
Gassanlegg
#1
Posted 04 April 2007 - 21:15
Har lurt på og montere gassanlegg i min Tahoe 01 mod.
Snakket med en i dag som snart fekk godkjenning for og montere slike anlegg, og han kunne montere
for anlegget for 24000,-
Dette var visst eit italiensk anlegg.
Noen her som har noen erfaring med anlegg fra italia??(eg veit ikke hva merke dette anlegget var)
#2
Posted 04 April 2007 - 21:33

'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#3
Posted 05 April 2007 - 06:41
Før jeg kan uttale meg, så må jeg få vite fabrikat og eksakt type anlegg, også hvilken generasjon det er innenfor det besteme merket.
Prisene varierer en del, spesielt fra fabrikat til fabrikat. Jeg har vært testkjører på LPG anlegg nå i sju år. En ting som jeg aldri kan si ofte nok er at mine erfaringer er at pris og kvalitet på anleggene henger sammens. De gangene jeg har testet billige anlegg så har gjerne enkelte deler ikke tålt kulte under 22-25 minus. Billiganleggene er produsert ut fra mellomeuropeiske forhold, ikke skandinaviske.
Når fordamperen tok kvelden på juleferie på grunn av nesten 30 minus ble det en bensinutgift på over 1700kr hjem igjen, mens kona betalte ca 1200 t/r med fly...



En annen ting som er viktig når det gjelder LPG anlegg er muligheten for å justere inn dette systemet. Hvilken generasjon anlegget er har også med om det har egen hjerneenhet og dyser, eller bruker bilens eksisterende elektronikk. Man skal også vite at å montere et slikt anlegg kan de fleste som driver med bil gjøre. Men for å få til et godt resultat og en optimalisering av anlegget krevet innsikt både i elektronikk samt hvilke parametre som innvirket på hva når du gjør endringer i programmet. Jeg er litt usikker på om jeg ville latt en som akkurat skal starte med dette være den som monterte et slikt anlegg på min bil. Men, det kan jo være at prisen du oppgir står litt i harmoni til nettopp dette.
Nå vet jeg ikke om du kjenner denne personen godt, men jeg er av den oppfatning av at ingen i dag driver med velferd overfor ukjente personer. Det betyr igjen at denne personen vil tjene sine penger allikevel. Går man ut fra at han ikke har tenkt å jobbe i tre til fem dager for slavelønn, så er det i stor grad kostnaden på anlegget som vil kunne redusere prisen betraktelig, dermed kan det medføre at du får billiganlegg.
Er du sikker på at prisen du har fått er for 8 sylindre og at den er med mva?
Jeg ser at flere av disse som begynner å monterer anlegg reklamerer med priser fra kr.... Når jeg har forespurt så har det vært uten mva, kun med en 60 liters tank og 4 sylinderanlegg. 6o liter betyr at du får fylle 80% på grunn av sikkerhetsventilen. Du sitter igjen med 48 liter og et forbruk på 2 liter....som betyr at du kommer deg 24 mil mellom hver fylling....


Så er det jo det evindelige spørsmålet om denne karen fortsatt vil drive med LPG om et år, to år....man regner jo med at du har bilen såpass lenge. Legg også vekt på om dette anlegget du får tilbud om finnes på markedet hos andre leverandører i nærheten av hvor du bor, så du ikke sitter der når denne karen ikke driver med dette lengre og du trenger bistand, eks til retuning.
Lykke til, la oss få høre hvordan det går.
Edited by Chevy-LPG, 08 April 2007 - 07:49.
#4
Posted 05 April 2007 - 07:42
Grunnen til at eg har fått en slik pris er nok at dei ikkje har montert så mange slike anlegg og at dei vil komme seg inn på markedet her.
Dei skal også begynne med gass fylling

Men håper eg får svar etter påske om hva type anlegg dei skal ha, sto visst mellom en 3 stykker.
Hvor stor gasstank, slik som en kan ha under bilen der reservehjulet er får man???
#5
Posted 05 April 2007 - 07:46
#6
Posted 05 April 2007 - 08:20
Grunnen til at eg har fått en slik pris er nok at dei ikkje har montert så mange slike anlegg og at dei vil komme seg inn på markedet her.
Dei skal også begynne med gass fylling

