Gå til innhold



Foto

års/veiavgift


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
16 replies to this topic

#1 banjin

banjin

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 16 January 2009 - 00:30

har prøvd å danne meg noen tanker rundt det der.

derfor har jeg tenkt litt angående det.

hvorfor kan det ikke være at man f.eks har betalt års/vei avgift pr person. foreksemple noe som hadde fulgt førerkortet.
da tenker jeg mest på at her på forumet og på andre forum så er det jo flere som gjerne har flere biler registrert.bruksbil/konebil og hobbybil og at man må betale dette pr bil man eier.
noe som jeg ser er ganske urimelig siden vis bilen tross alt står registrert på deg og du er bruker. så er det ytterst sjeldent eller heller aldri at du noen ganger får anledning til å bruke dem sammtidig. derfor slik jeg ser det er er det urimelig slik systemet fungere i dag.
derfor hadde det ikke vært bedre at pr person med førerkort som bruker bil hadde betalt sin avgift. og da at den avgiften hadde fulgt personen. uavhengig hvilken bil man kjøre.
for slik det er nu er det også med på å sette en stopper på en hobby som mange har. vel nu sier jeg ikke ca 3000 er mye penger. men har man noen biler så blir det fort det.
men har man 3 biler og du som person betaler dine avgift så kan du bruke hvem av de bila du vil. siden dette følger person.

kanskje dette ikke er helt klart formulert av meg. er bare noen tanker jeg har gjort meg angående dette.

er det andre som har tenkt på det.
er det noe som går annt å gjøre noe med eller ville man slås i blinde mot direktoratene med ett slikt forslag.
hva med en aksjon mot slikt.

for slik jeg ser det så drar den norske stat inn mye mer penger pr kjøretøy som blir faktisk brukt. mange betaler for kjøretøy som omtrent bare står.

har dette vært en tanke?


mvh banjin

#2 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 16 January 2009 - 01:59

Dette er veldig enkelt, staten tjener store penger på att det er slik, så slik kommer det til å bli


En jeg jobbet med før, hadde vært på ferietur til Sveits. Og da bodde han hos en privatperson som bodde alene, og som hadde to biler. Men det var skilt på bare den ene bilen. Han tenkte ikke noe mer over det, før en dag da den andre bilen var borte, og det ikke stod skilt på den første lengre. Noen dager senere var skiltet tilbake på den første bilen. Da han spurte om hvorfor, så fikk han til svar, att bilskiltet var personlig, og fulgte fører, ikke bil.
Nå vet jeg ikke om dette er helt sant, men det var ihvertfall det han sa.
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#3 banjin

banjin

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 16 January 2009 - 04:08

jo mn en diskusjon rundt temaet hadde vært fint. eller hvorfor en aksjon angående det ikke ville nyttet. på en eller annen måte er det jo noen som må lytte. for slik systemet er i dag er det jo helt urimelig. det finnes ikke 1 person som kan på noen måte benytte 2 kjøretøy sammtidig. derfor vil det jo også være urimelig å betale for ett kjøretøy som blir benyttet til enkelte ting slik som til fritidskjøring f.eks at det sku være nødvendig med dagens system.
derfor jeg syns det systemet sku vært forandret. og det jeg har kommet frem til er at det måtte jo fungert at man som person hadde betalt for seg. og ikke slik i dag at man må betale for vært kjøretøy man eier selv rett og slett pga at man kan ikke benytte dem samtidig.
men også vis nu en annen hadde f.eks lånt bilen så hadde man jo sikkret seg om at den mannen som man lånte bilen til hadde hatt dette betalt og førerkort. slik at den som eventuelt låner også har lov å føre bilen.

det jeg lurer på er jo om dette noen gang har vært opp til diskusjon i høgere instanser for å la de se den egentlige idiotien i systemet slik det er i dag.
greit å si staten tjener store penger på dette. men det er jo ett håpløst system.
noen diskusjon rundt det er fint. hadde jo også vært fint å prøvd egentlig å fått noen med liten fot innafor å uttale seg om slikt. hørt deres mening.
for å si bare at staten tjener store penger er litt tynt for min del. siden det er med på å drepe mye av folks sine hobbyer blannt annet. og også for familier som på ett elelr annet vis er avhengig av flere kjøretøy. både i jobb og som privatbilist. og gjerne på hobbybasis.

