Gå til innhold



Foto

Skifting av kryss på stikkaksel (Dana 30)


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
33 replies to this topic

#1 Raymond

Raymond

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1699 Innlegg:

Posted 19 February 2004 - 00:00

Etter utallige oppfordringer:D komer her MIN step for step forklaring.

Del 1. Få ut stikkakselen (den verste delen av jobben).


1. Dette er høyre side av akselen med
A:Caliper
B:Bremseskive
C:Spindel(?)mutter.

Jeg anbefaler at man begynner med spindelmutteren. Den kan sitte noe j&€#&ig, og er på 36mm hvis jeg ikke husker helt feil. Så store piper er vanskelige å finne i 1/2" pipesett, så allier deg med en bonde eller lastebilmekaniker som har 3/4" sett og gjerne muttertrekker. Etter at spindelmutter er løsnet gyver jeg løs på caliperen.


Caliperen sitter med 2 veeeeldig morsomme bolter (grønne) som har et slags utvendig torxmønster. Disse var fullstendig rundete hos meg, og jeg endte med å måtte skjære til en tapp slik at jeg fikk tak med skiftenøkkel. Her ser man også 2 av 3 bolter (røde) som holder hub`en fast i knokkelhuset.


Her ser man hvordan jeg slipte til den ene bolten.


Og så har jeg juksa litt. Her er stikkaksel ute og bremseskjold tatt av. Bremseskjoldet sitter mellom hub`en (lengst til høyre), og knokkelhuset (der grønne piler er). Hub`en kan sitte som #%%&, med slegge, blind vold og meiseli sprekken ved grønne piler kommer den som regel etterhvert. Bremseskjoldet får litt juling av dette, men det går som regel og ordne. Og for ordens skyld. Du må ha av hub`en FØR du får ut stikkakselen.


Her er alt ute. Her ser man også de tre festebolthullene. Før dette settes sammen igjen pusses og rengjøres det selvfølgelig godt på alle kontaktflater for at det skal gli lettere sammen igjen.

-88 Jeep YJ 258" 33" BFG MT 4" Procomp 7" Warnflares
-Rocky B230, snart Hiluxaksler og 35" på Beadlockfelger

#2 Chevy509

Chevy509

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 384 Innlegg:

Posted 20 February 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
1. Ta av låseklipsene (4). Skrujern og hammer, gjør ikke noe om de knekker. Det skal følge med nye med kryssa uansett.

Hvor bør jeg slå....kranglet en del med dette, da endene på låseklipsene var skjult godt inne under "ørene"..noen som har andre tips på denne delen ?

94 XJ
Heva: 3.5"
Dekk: 33x9.5" BFG Mud

Opprinnelig postet av cloudhanger


En god runde med høyttrykkspylern på stikkakselen hjelper nok litt for å finne endene på clipset det er stort sett 2-3mm på den ene siden


Jari B
Strand

#3 fredrik

fredrik

    Mallcrawler

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 858 Innlegg:

Posted 20 February 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Hvorfor tar du ut mutter'n i midten? Og så bør du alliere deg med en BMW-råner i steden for en bonde, BMW'ene er nemlig proppfulle av disse rare utovertorx-boltene, som man trenger piper til for å få av calipper'n. smile.gif




Opprinnelig postet av Amund



12-kant(?) leddnøkkel passer.

------


#4 Raymond

Raymond

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1699 Innlegg:

Posted 20 February 2004 - 00:00

Tror vi missforstår hverandre litt Amund. Du trenger IKKE å ta av noe styrestag for å løsne hub fra stikkaksel. Derimot hvis du skal ta av hele knokkelhuset må du det. Jeg tok styrestaget av kun for å få vridd alt litt lettere frem og tilbake for å komme til skruer og sånn bedre. Eneste man slipper å løsne er mutteren.

Skrap godt rent ved klipsa, så bør du se en ende på en av sidene. Hmm, har aldrig hatt noe problem med dette. Kansje du har låseklips som er nærmere en full sirkel?

http://forums.mbworl...5339674-Raymond
-88 Jeep YJ 258" 33" BFG MT 4" Procomp 7" Warnflares
-Rocky B230, snart Hiluxaksler og 35" på Beadlockfelger

#5 cloudhanger

cloudhanger

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 334 Innlegg:

Posted 20 February 2004 - 00:00

Kopi av melding:
1. Ta av låseklipsene (4). Skrujern og hammer, gjør ikke noe om de knekker. Det skal følge med nye med kryssa uansett.

Hvor bør jeg slå....kranglet en del med dette, da endene på låseklipsene var skjult godt inne under "ørene"..noen som har andre tips på denne delen ?

