
Forbannet drittbil
#1
Posted 14 January 2009 - 10:56
Har sjekket litt her på forumet og ser de fleste snakker om AT ombygging til ca 100,000 er ikke det litt drøyt? for å få en normal kjøre egenskap?
Bilen er helt konge utenom styringa så jeg har ikke lyst til å selge den men det er kjedelig og dra på lang tur med en bil du blir sliten av å kjøre.
SÅ spørsmålet er: er det noen andre som ikke har spandert 100 000 for å få normal kjøre egenskap på si Ex
Hvor kan dette kjøpes? Pris? Tips?
På forhånd takk for eventuelle svar/tips
#2
Posted 14 January 2009 - 14:58
Og selvfølgelig smørt alle smørepunkter?
Tatt forstillingskontroll?
#3
Posted 14 January 2009 - 16:02
Og selvfølgelig smørt alle smørepunkter?
Tatt forstillingskontroll?
Har sjekket alt og smører jevnlig og med tanke på forstillinga ser jeg ingen slitasje på dekka,men har ikke kontrolert og målt.
Kan jo være en ide å få det sjekket,for det er utrolig irreterende å sitte å "gjete" på rattet hele tiden.
Skal også ta meg en tlf til Bgnor å høre om de har noe bedre dempere osv for nå har jeg lyst til å gjøre noe med dette.
#4
Posted 14 January 2009 - 17:24
Kan jo være en ide å få det sjekket,for det er utrolig irreterende å sitte å "gjete" på rattet hele tiden.
Skal også ta meg en tlf til Bgnor å høre om de har noe bedre dempere osv for nå har jeg lyst til å gjøre noe med dette.
Byttet styredemper på min for et halvt års tid siden, ble en del bedre bare av det..
Mener de har inne på BGnor..

Gøran
#5
Posted 14 January 2009 - 17:47
Synes demperbytte etter 56.000 km er litt tidlig, men for all del, en eller begge kan være defekte.
Synlig lekkasje fra demperne?
Svetting liksom?
Edited by Kenny_g, 14 January 2009 - 17:51.
#6
Posted 14 January 2009 - 17:59
Har sjekket litt her på forumet og ser de fleste snakker om AT ombygging til ca 100,000 er ikke det litt drøyt? for å få en normal kjøre egenskap?
Bilen er helt konge utenom styringa så jeg har ikke lyst til å selge den men det er kjedelig og dra på lang tur med en bil du blir sliten av å kjøre.
SÅ spørsmålet er: er det noen andre som ikke har spandert 100 000 for å få normal kjøre egenskap på si Ex
Hvor kan dette kjøpes? Pris? Tips?
På forhånd takk for eventuelle svar/tips
Hei!
Har en 1999 F250 176000km som var veldig ustabil etter veien, byttet støtdempere foran og tok Eu kontroll nå.
Det ble en helt annen bil, følgende ble avdekket: 1.Meget stor slark på en bærekule.Dette var stort sett det som ble avdekket av betydning.
Jo, det var sant: jeg hadde for lite luft i alle hjul!!!!! :-(
Edited by 1987 MB 300 GD Turbo, 14 January 2009 - 18:26.
#7
Posted 14 January 2009 - 23:03
Takk for innspill skal sjekke en gang til på kuler,dempere osv når jeg kommer meg hjem fra offshore
#8
Posted 15 January 2009 - 08:28
Det er kanskje verd forsøket?
Fant link til disse gutta her http://simco.no/?ItemID=1167 som spesial lager dempere til Excursion bl.a
#9
Posted 15 January 2009 - 14:05
Takk for bra respons og får bare håpe at jeg finner en løsning på problemet for det er en utrolig kjekk bil
#10
Posted 18 January 2009 - 12:40
Det er flere excursiontråder der

Og de spiser bærekuler i forhold til andre biler. Viktig å smøre de jevnlig.
I tillegg til kiler og spissing foran, har jeg montert stabstag bak, og skal montere et fjærbelastet stag på bakfjærene for å hindre de i å vri seg. Håper at det kommer til å gjøre nok til at jeg beholder bilen. Det er jo en grei trekkbil til en ok pris med tanke på at de er 6-setere