å bare si at slik kommer det til å bli er litt som å ta nisselua på seg å sette seg på gjerdet og gi opp med engang.
nu jobber de forskjellige bil/4x4/offroad klubba med så mange forskjellige ting å få igjennom slik at folk skal få dyrke sin hobby. så vis ikke dette hadde vært en sak også vet ikke eg.
tror nok det er ganske mange i dette landet som har bil som hobby og også som eier mer enn ett kjøretøy som nok ser hvor mye bedre systemet kunne vært.
selv syns jeg det er ganske urimelig at staten skal dra inn masse penger på ett kjøretøy som blir brukt lite og man eier som hobby. eller f.eks de som har bil som kun blir brukt under jakta, eller som har bilen for kun sommer kjøring men er registrert hele året. eller de som har bil kun for vinter og sommer bil står parkert store deler av året men også betalt avgift på.
eller de som bruker bil aktivt rundt på konkuranser eller aktiv offroad kjøring. og som har den registrert. og denne type kjøring skjer som regel i mange tilfeller kun i helgene.mens de resten av uka bruker bil nr 2.

kan ikke se på noen måte at staten kan forsvare hvorfor de har lagavgiftene på denne måten uten om at de drar in store penger på masse kjøretøy som man er eier av og ikke kan bruke 2 stk sammtidig. derfor urimeligheten.

og også å si at pga staten tar inn store penger. det er jo å gi opp før noen har starta en diskusjon. er som å legge seg ned å dø å si dette nytter ikke.
vel det nytter kanskje ikke. men poenget er å bli hørt rundt avgiftspolitiken slik den er i dag.

og det at skilt følger fører har jeg hørt før. det er ingen dum ide heller selv om jeg gjerne hadde sett at ting hadde vært litt annerledes. som feks dette jeg skriver her. man betaler årsavgift og den følger person/førerkort.
selv om hadde skilt fulgt fører så kunne oblata fremdeles vært på de og overformynderiet fremdeles hatt mulighet til å sjekke når du kommer kjørende hvem du er og at du har gyldige oblater på din bil. og også eventuelt hvilke biler du er regisstrert med. for å ungå at man skal komme kjørende med stjålet bil så klart.
og at man vet anskaffelse av "ny" bil melder det inn til rette instanser slik at de er klar over at en slik eier du med den fargen og at skilta er rette.

Edited by banjin, 16 January 2009 - 04:24.


#4 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 16 January 2009 - 11:57

Det er flere tilfeller av at en familie har færre biler enn antall førerkort. Dette vil ramme familier med hjemmeboende ungdommer med førerkort tungt. Det vil føre til at yngre innehavere av førerkort kjører bil uten å ha råd til å betale avgiften.

Så til det største problemet: Hvordan skal staten kunne kontrollere at folk som ikke betaler avgift heller ikke bruker førerkortet sitt, eller har du tenkt å innføre en avgift på det å ha førerkort.

Det er nok litt mer komplisert enn du fremstiller det i ditt første innlegg.

Hvis du ønsker slåss med myndighetene så jobb heller for få til godkjenninger på ombygginger på SJ/Vitara. Det er det mer behov for.

Jeg kan gi den en god sak du kan jobbe med: Få BT til å akseptere max akselvekter som står i TÜV-dokumenter på fjærhevesetene til Trailmaster. Den som får gjennom den vil få heder og ære i lang tid.


#5 banjin

banjin

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 16 January 2009 - 13:07

se det ja. var dette eg ville frem til. skjønte det var noe jeg hadde oversett med min tanke gang.
jeg ville ha synspunkt på det og det fikk jeg også nu og jeg er enig der.
er så enkelt noen ganger å bare tenke en ting. og uansett hvor mye man tror man har tenkt på alle sider av en sak så er det visst nok alltid en side man har glemt som akkurat på det jeg har sagt her.
men, det må da sikkert finnes noen løsninger på dette.
enn f.eks at man på bil 1 man eier og har registrert på seg så betaler man full års/veiavgift. og at man da på bil 2 feks betaler 75% av full. og la oss si bil 3 vis man nu sku ha det feks 60% hvor da grensa vil gå. meninga her er ikke at eier man nok biler så vil man på den siste bilen være fritatt.
men heller som jeg sier her at man betaler prosentvis mindre pr bil man eier.
er det ett annet alternativ å tenke på.

