Gå til innhold



Foto

4x4 ????


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
12 replies to this topic

#1 aerialis

aerialis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 51 Innlegg:

Posted 27 January 2009 - 15:01

Har en liten merkelig sak med Mussoen min.

Av og til slår begge varsellysene i dashboardet for 4x4 seg på (både high og low) uten at jeg har slått på 4x4. Hvis jeg da forsøker å slå på 4x4 så virker den ikke; kun trekk på bakhjula.

Noen som har vært borti noe lignende og eventuelt kan si noe om hva dette kan være? iiam.gif

#2 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 27 January 2009 - 15:07

Sjekk den elektromotoren som utfører innkoblinga under på kassa.
(+ sjekk ledningene til denne)
Eventuelt sjekk selve bryteren.



#3 aerialis

aerialis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 51 Innlegg:

Posted 01 February 2009 - 10:17

QUOTE(Newton @ 27 Jan 2009, 15:07) <{POST_SNAPBACK}>
Sjekk den elektromotoren som utfører innkoblinga under på kassa.
(+ sjekk ledningene til denne)
Eventuelt sjekk selve bryteren.


Takk for info. Har vært på det lokale SsangYong verkstedet og de mente at det var skiftekassa som hade tatt kvelden, så vi får ta det derfra.

#4 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 08 February 2009 - 00:32

Skiftekassa ?
Fordelingskassa ???? Da er det litt mer enn et par lamper som blinker.
Hi / Lo lampa for 4x4 er koblet til den lille motoren som sitter på fordelingskassa, og det er i så tilfelle den som er def.
At du ikke har 4x4 er da at den er defekt eller at frihjulsnava i framakslen ikke kobler inn.
Virker lavserien ?
Selv om ikke 4x4 kobler inn så skal du kunne kjøre 2WD med sjalting av kassa til 4WD Lo. (lavserie)
Gjør den ikke det så har den ikke sjaltet- og da ER det den motoren som sjalter som er def.
Tvilsomt at fordelingskassa er totaltvrak uten at du har merket det ...

#5 aerialis

aerialis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 51 Innlegg:

Posted 08 February 2009 - 22:42

QUOTE(Newton @ 8 Feb 2009, 00:32) <{POST_SNAPBACK}>
Skiftekassa ?
Fordelingskassa ???? Da er det litt mer enn et par lamper som blinker.
Hi / Lo lampa for 4x4 er koblet til den lille motoren som sitter på fordelingskassa, og det er i så tilfelle den som er def.
At du ikke har 4x4 er da at den er defekt eller at frihjulsnava i framakslen ikke kobler inn.
Virker lavserien ?
Selv om ikke 4x4 kobler inn så skal du kunne kjøre 2WD med sjalting av kassa til 4WD Lo. (lavserie)
Gjør den ikke det så har den ikke sjaltet- og da ER det den motoren som sjalter som er def.
Tvilsomt at fordelingskassa er totaltvrak uten at du har merket det ...


Kjært barn har mange navn? wink.gif

Uansett.... Det karen på verkstedet kalte en skiftekasse (eller-hva-nå-enn-det-er) ble byttet ut med en ny på fredag og jeg brukte litt av dagen i går til å kjøre rundt MED 4wd i snøføyka!

MORO! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Takk for svarene!

#6 ballder

ballder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 363 Innlegg:

Posted 14 February 2009 - 23:04

QUOTE(aerialis @ 8 Feb 2009, 22:42) <{POST_SNAPBACK}>
Kjært barn har mange navn? wink.gif

Uansett.... Det karen på verkstedet kalte en skiftekasse (eller-hva-nå-enn-det-er) ble byttet ut med en ny på fredag og jeg brukte litt av dagen i går til å kjøre rundt MED 4wd i snøføyka!

MORO! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Takk for svarene!



Ville hvert flott om du kunne finne ut av hva som menes med sjalte kasse?
Er sjalte kasse synonymt med fordelings kasse, så har jeg vondt for og tro at den har blitt deffekt uten at du har fått det med deg.

Far min har nemlig en maken bil, med tilsynelatende samme problemet, så ville bli glad for svar.

Vil gjerne ha telefon nummeret til verkstedet du har brukt også, da han vil kontakte dem for noen tekniske spm.
Langt mellom oppegående verksteder for disse bilene tror jeg.

På forhånd takk.

