Gå til innhold



Foto

Fartsperre


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
21 replies to this topic

#1 Pilipotus

Pilipotus

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 24 January 2009 - 15:07

Hei.
Har blitt den heldige eier av en 2002mod Ford Excursion.Denne bilen ble kjøpt 22/1-2009, den var også Eu godkjent den samme dagen.
Det som er problemet er at bilen ikke har farsperre. Er det noen her som har et godt råd å komme med? Bør jeg montere fartsperre nå? Eller skal jeg spille dum å uvitende om jeg blir stoppet. Å si at jeg trudde al var iorden i.o.m att bilen var EU godkjent når jeg kjøpte den av forhandler.
Om jeg skal montere farsperre, er det noen som vet om en plass pø østlandet hvor dette kan bli jort til en grei pris. Fikk pris på Ford å det var 13000,- for en duppeditt som ble koblet til styringseneheten i 2 min. For dertter skulle lagres i bilen etterpå.

Håper på noen gode tips.
På forhånd takk.

#2 high-lux

high-lux

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 364 Innlegg:

Posted 24 January 2009 - 16:14

Gratulere med ny bil!

Først må jeg få si at du er heldig som har en 2002 mod som er eu godkjent. Jeg bruker NAF til mine kjøretøyer som skal på Eu kontroll, iflg NAF her i Alta skulle bilen hatt 2`er feil på kontroll, dem viste meg et skriv fra Statens Vegvesen hvor det kom frem at biler over 3500 totalvekt som er reg etter 01.10.01, skal ha lovpålagt fartssperre.

Jeg har brukt mye tid og energi ang fartssperre, har pratet en del med teknisk avd på Statens Vegvesen å dem lover hyppigere kontroller ang dette temaet. Men det er jo DU som fører av kjøretøyet som er ansvarlig for at kjøretøyet er i forskriftsmessig stand iflg. Vegtrafikkloven, så jeg tviler at du for kjøre videre hvis du blir stoppet i utekontroll, det nytter neppe å "spille" dum huh.gif

En ting til! La oss si at du en dag kommer ut for en ulykke med alvorlige skader eller i værste fall døden som følge! Hva da?
Eller fartskontroll! Du blir tatt i f.eks 50 sone i 130 å myndighetene vet at den bilen skulle hatt fartssperre på 90, det nytter neppe å spille dum da rolleyes.gif

Hadde jeg hatt en 2002 mod ville jeg nok få montert den fartssperra dry.gif Men for å bli kvitt dette problemet kjøpte jeg heller en Excursion som var reg 03.04.01 biggrin.gif



NORDLYS 4x4

#3 Pilipotus

Pilipotus

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 24 January 2009 - 16:55

QUOTE(high-lux @ 24 Jan 2009, 16:14) <{POST_SNAPBACK}>
Gratulere med ny bil!

Først må jeg få si at du er heldig som har en 2002 mod som er eu godkjent. Jeg bruker NAF til mine kjøretøyer som skal på Eu kontroll, iflg NAF her i Alta skulle bilen hatt 2`er feil på kontroll, dem viste meg et skriv fra Statens Vegvesen hvor det kom frem at biler over 3500 totalvekt som er reg etter 01.10.01, skal ha lovpålagt fartssperre.

Jeg har brukt mye tid og energi ang fartssperre, har pratet en del med teknisk avd på Statens Vegvesen å dem lover hyppigere kontroller ang dette temaet. Men det er jo DU som fører av kjøretøyet som er ansvarlig for at kjøretøyet er i forskriftsmessig stand iflg. Vegtrafikkloven, så jeg tviler at du for kjøre videre hvis du blir stoppet i utekontroll, det nytter neppe å "spille" dum huh.gif

En ting til! La oss si at du en dag kommer ut for en ulykke med alvorlige skader eller i værste fall døden som følge! Hva da?
Eller fartskontroll! Du blir tatt i f.eks 50 sone i 130 å myndighetene vet at den bilen skulle hatt fartssperre på 90, det nytter neppe å spille dum da rolleyes.gif

