Gå til innhold



Foto

np203-205-208 hva er forskjellen?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
22 replies to this topic

#1 Blaz

Blaz

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 274 Innlegg:

Posted 25 May 2004 - 23:00

np203-205-208 hva er forskjellern? Tenker på konstant eller part time 4x4, hvilke kasser aksler og biler de passer på og hvor mye Hk de tåler. Noen som vet? Er det flere kasser enn de nevnte som passer til chevrolet?

#2 randknu

randknu

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1784 Innlegg:

Posted 22 October 2004 - 23:00

Har oppskriften klar jeg vet du...
user posted image
user posted image
user posted image


-Knut

1978 Blazer K5

#3 randknu

randknu

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1784 Innlegg:

Posted 01 September 2004 - 23:00

203 - Skal egentlig ha girolje 80W90 GL5 men folk anbefaler motorolje mineralsk for minst mulig friksjon i denne kraftspisende kassa.
205 - Girolje 80W90
208 - Automatolje samme som på girkassa
241 - som 208

-Knut

1978 Blazer K5

#4 ArnsteinS.K5

ArnsteinS.K5

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 521 Innlegg:

Posted 31 August 2004 - 23:00

Det står mye interessant om transferkasser her, men hva slags olje skal de ha?

#5 randknu

randknu

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1784 Innlegg:

Posted 23 August 2004 - 23:00

http://www.advanceadapters.com har overganger fra alle kombinasjoner av girkasser og transferkasser brukt på chevy. nesten iallefall

-Knut

1978 Blazer K5

#6 randknu

randknu

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1784 Innlegg:

Posted 08 August 2004 - 23:00

dette har jeg aldri hørt om, men spør han om hvilket skiftemønster det er på den fra fremmerst til bakerst.

Lloc
L
N-----------------NP203
H
Hloc

2H
4H
N-----------------NP208
4L

4H
2H
N-----------------NP205
4L


Er liusikker på 205 kassa men det var slik på en ford 205 iallefall, hva som er på chevy vet jeg ikke men skulle tro det var likt.

Hvilken bil kommer den fra?

-Knut

1978 Blazer K5

#7 randknu

randknu

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1784 Innlegg:

Posted 05 August 2004 - 23:00

hvis 205en har tidligere stått på samme girkasse som du har nå passer den rett på hvis ikke må du ha adapter.

-Knut

1978 Blazer K5

#8 ArnsteinS.K5

ArnsteinS.K5

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 521 Innlegg:

Posted 04 August 2004 - 23:00

Hvis jeg får tak i f.eks. en 205 kasse, betyr det som er sagt over at den kanskje passer, kanskje ikke passer i min bil, som nå går med en 203 kasse?:mellow:Dette er sannelig inviklet!wink.gif

#9 KHD

KHD

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 203 Innlegg:

Posted 01 August 2004 - 23:00

Kopi av melding:
En stor fordel med 205 kassa er at den enkelt kan bygges om til twinstick, En spak til hver utgående!


Det kan du vel også med NP203. En spak til HØY/LAV og en spak til INN/UT kobling av senter sperre

#10 RockStar

RockStar

    RockCrawler & TinBender

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Posted 01 August 2004 - 23:00

En stor fordel med 205 kassa er at den enkelt kan bygges om til twinstick, slik at du kan velge f.eks. bare trekk bak lav / høy, eller bare trekk framme lav/høy. En spak til hver utgående!

Pål Blesvik
Xtremist
Tlf: 91531373 / 37156147
offroad@c2i.net
www.3D-RACING.cjb.net

LOUD PIPES - SAVE LIVES cool.gif

#11 randknu

randknu

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1784 Innlegg:

Posted 01 August 2004 - 23:00

Dette med skifte transfer fra en girkasse til en annen, Det er ikke en eneste transfer-girkasse kombinasjon som passer om en annen uten videre, dvs:

TH350 Har like splines men mye kortere utgående aksel enn TH700
TH400 Har 32 splines i utgående aksel og 6 bolter til festet kontra 27 splines og 4 bolter i festet til 350 og 700.

Jeg fant denne katalogen til advance adapters til god hjelp: http://www.advancead...atalog/042.html

-Knut

1978 Blazer K5

#12 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

Posted 01 August 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Som nybegynner på dette med firehjulstrekk kunne jeg godt tenke meg noen utdypninger av "full time," "part time" og ombygging fra det ene til det andre eller omvendt.....

Opprinnelig postet av ArnsteinS.K5



Ordene direkte oversatt gir deg egentilg svar.
Fulltime er en bil som har konstant firehjulstrekk. Dermed må transferkassa/fulltimekassa som på eldre blazer er en New Prosess 203 ha en senterdifferensial. En differensial, om den står i en transferkasse eller bakaksel, skal utligne hastighetsforskjell mellom to utgående aksler. På bakakselen utlingner diffen høyre og venstere hjulhastighet.
I en sving vil innerhjul gå saktere rundt enn ytterhjulet. Dette utligner diffen i akselen.
Men det er også forskjell i hastighet på bak og framhjul. Dette utligner diffen i transferkassa.

Altså: en fulltimekasse har en senterdiff som gjør det mulig å kjøre med konstant 4hjulsdrift. NP203 kassa kan også "låse" denne diffen (som en sperre på bakakselen). Dermed øker du fremkommeligheten, men også slitasjen på drivverket.