Edited by ballder, 14 February 2009 - 23:07.

CBR 600F 95.

Dodge (TRI-STAR) Durango 4,7 magnum. 2002 LPG.

#7 aerialis

aerialis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 51 Innlegg:

Posted 15 February 2009 - 20:21

QUOTE
Ville hvert flott om du kunne finne ut av hva som menes med sjalte kasse?
Er sjalte kasse synonymt med fordelings kasse, så har jeg vondt for og tro at den har blitt deffekt uten at du har fått det med deg.

Før jeg svarer noe galt her skal jeg dobbeltsjekke med verkstedet hva som faktisk ble skifta! wink.gif

QUOTE
Far min har nemlig en maken bil, med tilsynelatende samme problemet, så ville bli glad for svar.

Vil gjerne ha telefon nummeret til verkstedet du har brukt også, da han vil kontakte dem for noen tekniske spm.
Langt mellom oppegående verksteder for disse bilene tror jeg.


Tror du har rett i det, ja. Var først innom den lokale SSangYong forhandleren som faktisk holder til kun 400m fra heimen. Der hadde de opptil flere teorier på hva som kunne være galt. Bl.a. at den ene kaliperen hang seg opp...?

Uansett.... Så 'skiftet' jeg verksted til Råde Lass og Buss som ligger en 15 minutters biltur unna. Etter en kjapp beskrivelse av symptomene mente han med 90% sikkerhet at det han kalte for 'skiftekassa' (som jeg som sagt skal finne ut hva *egentlig* er for noe wink.gif ) var defekt og måtte byttes.

Som sagt så gjort og med ny 'skiftekasse' trekker bilen på alle fire når jeg ber den om det! biggrin.gif

Her er kontaktinfo til verkstedet som fikset det hele:

Råde Last og Buss Østlandet (Serviceverksted)
1640 Råde
Tlf: 69 28 04 70
Faks: 69 28 04 71



Du finner dette også under 'Forhandlere - Østfold' på http://www.ssangyong.no/

Lykke til!

#8 ballder

ballder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 363 Innlegg:

Posted 15 February 2009 - 23:34

Da skal jeg videre formidle litt info til far i stua jeg.
Han handlet faktisk bilen borte i Halden (stammer opprinnelig fra Særp og Moss foreldrene mine, så det meste av familien er på den siden. Jeg selv levde mitt første år på Greåker.) så kan jo være at bilen har hvert innom der en gang i sin tid også da.

Takker for svaret så langt. smile.gif
CBR 600F 95.

Dodge (TRI-STAR) Durango 4,7 magnum. 2002 LPG.

#9 mussomarius

mussomarius

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 26 February 2009 - 22:38

Jeg har slitt med 4x4'en helt siden jeg har fått bilen. Lysene viser at 4x4 virker men når jeg står fast er det kun bakhjulene som trekker. Kan for lite om mekking og ingen kvalifiserte verksteder her i Oslo området så jeg har kjøpt manuelle nav nå og håper at det løser problemet mitt...

Det beste hadde selvfølgelig vært om den elektriske ville funke men virker som det er vanskelig å fikse.

Har neon noen tips om quickfix ifht til dette sier jeg stor takk

Symtomer:

4x4 H lyser men bilen drar kun på bakhjulene, ihvertfall når jeg står fast, kan virke som den drar på alle 4 hjulene til tider under vanlig kjøring.

4x4 L sjalter inn og lyser (bilen går på lavgir) men det samme skjer her, trekker kun på bakhjulene.

Marius

#10 trickymartin

trickymartin

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 27 February 2009 - 13:53

QUOTE(mussomarius @ 26 Feb 2009, 22:38) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har slitt med 4x4'en helt siden jeg har fått bilen. Lysene viser at 4x4 virker men når jeg står fast er det kun bakhjulene som trekker. Kan for lite om mekking og ingen kvalifiserte verksteder her i Oslo området så jeg har kjøpt manuelle nav nå og håper at det løser problemet mitt...

Det beste hadde selvfølgelig vært om den elektriske ville funke men virker som det er vanskelig å fikse.

Har neon noen tips om quickfix ifht til dette sier jeg stor takk

Symtomer:

4x4 H lyser men bilen drar kun på bakhjulene, ihvertfall når jeg står fast, kan virke som den drar på alle 4 hjulene til tider under vanlig kjøring.

