Gå til innhold

Foto

Kufanger - nye regler??

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
64 replies to this topic

#1 BudFox

BudFox

Offroader

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 171 Innlegg:

Posted 11 April 2007 - 18:58

Hei.. Har leste litt rundt på nettet at kufangere skal skrives inn i vognkortet. Jeg ble ikke mye klokere av det jeg leste på nettet hva gjelder tilbakevirkende kraft.

Mao Vi som har dette fra før, må vi ta turen til tilsynet og få det skrevet inn???
Gi meg gjerne litt feedback på garsjen min.....
Garasjen min

#2 Chevy-LPG

Chevy-LPG

Onroader

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 11 April 2007 - 19:01

Har du ikke det innskrevet i vognkortet så "har du det ikke fra før"... Da gjelder reglene som om du nettopp har kjøpt den.

Det vil ikke få tilbakevirkende kraft for de som har det allerede innført i vognkortet.

#3 BudFox

BudFox

Offroader

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 171 Innlegg:

Posted 11 April 2007 - 19:03

QUOTE(Chevy-LPG @ 11 Apr 2007, 19:01) <{POST_SNAPBACK}>
Har du ikke det innskrevet i vognkortet så "har du det ikke fra før"... Da gjelder reglene som om du nettopp har kjøpt den.

Det vil ikke få tilbakevirkende kraft for de som har det allerede innført i vognkortet.

Jeg har ingen ting i vognkortet, så vidt jeg vet.. Mener du da at jeg må ta turen til tilsynet å skrive inn bøylen?
Garasjen min

#4 Chevy-LPG

Chevy-LPG

Onroader

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 11 April 2007 - 19:06

JA !

#5 BudFox

BudFox

Offroader

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 171 Innlegg:

Posted 11 April 2007 - 19:21

QUOTE(Chevy-LPG @ 11 Apr 2007, 19:06) <{POST_SNAPBACK}>
JA !

Takker for svar. Lurer på når myndighetene skal gjøre ting LETTERE for oss og ikke komme med nye direktiver og regler.....

DIGRESJON: Hvis jeg hadde vært politiker skulle jeg ha innført følgende:

1. Kansellert det tullet med fartsperre og lagt ned forbud mot slike
2. Fjernet avgiftene på lett lastebil
3. Senket grensen for 5 seters lastebil til 3500kg
4. Halvert prisen i bomringen for lett-lastebiler
5. Innført lik fartsgrense for alle vektklasser.
6. Moderert regelverket for montering av ekstralys......
Garasjen min

#6 Trefellern

Trefellern

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 239 Innlegg:

Posted 11 April 2007 - 19:28

Husk å få med det papirer på bøylen at den er testet etter direktiv 74/483EØS eller 92/114EØS og at bøylen er merket med nr(delenr/bøylenr) i henhold til papirene...
Trefellern

Hvorfor kjøre rundt når man kan kjøre over..

http://www.street-garage.piczo.com

#7 Rogaland

Rogaland

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 12 April 2007 - 07:19

Snakket med ein nabo av meg som kjører lastebil (Yrkessjåfør). Han mente på att det med kufangere kun gjaldt personbiler? Søkte på nettet men eg fant ingenting, noen her som vet sikkert. Håper jo att naboen min har rett, for da kan eg vente litt med å kjøpe meg. Visst ikkje så må eg vel til å kjøpe meg en nå.

#8 Chevy-LPG

Chevy-LPG

Onroader

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 12 April 2007 - 09:09

I såfall gjelder det over 7.5 t. Våres biler over 3.5t blir berørt av dette. Men det var også litt forskjellig når reglene slo inn mener jeg om det var over eller under 3.5t. (ta det med en klype salt...)

#9 Rogaland

Rogaland

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 12 April 2007 - 09:18

Takker for svar. Eg får vel bare begynne å grave i lommeboka da og sjå om eg kan ta meg råd til ein. Må vel muligens ha ein liten diskusjon med Diktatoren her hima og biggrin.gif . Forklare hvor nødvendig det er med ein slik whistle.gif

#10 BudFox

BudFox

Offroader

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 171 Innlegg:

Posted 12 April 2007 - 13:54

Jepp, da er dokumentasjon innhentet fra Artic Truck.... I tillegg har jeg tilbragt en time med BT for å finne en ledig time....... Dette synes jo helt håpløst.. Fikk time i Tønsberg.... ikke akkurat optimalt siden jeg bor i Oslo.... Prøver meg på droppinn på Risløkka kommende uke..... Grøss og gru for et land vi lever i......
Garasjen min

#11 Lipton

Lipton

Too bored to breathe...

