np203-205-208 hva er forskjellen?
#1
Posted 25 May 2004 - 23:00
#2
Posted 22 October 2004 - 23:00
-Knut
1978 Blazer K5
#3
Posted 01 September 2004 - 23:00
205 - Girolje 80W90
208 - Automatolje samme som på girkassa
241 - som 208
-Knut
1978 Blazer K5
#4
Posted 31 August 2004 - 23:00
#5
Posted 23 August 2004 - 23:00
-Knut
1978 Blazer K5
#6
Posted 08 August 2004 - 23:00
Lloc
L
N-----------------NP203
H
Hloc
2H
4H
N-----------------NP208
4L
4H
2H
N-----------------NP205
4L
Er liusikker på 205 kassa men det var slik på en ford 205 iallefall, hva som er på chevy vet jeg ikke men skulle tro det var likt.
Hvilken bil kommer den fra?
-Knut
1978 Blazer K5
#7
Posted 05 August 2004 - 23:00
-Knut
1978 Blazer K5
#8
Posted 04 August 2004 - 23:00
#9
Posted 01 August 2004 - 23:00
Kopi av melding:
En stor fordel med 205 kassa er at den enkelt kan bygges om til twinstick, En spak til hver utgående!
Det kan du vel også med NP203. En spak til HØY/LAV og en spak til INN/UT kobling av senter sperre
#10
Posted 01 August 2004 - 23:00
Pål Blesvik
Xtremist
Tlf: 91531373 / 37156147
offroad@c2i.net
www.3D-RACING.cjb.net
LOUD PIPES - SAVE LIVES
#11
Posted 01 August 2004 - 23:00
TH350 Har like splines men mye kortere utgående aksel enn TH700
TH400 Har 32 splines i utgående aksel og 6 bolter til festet kontra 27 splines og 4 bolter i festet til 350 og 700.
Jeg fant denne katalogen til advance adapters til god hjelp: http://www.advancead...atalog/042.html
-Knut
1978 Blazer K5
#12
Posted 01 August 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Som nybegynner på dette med firehjulstrekk kunne jeg godt tenke meg noen utdypninger av "full time," "part time" og ombygging fra det ene til det andre eller omvendt.....
Opprinnelig postet av ArnsteinS.K5
Ordene direkte oversatt gir deg egentilg svar.
Fulltime er en bil som har konstant firehjulstrekk. Dermed må transferkassa/fulltimekassa som på eldre blazer er en New Prosess 203 ha en senterdifferensial. En differensial, om den står i en transferkasse eller bakaksel, skal utligne hastighetsforskjell mellom to utgående aksler. På bakakselen utlingner diffen høyre og venstere hjulhastighet.
I en sving vil innerhjul gå saktere rundt enn ytterhjulet. Dette utligner diffen i akselen.
Men det er også forskjell i hastighet på bak og framhjul. Dette utligner diffen i transferkassa.
Altså: en fulltimekasse har en senterdiff som gjør det mulig å kjøre med konstant 4hjulsdrift. NP203 kassa kan også "låse" denne diffen (som en sperre på bakakselen). Dermed øker du fremkommeligheten, men også slitasjen på drivverket.
Part time: er som ordet tilsier, en kasse beregnet for bruk når du trenger det. Denne har ingen diffrensial som utligner hastighetsforskjell, og skal dermed ikke brukes på tørr asfalt, eller annet "hardt" underlag.
NP 205 og NP208 og NP 241 er eksempler på parttime kasser.
Det finnes fordeler og ulemper med begge kassene.
Den største ulempen med en fulltime kasse er ett øket drivstoff forbruk. Dermed er det laget kit til 203 kassa, slik at den kan konverters til Part-time.
Håper dette var utfyllende opplysninger.
Mvh. Trond
Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink
#13
Posted 01 August 2004 - 23:00
#14
Posted 25 May 2004 - 23:00
205 er part time støpejern og tung som f.. men tåler "alt".
208 er part time aluminiumskasse.
Jeg bruker en standard 208 kasse i formula bilen. Dette er fjerde sesongen uten at jeg har rørt kassa så jeg vil påstå at den tåler bank....
Roar, Lightfoot Racing
#15
Posted 25 May 2004 - 23:00
hvis du ikke skal kjøre med stor bil og stor motor så kan du trygt bruke en 208, som er mye lettere å få tak i og som sagt av aluminium og veier derfor mye mindre.
203 vil jeg ikke anbefale til noe bruk. har dette selv og det er et besvær.
-Knut
1978 Blazer K5
#16
Posted 26 May 2004 - 23:00
203 er en kjede-drevet kasse med 2:1 utveksling i lavgearserien. Det er stålhus, med alu. endestuss. Fulltime kasse med mulighet for å konvertere til part-time.
205 er gear-drevet kasse med 2:1 i utveksling. Den har støpejern -hus, og er å regne som den sterkeste transferkasse som er laget. Part-time kasse.
208 er en kjede-drevet kasse med 2.61 : 1 i lavgearserien. Den har aluminium hus. Part time kasse.
241 er nesten lik 208'n Forskjellen er i gear-settet og utveksling i lavgear som er 2.72 : 1 Alu.hus. Part time. Etter '91, da det blir benyttet brytere til 4x4, og ikke gulvspak, er denne mekaninismen vakumstyrt.
Trond
Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink
#17
Posted 26 May 2004 - 23:00
Kopi av melding:
NP 241 var å finne på chevy fullsize modeller etter 88 til 2000, men den er vakuumoperert og jeg vet lite om den. skal du ha en kasse som tåler masse HK og mye mishandling finn en 205, den har tannhjulsdrift innvendig ikke kjede som på alle de andre nevnt her. den har lavserie på 2:1 som ikke er veldig mye men hvis du må ha lavere giring kan du få et adapter til å montere gir delen fra en 203 kasse på 205 kassa fra http://www.offroaddesign.com/.
hvis du ikke skal kjøre med stor bil og stor motor så kan du trygt bruke en 208, som er mye lettere å få tak i og som sagt av aluminium og veier derfor mye mindre.
203 vil jeg ikke anbefale til noe bruk. har dette selv og det er et besvær.
-Knut
1978 Blazer K5
Opprinnelig postet av randknu
Jeg har brukt en 241 i fastfoot i 4 år nå og den tåler det meste, det har aldri vært noe tull med den. huset har sprekt på den ,men det er yttre påvirkninger som har gjort det og det har ikke noe med kassa å gjøre. Det er også lettere å få tak i nye deler til 241 en til 208...
#18
Posted 26 May 2004 - 23:00
Tenkte å bruke en 241 bak en 400 automat,men den har tidligere stått på en 700(nå på en 350).Det som er spørsmålet nu er om det går å ta inngående hylse fra en 208 (som har vært påen 400).å sette den inn i 241 kassa?
Det er jo en litt lavere utveksling på 241 kassa(2,72 på 241 kontra 2,61 på208) .
#19
Posted 26 May 2004 - 23:00
http://www.offroader...trans/trans.htm
En flat Cherokee er ingen tøff Cherokee
#20
Posted 26 May 2004 - 23:00