Gå til innhold



Foto

Blazer som førstegangs bil??


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
72 replies to this topic

#1 Blazer&Wakeman

Blazer&Wakeman

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 19 Innlegg:

Posted 20 January 2009 - 20:50

heisann.
da var jeg også registrert her.
Etter at jeg øvelseskjørte rundt i min onkel sin K5 har jeg hatt lyst på noe fra det amerikanske markedet og nå som det nærmer seg lappen (fredag) har jeg lyst å spørre dere om noen spørsmål angående Blazer S-10. (er jo ikke det samme som K5 men jaja)
Er dette noe god førstegangsbil? har sett hos Gjensidige at de er billige i forsikring i forhold til BMW (ja var BMW mann før)
etter litt snoking rundt omkring her, så har jeg lest at forbruket er jo ikke det værste jeg har sett.
men er det mye som vanligvis går gale på disse bilene, eller er de relativt slitesterke?, (har også vurdert Pajero, men helst Chevrolet)
Jobber som motormekaniker (lærling) på Haakonsvern, så bittelitt peiling har eg...

Hva er deres erfaringer med disse bilene? (1982-1994 modellene 2 dørs)

Håper på svar

Mvh
Jan-Erik S. Helle

#2 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 20 January 2009 - 21:01

S10 har nok sine problemer som alle andre, ikke at jeg vet om noen sykdommer
-V6 bensiner på rundt 4 liter

som førstegangsbil er den nok helt grei.

Kjør som Folk og ikke som meg hehehehe



Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#3 bbc

bbc

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 172 Innlegg:

Posted 20 January 2009 - 21:19

Velkommen på forumet.

Hvorfor ikke prøve Subb på direkten. Snadder kjerre med mye plass til venner og kjente....

BBC

Edited by bbc, 20 January 2009 - 21:21.


#4 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 20 January 2009 - 21:23

Det kommer vel litt an på hvilken årsmodell du er ute etter. Før og etter 95. 95 var året da de kom med oppgradert motor, 193hk ca, og nytt utseende. Så har de hatt noen små forandringer utover, helst endringer av grill samt at rattpisken forsvant i 98 tror jeg. Søstera mi hadde en 95 modell. Hun plagdes litt med den, men det var delvis skylden hennes og delvis et verksted som gjord elendig arbeid. Ikke gi bånn gass for så å koble inn 4wd med bakhjula på snø og forhjula på bar asfalt. smile.gif 4,3 liter V6 som høres ut som en V8'er. De har såvidt jeg har fått med meg litt lavere forbruk enn Tahoe, men ikke mye. Det står noe om disse i en tråd fra i fjor da samme spørsmålet dukket opp.

Har flere ganger vurdert S10 selv. De er luggume biler, men Tahoe er best. biggrin.gif

Pre 95 har digitalt instrumentpanel og de pleier visstnok å gå. Ikke billige nye, men det finnes firma som fikser de.

Det er en her med S10 som sikkert kommer til å motsi slt jeg har skrevet her, men det får så være. smile.gif

#5 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 20 January 2009 - 21:37

4.3literen er en grei motor...
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#6 Blazer&Wakeman

Blazer&Wakeman

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 19 Innlegg:

Posted 20 January 2009 - 21:59

hei
Takker og bukker
modell messig så tenkte eg før 95 liker den kind of kantete formen (aner ikke hvorfor), men vi får se, noen som vet andre steder enn finn/autodb/tinde hvor de selger disse bilene, er litt lite utvalg på nevnte plassene, viss ikke, er det langt mellom hvert gode eksemplar?

Mvh.
J-E

#7 Jonass

Jonass

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 688 Innlegg:

Posted 20 January 2009 - 22:06

Hei du, har selv valgt Blazer som første bil men dog en 92 Sport K5. Er jo en råtøff bil, men man burde ha fast jobb for å kjøre noe slikt. Og det er ALLTID et eller annet du må eller burde gjøre når bilen er over 10år gammal.

Lykke til med kjøpet!
Solgt Chevroleten.....
En ikke så stolt Merce-eier
Og en veldig stolt Jeep WJ eier!