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1563 Innlegg:

Posted 13 April 2007 - 16:40

Hva angår nye regler for kufanger vs gamle:

Gammel regel er at kufanger skal ha dokumentert TÜV-godkjenning (eller tilsvarende) med henvisninger til at det aktuelle produkt er produsert for den aktuelle biltypen og at produktnr. i dokumentasjon (TÜV-godkjenning) skal samsvare med produktnr. påført utstyret ved klebelapp el. lign. Utstyret SKAL være innskrevet i vognkort.

Ny regel gjeldende fra og med 25. mai 2007 er samme som over med tillegg av at TÜV-godkjenning (eller tilsvarende) skal inneholde chassisnummer på bil det skal monteres utstyr på, samt at utstyret skal ha VARIG innpreget produktnummer som samsvarer med TÜV-godkjenningen.

Slik er det UANSETT kjøretøytype slik jeg fikk orientering om på trafikkstasjon i dag.

Brüssel gjør det enkelt for oss som liker litt stæsj... unsure.gif
Mvh
-Lipton-

454/7,4/300 - Go big or stay home!!

"A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams

"Collecting coins is just like life itself; It stopped beeing fun a long time ago..."
Homer Simpson

Visit LIPTON'S PALACE!!

#12 Trefellern

Trefellern

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 239 Innlegg:

Posted 13 April 2007 - 19:14

QUOTE(Lipton @ 13 Apr 2007, 16:40) <{POST_SNAPBACK}>
Hva angår nye regler for kufanger vs gamle:

Gammel regel er at kufanger skal ha dokumentert TÜV-godkjenning (eller tilsvarende) med henvisninger til at det aktuelle produkt er produsert for den aktuelle biltypen og at produktnr. i dokumentasjon (TÜV-godkjenning) skal samsvare med produktnr. påført utstyret ved klebelapp el. lign. Utstyret SKAL være innskrevet i vognkort.

Ny regel gjeldende fra og med 25. mai 2007 er samme som over med tillegg av at TÜV-godkjenning (eller tilsvarende) skal inneholde chassisnummer på bil det skal monteres utstyr på, samt at utstyret skal ha VARIG innpreget produktnummer som samsvarer med TÜV-godkjenningen.

Slik er det UANSETT kjøretøytype slik jeg fikk orientering om på trafikkstasjon i dag.

Brüssel gjør det enkelt for oss som liker litt stæsj... unsure.gif

Dette er ikke helt riktig...
Etter gamle regler skal papirene på bøylen inneholde: hvilken bil bøylen er laget for, nr på bøylen som også bøylen må være merket med når du kommer på BT og i ettertid og at bøylen er testet og godkjent etter direktiv: 74/483/EØF eller senest oppdatert 92/114/EØF.
Etter 25. mai 2007 skal kjøretøy produsert etter 25. august 2006 være typegodkjent med bøyle etter direktiv 2005/66/EF og bøyle skal også være testet og godkjent etter samme direktivet for å få det godkjent hos BT, det holder altså ikke at bøyle er testet etter direktivet hvis kjøretøyet ikke er typegodkjent for bøyle..

QUOTE(Rogaland @ 12 Apr 2007, 07:19) <{POST_SNAPBACK}>
Snakket med ein nabo av meg som kjører lastebil (Yrkessjåfør). Han mente på att det med kufangere kun gjaldt personbiler? Søkte på nettet men eg fant ingenting, noen her som vet sikkert. Håper jo att naboen min har rett, for da kan eg vente litt med å kjøpe meg. Visst ikkje så må eg vel til å kjøpe meg en nå.

Godkjenning av lyktebøyle, kufanger, asylmottak, yarisfanger.. gjelder ALLE kjøretøy
Trefellern

#13 Lipton

Lipton

Too bored to breathe...

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1563 Innlegg:

Posted 13 April 2007 - 19:36

QUOTE(Trefellern @ 13 Apr 2007, 19:14) <{POST_SNAPBACK}>
Etter gamle regler skal papirene på bøylen inneholde: hvilken bil bøylen er laget for, nr på bøylen som også bøylen må være merket med når du kommer på BT og i ettertid og at bøylen er testet og godkjent etter direktiv: 74/483/EØF eller senest oppdatert 92/114/EØF.