#11
Posted 18 January 2009 - 13:00
Takk for bra respons og får bare håpe at jeg finner en løsning på problemet for det er en utrolig kjekk bil
hvist du ikke trenger delene med en gang, lønner det seg å kjøpe fra statene.
#12
Posted 25 January 2009 - 03:31
Dessverre for dere som plages med originalbilene: De tilbyr visst ikke Excursion-ombygging lenger da vårt kjære overformynderi i 2007 en gang krevde oppdatert dokumentasjon, en kostnad som AT valgte å ikke ta. (De regnet vel med at i løpet av fem år etter siste registrering av Exc. i Norge så har de aktuelle bilene (av totalt ca 1050 registrerte i Norge for et år siden) vært hos dem. Det er til å forstå.)
For å fikse retningsstabilitet på Excursion så er det, bortsett fra selvfølgelig tighte opphengsdetaljer og (bedre) dempere, to ting som AT-ombygginga gjorde her: Øket caster-vinkel foran, ca 4 grader tror jeg, og montering av stabilisatorstag på bakaksel. Samt mykere støtputer (gjennomslag fjærer). Økning av caster foran oppnås som følge av heving ved hjelp av lengre sjakler på bakre fjærfester. Som sagt tidligere her på forumet en gang: Forskjell før og etter er som natt og dag. Bilen har jo fortsatt bladfjærer i alle hjørner, så litt stumpete er den ennå sammenlignet med en moderne personbil, men den går rett frem når jeg slipper rattet, har fått fjæring, trenger ikke tannbeskytter over fartsdumper og krenging, samt voldsom sidehusking i sakte fart over ujevn veg er kun vage minner. Jeg er veldig fornøyd med kjerra - kvitter meg ikke med denne med mindre noen byr en mill, minst.


Edited by wizz, 26 January 2009 - 12:17.
#13
Posted 25 January 2009 - 11:07
Tilbakemeldinger hadde vært kjekt!
NORDLYS 4x4
#14
Posted 26 January 2009 - 11:33
Det er flere excursiontråder der

Og de spiser bærekuler i forhold til andre biler. Viktig å smøre de jevnlig.
I tillegg til kiler og spissing foran, har jeg montert stabstag bak, og skal montere et fjærbelastet stag på bakfjærene for å hindre de i å vri seg. Håper at det kommer til å gjøre nok til at jeg beholder bilen. Det er jo en grei trekkbil til en ok pris med tanke på at de er 6-setere

Kjøp universal grease fra QMI. Dette vil redusere slitasjen på bærekulene betraktelig. Den inneholder noe teflon stoff som reduserer friksjonen og samtidig skal være istand til delvis å bygge opp skaden. Det var en gammel lastebilmekaniker som tipset meg om dette. De har endel kjempebra produkter som det kan anbefales på det varmeste. Jeg har brukt det både på bilcrossbil(teflonbehandling) og på båten min.
http://www.qmi.no/nav.htm
#15
Posted 26 January 2009 - 12:16


Stabbstag bak,dempere,støtputer å lengre sjakkler på framfjærer er vel noe som kan skaffes selv å gjøre jobben selv også?????sparer jo en del kroner på det,jeg har nettop kjøpt meg en ex å har tenkt å gjøre litt småtteri...
#16
Posted 06 February 2009 - 11:41
Har sjekket litt her på forumet og ser de fleste snakker om AT ombygging til ca 100,000 er ikke det litt drøyt? for å få en normal kjøre egenskap?
Bilen er helt konge utenom styringa så jeg har ikke lyst til å selge den men det er kjedelig og dra på lang tur med en bil du blir sliten av å kjøre.
SÅ spørsmålet er: er det noen andre som ikke har spandert 100 000 for å få normal kjøre egenskap på si Ex
Hvor kan dette kjøpes? Pris? Tips?
På forhånd takk for eventuelle svar/tips
Prøv med stabstag bak og endring av caster vinkel. Det har jeg og den er riktig så fin å kjøre. men det er ikke AT som har gjordt det og kostnaden er lagt fra 100000
Edited by brommle, 06 February 2009 - 11:48.
#17
Posted 09 February 2009 - 15:14
Det var kiler på 4,5 grader som plasseres mellom fram fjær og aksel, slik at akselen legger seg mer bakover, og dermed får du en mer rettnings stabil bil.
Det er jo i prinsippet det samme de gjør på Arctic truck bilene, men der bruker de sjakkler i bakant av fjæra.
I etter tid er det montert MX6 dempere fra ProComp kjøpt hos BG-Nor, og dette gjorde virkelig susen for bilen, som nå også er fin å kjøre med relativt store hjul.
FordPower
No smoke No POWER, No Power no FUN, No fun no LIFE
#18
Posted 09 February 2009 - 16:10
#19
Posted 10 February 2009 - 20:00
Tar jeg ikke helt feil koster det 6000-7000 kr
No smoke No POWER, No Power no FUN, No fun no LIFE