Part time: er som ordet tilsier, en kasse beregnet for bruk når du trenger det. Denne har ingen diffrensial som utligner hastighetsforskjell, og skal dermed ikke brukes på tørr asfalt, eller annet "hardt" underlag.
NP 205 og NP208 og NP 241 er eksempler på parttime kasser.


Det finnes fordeler og ulemper med begge kassene.
Den største ulempen med en fulltime kasse er ett øket drivstoff forbruk. Dermed er det laget kit til 203 kassa, slik at den kan konverters til Part-time.

Håper dette var utfyllende opplysninger.

Mvh. Trond

Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink

#13 ArnsteinS.K5

ArnsteinS.K5

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 521 Innlegg:

Posted 01 August 2004 - 23:00

Som nybegynner på dette med firehjulstrekk kunne jeg godt tenke meg noen utdypninger av "full time," "part time" og ombygging fra det ene til det andre eller omvendt.....

#14 Roar

Roar

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 25 May 2004 - 23:00

203 er full time kasse - støpejern tror jeg.
205 er part time støpejern og tung som f.. men tåler "alt".
208 er part time aluminiumskasse.

Jeg bruker en standard 208 kasse i formula bilen. Dette er fjerde sesongen uten at jeg har rørt kassa så jeg vil påstå at den tåler bank....

Roar, Lightfoot Racing

#15 randknu

randknu

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1784 Innlegg:

Posted 25 May 2004 - 23:00

NP 241 var å finne på chevy fullsize modeller etter 88 til 2000, men den er vakuumoperert og jeg vet lite om den. skal du ha en kasse som tåler masse HK og mye mishandling finn en 205, den har tannhjulsdrift innvendig ikke kjede som på alle de andre nevnt her. den har lavserie på 2:1 som ikke er veldig mye men hvis du må ha lavere giring kan du få et adapter til å montere gir delen fra en 203 kasse på 205 kassa fra http://www.offroaddesign.com/.

hvis du ikke skal kjøre med stor bil og stor motor så kan du trygt bruke en 208, som er mye lettere å få tak i og som sagt av aluminium og veier derfor mye mindre.

203 vil jeg ikke anbefale til noe bruk. har dette selv og det er et besvær.

-Knut

1978 Blazer K5

#16 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

Posted 26 May 2004 - 23:00

Litt info om kassene i tillegg til det som står over:

203 er en kjede-drevet kasse med 2:1 utveksling i lavgearserien. Det er stålhus, med alu. endestuss. Fulltime kasse med mulighet for å konvertere til part-time.

205 er gear-drevet kasse med 2:1 i utveksling. Den har støpejern -hus, og er å regne som den sterkeste transferkasse som er laget. Part-time kasse.

208 er en kjede-drevet kasse med 2.61 : 1 i lavgearserien. Den har aluminium hus. Part time kasse.

241 er nesten lik 208'n Forskjellen er i gear-settet og utveksling i lavgear som er 2.72 : 1 Alu.hus. Part time. Etter '91, da det blir benyttet brytere til 4x4, og ikke gulvspak, er denne mekaninismen vakumstyrt.


Trond

Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink

#17 Fastfoot

Fastfoot

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 166 Innlegg:

Posted 26 May 2004 - 23:00

Kopi av melding:
NP 241 var å finne på chevy fullsize modeller etter 88 til 2000, men den er vakuumoperert og jeg vet lite om den. skal du ha en kasse som tåler masse HK og mye mishandling finn en 205, den har tannhjulsdrift innvendig ikke kjede som på alle de andre nevnt her. den har lavserie på 2:1 som ikke er veldig mye men hvis du må ha lavere giring kan du få et adapter til å montere gir delen fra en 203 kasse på 205 kassa fra http://www.offroaddesign.com/.

hvis du ikke skal kjøre med stor bil og stor motor så kan du trygt bruke en 208, som er mye lettere å få tak i og som sagt av aluminium og veier derfor mye mindre.

203 vil jeg ikke anbefale til noe bruk. har dette selv og det er et besvær.

-Knut

1978 Blazer K5

Opprinnelig postet av randknu



Jeg har brukt en 241 i fastfoot i 4 år nå og den tåler det meste, det har aldri vært noe tull med den. huset har sprekt på den ,men det er yttre påvirkninger som har gjort det og det har ikke noe med kassa å gjøre. Det er også lettere å få tak i nye deler til 241 en til 208...

#18 blazerteam

blazerteam

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3328 Innlegg:

Posted 26 May 2004 - 23:00

Ser det er diskusjon ang fordelingskasser .
Tenkte å bruke en 241 bak en 400 automat,men den har tidligere stått på en 700(nå på en 350).Det som er spørsmålet nu er om det går å ta inngående hylse fra en 208 (som har vært påen 400).å sette den inn i 241 kassa?
Det er jo en litt lavere utveksling på 241 kassa(2,72 på 241 kontra 2,61 på208) .biggrin.gif

#19 eirikrab

eirikrab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 496 Innlegg:

Posted 26 May 2004 - 23:00

Her er en liten link som jeg synes er fin:
http://www.offroader...trans/trans.htm

En flat Cherokee er ingen tøff Cherokee

#20 Blaz

Blaz

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 274 Innlegg:

Posted 26 May 2004 - 23:00

er np203 og np241 ombyttbare? samme splines og lengde på mellomaksler?