker om å få et verksted å få fikset en lekkasje i pinjongsimringen.
Jobben er ikke vanskelig,men...



Tja, hadde jeg hatt en anelse om hvor mye jobb dette skulle bli, så hadde jeg uten tvil satt den på verksted. Men får prøve å se det positive i det; Jeg blir vel en erfaring rikere... tongue.gif

Slimjim

Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 -  2,5" løft, 32/11,5-16

Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)

Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt :(
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt :(
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886

Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....


#52 slimjim

slimjim

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1928 Innlegg:

Posted 24 January 2009 - 22:59

Da er bilen på hjul igjen! (og jeg er 4000,- fattigere.... )

Bytta hjullager bak, pinionlagner, simringer, ny frisk LS olje, mm. Dæver hvor spent jeg var da jeg skulle ut å prøvekjøre....

Men tror du FAEN ikke lyden var der fremdeles??

Slimjim

Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 -  2,5" løft, 32/11,5-16

Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)

Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt :(
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt :(
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886

Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....