Les det jeg skrev en gang til så vil du se at det er det jeg skrev. Vedr. "74/483/EØF eller senest oppdatert 92/114/EØF" får ikke produktet TÜV-godkjenning uten at disse er oppfyllt.

QUOTE(Trefellern @ 13 Apr 2007, 19:14) <{POST_SNAPBACK}>
Etter 25. mai 2007 skal kjøretøy produsert etter 25. august 2006 være typegodkjent med bøyle etter direktiv 2005/66/EF og bøyle skal også være testet og godkjent etter samme direktivet for å få det godkjent hos BT, det holder altså ikke at bøyle er testet etter direktivet hvis kjøretøyet ikke er typegodkjent for bøyle..
Godkjenning av lyktebøyle, kufanger, asylmottak, yarisfanger.. gjelder ALLE kjøretøy

Igjen - les det jeg skrev... TÜV-godkjenning med chassisnr. utstedes ikke dersom direktiver ikke er oppfylt. Det sier seg selv...
Mvh
-Lipton-

"A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams

"Collecting coins is just like life itself; It stopped beeing fun a long time ago..."
Homer Simpson

Visit LIPTON'S PALACE!!

#14 Kenny

Kenny

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 13 April 2007 - 20:41

http://www.4x4butikk...EU2005-66_1.doc

Det har lenge rådet uklarheter om datoer for iverksettelse av EUdirektiv 2005/66 og virkninger rundt dette. Datoen er satt for lang tid tibake, og det gis ikke disp etter 25.Mai 2007. Biler under 3.5 tonn må derfor ha EC godkjente bøyler som er krasjtestet etter 2005/66. Regelverket har ikke tilbakevirkende kraft, men om fangerene ikke er skrevet inn i vognkortet, vanker det straffereaksjoner fra staten. BGnor garanterer ikke for leveringstiden på enkelte bøyler som blir bestilt etter 15.April

Biler over 3,5 tonn har litt lengre tid på seg, det var det eg fekk til svar når eg var hos BT i Haugesund.
Men det hjelper jo ikkje meg for eg har nett kalsset ned bilen til under 3,5 sad.gif

#15 Trefellern

Trefellern

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 239 Innlegg:

Posted 13 April 2007 - 21:09

QUOTE(Lipton @ 13 Apr 2007, 19:36) <{POST_SNAPBACK}>
Les det jeg skrev en gang til så vil du se at det er det jeg skrev. Vedr. "74/483/EØF eller senest oppdatert 92/114/EØF" får ikke produktet TÜV-godkjenning uten at disse er oppfyllt.
Igjen - les det jeg skrev... TÜV-godkjenning med chassisnr. utstedes ikke dersom direktiver ikke er oppfylt. Det sier seg selv...

Hvor får du TUV fra?? er ikke bare di som tester dette...... dekra også....... med flere.....

Det med ch.nr kommer av at bil MÅ være TYPEGODKJENT med bøyle ETTER 25. august 2006 etter dir. 2005/66EF og bøyle også.........
Trefellern

#16 Lipton

Lipton

Too bored to breathe...

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1563 Innlegg:

Posted 13 April 2007 - 21:34

QUOTE(Trefellern @ 13 Apr 2007, 21:09) <{POST_SNAPBACK}>
Hvor får du TUV fra?? er ikke bare di som tester dette...... dekra også....... med flere.....

Det med ch.nr kommer av at bil MÅ være TYPEGODKJENT med bøyle ETTER 25. august 2006 etter dir. 2005/66EF og bøyle også.........

Som jeg skrev flere steder i mitt opprinnelige innlegg "TÜV-godkjenning (eller TILSVARENDE)"...

Skjønner egentlig ikke hvorfor du krangler...

Om man sier som jeg at dokumentasjon skal inneholde chassisnummer så er det riktig. Men du har selvfølgelig rett i at dokumentasjon ikke gis på kjøretøy produsert etter august 2006 dersom de ikke er TYPEGODKJENT for det, dette er to sider av samme sak. Krav til typegodkjenning gis forøvrig ikke tilbakevirkende kraft.

Mitt poeng var og er at dokumentasjonen enten den kommer fra TÜV, Teknologisk Institutt, Veritas, eller hvem f... du får til å lage nødvendig dokumentasjon på kufangeren din, så skal CHASSISNUMMER på kjøretøyet dette utstyret skal benyttes på stå i dokumentasjonen for at du skal få ført dette inn i vognkortet... I tillegg må produktnummeret fra produsent også stå i dokumentasjonen samt at dette skal være preget varig inn i utstyret på kontrollerbart sted.

