Gå til innhold



Foto

clutchbytte korando


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 nordland

nordland

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 08 January 2009 - 22:16

hei

prøvde de nyttige linkene først men der var det ingen som fungerte, er det jeg som gjør noe feil?

problemet nå er at jeg må bytte clutch på min Korando men har ingen haynes/verksted manual som kan hjelpe med tips og moment.
så er det noen har inne som har erfaring og kan hjelpe meg?




Kenny


#2 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 08 January 2009 - 23:21

QUOTE(nordland @ 8 Jan 2009, 22:16) <{POST_SNAPBACK}>
hei

prøvde de nyttige linkene først men der var det ingen som fungerte, er det jeg som gjør noe feil?

problemet nå er at jeg må bytte clutch på min Korando men har ingen haynes/verksted manual som kan hjelpe med tips og moment.
så er det noen har inne som har erfaring og kan hjelpe meg?


Kenny



Hei Kenny

Først : Kjekt om du legger inn navn etc. i profilen di så vi vet hvem vi snakker med.



Cluch bytte på Korando er en enkel affære siden det kan gjøres med motoren montert.
Jeg selger cluchplater og thrustelager (375,- + 295,-) til Korandoene så jeg vet at nær sagt alle får dette greit til.

NB: Husk for all del å bytte thrustelageret når du først har dette ute og legg ei lita stripe fett på akselen og alle berøringspunkter på utløserarmen.

Og : det er skjeldent nødvendig å kaste bort en masse penger på trykkplata- hvis man bytter i tide.

Inspeksjon kan gjøres med lykt dersom man tar ut den firkantede belgen der utløserarmen går inn i huset.

(dette var info til alle de andre ... )

Moment : 2 kg/M står det i boka Det tilsvarer det du synes er "å ta i" med 3/8" verktøy 6" lengde eller dra krok med en 6" ringnøkkel med lillefingeren.
Er du i tvil -bruk låseolje (Locktite)

Lykke til med jobben.


#3 nordland

nordland

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 08 January 2009 - 23:31

OT: skal oppdatere profilen min ja =)

øh? bestilte clutch sett for snaue sum av 2800.- før i dag ohmy.gif
det må være clutch, trykkplate og utløser lager skulle jeg tro, men fean det var dyrt i forhold til dine priser, hva tar du for trykkplaten da?
bilen er rullet snart 200k km og er en 98 modell, usikker på om det er behov da. har kun eid bilen siden november.

det som skjedde var at lørdags morgen hektet jeg henger med scooter og kjørte opp fjellet uten og merke noe problem, så på ettermiddagen kjørte jeg ned, stoppet og spiste middag på en kro og etter det begynnte bilen og slure på flat vei når jeg skulle kjøre ( nei spiste ikke så stor burger at det skal ha noe å si tongue.gif)
synes det var rart jeg ikke merka noe på vei oppover der det er to heftige stigninger som er ganske lange.


#4 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 09 January 2009 - 00:10

Det er vel 2,9 td fra Mercedes du har ?
Det er ikke noen umulig pris du har fått, men det er girkassa som bestemmer hva som passer.

Når du opplever problemet du nevner så er det ikke sikkert cluchen er utslitt.
Hvis du har hydraulisk cluch-utløser, så prøv å lufte denne. Kjør dessuten bilen svært pent en periode. Med pent mener jeg ikke lave turtall og mye gasspådrag.
La motoren løpe lett.
Min bil (annet merke) var klar for cluchbytte (trodde jeg) for tre år siden etter å ha dratt en relativt lett båt.
Luftet cluchen (Har du kabel skal den slakkes) og kjørte pent en uke eller to.
Jeg har kjørt 90.000km siden den gangen.



#5 nordland

nordland

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 09 January 2009 - 00:16

jeg stusset også på det der...
faen at det skal være mørkt og kaldt ute for tiden, får prøve å sjekke opp det der i løpet av helgen og håpe at jeg får avbestille delene om alt løser seg