Hadde jeg hatt en 2002 mod ville jeg nok få montert den fartssperra dry.gif Men for å bli kvitt dette problemet kjøpte jeg heller en Excursion som var reg 03.04.01 biggrin.gif

Ok. Det var noe sånt jeg også tengte på.
Det er jo oftest mer en nok fart med 90 km/t. Men det er jo de få gangene som man trenger det, feks når man skal prøve å komme forbi ett vogntog osv. Har du noen erfaringer med EDGE Evolution Programmer. Denne skal vist fjerne fartsperren når den blir koblet inn. Det hadde kansje vert en måte å omgått fartsperren når det trengtes, men samtidig hatt fartsperre der i det daglige.
Samt at jeg da vil spare litt diesel.




#4 high-lux

high-lux

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 364 Innlegg:

Posted 24 January 2009 - 17:04

Joda, med Edge`en kan du oppheve fartsperra biggrin.gif Men jeg tviler på at du sparer så mye diesel, det går vel heller litt mer når du oppdager effektforskjellen biggrin.gif

Men du er vel klar over at fartsgrensen er 80 på lastebiler i dette fantastiske landet vi bor i mad.gif


NORDLYS 4x4

#5 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 24 January 2009 - 17:17

QUOTE(high-lux @ 24 Jan 2009, 17:04) <{POST_SNAPBACK}>
Joda, med Edge`en kan du oppheve fartsperra biggrin.gif Men jeg tviler på at du sparer så mye diesel, det går vel heller litt mer når du oppdager effektforskjellen biggrin.gif

Men du er vel klar over at fartsgrensen er 80 på lastebiler i dette fantastiske landet vi bor i mad.gif


Trur ikkje det er då mange som tenker på det når dei kjører ut og inn av Oslo:)
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#6 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 24 January 2009 - 17:17

QUOTE(high-lux @ 24 Jan 2009, 17:04) <{POST_SNAPBACK}>
Joda, med Edge`en kan du oppheve fartsperra biggrin.gif Men jeg tviler på at du sparer så mye diesel, det går vel heller litt mer når du oppdager effektforskjellen biggrin.gif

Men du er vel klar over at fartsgrensen er 80 på lastebiler i dette fantastiske landet vi bor i mad.gif


Trur ikkje det er då mange som tenker på det når dei kjører ut og inn av Oslo:)
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#7 Coltaine

Coltaine

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 679 Innlegg:

Posted 24 January 2009 - 17:46

Forbruket går absolutt ned med en chip..

sjekk www.dp-tuner.com der har du mulighet til å sette på fartssperre.

Den duppeditten som ford kjøre er en SCT powerx programmer mener jeg på den koster rundt 300 dollars, så drit i å kjøpe den gjennom ford iallefall.



#8 Pilipotus

Pilipotus

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 25 January 2009 - 05:35

QUOTE(Coltaine @ 24 Jan 2009, 17:46) <{POST_SNAPBACK}>
Forbruket går absolutt ned med en chip..

sjekk www.dp-tuner.com der har du mulighet til å sette på fartssperre.

Den duppeditten som ford kjøre er en SCT powerx programmer mener jeg på den koster rundt 300 dollars, så drit i å kjøpe den gjennom ford iallefall.


Jeg har vert inne der å sjekket, ser jo interessant ut det i grunnen. Men vet du om den fartsperren er godkjent av det Norske diktaturet?
Har sittet å prøvd å finne ut hva som egentlig er kravene/godkjente leverandører. Men det er ikke så lett dette her.
Den DP tuneren der, har jeg forstått det rett att man har fartsperre å tuner i en å samme boks. Att men feks kan ha fartsperre på program 1, å ha muligheten til å slå den av på program 2 osv? Kan dette gjøres i fart? Beklager kansje dumme spørsmål, men jeg synes det ikke kommer så godt frem på web siden til DP.
Har du foresten en slik selv? Eller kjenner du noen som har en slik?

Takk for svarene jeg har fått så langt.