#8 camarocab

camarocab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 407 Innlegg:

Posted 21 January 2009 - 00:55

QUOTE(Blazer&Wakeman @ 20 Jan 2009, 20:50) <{POST_SNAPBACK}>
heisann.
da var jeg også registrert her.
Etter at jeg øvelseskjørte rundt i min onkel sin K5 har jeg hatt lyst på noe fra det amerikanske markedet og nå som det nærmer seg lappen (fredag) har jeg lyst å spørre dere om noen spørsmål angående Blazer S-10. (er jo ikke det samme som K5 men jaja)
Er dette noe god førstegangsbil? har sett hos Gjensidige at de er billige i forsikring i forhold til BMW (ja var BMW mann før)
etter litt snoking rundt omkring her, så har jeg lest at forbruket er jo ikke det værste jeg har sett.
men er det mye som vanligvis går gale på disse bilene, eller er de relativt slitesterke?, (har også vurdert Pajero, men helst Chevrolet)
Jobber som motormekaniker (lærling) på Haakonsvern, så bittelitt peiling har eg...

Hva er deres erfaringer med disse bilene? (1982-1994 modellene 2 dørs)

Håper på svar

Mvh
Jan-Erik S. Helle


Kjøp den med den største motoren altså 4,3 liter, bruker sån ca 1,2 på mla men den kan gått bruke mye mer hvis du er hard på gassen. Finn en så tett opptil 95 som mulig ka har du muligheten til å få deg en vortec motor på 195 hk.
Vi har vår tredje s10 nå og vi sier bare løp å kjøp. Skulle du bli lei av v6ern etter en stund, bytter du motor til v8 og det får du godkjent og er et veldig lett "swap".

CamaroCab.
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

#9 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 21 January 2009 - 10:05

4.3 literern er en 350/5,7 uten sylinder 5&7.

Har du mulighet så gå for en bil med Vortec motor; Lavere forbruk, mer effekt.
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#10 xris

xris

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 18 Innlegg:

Posted 21 January 2009 - 20:09

hei.. kult... har selv ike lAPpen ennu... men har forsat kjøpt mei blazer k5 med 350 benisin. 78mod,,, det er dn beste bilen du kan ha... går aldri i stykker og hvis man river i stykker noe koster delene 4,50 og en halv knapp og du kan sitta i motorromme og skru:) mn alikevell lykke til me bilkjøp:)

#11 Blazer&Wakeman

Blazer&Wakeman

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 19 Innlegg:

Posted 22 January 2009 - 18:58

Heisann,

da var lappen bestått, og no gjenstår det kun lån fra banken, og et vakkert eksemplar på finn/tinde

Xris: eg er helt enig med deg, K5 er fantastisk, øvelseskjørte litt i en slik en og ble helt tatt av dage, de er fantastisk på veien syns eg, men grunnet plass mangel så må jeg se etter noe litt mindre, derfor S-10, er deleprisene noe det samme til den?

Takker igjen for alle svar, hjelper på dette biggrin.gif

Mvh
Jan-Erik S. H.

#12 camarocab

camarocab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 407 Innlegg:

Posted 22 January 2009 - 23:22

QUOTE(Blazer&Wakeman @ 22 Jan 2009, 18:58) <{POST_SNAPBACK}>
Heisann,

da var lappen bestått, og no gjenstår det kun lån fra banken, og et vakkert eksemplar på finn/tinde

Xris: eg er helt enig med deg, K5 er fantastisk, øvelseskjørte litt i en slik en og ble helt tatt av dage, de er fantastisk på veien syns eg, men grunnet plass mangel så må jeg se etter noe litt mindre, derfor S-10, er deleprisene noe det samme til den?

Takker igjen for alle svar, hjelper på dette biggrin.gif

Mvh
Jan-Erik S. H.


Gratulere med lappen, stor dag da laugh.gif løp i banken og så litt tolmodighet, det finnes noengode eksemplarer som går grisebillig om dagen.
http://www.finn.no/f...mp;WT.svl=Bilde
CamaroCab.
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

#13 Blazer&Wakeman

Blazer&Wakeman

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 19 Innlegg:

Posted 23 January 2009 - 00:49

Tusen hjertelig

har sett litt på den, liker den ganske godt, men hvordan er 4 dørs i forhold til 2 dørs (er det eg har sett mest på)
hvor stor er lengde forskjellen?

Takk igjen
J-E

#14 camarocab

camarocab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 407 Innlegg:

Posted 23 January 2009 - 08:00

QUOTE(Blazer&Wakeman @ 23 Jan 2009, 00:49) <{POST_SNAPBACK}>
Tusen hjertelig

har sett litt på den, liker den ganske godt, men hvordan er 4 dørs i forhold til 2 dørs (er det eg har sett mest på)
hvor stor er lengde forskjellen?

