Gå til innhold



Foto

Pathfinder tips


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
8 replies to this topic

#1 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 25 January 2009 - 21:20

Lillebror vurderer Pathfinder ca 2007 modell. Er det noe han bør være obs på med disse bilene før han kjøper?

#2 sverrery

sverrery

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 29 January 2009 - 01:28

Har selv en Navara som jo er nesten samme sak. Har vært helt problemfri til nå.. 70 000km.
Eneste som irriterte meg litt da jeg fikk se det var at bilen kun er tektylert under. Altså ikke inni ramme og andre hulrom. Forhandler mente det var godt nok.
Bilen min er også meget rimlig å kjøre med ca 0.8L på blandet kjøring, da også en del med hestehenger! Men vet andre som har samme bil med partikkelfilter og automat som mener de må godt over literen på mila...
Meget sterk og trekke tunge hengere med.
Minus? Legg noe gjenomsiktig tape over hoved lyktene. Mine har jeg ikke gjort det med og de begynner å bli veldig matte og stygge
En minus til er at jeg syntes at på 4wd blir bilen veldig stiv i drivverket. Vansklig å forklare. Prøv. (vi har ett parkeringshus, opp en isete bakke på 4wd og inni med tørr asvalt, trang parkering og skriking og stønning i drivverk som må rulle noen meter før det går ut av 4wd


#3 tatatas

tatatas

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 284 Innlegg:

Posted 31 January 2009 - 09:25

Har selv hatt Pathfinder og var fornøyd. Eneste som plaget meg var litt støy fra kupevifta, men den isolerte jeg og da var problemet borte.
Bilen er god å kjøre men som tidligere nevnt er den stiv. I terreng havner et hjul fort over bakken, men den er desto bedre på hovedveien. Legg merke til stabstagene, de er tykke som et avløpsrør til en baderomsvask.
Elektronikken sørger for fremdrift selv om et hjul eller to er over bakken.
Forbruket på min -05 bil hadde et snitt på ca 0,7-0,8 uten partikkelfilter. en kompis kjøpte en -07 mod med partikkelfilter og paradoksalt nok brukte denne over liter'n og opptil 1,2! Hvor er miljølogikken??? I tillegg hadde den et par mindre hester å rutte med...

Bakluken har hatt et rustproblem. I tillegg fant jeg rust bak gummilisten til bakluka ala Mercedes mod 210 noe som ikke var kjent da jeg oppdaget dette. Dette skal visstnok være forbedret på senere modeller fra -07? Låst takluke og varmeapparat bak kan enkelt modifiseres og det gjelder også skilleveggen bak setene for å oppnå bedre sittestilling.

Plasten på frontlyktene er lett utsatt for riper. IKKE bruk nalen når du vasker på bensinstasjonen, kun svampen.

Bilen kan oppføre seg litt sporete, spesielt med de originale sommerdekkene. Det hjalp å sette på spacere for å utvide sporvidden. Forskjellen var enorm! (4-hjulskontroll hjalp lite) Jeg satte på 39mm spacere rundt om og retningstabiliteten ble bedre samt fjæringen ble mykere. Dekkene stakk såvidt på utsiden av hjulbuene.
En ombygd Mountaintruck R51 er enda bedre å kjøre!

U-lyd fra automatgirkassen i 5 gir/overdrive er også visstnok et problem når bilen har rullet endel km uten at jeg har erfaring med dette. Sørg for å bytte girolje hver 60000km, dette er ikke endel av serviceprogrammet. Da tipper jeg kassa lever lenge. (min olje var ikke lenger blank rød etter 65000km, men lysebrun)

Alt i alt er dette en meget bra bil som kan anbefales selv om kjøregleden for meg er større med en Mountaintruck D22.

#4 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 31 January 2009 - 17:47

Takk for info. Skal videreformidle. smile.gif

#5 sveintore

sveintore

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 01 February 2009 - 20:00

QUOTE(tatatas @ 31 Jan 2009, 09:25) <{POST_SNAPBACK}>
Låst takluke og varmeapparat bak kan enkelt modifiseres og det gjelder også skilleveggen bak setene for å oppnå bedre sittestilling.


Hmm.. skilleveggen. Hva gjør man der for å gjøre plassen bedre?

#6 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 01 February 2009 - 20:11

QUOTE(sveintore @ 1 Feb 2009, 20:00) <{POST_SNAPBACK}>
Hmm.. skilleveggen. Hva gjør man der for å gjøre plassen bedre?


Man flytter/vinkler den litt meir bakover... Hjelper utrulig mykje om det er trangt i framseta.
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#7 sveintore

sveintore

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 01 February 2009 - 21:23

QUOTE(Jeeps @ 1 Feb 2009, 20:11) <{POST_SNAPBACK}>
Man flytter/vinkler den litt meir bakover... Hjelper utrulig mykje om det er trangt i framseta.


