Gå til innhold



Foto

volvo c303/c306


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
29 replies to this topic

#1 hænki

hænki

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 19 January 2009 - 20:14

hei wink.gif

jeg har så sykt lyst på en slik c303/c306, altså en 6 hjuling.
har sett på forbruk å slikt og d ska gå fint.. tongue.gif
mn hvor mye må jeg ca ut med for en som er sånn i passe form? ikke skinnende, mn heller ikke grønnsak.

hænki

#2 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 19 January 2009 - 21:13

Jeg har en 303 den har 4 hjul+1 på bakdøra.... Det du søker er en 304 eller 306. Også kalt tgb13/20.

Var en 304 til salgs på finn for ei stund siden. Den var priset til 70k først men så den var redusert til ca 60k etterpå. Tror ikke du får tak i noe som er i rimelig ok stand under det.

Forbruket er rundt 2 liter på mila. Jeg har på det minste kjørt min på 1,7. Ren langkjøring med hastighet 70-80.

På min bil har jeg byttet til stiftløs tenning. Ble en helt annen gange i motoren. Responsen ble også bedre.

Her er et kanon forum om du ikke har sett det. http://www.terrangbil.net/

Edited by 1911, 19 January 2009 - 21:17.


#3 hænki

hænki

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 19 January 2009 - 21:29

2 liter på mila er ca det samme som granadaen min det. tongue.gif
60K ja, noen plasser man kan finne slike, eller er det bare å vente til noen skal kvitte seg med sin?
hvordan er det med deler og slitasje på slike doninger da? dyrt?
stifteløs tenning ja, bytta på bobla mi, å mærka umiddelbart endringene biggrin.gif

hænki

#4 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 19 January 2009 - 22:10

Deler er forholdsvis greit. Det som er å få kjøpt nytt fra merkeforhandler er forholdsvis dyrt. Delene handles fra Volvo lastebil, ikke personbil. Noen deler er sperret av det svenske forsvaret. Motordeler m.m er samme som i Volvo 164 (b30a/b motor) Kan kjøpes fra Biltema/Mekonomen mf.

Ganske enkel bil å skru på.

Slitasjen på min bil er ikke spesielt merkbar. Den har gått ca 80 000 km. Bilen har videre hatt godt vedlikehold i den svenske armeen.

Bremsene er et kapittel for seg selv. Litt innfløkt system, men greit å finne ut av ettervært. Det er trommelbrems rundt hele doningen. Bremsedeler kan hentes fra Landrover og koster da ikke spesielt mye om man handler fra England.

2 liter på mila er på en 4x4 bil. Du kan sikkert legge til 2-3 dl på mila om du vil ha støttehjul (6x6)

Det finnes ikke servostyring på den. Det kjennes i armene etter en dags offroadkjøring!

#5 hænki

hænki

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 19 January 2009 - 22:57

6x6 jeg vil ha vettu
hm, høres greit nokk ut tongue.gif har nå volvo lastebil her i byen så det skal nå da gå greit.
men hvordan er den å kjøre på vei/langkjøring? jeg er speider/rover, og er på en del arrangemanger rundt om og tenker på å skaffe meg en "scoutmobile" tongue.gif dette blir vel litt overkill, men det blir nå bare artig tongue.gif jeg tenker vel litt slik at jo større jo bedre.
hva den drikker driter jeg egentli i, penger til drivstoff er 0 problem. tongue.gif
muskelservo er jeg vant til, kjører boble å der er det muskelservo tongue.gif blir litt forskjell kansje, men får bare vare.. det er verdt det.. tongue.gif

hænki

Edited by hænki, 19 January 2009 - 22:58.


#6 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 19 January 2009 - 23:13

QUOTE(hænki @ 19 Jan 2009, 22:57) <{POST_SNAPBACK}>
6x6 jeg vil ha vettu
hm, høres greit nokk ut tongue.gif har nå volvo lastebil her i byen så det skal nå da gå greit.
men hvordan er den å kjøre på vei/langkjøring? jeg er speider/rover, og er på en del arrangemanger rundt om og tenker på å skaffe meg en "scoutmobile" tongue.gif dette blir vel litt overkill, men det blir nå bare artig tongue.gif jeg tenker vel litt slik at jo større jo bedre.
hva den drikker driter jeg egentli i, penger til drivstoff er 0 problem. tongue.gif
muskelservo er jeg vant til, kjører boble å der er det muskelservo tongue.gif blir litt forskjell kansje, men får bare vare.. det er verdt det.. tongue.gif

hænki

Har du sett en sån 6-hjuling i aksjon? Tar seg frem noe helt vanvittig biggrin.gif

Så flere av dem når jeg var i Sverige over jul, passet på å få med meg et offroadtreff der nede.
Råe biler det skall være sikkert!!

Er da ikke så dyrt å hente veteranbil fra Sverige eller? http://www.blocket.s...702.htm?ca=16_s

Edited by Rossi, 19 January 2009 - 23:18.


#7 hænki

hænki

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 20 January 2009 - 10:22

sitter å ser på youtube å sånt, hva er det de ikke klarer liksom.. tongue.gif
sverige var ikke en dom ide.. tongue.gif den på linken der var nice, men får du regga de som personbil/veteran da, vet man kan få de som er lavere som personbil, men kan man det med den?

hænki

#8 Roger Myhre

Roger Myhre

    Sveiser

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 20 January 2009 - 11:51

Hei hænki. jeg har en C306 Brannbil i meget god stand jeg vurderer å selge! reg. som motorredskap...
6-Stk 38x15.5 super swamper ssr på bredda felger. k-KAM OG Steg4 TOPP kan medfølge!
Roger Myhre Tlf. 920 57 635 (Trøndelag)


#9 hænki

hænki

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 20 January 2009 - 12:21

QUOTE(Roger Myhre @ 20 Jan 2009, 11:51) <{POST_SNAPBACK}>
Hei hænki. jeg har en C306 Brannbil i meget god stand jeg vurderer å selge! reg. som motorredskap...
6-Stk 38x15.5 super swamper ssr på bredda felger. k-KAM OG Steg4 TOPP kan medfølge!
Roger Myhre Tlf. 920 57 635 (Trøndelag)

hmm, kansje det. hvor mange seter er den i den da?
altså, motorredskap, hvordan funker det da?
bilder, pris?

