Del 1. Få ut stikkakselen (den verste delen av jobben).
1. Dette er høyre side av akselen med
A:Caliper
B:Bremseskive
C:Spindel(?)mutter.
Jeg anbefaler at man begynner med spindelmutteren. Den kan sitte noe j&¤#&ig, og er på 36mm hvis jeg ikke husker helt feil. Så store piper er vanskelige å finne i 1/2" pipesett, så allier deg med en bonde eller lastebilmekaniker som har 3/4" sett og gjerne muttertrekker. Etter at spindelmutter er løsnet gyver jeg løs på caliperen.
Caliperen sitter med 2 veeeeldig morsomme bolter (grønne) som har et slags utvendig torxmønster. Disse var fullstendig rundete hos meg, og jeg endte med å måtte skjære til en tapp slik at jeg fikk tak med skiftenøkkel. Her ser man også 2 av 3 bolter (røde) som holder hub`en fast i knokkelhuset.
Her ser man hvordan jeg slipte til den ene bolten.
Og så har jeg juksa litt. Her er stikkaksel ute og bremseskjold tatt av. Bremseskjoldet sitter mellom hub`en (lengst til høyre), og knokkelhuset (der grønne piler er). Hub`en kan sitte som #%%&, med slegge, blind vold og meiseli sprekken ved grønne piler kommer den som regel etterhvert. Bremseskjoldet får litt juling av dette, men det går som regel og ordne. Og for ordens skyld. Du må ha av hub`en FØR du får ut stikkakselen.
Her er alt ute. Her ser man også de tre festebolthullene. Før dette settes sammen igjen pusses og rengjøres det selvfølgelig godt på alle kontaktflater for at det skal gli lettere sammen igjen.
-88 Jeep YJ 258" 33" BFG MT 4" Procomp 7" Warnflares
-Rocky B230, snart Hiluxaksler og 35" på Beadlockfelger