94 XJ
Heva: 3.5"
Dekk: 33x9.5" BFG Mud

#6 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 20 February 2004 - 00:00

Det blir jo en veldig mye mindre jobb når du tar ut hele hubben. Slipper den kjempemuttern, slipper å ta ut styrestaget. Ikke noe problem å håndtere klumpen. Jeg bruker meiselmetoden, men sist jeg var inni der runda jeg hjørnene litt med vinkelslipern, så nå kommer meisel/skrutrekker litt lettere til.



#7 Raymond

Raymond

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1699 Innlegg:

Posted 20 February 2004 - 00:00

Hei, bra tips Cloudhanger. Har jeg fader ikke tenkt på. Er litt slem metode med meisel, du stuker kantene ganske mye. Blir litt filing etterpå. Og lønner seg selvfølgelig som Simon sier å sette inn alt som er med kobberpasta el. før du setter sammen igjen.

http://forums.mbworl...5339674-Raymond
-88 Jeep YJ 258" 33" BFG MT 4" Procomp 7" Warnflares
-Rocky B230, snart Hiluxaksler og 35" på Beadlockfelger

#8 cloudhanger

cloudhanger

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 334 Innlegg:

Posted 20 February 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Hub`en kan sitte som #%%&, med slegge, blind vold og meiseli sprekken ved grønne piler kommer den som regel etterhvert. Bremseskjoldet får litt juling av dette, men det går som regel og ordne. Og for ordens skyld. Du må ha av hub`en FØR du får ut stikkakselen.

En annen mulighet her er et ekstra sett av de tre boltene den er skrudd fast med....skru de såpass langt inn at alle gjengene i skruehullet er fylt.....og finn en passene vinkel for å slå på boltene....har fungere veldig bra for meg de siste gangene! (Prøv å være litt forsiktig med bolthodene ! ).......dersom det settes på en sånn skruesvinge som presser ut HUB'n samtidig går det nesten smertefritt ! Skru på tvingen...slå på boltene....skru litt til..slå litt til ...osv

94 XJ
Heva: 3.5"
Dekk: 33x9.5" BFG Mud

#9 simon

simon

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1373 Innlegg:

Posted 20 February 2004 - 00:00

Jeg går ut fra at det hjelper å sette inn delene med kobberpasta, slik at det går lettere å få delene fra hverandre neste gang.


Simon
----------------
Wrangler YJ -95 4.0L, aut. 2.5" OME, 32x11.5 BFG MT,W8000, Rocksliders, SYE

#10 Solo

Solo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 140 Innlegg:

Posted 20 February 2004 - 00:00

Takk for veldig bra beskrivelse! Det så noe trangt ut å bytte selve krysset...

-OIIIO-

#11 Raymond

Raymond

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1699 Innlegg:

Posted 20 February 2004 - 00:00

Hvis du ikke tar av mutteren blir vel stikkakselen og hub`en sittende sammen som en enhet? Blir litt vel uhåndterlig da synes jeg, spesielt når hub`en sitter så fast. Men du har vel rett i at man egentlig ikke trenger å ta den av

Og er vel ikke så mange BMW-rånere som har 36mm piper:) Ellers har de bra utvalg på Biltema på slikt udda verktøy, men det tenkte jeg selvfølgelig ikke på før jeg begynte på jobben.

http://forums.mbworl...5339674-Raymond
-88 Jeep YJ 258" 33" BFG MT 4" Procomp 7" Warnflares
-Rocky B230, snart Hiluxaksler og 35" på Beadlockfelger

#12 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 20 February 2004 - 00:00

Hvorfor tar du ut mutter'n i midten? Og så bør du alliere deg med en BMW-råner i steden for en bonde, BMW'ene er nemlig proppfulle av disse rare utovertorx-boltene, som man trenger piper til for å få av calipper'n. smile.gif




#13 fredrik

fredrik

    Mallcrawler

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 858 Innlegg:

Posted 19 February 2004 - 00:00

Suverent, Raymond!

------


#14 Jeeb

Jeeb

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 240 Innlegg:

Posted 19 February 2004 - 00:00

Kjempefin forklaring!
Takk for at du tok deg tid til å dele dette med oss andre!smile.gif


Jeeb
TJ 4.0 Sahara
"Big Little Thing"

#15 85cj

85cj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 370 Innlegg:

Posted 19 February 2004 - 00:00

Bra oppskrift og bilder!
Bør postes på JCN sidene også....

