Gå til innhold



Foto

Akkurat vært på eu-kontroll..


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
11 replies to this topic

#1 4x4ing4fun

4x4ing4fun

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 70 Innlegg:

Posted 31 January 2009 - 10:48

Da har jeg hatt pætt'n på kontroll og fått litt å drive med, men før jeg begynner så kunne jeg trengt litt tips osv. Begynner med å ramse opp manglene;

2 Understellsnummer ikke påvist
2 Vesentlig pulsering ved prøvekjøring eller mer enn 30% av høyeste verdi ved måling - Høyre foran (bremser)
2 Forskjelling bremsekraft mellom hjul på samme aksel større enn 30% av høyeste verdi - Bak
1 Slakk lager styrekule v front
2 Slakk nedre fjerhenkeforinger bak bakre og front fremre
2 Feil dekk - Begge bak - Begge forran, Stikker utenfor skjermkant
2 Rust ramme v bak
1 Dører- skader,Rust/skarpe kanter - Venstre forran


Understellsnr fant han ikke, men har funnet her på forumet hvor jeg skal lete wink.gif Rust på døren er jo ikke så nøye i første omgang, så venter med den og slakk i styrekulelagret.

Spørsmålene kommer så;

1. Vesentlig pulsering..her er skiver, caliper og klosser skiftet, så han mente det da måtte være noe ujevnhet i anleggsflaten til bremseskiven...dette er vel bare å ta ifra hverandre og rense/slipe ned. Dog lurer jeg på hvordan jeg lettest selv kan kontrollere denne pulseringa, siden jeg ikke merker noe selv ved kjøring.

2. Forskjellig bremsevirkning på samme aksel bak, hvordan går jeg frem for å fikse dette, har ikke vært borti å fikse slik selv før (og hvordan kontrollerer jeg selv, hvis mulig?)

3. Dekk som stikker utenfor...er det godkjent "skjermutbygging" å feste slik gummistripe på skjermkanten som stikker ut og dekker hjulet, eller må det være skikkelig bredding? Har ekstra dekk hvis det trengs for godkjenningen, men lurer litt..

Takker for all hjelp! =)

#2 JER

JER

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 194 Innlegg:

Posted 31 January 2009 - 11:04

Velkommen i klubben tongue.gif

1: Mener dette kommer av kast i bremseskiva, og det er jo ganske lett å kontrolere selv.

2: Smør opp inne i trommlene bak. Hvis det er en slitekant ytterst i trommelen kan den med fordel slipes vekk. Hvordan du tester selv, aner jeg ikke.

3: Har funka for meg smile.gif , men husk 5% regelen

#3 4x4ing4fun

4x4ing4fun

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 70 Innlegg:

Posted 31 January 2009 - 13:32

Takker for kjapt og bra svar. Er klar over at kast i skivene er vanligste årsaken til pulserendebremser, men skivene er som sagt nesten nye og bremsene er aldri blitt misbrukt, så derfor ser jeg etter andre mulige feil. Så lurte jeg på hvordan 5% regelen lyder =P hehe..

#4 patrolgr

patrolgr

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 52 Innlegg:

Posted 31 January 2009 - 14:17

QUOTE(4x4ing4fun @ 31 Jan 2009, 13:32) <{POST_SNAPBACK}>
Takker for kjapt og bra svar. Er klar over at kast i skivene er vanligste årsaken til pulserendebremser, men skivene er som sagt nesten nye og bremsene er aldri blitt misbrukt, så derfor ser jeg etter andre mulige feil. Så lurte jeg på hvordan 5% regelen lyder =P hehe..

ang. bredding av skjermer. gå in på norskoffroadteknikk.no så får du kjøpt gummibreddere i meters vare som er 10 cm brede. trur det er 16-1700 kr for 6 meter. bare å skru dem på. fikk godkjent y60`n med 33"-12,5/15.
PATROL FOR LIFE

#5 H-P

H-P

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 107 Innlegg:

Posted 01 February 2009 - 20:26

HI.

Bak bremser som er ujevne er ikke noe nytt på eldre bil, har samme runden hvert 2.andre år men Hi-luxen......

Jeg gjør følgende:
Tar av begge bakhjul.
Jekker begge sider bak, så begge hjulene henger fritt.
Tar av tromler og renser med trykklyft, smører opp med bronsefett, evnt om noe sitter helt fast, så bruker jeg litt WD40(Dette opplevde jeg bare første gang)
Slip vekk evnt slitekant fosiktig uten å skade trommelen der båndet tar, (Er ikke nødvending, men letter montering og neste gang demontering)
Sett trompler på plass når du er sikkert på at alle mekanismer går lett, inkl håndbrekk og allle andre Waiere bak der.
Dra hånbrekket kraftig på etter montering, og trykk på bremse pedalen noen ganger, da skal automatikken justere dem så dem tar rimelig likt.
dette virker ikke alltid, så monter dekk, dra hjulene rundt med hånd kraft og kjenn at de triller rimelig lett uten å henge, subbe litt er ok.
Dra hånbrekket et par knepp, og da skal du kjenne at begge hjulene går like tregt rundt med hånd kraft (OBS diffen kan lure deg)
Om det er tregt og et går lett er det skjev justert, og du må justere på egenhånd bak der (vri på tannhjulet) så begge hjulene går like tregt)

Når du er klar er det bare å finne en øde grussvei, eller passe snø lagt og teste med FULL BREMS, og med gradevis påsetting av hånbrekk og sjekke at hjulene låser på rimelig samme tidpunkt. (OBS iKKE bruke veien, det kan være litt skummelt om de tar meget skjeft.....
GOOD LUCK.

