Gå til innhold



Foto

Prins gass anlegg til div V8 motorer


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
11 replies to this topic

#1 kjelly

kjelly

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 16 January 2009 - 19:46

Ser at i norge koster det rundt 38000 til 45000 å få montert et gass anlegg til ram !! Jeg fikk det montert til ca 11000 kr i Polen, dette er samme anlegget og topp montert. Om noen trenger adresser eller tips om dette så bare spørre. ( det er ganske få verksted som snakker engelsk, det er mulig å finne noen som snakker tysk)

#2 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 17 January 2009 - 00:01

Tror du må sjekke prisene en gang til... hvilket anlegg snakker du om da?

#3 General Lee

General Lee

    Secret Squirrel

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 684 Innlegg:

Posted 17 January 2009 - 00:51

Er det mulig å få godkjent slikt lenger?
Road Warrior

#4 Vredesbyrd

Vredesbyrd

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 19 January 2009 - 12:42

QUOTE(General Lee @ 17 Jan 2009, 00:51) <{POST_SNAPBACK}>
Er det mulig å få godkjent slikt lenger?


Hei, Du får ikke godkjent gassanlegg som er montert i polen, eller andre land... De er ikke bygget etter norske forskrifter om gassanlegg i bil.
Får å få det godkjent må du til en LPG montør i norge å få bygget om anlegget slik at det er riktig i forhold til lover og regler i norge..
Så det blir en del dyrere uansett..

En annen ting er at for at det skal bli godkjent i norge , må det ha vært bygget/kontollert av en montør som er autorisert, når det skal godkjennes på biltilsyn må du også ha kopi av montørens kursbevis.

Idiot-norge...

Husk også at etter april skal gassanleggene være produsert til den bilen det monteres på.. d.v.s Har du et gassanlegg som ble montert i polen, får du ikke dette godkjent selv om det har vært inne til ombygging etter norske forskrifter. Alle andre land bruker det som norge har brukt hittil, nemlig et "universal anlegg".. Der det er kun størrelse på dyser, tank og fordamper som varierer fra 4 cyl-12 cyl motorer.
Nå skal det bli slik at anleggene skal være produsert til bilen det monteres på, d.v.s at har du et anlegg på en bil du skal bytte ut, blir det vanskelig å flytte over det gamle anlegget hvis det ikke er av samme type bil.

+ Biltilsynet skal ha dokument fra bilprodusentene om at de godkjenner gassombygging på bilene de produserer...

kjempe greier , korrekt meg hvis jeg har skrevet info som ikke stemmer warning.gif



#5 Guest_axsling_*

Guest_axsling_*
  • Guests

Posted 19 January 2009 - 15:02

QUOTE(Vredesbyrd @ 19 Jan 2009, 12:42) <{POST_SNAPBACK}>
Hei, Du får ikke godkjent gassanlegg som er montert i polen, eller andre land... De er ikke bygget etter norske forskrifter om gassanlegg i bil.
Får å få det godkjent må du til en LPG montør i norge å få bygget om anlegget slik at det er riktig i forhold til lover og regler i norge..
Så det blir en del dyrere uansett..

En annen ting er at for at det skal bli godkjent i norge , må det ha vært bygget/kontollert av en montør som er autorisert, når det skal godkjennes på biltilsyn må du også ha kopi av montørens kursbevis.

Idiot-norge...

Husk også at etter april skal gassanleggene være produsert til den bilen det monteres på.. d.v.s Har du et gassanlegg som ble montert i polen, får du ikke dette godkjent selv om det har vært inne til ombygging etter norske forskrifter. Alle andre land bruker det som norge har brukt hittil, nemlig et "universal anlegg".. Der det er kun størrelse på dyser, tank og fordamper som varierer fra 4 cyl-12 cyl motorer.
Nå skal det bli slik at anleggene skal være produsert til bilen det monteres på, d.v.s at har du et anlegg på en bil du skal bytte ut, blir det vanskelig å flytte over det gamle anlegget hvis det ikke er av samme type bil.

+ Biltilsynet skal ha dokument fra bilprodusentene om at de godkjenner gassombygging på bilene de produserer...

kjempe greier , korrekt meg hvis jeg har skrevet info som ikke stemmer warning.gif


Her blir det nada gas, reinspikka diesel....Dette landet legger så mye hindringer for menigmann, at jeg spyr.