JJ

#16 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 19 February 2004 - 00:00

Det er noen av boltene som skal løsnes med 12kant pipe (ikke 6), husker ikke nøyaktig dim. Jeg har hatt de løs på min bil.

mvh
Torfinn

#17 Raymond

Raymond

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1699 Innlegg:

Posted 19 February 2004 - 00:00

Mulig de bare var alt for rundete hos meg, men der passa 12-kantpiper dritdårlig (de til caliperen). På de 3 til hub`en passa 12-kant piper helt ypperlig.

http://forums.mbworl...5339674-Raymond
-88 Jeep YJ 258" 33" BFG MT 4" Procomp 7" Warnflares
-Rocky B230, snart Hiluxaksler og 35" på Beadlockfelger

#18 Raymond

Raymond

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1699 Innlegg:

Posted 19 February 2004 - 00:00

Del 2. Skifting av kryss.


Da har vi pasienten på arbeidsbenken. Her er det forsøkt og vise hvordan kryssa sitter. Det vi ser her er Nålelagerkappa (Grønt) og et forsøk på å vise hvor låseklipsa (Rødt) sitter.


Her ser vi et komplett kryss med utpressverktøy (glemte slegga). Jeg forklarer:
A:Pipe så stor som mulig, men ikke større enn at den kommer gjennom hullet i "ørene" på stikkakselen. Dvs. akkurat litegrann mindre enn nålelagerkappene.

B:Nytt fint kryss (desverre uten smørenippel).

C:En kappe tatt av.

D:Låseklipset som sitter klemt over sporet man kan se i kappa.

E:Pipe stor nok til at kappa © kan gå akkurat INNI.

Måten jeg gjør dette rent praktisk er som følger:

1. Ta av låseklipsene (4). Skrujern og hammer, gjør ikke noe om de knekker. Det skal følge med nye med kryssa uansett.

2. Legg stor pipe (E) på hart underlag. Plasser stikkaksel oppå med en Kappe © sentrert over pipa.

3. Ta liten pipe og sett på motsatt side av krysset, på den andre kappa,

4. Ta en BFH (Big F%€#%ng Hammer) og lim til den øverste pipa. Når du har fått gjort dette noen ganger vil du se at krysset begynner å forskyve seg i stikkakselen.

5. Slå krysset så mye gjennom at du kan ta tak i kappa på den siden som er ned i den store pipa og dra den ut med en tang el.

6. Slå krysset tilbake den andre veien og gjør det samme med kappa på den siden.

7. Nå skal du kunne vri krysset ut av ørene i stikkakselen.

8. Gjenta det samme på den andre delen av stikkakselen der krysset sitter igjen.

9. Puss rent alle annliggingsflater slik at det nye krysset går litt lettere i. Ikke for mye, da kan de bli slark.

10. Sett sammen, stort sett likt som ut bare i motsatt rekkefølge. Gjør deg helt ferdig med en del av stikkakselen (to kapper med låseklips) før du tar den andre. Bruk gjerne skrustikke og pipene til dette. Jeg har hatt problemer med at jeg ikke får på låseklipsene pga. at det er for "smalt" mellom ørene kontra avstanden fra låseklips til låseklips. Jeg har måtte file litt på innsiden av ørene (annleggsflatene til klipsa).

Et lite NB!! Når krysset og stikkakslene er satt sammen skal de kunne bevege seg relativt fritt. Jeg har hatt problemer med at det nyper for mye, da måtte jeg file som nevnt over. Man skal også gi et rappandes med hammer på ørene etter at alt er satt sammen da de kan sette seg i spenn.

Og så er det bare å sette stikkakselen tilbake inn i akselen og sette sammen alt igjen.



Forskjellen mellom en 1/2" og 3/4" muttertrekker. 3/4" rev løs spindelmutteren som ingen ting.... Ganse bøs selv til å være Biltema.


Og så avsluttet vi en vel utført jobb med prøve- og fastkjøring i egen hageB)

-88 Jeep YJ 258" 33" BFG MT 4" Procomp 7" Warnflares
-Rocky B230, snart Hiluxaksler og 35" på Beadlockfelger

#19 Catosen

Catosen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1281 Innlegg:

Posted 28 August 2004 - 23:00

Skal nå bytte kryss på min 94 XJ. Hvor kjøper man de beste og billigste kryssene?

Genialt med en så god beskrivelse.......

Catosen, member of DEA fan club

#20 Raymond

Raymond

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1699 Innlegg:

Posted 30 March 2004 - 23:00

BTT

Der var`n.

http://forums.mbworl...5339674-Raymond
-88 Jeep YJ 258" 33" BFG MT 4" Procomp 7" Warnflares
-Rocky B230, snart Hiluxaksler og 35" på Beadlockfelger