Hvorfor enkelt??

#6 4x4ing4fun

4x4ing4fun

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 70 Innlegg:

Posted 01 February 2009 - 21:00

Takk H-P, da vet jeg litt åssen jeg går frem.. cool.gif Dog må jeg få noen til å sitte og bremse litt isteden for å dra på håndbrekket, siden nissan av en eller annen grunn valgte å la håndbrekket virke på akslingen... rolleyes.gif

#7 JER

JER

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 194 Innlegg:

Posted 01 February 2009 - 21:04

Anbefaler deg å måle kastet i bremseskivene alikevel. Kan jo hende at det har skjedd noe under montering. huh.gif

QUOTE(H-P @ 1 Feb 2009, 20:26) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg gjør følgende:
Tar av begge bakhjul.
Jekker begge sider bak, så begge hjulene henger fritt.
Tar av tromler og renser med trykklyft, smører opp med bronsefett, evnt om noe sitter helt fast, så bruker jeg litt WD40(Dette opplevde jeg bare første gang)
Slip vekk evnt slitekant fosiktig uten å skade trommelen der båndet tar, (Er ikke nødvending, men letter montering og neste gang demontering)
Sett trompler på plass når du er sikkert på at alle mekanismer går lett, inkl håndbrekk og allle andre Waiere bak der.
Dra hånbrekket kraftig på etter montering, og trykk på bremse pedalen noen ganger, da skal automatikken justere dem så dem tar rimelig likt.
dette virker ikke alltid, så monter dekk, dra hjulene rundt med hånd kraft og kjenn at de triller rimelig lett uten å henge, subbe litt er ok.
Dra hånbrekket et par knepp, og da skal du kjenne at begge hjulene går like tregt rundt med hånd kraft (OBS diffen kan lure deg)
Om det er tregt og et går lett er det skjev justert, og du må justere på egenhånd bak der (vri på tannhjulet) så begge hjulene går like tregt)

Når du er klar er det bare å finne en øde grussvei, eller passe snø lagt og teste med FULL BREMS, og med gradevis påsetting av hånbrekk og sjekke at hjulene låser på rimelig samme tidpunkt. (OBS iKKE bruke veien, det kan være litt skummelt om de tar meget skjeft.....
GOOD LUCK.



Veldig fin guide bortsett fra at Patrol 160 har brekk på mellomakslingen. Har derfor ingen hennsikt å dra i brekket wink.gif

#8 H-P

H-P

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 107 Innlegg:

Posted 02 February 2009 - 11:13



Veldig fin guide bortsett fra at Patrol 160 har brekk på mellomakslingen. Har derfor ingen hennsikt å dra i brekket wink.gif
[/quote]


Der kan du se, Har Toyota sjøl.... men da slipper du ihvertfall anmerkning om ujevn parkeringsbrems....
laugh.gif
HE HE HE HE
Hvorfor enkelt??

#9 4x4ing4fun

4x4ing4fun

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 70 Innlegg:

Posted 04 February 2009 - 20:57

Har nå vært og bestillt foringer att bladfjørene på Nissan, men fikk beskjed om at jeg trengte shims for å bli kvitt eventuell sideveis-slakke.. De kunne godt selge meg shims, men for 70 kr stykket syntes jeg det hørtes VELDIG dyrt ut ohmy.gif (de mente jeg kunne måtte bruke opp til 10 stk, er vel litt voldsomt å bruke 700 kr på shims?!).. Hvor får jeg tak i dette til en rimelig pris og/eller kan jeg bare bruke vanlige brikker? Takker for svar smile.gif

#10 JER

JER

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 194 Innlegg:

Posted 04 February 2009 - 22:04

Shims har jeg ikke noe tro på.
Orginalt sitter det gummiforinger på de stedene du fikk pes for. Hiv de gamle og kjøp nye. Her er uorginale best. BgNor, Bruno Jørgensen mf har disse. Du trenger 4 bak og 2 forran. Forran er det også en stor fordel å bytte foringa som sitter i ramma. Den pleier å være godt slitt. Sitter som helvete, men med riktig verktøy går det greit.

#11 4x4ing4fun

4x4ing4fun

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 70 Innlegg:

Posted 05 February 2009 - 18:01

Foringene var jeg *dessverre* og hentet på Nissan idag, men da skal jeg huske å sjekke etter disse andre steder neste gang. De mente jeg kunne trenge shims selv om jeg skifter foringer?

Urelatert spørsmål:
Hva er tykkelsen på ramma, må som sagt sveise et stykke som var rustangrepet, så hadde vært kjekkt å fått kjøpt plate av samme tykkelse i forvei..sparer tid og lettere å sveise med lik tykkelse =)

#12 JER

JER

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 194 Innlegg:

Posted 05 February 2009 - 19:27

I fronten er det 3mm. Regner med at resten også er det samme.