4x4 L sjalter inn og lyser (bilen går på lavgir) men det samme skjer her, trekker kun på bakhjulene.

Marius


Hei Marius.

Tipper du har en vacuum lekkasje. Ta kontakt med Last og Buss Østlandet, de har greie på disse bilene.

#11 aerialis

aerialis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 51 Innlegg:

Posted 05 March 2009 - 19:12

QUOTE(trickymartin @ 27 Feb 2009, 13:53) <{POST_SNAPBACK}>
Tipper du har en vacuum lekkasje. Ta kontakt med Last og Buss Østlandet, de har greie på disse bilene.


Jepp, det var de som fant ut av min og det virket som de kunne sine saker!

#12 Mussomannen

Mussomannen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 63 Innlegg:

Posted 05 July 2009 - 03:27

QUOTE(aerialis @ 27 Jan 2009, 16:01) <{POST_SNAPBACK}>
Har en liten merkelig sak med Mussoen min.

Av og til slår begge varsellysene i dashboardet for 4x4 seg på (både high og low) uten at jeg har slått på 4x4. Hvis jeg da forsøker å slå på 4x4 så virker den ikke; kun trekk på bakhjula.

Noen som har vært borti noe lignende og eventuelt kan si noe om hva dette kan være? iiam.gif


Feilen er mest sannsynlig "hjernen" til el innkopling av 4WD som ligger under førerstet...Denne prosessorstyrte avanserte lille faenskapen fungerer som et relé for elmotoren under bilen...og i og med at hele ledningsnettet på mussoer er underdimensjonert, så tipper jeg at 12voltsmotoren som skal sjalte mellom 2H, 4H og 4L kun har ca 9volt og jobbe med...er det da i tillegg lenge siden giret på el motoren har vært åpnet og byttet fett i, klarer den ikke å gå...Da blir "hjernen" helt fra seg, og brenner en krets som gjør at den ikke fungerer... alternativt en periodisk feil...

Har en plass langt baki hodet et enkelt koblingsskjema hvor jeg bruker to vanlige 30ampers arbeidsreléer med87a+b poler og direktestrøm fra batteriet for å opprettholde 12V inn på el motoren. Skal prøve å rable det ned på dataen etterhvert.

Hvis lampene i dashbordet har en unormal oppførsel, så er dette feilen...og måten å løse det påwink.gif

Ikke kjøp ny fordelingskasse uten å sjekke dette.

Du kan skru av el motoren under bilen, og se på akslingen mens du skrur på bryteren inni bilen... da ser du om den går rett...Hvis den gjør det, ta ut kontakten og mål spenningen på de to ledningene som skal til el motoren (skal være over 12V) de 5 andre ledningene er til posisjonsgivere og har ingenting med saken og gjøre... Hvis ingenting skjer, kan du prøve å sette 12v + jord på ledningene til el motoren, hvis den da går er den i orden. Og feilen ligger i "hjernen". Denne må kjøpes ny da selv ikke de mest garvede elektroteknikkere vil gi seg ut på en overhaling. koster ca 6500.

Ta kontakt for spørsmål...Har plagdes lenge før jeg fant ut dette, og det er dette som er problemet på de aller fleste mussoer...selv om verkstedene stadig sier at det er fordelingskassen.

#13 Mussomannen

Mussomannen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 63 Innlegg:

Posted 05 July 2009 - 03:29

QUOTE(mussomarius @ 26 Feb 2009, 23:38) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har slitt med 4x4'en helt siden jeg har fått bilen. Lysene viser at 4x4 virker men når jeg står fast er det kun bakhjulene som trekker. Kan for lite om mekking og ingen kvalifiserte verksteder her i Oslo området så jeg har kjøpt manuelle nav nå og håper at det løser problemet mitt...

Det beste hadde selvfølgelig vært om den elektriske ville funke men virker som det er vanskelig å fikse.

Har neon noen tips om quickfix ifht til dette sier jeg stor takk

Symtomer:

4x4 H lyser men bilen drar kun på bakhjulene, ihvertfall når jeg står fast, kan virke som den drar på alle 4 hjulene til tider under vanlig kjøring.

4x4 L sjalter inn og lyser (bilen går på lavgir) men det samme skjer her, trekker kun på bakhjulene.

Marius



Manuelle nav er tingen...De vacuumstyrte holder bare en liten stund, også begynner de å lekke igjen...wink.gif