#6 thomas tømmerkjører

thomas tømmerkjører

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 210 Innlegg:

Posted 19 January 2009 - 15:33

diesel er billig det da. 8kroner literen ga jeg nå. Faren til en kompis av meg fikk den dieselskvetten som var igjen på noen tanker som han gravde opp. var litt mere en en skvett det gitt.. nesten 30000tusen liter der gitt med god gammal svart diesel. brukt opp 4 tanker nå og det er problemfritt. men det skal sies i samme tråd. Min fetter har en 5,9 med gass og det går billigere en pumpedieselpris. Mangler noe vesentlig på de vinkelmaskinene da. vridmoment er jo fraværende i forhold til cummins.
thomas tømmerkjører

#7 Guest_axsling_*

Guest_axsling_*
  • Guests

Posted 19 January 2009 - 15:50

QUOTE(thomas tømmerkjører @ 19 Jan 2009, 15:33) <{POST_SNAPBACK}>
diesel er billig det da. 8kroner literen ga jeg nå. Faren til en kompis av meg fikk den dieselskvetten som var igjen på noen tanker som han gravde opp. var litt mere en en skvett det gitt.. nesten 30000tusen liter der gitt med god gammal svart diesel. brukt opp 4 tanker nå og det er problemfritt. men det skal sies i samme tråd. Min fetter har en 5,9 med gass og det går billigere en pumpedieselpris. Mangler noe vesentlig på de vinkelmaskinene da. vridmoment er jo fraværende i forhold til cummins.


Jaja, uansett hvor mye billigere det må være med gass, så er det dyrt med innkjøp/montering å hele driten, har jeg fått inntrykk av...så blir det service på gassanlegget, så på bilen + + +...lite fristende, for min del. Men sikkert bra alternativ for enkelte.


#8 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 19 January 2009 - 18:33

De som snakker om service på gassanlegget er kun ute etter å flå deg. Treng ikke noe slikt, du skifter kun et filter førstegang etter 25 eller 35000 km, deretter for hver 70000km. Koster et par hundre.

#9 Vredesbyrd

Vredesbyrd

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 20 January 2009 - 11:44

QUOTE(axsling @ 19 Jan 2009, 15:50) <{POST_SNAPBACK}>
Jaja, uansett hvor mye billigere det må være med gass, så er det dyrt med innkjøp/montering å hele driten, har jeg fått inntrykk av...så blir det service på gassanlegget, så på bilen + + +...lite fristende, for min del. Men sikkert bra alternativ for enkelte.


Kommer an på hvor lenge du skal ha bilen og hvor mye du kjører i året, du sparer anlegget fort innigjen hvis du kjører mye.
Det som er greit er jo at du har 2 drivstoff å velge imellom.. trenger du mye dreiemoment så er jo det bare ett knappetrykk unna. men en motor mister ikke så mye av propan.. Er snakk om ca 8% eller noe...

Skal du ha NM så er vel diesel det beste, og enda bedre hvis du setter propan på den...
Det er en kar her som kjører drag med en cummins RAM med propan, gjør det ganske godt.. De gangene jeg har vært der har han kommet opp på topp 5...

#10 Guest_axsling_*

Guest_axsling_*
  • Guests

Posted 20 January 2009 - 14:12

QUOTE(Vredesbyrd @ 20 Jan 2009, 11:44) <{POST_SNAPBACK}>
Kommer an på hvor lenge du skal ha bilen og hvor mye du kjører i året, du sparer anlegget fort innigjen hvis du kjører mye.
Det som er greit er jo at du har 2 drivstoff å velge imellom.. trenger du mye dreiemoment så er jo det bare ett knappetrykk unna. men en motor mister ikke så mye av propan.. Er snakk om ca 8% eller noe...

Skal du ha NM så er vel diesel det beste, og enda bedre hvis du setter propan på den...
Det er en kar her som kjører drag med en cummins RAM med propan, gjør det ganske godt.. De gangene jeg har vært der har han kommet opp på topp 5...


jaja, noen liker moren å andre liker datteren, å noen liker begge to tongue.gif


#11 kjelly

kjelly

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 21 January 2009 - 22:08

Tenkte ikke på at det er LITT andre regler i Norge, en her i Polen. jeg bor her nede og nyter godt av det !! var i går å handlet litt snacks til bilen.Gibson Exhaust, nylon topp til karmen. Side steps, og komplett plast kasse til karmen fra mopar. total pris med kursen i går 10712.- nok!! bensinen koster her i dag under 7 kroner pr liter.

#12 Findus

Findus

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 14 October 2010 - 00:39

QUOTE(kjelly @ 16 Jan 2009, 19:46) <{POST_SNAPBACK}>
Ser at i norge koster det rundt 38000 til 45000 å få montert et gass anlegg til ram !! Jeg fikk det montert til ca 11000 kr i Polen, dette er samme anlegget og topp montert. Om noen trenger adresser eller tips om dette så bare spørre. ( det er ganske få verksted som snakker engelsk, det er mulig å finne noen som snakker tysk)


Heissan.Har du noen adresser til verksteder i Polen som utfører denne jobben?