Gå til innhold



Foto

Elmotor kompressor Sjerne/trekant kobling?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
8 replies to this topic

#1 peri_lund

peri_lund

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 23 January 2009 - 00:11

Heisann:-) Spm. angående 3fas motor

I morgen skal jeg koble en motor jeg har liggende til en kompressor. Hvordan skal jeg få mest mulig effekt ut av den?
På skiltet står det :
1,5 kw 2ps 100% ED
2,2kw 3ps 60% ED

Det jeg lurer på er hva betyr 2 og 3 ps og 100% og 60% ED for noe?

Attached Thumbnails

  • Bilde021.jpg

Edited by KORTPAJERO, 23 January 2009 - 00:12.

Volvo V70 2,4 TURBO :-)
Per I. Lund.

#2 Lettrus

Lettrus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 23 January 2009 - 12:18

QUOTE(KORTPAJERO @ 23 Jan 2009, 01:11) <{POST_SNAPBACK}>
Heisann:-) Spm. angående 3fas motor

I morgen skal jeg koble en motor jeg har liggende til en kompressor. Hvordan skal jeg få mest mulig effekt ut av den?
På skiltet står det :
1,5 kw 2ps 100% ED
2,2kw 3ps 60% ED

Det jeg lurer på er hva betyr 2 og 3 ps og 100% og 60% ED for noe?


2PS og 3PS er antagelig 2 og 3 hestekrefter (tysk), særlig sett sammen med det som er oppgitt i kW. % ED vet jeg ikke, kanskje dette er noe om det som på godt norsk heter "duty cycle", dvs at ved 2 hk tåler motoren kontinuerlig drift, men bare 60% ved 3 hk.

#3 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 23 January 2009 - 23:48

QUOTE
kanskje dette er noe om det som på godt norsk heter "duty cycle

Dette ligner fælt på det som i sveiseverdenen kalles intermittens, altså hvor mange prosent av en periode på 5 min sveiseapparatet kan gå på den gitte strømstyrken. Hvis ett sveiseapparat har en intermittens på 80% ved 200A så kan du i løpet av 5 min sveise 4 min og la apparatet hvile i 1 min. Ved den oppgitte strømstyrken på 200A såklart.

Dette betyr vel i praksis at motoren kan yte 1,5kw på en kompressor eller vifte med konstant energiforbruk, og yte 2,2kw på f.eks. en vedklyver med varierende energiforbruk eller intermitterende drift som det heter.


Men ikke ta meg på ordet, jeg kan ikke garantere deg at det er det det betyr. Jeg er ingen kløpper i tysk...


Endring:


Vent nå litt, er dette motoren som er org. til kompressoren? Har du flere bilder av både motor og kompressoren? Jeg fikk en svær 10-hesters kompressor for en tid siden som var havarert, og hele ventilpakken var skrotet. Men jeg vet ikke hvilket fabrikat kompressoren er, noe som gjør det vanskelig å skaffe reservedeler. Det var også en slik 2-polt Einhellmotor. Kanskje kompressoren din er av samme fabrikat? biggrin.gif

Edited by Snømannen, 23 January 2009 - 23:57.

_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#4 peri_lund

peri_lund

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 24 January 2009 - 18:14

Vent nå litt, er dette motoren som er org. til kompressoren? Har du flere bilder av både motor og kompressoren? Jeg fikk en svær 10-hesters kompressor for en tid siden som var havarert, og hele ventilpakken var skrotet. Men jeg vet ikke hvilket fabrikat kompressoren er, noe som gjør det vanskelig å skaffe reservedeler. Det var også en slik 2-polt Einhellmotor. Kanskje kompressoren din er av samme fabrikat? biggrin.gif
[/quote]


Kan få tatt flere bilder ja hvis du vil. Men det blir ikke før tidligst på mandag etter 16.00 en gang. Er etter det jeg vet originalmotor på kompressoren dette ja. Er vel 40 liters tank originalt. Men blokka mi også har rast. så vi skal bruke motoren min på en større tank og blokk fra biltema. Men har alle delene enda så jeg skal ta noen bilder over helga jeg.
Volvo V70 2,4 TURBO :-)
Per I. Lund.

#5 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 24 January 2009 - 19:25

Fint, takker! Planen var å lage en ny ventilpakke selv, men tiden strekker ikke til. Og det er synd å skrote en stor og fin kompressor bare på grunn av det...
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#6 peri_lund

peri_lund

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 30 January 2009 - 00:11

QUOTE(Snømannen @ 24 Jan 2009, 19:25) <{POST_SNAPBACK}>
Fint, takker! Planen var å lage en ny ventilpakke selv, men tiden strekker ikke til. Og det er synd å skrote en stor og fin kompressor bare på grunn av det...


Her er noen flere bilder. Toppen og sylindere fant jeg desverre ikke. men her er ivertfall tanken med motor og veivhus med reimhjulet. er en 2sylindret sak. på skiltet står det at tanken rommer 40 liter og er fra 1981.

Attached Thumbnails

  • Bilde028.jpg
  • Bilde029.jpg
  • Bilde030.jpg
  • Bilde031.jpg

Edited by KORTPAJERO, 30 January 2009 - 00:12.

Volvo V70 2,4 TURBO :-)
Per I. Lund.

#7 Kurtp

Kurtp

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 31 January 2009 - 00:57

QUOTE(KORTPAJERO @ 30 Jan 2009, 00:11) <{POST_SNAPBACK}>
Her er noen flere bilder. Toppen og sylindere fant jeg desverre ikke. men her er ivertfall tanken med motor og veivhus med reimhjulet. er en 2sylindret sak. på skiltet står det at tanken rommer 40 liter og er fra 1981.

Om du skal koble i stjerne eller trekant (Y/D)er det spenningsnivået i bygget som avgjør. Er det 400v anlegg i bygget så skal det brukes stjerne kobling (Y)på en 230/400v motor. På vanlig 230v anlegg er det trekant kobling (D). Kobler du i stjerne (Y) så får du bare 1/3 effekt ut av motoren.

#8 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 31 January 2009 - 01:36

QUOTE
Her er noen flere bilder. Toppen og sylindere fant jeg desverre ikke. men her er ivertfall tanken med motor og veivhus med reimhjulet. er en 2sylindret sak. på skiltet står det at tanken rommer 40 liter og er fra 1981.


Takk skal du ha.



_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#9 peri_lund

peri_lund

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 01 February 2009 - 11:32

QUOTE(Kurtp @ 31 Jan 2009, 00:57) <{POST_SNAPBACK}>
Om du skal koble i stjerne eller trekant (Y/D)er det spenningsnivået i bygget som avgjør. Er det 400v anlegg i bygget så skal det brukes stjerne kobling (Y)på en 230/400v motor. På vanlig 230v anlegg er det trekant kobling (D). Kobler du i stjerne (Y) så får du bare 1/3 effekt ut av motoren.


Akkurat ja:-) der kom d et fint svar. da vet jeg litt mere. fant ut at 3kant ble det beste i vårt tilfelle ivertfall.
Volvo V70 2,4 TURBO :-)
Per I. Lund.