Endringene i reglene er kommet etter sigende for å få bukt med "hjemmesnekrede" løsninger ifølge Statens Trafikkstasjon på Sem i Vestfold.

Jeeez...
Mvh
-Lipton-

Douglas Adams

Homer Simpson

Visit LIPTON'S PALACE!!

#17 Trefellern

Trefellern

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 239 Innlegg:

Posted 13 April 2007 - 21:46

QUOTE(Lipton @ 13 Apr 2007, 21:34) <{POST_SNAPBACK}>
Som jeg skrev flere steder i mitt opprinnelige innlegg "TÜV-godkjenning (eller TILSVARENDE)"...

Skjønner egentlig ikke hvorfor du krangler...

Om man sier som jeg at dokumentasjon skal inneholde chassisnummer så er det riktig. Men du har selvfølgelig rett i at dokumentasjon ikke gis på kjøretøy produsert etter august 2006 dersom de ikke er TYPEGODKJENT for det, dette er to sider av samme sak. Krav til typegodkjenning gis forøvrig ikke tilbakevirkende kraft.

Mitt poeng var og er at dokumentasjonen enten den kommer fra TÜV, Teknologisk Institutt, Veritas, eller hvem f... du får til å lage nødvendig dokumentasjon på kufangeren din, så skal CHASSISNUMMER på kjøretøyet dette utstyret skal benyttes på stå i dokumentasjonen for at du skal få ført dette inn i vognkortet... I tillegg må produktnummeret fra produsent også stå i dokumentasjonen samt at dette skal være preget varig inn i utstyret på kontrollerbart sted.

Endringene i reglene er kommet etter sigende for å få bukt med "hjemmesnekrede" løsninger ifølge Statens Trafikkstasjon på Sem i Vestfold.

Jeeez...

He he he, nei krangler ikke, bare vil ha frem at det hjalp ikke at bare dokumentasjon var utsted med ch.nr så var det greit og man kunne reise til BT.
En ting jeg da lurer på, hvor er det du har fått det i fra at det skal stå ch.nr i dok? Har lest litt igjennom den engelske versjon av rådsdirektivet og kan ikke se at det står der..

Edited by Trefellern, 13 April 2007 - 21:47.

Trefellern

#18 Lipton

Lipton

Too bored to breathe...

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1563 Innlegg:

Posted 13 April 2007 - 21:52

QUOTE(Trefellern @ 13 Apr 2007, 21:46) <{POST_SNAPBACK}>
He he he, nei krangler ikke,

biggrin.gif Det er litt artig og da...

QUOTE(Trefellern @ 13 Apr 2007, 21:46) <{POST_SNAPBACK}>
En ting jeg da lurer på, hvor er det du har fått det i fra at det skal stå ch.nr i dok?

Fra teknisk ansvarlig ved Statens Trafikkstasjon på Sem i Vestfold. Jeg er bilselger og selger ukentlig store SUV'er som gjerne skal ha slikt utstyr montert. Tok en runde med de i dag for å være forberedt...
Mvh
-Lipton-

Douglas Adams

Homer Simpson

Visit LIPTON'S PALACE!!

#19 Chevy-LPG

Chevy-LPG

Onroader

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 13 April 2007 - 21:59

"Utstyr skal tilfredsstille kravene i gjeldende forskrifter, og det må fremvises dokumentasjon på dette. All dokumentasjon skal være utstedt på kjøretøyets understellsnummer eller merke/type/variant/versjon, i kombinasjon med merke/type/variant/versjon av det påmonterte utstyret. Dokumentasjon kan komme fra produsent/fabrikant av kjøretøyet eller uavhengige, godkjente laboratorier."

Klippet fra internnotat fra Vegvesenet.

Edited by Chevy-LPG, 13 April 2007 - 22:00.

#20 Lipton

Lipton

Too bored to breathe...

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1563 Innlegg:

Posted 13 April 2007 - 22:03

QUOTE(Chevy-LPG @ 13 Apr 2007, 21:59) <{POST_SNAPBACK}>
Klippet fra internnotat fra Vegvesenet.

Tror ikke Vegvesenet (Mesta) har så mye å gjøre med dette vel... rofl.gif whistle.gif

Men seriøst: Hvor fant du dette internnotatet? Og gjaldt det endringer fra 25. mai?

Edited by Lipton, 13 April 2007 - 22:10.

Mvh
-Lipton-

Douglas Adams

Homer Simpson

Visit LIPTON'S PALACE!!