#10 Roger Myhre

Roger Myhre

    Sveiser

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 20 January 2009 - 17:41

Bilen er 4-seter. C306 er litt lengre enn C304. totalvekt 5900kg. kan kjøres på Førerkort kl.C1, B og traktor hvis du har tatt den før 2000 mener jeg!
Motorredskap har ingen årsavgift og er fritatt for EU kontroll. Forsikring ca 400kr pr. år!
Du får ringe for info dersom du er intresert! Bilen er litt dyrere enn C304 militær!
Roger Tlf. 920 57 635

#11 hænki

hænki

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 20 January 2009 - 17:54

QUOTE(Roger Myhre @ 20 Jan 2009, 17:41) <{POST_SNAPBACK}>
Bilen er 4-seter. C306 er litt lengre enn C304. totalvekt 5900kg. kan kjøres på Førerkort kl.C1, B og traktor hvis du har tatt den før 2000 mener jeg!
Motorredskap har ingen årsavgift og er fritatt for EU kontroll. Forsikring ca 400kr pr. år!
Du får ringe for info dersom du er intresert! Bilen er litt dyrere enn C304 militær!
Roger Tlf. 920 57 635

altså, den kan kjøres på b lappen?
hvor mye skal du ha for den da?

hænki

Edited by hænki, 20 January 2009 - 18:34.


#12 hænki

hænki

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 20 January 2009 - 22:03

men sån seriøst, hvordan er denne doningen på veien?

#13 Roger Myhre

Roger Myhre

    Sveiser

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 22 January 2009 - 17:04

304/306 er helt utmerket på vegen. Stødig og fin. mye bedre/stødigere enn Valp/felt..
De er litt lavt giret, 70-80 er fin marsjfart men du får den opp i 11o-120 hvis du vil!!
Mvh

#14 hænki

hænki

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 22 January 2009 - 19:25

QUOTE(Roger Myhre @ 22 Jan 2009, 17:04) <{POST_SNAPBACK}>
304/306 er helt utmerket på vegen. Stødig og fin. mye bedre/stødigere enn Valp/felt..
De er litt lavt giret, 70-80 er fin marsjfart men du får den opp i 11o-120 hvis du vil!!
Mvh

303 da? vinglepetter som valpen?

#15 rogerc303

rogerc303

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 52 Innlegg:

Posted 29 January 2009 - 22:51

QUOTE(hænki @ 22 Jan 2009, 19:25) <{POST_SNAPBACK}>
303 da? vinglepetter som valpen?

Hei hænki.

Har selv en 303, og den er grei å kjøre langs vegen. Liker seg best i ca 70-80 km/t. Synes den er stødig og fin da den er en del bredere enn valpen. Har satt på nye wrangler dekk i 37" og de er kjempefine både på og utenfor vegen. Seipet dekkene som da gjør grepet på vinteren MYE bedre. Har hatt bilen i snart et år nå. Kjøpte den i Sverige og ferdig registrert i Norge ble det ca. 45000,- NOK.
Er kjempefornøyd med den. Kjørte den hjem fra Eda til Gjøvik og det gikk kjempefint.
Har gjort en del forandringer på den, da den var helt orginal når jeg kjøpte den. Det er nå blitt en pickup:-)

Edited by rogerc303, 29 January 2009 - 22:54.


#16 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 30 January 2009 - 17:19

QUOTE(hænki @ 22 Jan 2009, 19:25) <{POST_SNAPBACK}>
303 da? vinglepetter som valpen?


Min 303 var litt slitsom å kjøre med orginale dekk (trelleborg cross contry) Men etter bytte til Good Year Wrangler MT/R ble bilen veldig rettningsstabil og fin. Jeg har tilnærmet orginal rulleomkrets på mine dekk. 315/75-16 (35x12,50-16)

#17 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 31 January 2009 - 09:48

Rogerc303. Har du bilder av bilen?
Frank
LA5MSA

Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

#18 Frank A. L.

Frank A. L.

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 08 February 2009 - 12:32

Hei. har du sett denne på FINN.no?
http://www.finn.no/f...amp;WT.svl=Link
Det trenger ikke å gå så fort, bare en kommer frem.

#19 hænki

hænki

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 09 February 2009 - 20:10

QUOTE(Frank A. L. @ 8 Feb 2009, 12:32) <{POST_SNAPBACK}>
Hei. har du sett denne på FINN.no?
http://www.finn.no/f...amp;WT.svl=Link

så den på finn ja, sitter å bare sikler
skal jeg, skal jeg ikke.. tongue.gif



#20 Frank A. L.

Frank A. L.

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 10 February 2009 - 06:10

QUOTE(hænki @ 9 Feb 2009, 20:10) <{POST_SNAPBACK}>
så den på finn ja, sitter å bare sikler
skal jeg, skal jeg ikke.. tongue.gif


Bare løp og kjøp det, vet du. Kanskje det er noe å prute på, også? biggrin.gif

Det trenger ikke å gå så fort, bare en kommer frem.