#9 Roar

Roar

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 25 January 2009 - 10:31

Du MÅ kjøpe den gjennom Ford for at det skal bli godkjent. BT bryr seg kun om at det er ustedt et dokument fra Ford om at fartssperre er installert og dette får du ikke ved å kjøpe boks noe annet sted.
Dessuten er SCT boksen fra Ford helt spesielt programmert.....kun fartssperre - ingen effektøkning.

MEN, en normal SCT boks kjøpt i USA vil oppheve fartssperren igjen samt at du kan øke effekten.
Roar, Lightfoot Racing

#10 Pilipotus

Pilipotus

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 25 January 2009 - 14:39

QUOTE(Roar @ 25 Jan 2009, 10:31) <{POST_SNAPBACK}>
Du MÅ kjøpe den gjennom Ford for at det skal bli godkjent. BT bryr seg kun om at det er ustedt et dokument fra Ford om at fartssperre er installert og dette får du ikke ved å kjøpe boks noe annet sted.
Dessuten er SCT boksen fra Ford helt spesielt programmert.....kun fartssperre - ingen effektøkning.

MEN, en normal SCT boks kjøpt i USA vil oppheve fartssperren igjen samt at du kan øke effekten.


I loven står det noe om at fartsperren skal monteres av et bilverksted som har godkjenning av fylkesnemda eller noe slikt. Det vil jo i utgangspunktet si at alle som har godkjenning kan montere . Det er jo mange av tuning boksene som har farts regulering. Det er heller ikke noen generelle krav til merke eller godkjenning på fartssperra etter som jeg har forstått. Kansje det finnes et å annet verksted som vil montere en tuningboks å gi meg det vite merket i front ruta. Hehe.

Det hadde jo vert ille morro.

#11 Roar

Roar

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 25 January 2009 - 18:09

.....er ikke helt sikker på det der. Mener bestemt at dokumentasjonen må komme fra importør, men jeg kan ta feil.

Har forressten ikke sett tuningbokser som lar deg sette fartssperra fritt - bare oppheve den fra fabrikk som er på 100mph.
Roar, Lightfoot Racing

#12 Nitteberg

Nitteberg

    Rocker!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1516 Innlegg:

Posted 25 January 2009 - 20:27

QUOTE(Roar @ 25 Jan 2009, 18:09) <{POST_SNAPBACK}>
.....er ikke helt sikker på det der. Mener bestemt at dokumentasjonen må komme fra importør, men jeg kan ta feil.

Har forressten ikke sett tuningbokser som lar deg sette fartssperra fritt - bare oppheve den fra fabrikk som er på 100mph.


På min edge kan jeg sette farten akkurat der jeg vill ha den.

#13 Roar

Roar

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 25 January 2009 - 21:32

Da har jeg lært noe i dag smile.gifsmile.gif
Roar, Lightfoot Racing

#14 Pilipotus

Pilipotus

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 26 January 2009 - 11:25

QUOTE(Nitteberg @ 25 Jan 2009, 20:27) <{POST_SNAPBACK}>
På min edge kan jeg sette farten akkurat der jeg vill ha den.

Hei. Jeg snakket nettop med Minges Universalservice, å han sier der at de ikke klarer å oppheve fartsperre på Ford og Chevrolet med Edge enda. Men de jobber med en løsning. Er det noen som vet om en tuning box som klarer som klarer det ?

#15 Kenny_g

Kenny_g

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 27 January 2009 - 14:26

QUOTE(Pilipotus @ 24 Jan 2009, 15:07) <{POST_SNAPBACK}>
bilen ble kjøpt 22/1-2009, den var også Eu godkjent den samme dagen.
Det som er problemet er at bilen ikke har farsperre.



Det verkstedet skulle vel i utgangspunktet vært rapportert inn. Helt klart to'er feil.

Men kan hende det er en kompis av en kompis av bikkja til naboen, og da er det ikke så nøye.....!