Takk igjen
J-E

2 dørs har litt kortere akselavstand, så hvis du skal kjøre mest etter veien vil en bil med lengst mulig akselavstand virke mest støding.
Hvis du skal heve og kjøre i terrenget vil en med kort avstand være best.
I en 4 dørs bil vil du slippe å flytte deg når kammerater skal ut og inn av bilen for å pisse etter ølinntak. Så det er både fordeler og ulemper med begge to.

Men du MÅ ikke finne på å kjøpe 2,8 liter, den er både lat og tørst, kjøp 4,3 l og kjør med den en stund og så sparer du litt penger og bygger den om til V8 veldig enkelt.
4,3 l bruker meindre bensin en 2,8l jeg vet har begge. rolleyes.gif
Hvis ikke så kjøper du deg en K% fins både en cab som er veteran og en ganske pen en med diesel på finn, ikke dumt det heller, grome biler har hatt et par stk. morsomt.
http://www.finn.no/f...amp;areaId=1407

Edited by camarocab, 23 January 2009 - 08:07.

CamaroCab.
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

#15 Bravo

Bravo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 172 Innlegg:

Posted 23 January 2009 - 22:53

xris: 78'modell som aldri går i stykker? Merkelig, på min 79'modell detter det meste i staver. Men det er uansett mer stas å bli tauet i en k-5, enn å kjøre en HiAce, foreksempel.

Blazer&Wakeman: Vær forsiktig med å sammenligne K-5 og S-10 Blazer, selv om de har samme navn er de svært forskjellige. Så hvis det er en k-5 du har forelska deg i, burde du være ekstra nøye på prøvekjøringa av S-10. Det er nok ikke helt det samme. Du kan også titte innom Ford, kanskje helst med tanke på Bronco. Men det er også en temmelig stor bil. Når det gjelder første, andre eller siste bil, så er det opp til deg. En krevende bil som fersk sjåfør, vil bare lære deg mer om kjøring. Så fremt du kjører fornuftig da. Det eneste tipset jeg kommer på er at en 4x4 kommer seg som regel opp, men husk at du skal ned igjen. Det er som regel da det går galt.

4 dørs S-10 burde ikke være noe større problem enn 2-dørs.
Spesielt siden S-10 (etter MIN mening iallefall) er ei stasjonsvogn med ekstra bakkeklaring og 4-trekk. Den er ikke en offroader, (det er jo egentlig ikkje k-5 heller) og du trenger derfor ikke den ekstra klaringen du får ved mindre akselavstand på en 2-dørs.
4-dørs vil trenge en litt større sving radius enn 2-dørs, men det burde ikke by på noen særlige problemer.
Det er tross alt en bil, ikke en leddbuss. Bruk huet, og tia til hjelp så manøverer man inn nesten hvor som helst.

En annen ting er at du slår meg som typen som uansett kommer til å bytte S-10'n inn i noe større, da vil mest sansynlig en 4-dørs være letter å selge enn en 2-dørs.

camarocab: 50 000 for en halvferdig bil som ikke er ferdig importert, og ikke godkjent av Biltilsynet? Da lurer jeg på hvor mye min er verdt.
And remember, no one ever laid on their deathbed wishing they had spent more time at the office.

#16 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 24 January 2009 - 00:01

QUOTE(xris @ 21 Jan 2009, 20:09) <{POST_SNAPBACK}>
hei.. kult... har selv ike lAPpen ennu... men har forsat kjøpt mei blazer k5 med 350 benisin. 78mod,,, det er dn beste bilen du kan ha... går aldri i stykker og hvis man river i stykker noe koster delene 4,50 og en halv knapp og du kan sitta i motorromme og skru:) mn alikevell lykke til me bilkjøp:)


Du kommer til å bli godt kjent med den lokale bensinstasjonen biggrin.gif
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#17 camarocab

camarocab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 407 Innlegg:

Posted 24 January 2009 - 01:18

QUOTE(Bravo @ 23 Jan 2009, 22:53) <{POST_SNAPBACK}>
xris: 78'modell som aldri går i stykker? Merkelig, på min 79'modell detter det meste i staver. Men det er uansett mer stas å bli tauet i en k-5, enn å kjøre en HiAce, foreksempel.