Edited by banjin, 16 January 2009 - 13:10.


#6 JuliusB

JuliusB

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 16 January 2009 - 13:37

Det er vel ikke værre enn å gi folk tilbud om å kjøpe personlige skilt man kan flytte fra bil til bil, tilsvarende prøvekjennemerke, og så betaler man kun avgift for det dyreste kjøretøyet man disponerer...
Mvh

Julius Baardsen

#7 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 16 January 2009 - 14:54

QUOTE(JuliusB @ 16 Jan 2009, 13:37) <{POST_SNAPBACK}>
Det er vel ikke værre enn å gi folk tilbud om å kjøpe personlige skilt man kan flytte fra bil til bil, tilsvarende prøvekjennemerke, og så betaler man kun avgift for det dyreste kjøretøyet man disponerer...

Hva med forsikring, hvordan skal den betales. En forsikring som dekker uanset kjøretøy, eller at deter registrert hvilke kjøretøy som dekes på de aktuelle skiltene.

Problemet er hvordan enkelt sortere ut de som ikke betaler forsikring etc. Dagns system gjør at det er godt synlig på kjøretøyet om det er betalt avgifter og forsikret. Hvordan vil dere løse dette?

#8 banjin

banjin

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 16 January 2009 - 15:28

forsikring hmmm. vel forsikringa som i dag. men skjer det noe og annen fører så kan den som bilen er registrert på få seg en smekk. eller at når forsikringa blir tegnet så inkludere man de som kan bruke bilen.

feks en barnefamilie, har 2 biler. bilene er registrert/forsikret på mann og kone. 1 bil full års/veiavgift på. bil 2 feks 75% av full avgift. men da kan de heller ikke ha andre fører enn de som er oppgitt på kjøretøyene.
og kjøretøyene kan beholde oblater slik som det er i dag.

finnes jo faktisk de i dag også da som jukser med oblater også da. dagens system er heller ikke vanntett.

#9 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 16 January 2009 - 15:29

Årsavgiftan i norge e sykt dyr!! Men æ hadde faktisk med glede betalt dæm, vess alle de rundt 3000 kronan kvær bil eier betal per bil, hadde gådd tell tilltak som gagna bilistan. Forøvrig e det klart feil at det ska vær dyrere å ha diesel bil i forhold tell bensin. Eineste førnuftige måten å ha avgiftan på, e å få inn de gamle avgiftskortan man hadde i rektig gamle dieselbila. Så drar man en gang i året å får lest av dette, å så betal man avgifta etter antall kjørte mil. Æ disponer 2-3 bila, æ har kanskje årlig kjøre lengde på mellom 10-12 tusen, og offroadbilen trur æ ikke bi kjørt mye over 1500. Det e galt at æ ska betal det samme i årsavgift på den bilen, som en reisende selger som kjør 40-50tusen i året.

Min far bor på ei øy, på denne øya e det nesten 1mil vei, utrulig nokk så lev han av å kjør "drosje" alt i fra skolebuss, postbil, varetransport, hyttefolk etc etc. Tell dette har han 2 bila, en me 4x4 og en dersom behovet før fleire seta e dær. Veien e av typen veldig dårlig grusvei. Han betal over 6000 i året før å kjør på en vei som har så dårlig standard at det går ut over bilan. Dekk, støtdempera og gennerelt sett alt av slitedela må byttes hvertfall 2-3 ganga så ofte som på bila som går i byen. Hadde avgiftan vær rettferdig hadd han fådd betalt fra staten før skadan veien påfør bilan.