Men håper eg får svar etter påske om hva type anlegg dei skal ha, sto visst mellom en 3 stykker.
Hvor stor gasstank, slik som en kan ha under bilen der reservehjulet er får man???
Gaspro leverer vel stort sett bare Prins mener jeg. Det er et av de mest stabile anleggene, men også blant de dyreste. Får du et slikt til den prisen ferdig montert så skal du ikke tvile et sekund. Gaspro er en seriøs aktør.
Vær grei å følg opp den gassfyllestasjonen for meg og hold meg orientert. Sjekk i min signatur.
På en Tahoe mener jeg de bruker 90 liters hjulbrønnstank (mulig de får trykket inn 110 liter). Dvs effektivt et par og 70 liter. Nærmeste fyllestasjon for deg er vel Øvre Vatne 6-7 mil unna.
Hva heter det firma?
#7
Posted 06 April 2007 - 22:05
#8
Posted 06 April 2007 - 22:06
Kan du utdype dette med kjøling?
Sikker på at det ikke er smøring du mener?
Edited by Chevy-LPG, 06 April 2007 - 22:07.
#9
Posted 07 April 2007 - 18:20
Hvor lang tid tar det å montere?
Brukes det likt som med bensin, eller må motoren være over en viss temp?
#10
Posted 07 April 2007 - 18:28
Kjølevannet må være over 30 grader før fordamperen gjør om flytende LPG til gassform. (sjekk forøvrig garasjen min - klikkbar link i signatur)
Er litt usikker på om det er noen i Trondheim som gjør dette.
Blir noen timer unna, men ute i Bud driver TVBil med dette.
#11
Posted 07 April 2007 - 18:30
#12
Posted 08 April 2007 - 07:33
Er jo bare 13km til jobben...
#13
Posted 08 April 2007 - 07:44
Er jo bare 13km til jobben...
Da har du ikke behov for LPG heller. De som kjøper dette er jo primært personer som kjører en del og som ønsker å få ned sine drivstoffkostnader. I ditt tilfelle så vil det ta for lang tid å tjene inn igjen investeringen
Bruker du eks webasto så har du nok varme til å gå over til LPG med en gang. En V8 bruker heller ikke mange minutter på tomgang før den har 30 grader.
#14
Posted 08 April 2007 - 16:58
Det hender jo jeg kjører lengre, men det er ikke dagligdags:)
Får vel investere i nye lys samt elgfanger:)
#15
Posted 08 April 2007 - 17:09
Det hender jo jeg kjører lengre, men det er ikke dagligdags:)
Får vel investere i nye lys samt elgfanger:)
Skal du ha elgfanger som skal bli godkjent må du kjappe deg......fristen var vel nå i mai mener jeg.
#16
Posted 08 April 2007 - 19:00
Noen her som har noen erfaring med anlegg fra italia??(eg veit ikke hva merke dette anlegget var)
Hvis det er et BRC anlegg så begynner jeg og ha litt erfaring, har anlegg nr. 2 nå, får nr 3 etter Påske Kremt...... Men, det går nok over etterhvert....


#17
Posted 08 April 2007 - 20:19
#18
Posted 08 April 2007 - 20:31
'
NJa, til nå har det vært bytting til samma anlegg da, men det over Påske skal visst være noe helt nytt, så da får de drive og skru da..

Tror de liker den bilen bilen min, siden de driver og skrur på den både tiit og ofte....

Blir vel ikke veldig overaska om vi ender på et Prins anlegg før sommer`n....


#19
Posted 08 April 2007 - 20:38
#20
Posted 08 April 2007 - 20:43
Er nok noen andre som må montere et Prins anlegg i bilen da...
Men, de får sikkert lov og betalle for det de tar ut av bilen, med mindere det de nå skal montere etter Påske funker ordentlig da, håper jo egentlig det, bilen på verksted er noe dritt, og jeg dritter egentlig i om anlegget heter Per eller Pål, så lenge det funker ordentlig.....