#16 Pilipotus

Pilipotus

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 29 January 2009 - 12:40

QUOTE(Kenny_g @ 27 Jan 2009, 14:26) <{POST_SNAPBACK}>
Det verkstedet skulle vel i utgangspunktet vært rapportert inn. Helt klart to'er feil.

Men kan hende det er en kompis av en kompis av bikkja til naboen, og da er det ikke så nøye.....!


Nå er det iverfall i orden. Tok å vrei hue på selger tre ganger rundt halsen på`n, å da ble vi plutselig enige om at han betaler for å sette inn fartsperre.(Hehe så rart)


#17 high-lux

high-lux

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 364 Innlegg:

Posted 29 January 2009 - 15:01

QUOTE(Pilipotus @ 29 Jan 2009, 13:40) <{POST_SNAPBACK}>
Nå er det iverfall i orden. Tok å vrei hue på selger tre ganger rundt halsen på`n, å da ble vi plutselig enige om at han betaler for å sette inn fartsperre.(Hehe så rart)


Bra jobba biggrin.gif


NORDLYS 4x4

#18 Roar

Roar

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 30 January 2009 - 21:20

Min Superchips boks tar fartssperra på Silveradon min i hvert fall.


Roar, Lightfoot Racing

#19 Pilipotus

Pilipotus

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 04 February 2009 - 15:17

QUOTE(Roar @ 30 Jan 2009, 21:20) <{POST_SNAPBACK}>
Min Superchips boks tar fartssperra på Silveradon min i hvert fall.

Det har du sikkert rett i, men du har jo kun mulighet til å kjøre uten fartsperre. Om du skal koble den inn må du jo koble til superchippen og omprogramere den. Dette kan jo bli et mye større problem, en å kjøre uten godkjenningsmerke. Du har jo dermed brutt loven flere ganger og vil få mye større problemer.
Tanken min var jo å muligheten til å koble fartsperren ut av drift under kjøring for korte perioder(ved forbikjøringer osv) for deretter koble den tilbake. Uten å måtte stoppe.
Jeg skal ivertfall til en leverandør om 14 dager , hvor han da skal prøve ut forskjellige løsninger for testing. Jeg kommer til å legge ut resultatet her på forumet når det foreligger et resultat.
Håper på det beste, men frykter det værste dry.gif .


#20 FordPower

FordPower

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 93 Innlegg:

Posted 12 February 2009 - 22:18

QUOTE(Pilipotus @ 4 Feb 2009, 15:17) <{POST_SNAPBACK}>
Det har du sikkert rett i, men du har jo kun mulighet til å kjøre uten fartsperre. Om du skal koble den inn må du jo koble til superchippen og omprogramere den. Dette kan jo bli et mye større problem, en å kjøre uten godkjenningsmerke. Du har jo dermed brutt loven flere ganger og vil få mye større problemer.
Tanken min var jo å muligheten til å koble fartsperren ut av drift under kjøring for korte perioder(ved forbikjøringer osv) for deretter koble den tilbake. Uten å måtte stoppe.
Jeg skal ivertfall til en leverandør om 14 dager , hvor han da skal prøve ut forskjellige løsninger for testing. Jeg kommer til å legge ut resultatet her på forumet når det foreligger et resultat.
Håper på det beste, men frykter det værste dry.gif .


Enten du kjører med en bil som hastighets sperren er programert bort via en tuningbox, eller om du kjører med bryter på, er en og samme dritt.
Skjer det noe, og de sjekker ut systeme på bilen, er resultate det samme.
Det vil uansett kun ved misstake sjekkes ut, og da satter man i saksa uansett.

PS: bilen min er nylig godkjent UTEN begrenser, og det er huket av i kntroll seddelen at jeg ikke har begrenser, men ingen anmerkning, ei heller på raka rør ut forran bakhjulet, ikke engang på lysa mine ! dribble.gif
Hvor lontrollen er utført sa du ? whistle.gif whistle.gif whistle.gif whistle.gif whistle.gif whistle.gif whistle.gif whistle.gif whistle.gif whistle.gif whistle.gif

FordPower

No smoke No POWER, No Power no FUN, No fun no LIFE