I norge så e avgifta fra bilista go butikk, å før å si det på en anna måte, statsbudsjette går vel tell helvete dersom denne inntektskilden bi borte. Styresmaktan har jo også funne ut at bil e FY FY å forrurensa, at vanlige folk ikke har bruk før bila, da det finnes tog å buss (prøv å ta tog eller buss nord før trondheim tongue.gif ) I tillegg så har de jo uttalt at de ønske å styr folks bilvalg og bilvana med avgiftssystemet. Gratulerer tell alle IDIOTA som stemte de RødGrønne inn på tinget!!!! sad.gif sad.gif

Norge e jo faktisk ikke et EU land, men kem e de første i værden tell å rett sæ etter EU krav??? Me andre ord vi har alle fordelan (om det finnes nån) og ulempan me å kjør bil i norge, samt alle ulempan tell EU Land!


Bil e ikke en menneskerett, men i et land som Norge, så e det ei NØDVENDIGHET!!! Me mindre du bor i en av de få, såkalla, storbyan bi har.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#10 banjin

banjin

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 16 January 2009 - 15:58

alt snakk om penger som staten for inn som skal gå til veiutbygging så dreier det seg mest om sentrale strøk som rundt oslo og ellers større byer sørpå. veiene nordpå er i ferd med å forfalle helt.
er ikke mange år siden man hørte fra turister og andre ferdende etter veiene i norge at standarden var bedre her enn i utlandet.
for par år siden var jeg i sør finland og kjørte. rette fine veier. fartgrense på 120km/t. på en strekka der ble eg stoppa av at eg kjørte litt for fort. politiet der gikk med den innbilinga at vi i norge hadde mye bedre veier enn dem. jeg bare måtte le og fortelle at da burde dem ta en tur hit og sjekke.
dessuten. var det vel i 2008 at uten å si det helt sikker at det var i polen at der invilget dem penger til utbygging av 1100km med motorvei. og hvor mye ble det innvilget i norge på samme tid. 100km eller no. uten å være helt sikker. greit norge er ett tyngre land å bygge i. men her til lands så skrytes det jo av at vi er bet. at vi har teknologien. men hvor blir alt det der av?.
det er alt slikt jeg setter spørsmålstegn ved og slikt som årsavgifta vi betaler. staten suger jo penger uten at man får no særlig igjen for det.

og som han over sa. hvorfor betale det samme for en bil man ikke kjøre mer enn 1500 km ca i året som en man kjøre 12000km. hvor er liksom logiken i det.


#11 Grønnli

Grønnli

    Grand US Offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 759 Innlegg:

Posted 16 January 2009 - 16:12

D dær e vel ett emne man kan diskutere å diskutere å diskutere å ........ men bare bli mer å mer førtvilt over dry.gif

Men alle må jo skjønne at alle statsansatte ska jo ha lønn! tongue.gif
Politi såm bare lage helvette, tollvesen såm ikke gjør nå førnufti, biltilsyn såm kan ryke å reise, statsledera såm love å lyg.. D e maaange såm får lønna si fra staten såm ikke yte en dritt, så d e klart at veiavgifta å alt anna ska vær fastsatt høy så dæm kan dra sæ ut feite lønninge! Sku bare mangle laugh.gif

#12 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 16 January 2009 - 17:13

QUOTE(Grønnli @ 16 Jan 2009, 16:12) <{POST_SNAPBACK}>
D dær e vel ett emne man kan diskutere å diskutere å diskutere å ........ men bare bli mer å mer førtvilt over dry.gif

Men alle må jo skjønne at alle statsansatte ska jo ha lønn! tongue.gif
Politi såm bare lage helvette, tollvesen såm ikke gjør nå førnufti, biltilsyn såm kan ryke å reise, statsledera såm love å lyg.. D e maaange såm får lønna si fra staten såm ikke yte en dritt, så d e klart at veiavgifta å alt anna ska vær fastsatt høy så dæm kan dra sæ ut feite lønninge! Sku bare mangle laugh.gif


Og enda er vi kåret til en av verdens 3 beste land å leve i. Utrolig.

Årsavgiften var opprinnelig en avgift som ble innført for å begrense antallet biler i Norge. Siden fant diverse byråkrater ut at det var opprettet en fin metode for å kreve inn penger. De puttet på litt her og litt der. Nye begrunnelser og pengene strømmer inn i statskassen.