Har ikke kikket så veldig på pathfindern, men synes å huske at takplata bak gjør at man ikke får vinklet noe mer der?
Iallefall må man gjøre inngrep der. I tillegg er taktrekket kuttet ca. i den skjøten, så blir ikke noe særlig fint vel?

Skulle gjerne sett et bilde.

Forresten så har jeg kappa litt av takplata sånn at takluka funker greit, og plugget inn klimaen bak, med noen hull bakerst på takplata så funker det veldig godt.


På min kjøring nå på vintern ligger 2005'en min på 1,1 l/mil, mest fordi jeg kjører veldig mye småkjøring nå. På langkjøring har jeg i et ekstremt tilfelle over like under tre mil kjørt på 0,64 l/mil, men det var seint på natta og jeg skulle se hvor fint jeg greide å kjøre. Jo lenger under 2250rpm man holder seg, jo bedre. I tillegg lønner det seg å lære seg å bruke lockup-funksjonen som slår inn litt over 70km/t. Letter man litt på gassen da, så slår den inn og senker turtallet med noen hundre rpm. Holder man seg lett på gassen så holder den seg sånn :-) Langkjøringssnittet mitt ligger vel på rett oppunder 0,9. Med campingvogna bakpå snek den seg litt over litern. Følg med turtallet så sparer man mye drivstoff smile.gif

#8 tatatas

tatatas

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 284 Innlegg:

Posted 01 February 2009 - 22:35

Ingen problem å flytte skilleveggen mtp takplaten hvis de ikke har forandret dette noe jeg tviler på. Skru av trekantplatene på hver side og bøy til leppene som er festet til veggen. Så borer du nye 6mm hull og fester i samme to bolter på hver side og vips har du flyttet veggen ca 6cm bakover. Akkurat det du sannsynlig trenger.

Bøy gjerne leppene i en skrustikke med noe mykt imellom, da blir bøyen helproff.

#9 fidoluke

fidoluke

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 05 April 2009 - 18:39

QUOTE(tatatas @ 31 Jan 2009, 09:25) <{POST_SNAPBACK}>
Har selv hatt Pathfinder og var fornøyd. Eneste som plaget meg var litt støy fra kupevifta, men den isolerte jeg og da var problemet borte.
Bilen er god å kjøre men som tidligere nevnt er den stiv. I terreng havner et hjul fort over bakken, men den er desto bedre på hovedveien. Legg merke til stabstagene, de er tykke som et avløpsrør til en baderomsvask.
Elektronikken sørger for fremdrift selv om et hjul eller to er over bakken.
Forbruket på min -05 bil hadde et snitt på ca 0,7-0,8 uten partikkelfilter. en kompis kjøpte en -07 mod med partikkelfilter og paradoksalt nok brukte denne over liter'n og opptil 1,2! Hvor er miljølogikken??? I tillegg hadde den et par mindre hester å rutte med...

Bakluken har hatt et rustproblem. I tillegg fant jeg rust bak gummilisten til bakluka ala Mercedes mod 210 noe som ikke var kjent da jeg oppdaget dette. Dette skal visstnok være forbedret på senere modeller fra -07? Låst takluke og varmeapparat bak kan enkelt modifiseres og det gjelder også skilleveggen bak setene for å oppnå bedre sittestilling.

Plasten på frontlyktene er lett utsatt for riper. IKKE bruk nalen når du vasker på bensinstasjonen, kun svampen.

Bilen kan oppføre seg litt sporete, spesielt med de originale sommerdekkene. Det hjalp å sette på spacere for å utvide sporvidden. Forskjellen var enorm! (4-hjulskontroll hjalp lite) Jeg satte på 39mm spacere rundt om og retningstabiliteten ble bedre samt fjæringen ble mykere. Dekkene stakk såvidt på utsiden av hjulbuene.
En ombygd Mountaintruck R51 er enda bedre å kjøre!

U-lyd fra automatgirkassen i 5 gir/overdrive er også visstnok et problem når bilen har rullet endel km uten at jeg har erfaring med dette. Sørg for å bytte girolje hver 60000km, dette er ikke endel av serviceprogrammet. Da tipper jeg kassa lever lenge. (min olje var ikke lenger blank rød etter 65000km, men lysebrun)

Alt i alt er dette en meget bra bil som kan anbefales selv om kjøregleden for meg er større med en Mountaintruck D22.


Har selv kjøpt med en 07 mod og den bruker litt mer enn nødvendig ja. Så jeg lurte på om det er mulig å evt. pryle ut innmaten i partikkelfilteret uten at motoren blir forstyrret på noen som helst måte...? Noen som har gjort dette selv, og hvordan gikk det? vil biltilsynet merke noe om de måler eksosen? og blir forskjellen så stor at de begynner å lure på om det er juksa med?

Edited by fidoluke, 05 April 2009 - 18:42.