Blazer&Wakeman: Vær forsiktig med å sammenligne K-5 og S-10 Blazer, selv om de har samme navn er de svært forskjellige. Så hvis det er en k-5 du har forelska deg i, burde du være ekstra nøye på prøvekjøringa av S-10. Det er nok ikke helt det samme. Du kan også titte innom Ford, kanskje helst med tanke på Bronco. Men det er også en temmelig stor bil. Når det gjelder første, andre eller siste bil, så er det opp til deg. En krevende bil som fersk sjåfør, vil bare lære deg mer om kjøring. Så fremt du kjører fornuftig da. Det eneste tipset jeg kommer på er at en 4x4 kommer seg som regel opp, men husk at du skal ned igjen. Det er som regel da det går galt.

4 dørs S-10 burde ikke være noe større problem enn 2-dørs.
Spesielt siden S-10 (etter MIN mening iallefall) er ei stasjonsvogn med ekstra bakkeklaring og 4-trekk. Den er ikke en offroader, (det er jo egentlig ikkje k-5 heller) og du trenger derfor ikke den ekstra klaringen du får ved mindre akselavstand på en 2-dørs.
4-dørs vil trenge en litt større sving radius enn 2-dørs, men det burde ikke by på noen særlige problemer.
Det er tross alt en bil, ikke en leddbuss. Bruk huet, og tia til hjelp så manøverer man inn nesten hvor som helst.

En annen ting er at du slår meg som typen som uansett kommer til å bytte S-10'n inn i noe større, da vil mest sansynlig en 4-dørs være letter å selge enn en 2-dørs.

camarocab: 50 000 for en halvferdig bil som ikke er ferdig importert, og ikke godkjent av Biltilsynet? Da lurer jeg på hvor mye min er verdt.


ER ikke disse cabbene blitt rådyre da, ser jo ingen tilsalgs lenger.........

CamaroCab.
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

#18 DBjerke

DBjerke

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 24 January 2009 - 01:21

Det er ett riktig svar det er å kjøpe en 88-95 S10, funker å kjøpe en 2.8l, men da burde du bygge den om.
Får forhåpentlig snart lappen, og jeg "restaurerer" en 2.8ltr 88 S10 Tahoe, som jeg snart forhåpentlig vis får byttet motor på, skal kansje få en 4.3 ltr, med alt til.
Liker min ganske godt invendig, og utvendig, utenom at den trenger ny lakk, det er en 2 dørs, er nye problemer hele tiden med dem, men det er det som gjør dem morsomme biggrin.gif
Blazern er enkel å identifisere feil på, men litt værre å fikse, f.eks. feil jeg har med at bensin pompa ikke får nok spenning, og umulig å komme til ledningene.
Men delene er billige og enkle å bytte ut normalt.
Funker greit å kjøpe. Men pass på at vakuum slangene er hele og at det er vakuum i dem, ellers kan det fort bli problemer med 4x4 systemet.

#19 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 24 January 2009 - 08:28

QUOTE(camarocab @ 22 Jan 2009, 23:22) <{POST_SNAPBACK}>
Gratulere med lappen, stor dag da laugh.gif løp i banken og så litt tolmodighet, det finnes noengode eksemplarer som går grisebillig om dagen.
http://www.finn.no/f...mp;WT.svl=Bilde


nostalgisk... smile.gif

HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#20 camarocab

camarocab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 407 Innlegg:

Posted 24 January 2009 - 09:02

QUOTE(DBjerke @ 24 Jan 2009, 01:21) <{POST_SNAPBACK}>
Det er ett riktig svar det er å kjøpe en 88-95 S10, funker å kjøpe en 2.8l, men da burde du bygge den om.
Får forhåpentlig snart lappen, og jeg "restaurerer" en 2.8ltr 88 S10 Tahoe, som jeg snart forhåpentlig vis får byttet motor på, skal kansje få en 4.3 ltr, med alt til.
Liker min ganske godt invendig, og utvendig, utenom at den trenger ny lakk, det er en 2 dørs, er nye problemer hele tiden med dem, men det er det som gjør dem morsomme biggrin.gif
Blazern er enkel å identifisere feil på, men litt værre å fikse, f.eks. feil jeg har med at bensin pompa ikke får nok spenning, og umulig å komme til ledningene.
Men delene er billige og enkle å bytte ut normalt.
Funker greit å kjøpe. Men pass på at vakuum slangene er hele og at det er vakuum i dem, ellers kan det fort bli problemer med 4x4 systemet.

Du vet at du må bytte girkassa de hvis du skal ha i en 4,3 liter??
Nå harjeg hatt s10Blazere i 8 år, en 87 model med 2.8 den står her enda, så en 93 model med 4.3 og nå en 97 model (overligger fra 96)
Jeg syns det har vært veldig lite feil med dem jeg har hatt. tongue.gif
CamaroCab.
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.