Jeg var i Polen i sommer og fikk sjokk av de ubegripelig mange milene med nybygget 4-felt motorveg med bred midtskille som var bygget, de fleste som EU-prosjekt.
Men så må en se litt på kostnader, lønna i Polen er lav, terrenget er for det meste flatt. Den nye motorvegen gjennom nordre Vestfold, høy lønn, kanskje verdens høyeste på anleggsarbeidere. Masse tunneller og mellom dem en masse broer. (se bort fra et par problemer med dårlig sikring for det handlet faktisk om kostnader).
Ellers i Norge, laange bruer ut til øyer hvor det bor noen få mennesker. Da blir det dyrt pr person.

Det er det som er realiteten. Utgiftene i Norge må deles på antallet innbyggere og da blir det en pris pr snute.

Et land med 50 mill innbyggere kan derfor bygge mer vei om alle betaler like mye, eller så kan alle i det folkerike landet betale mindre pr snute.

Så enkel er problemet. Ta bort en avgift, så må samtidig pengene inn et annet sted, eller så må en finne en måte å spare inn tilsvarende beløp.

#13 Jonnis

Jonnis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 68 Innlegg:

Posted 02 February 2009 - 18:09

Det eg synes er synd at årsavgiften ikke er øremerket til veier..

Synes at avgifter skulle vært lovpålagt til å gå til det de er tenkt til!



#14 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 02 February 2009 - 21:15

QUOTE(Jonnis @ 2 Feb 2009, 18:09) <{POST_SNAPBACK}>
Det eg synes er synd at årsavgiften ikke er øremerket til veier..

Synes at avgifter skulle vært lovpålagt til å gå til det de er tenkt til!


Nå er ikke årsavgiften tenkt å gå til noe spesielt i det hele tatt. Den ble i sin tid innført for å begrense antallet biler i Norge.

Noe må jo brukes til å betale det som ikke er avgiftsbelagt, sånn som eldreomsorg, skolegang etc etc.

#15 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 02 February 2009 - 23:27

nå het vel ikke årsavgiften årsavgift de første årene, men luksusavgift på automobil... det som er så fortærende er at folk i toppsjiktet her i landet lovlig kan inkassere milliarder, og bare må ut med to- tre prosent i skatt, mens menigmann som må jobbe ræva av seg for å komme opp på 300-350000 må ut med 30% av inntekten...

Vi burde kunnet fordele litt bedre her i landet...


#16 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 03 February 2009 - 15:37

nedover i europa er det ikkje uvanlig med minst like høg bensinpris, store bomringer der en må ut med høg avgift for å komme inn på motorvei, høge avgifter på rushtidkjøring, og f.eks i nederland og danmark er årsavgifta på kjørety langt over 10-15000

i forhold til intektsnivået har vi egentlig lite å sutre over når det gjelder avgifter på bil her i landet med unntak av engangsavgifta på nye bilar som er heilt sjuk.
norge bruker uansett mykje meir på veg enn kva en får inn i årsavgift.

Men skattebelastninga er fortsatt ujevn som Sven seier, og småbarnsforeldre i etableringsfasa har det ofte trangt mens rike 50 åringer har det romslig..

en kompis av meg sendte epost til toll og avgift for å vite kvifor dei økte avgifta for veteranbil og fikk til svar at det var av "provenymessige hensyn, altså for å øke våre inntekter.." Ærlig og liketil.

Sjå korleis det står til med staten Norge no i "krisa". Våre banker har det igrunn heilt ok, dei aller aller fleste har det igrunn heilt greit, arbeidsledigheita er lav, men pga dustete byråkrater og virkeligheitsfjerne politikere fins det fortsatt problemområder som det må ryddast opp i. ingen grunn til at våre barn skal gå på skuler som stinker T-bane stasjonspiss og at gamle folk skal sitte med tomt blikk i en underbemanna institusjon...

Men kva gjer denne debatten her?? biggrin.gif

Edited by yakuza, 03 February 2009 - 15:38.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#17 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 03 February 2009 - 16:46

QUOTE(yakuza @ 3 Feb 2009, 15:37) <{POST_SNAPBACK}>
Men kva gjer denne debatten her?? biggrin.gif


Kort og ærlig svar: Ikke en dritt.