Gå til innhold



Foto

Toyota Hilux ekstrem prosjekt


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
36 replies to this topic

#1 Malibu74

Malibu74

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 12 December 2007 - 01:22

Hei Hei.
Jeg holder vel mest til på amcarforum.no men der får jeg juling om jeg starter opp en hilux tråd.
Vel, planen er enkel, jeg har et budskjett på 60.000,- og vil bygge en ekstrem offroader men den
må kunne godkjennes og lovlig kunne kjøres på norske veier.

Så siden jeg ikke har erfaring med hilux må jeg jo spørre om hjelp. Jeg har kompetanse som
bilskadereparatør og bilmekaniker som er en fordel. Jeg kan begynne å spørre om hvilken modell
jeg burde kjøpe, altså hvilken modell som passer best til heving og ombygging, samt lett å skaffe
deler til. Noen som har noen tips?

Kjøper bilen om kort til å legger ut bilder og info. Setter selfølgelig pris på alle svar!

Malibu74

Edited by Malibu74, 12 December 2007 - 01:24.


#2 Roger Myhre

Roger Myhre

    Sveiser

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 734 Innlegg:

Posted 12 December 2007 - 07:12

Hvilken bil/årsmod. er det snakk om??
Hva ønsker du av deler/Motor?? Sperrer/Store hjul/Hevesett/Motor..
Det er en god del brukte deler tilsalgs til Toyota og mye går om hverandre fra 79-langt opp mot 2000 tallet!!
Det begynner å bli verre å få godkjent store hjul men 32" kanskje 33" går!!
Skal du ha Hevesett MÅ du kjøpe et som har TUV godkjenning dersom du ønsker det godkjent..
Gi oss litt mere info om bil og planer!!
Velkommen til en meget bra offroadside!!
Mvh

#3 Duramax

Duramax

    Lysmester`n

  • Moderator
  • PipPipPipPipPip
  • 1400 Innlegg:

Posted 12 December 2007 - 10:46

Hvis du har et budsjett på 60 inkl. bil er det ikke rart du får gjort hvis du vil ha det godkjent.
Det meste av hevesett til disse bilene som kan godkjennes er til de nyere modellene med IFS foran.

Og snakker du ekstrem kan du legge på 100 ark til.

Så med tanke på at du ikke skal bruke mer enn 60 ark ville jeg gått for en eldre lux du kun skal bruke i skogen, eller ikke skal godkjenne.
Da kan du kjøpe en feks 87 modell til 10-15000 og handle heving og hjul for resten. Da får du noe som tar seg greit fram i skauen.

Tore
CHEVY - EATING FORDS, SHITTING DODGES

DURAMAX GARASJEN

#4 hår ball

hår ball

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 210 Innlegg:

Posted 12 December 2007 - 22:34

hva skall man me heving, når man får på 35/36 toms hjul uten heving?
jeg hadde gått for en eldre lux, allerede fra 79 og opp.. begge de utgavene med stiv fram aksling får du jo tuv godkjent OME 2,5 heve sett..
heve sett koster 10-15lapper
felg/dekk 15-20 lapper
bil i innkjøp? 10-15 lapper?
rustsvesing og lakk? 10 lapper
slite deler5-10 lapper

ergo du er oppe i 60 laken rimelig fort..
og det er uten og kosta på motor trim eller noe hokkus pokkus..penga flyr fort i lystig lag..
85 rocky 2,8TD: hilux akslinger og 35 to come.
83 hilux: 4" trailmaster, 2,4 td, 35-14x15
82 hilux: sur 2,2diesel,4trinns, mangler platt.

#5 PrinZe

PrinZe

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 930 Innlegg:

Posted 12 December 2007 - 22:58

Tips:

Kjøp en 87 eller 88 modell.. (15-20 000)
Hevesett er kun OME som er lov (10 000)
35" hjul(må banke litt karosseri for flex) (ca 10 000 hvis alt skal være nytt) Blir ikke godkjent!
Evt rust tar du sjøl? (ellers borti 10 000 for sveis og lakk, svart arbeid)

Da har du kommet langt på vei, men du må også regne med hvertfall 10 000 i ting som bør\må byttes og\eller overhales.

60 000 er ikke mye penger hvis du skal ha verstingbil dessverre..
- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -

#6 Sectio

Sectio

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 372 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 21:40

men du er jo langt på vei med 60.000 går ann og ta litt etter hvert. hadde godt for en med stiv framaksling. kan jo altids kjøpe en bil med bra drivverk og dårlig karosseri. og sette i stand igjen karrosriete selv. litt billigere Kansje.
Suzuki Sj 413 85mod cab

#7 chri-ha

chri-ha

    Chri-ha

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1499 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 21:45

for 60 000 ville jeg heller kjøpt en ferdig bygd trial bil. med sperrer og det hele. du kommer aldri til å få noe rått byggverk av en hi lux for 60 lapper
90 HiluxTurbo

Christian Halsa
480 22161

#8 Malibu74

Malibu74

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 14 December 2007 - 00:05

Takker så mye for mange gode svar her! Vel, ekstrem var kanskje en stor overdrivelse i dette
tilfellet. Jeg har ikke peiling på verken offroad eller asiatiske biler, kun eid amerikanere og jobber
på bmw verksted. Såeh.. :) Men tenkte vel egentlig å kjøpe en 87-88 mod, hevesett og store hjul,
deretter lage til litt mikk makk og gadgets selv.

Så! Hvis jeg tar utgangspunkt i 87-88 mod hilux og skal lage det til så bra så overhodet mulig, hva
trenger jeg?

Jeg har ubegrenset tilgang til stort verksted med alt av utstyr, rettebenker og lakkboks så her er
det bare å pøse på med ideer. På grunn av monaco full restaurerings prosjekt begynner det å minke
i kassa men jeg tenkte jeg kunne ta meg råd til en hilux også :)

Tenkte på noe sånn.. var til salgs på autodb for en stund siden..




Edited by Malibu74, 13 December 2007 - 23:57.


#9 Rodriguez

Rodriguez

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 180 Innlegg:

Posted 14 December 2007 - 01:04

Jeg har en 82' tilsalgs for en billig penge, se annonse:

http://www.offroad.n...showtopic=86231
Eg veit itje..

#10 PrinZe

PrinZe

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 930 Innlegg:

Posted 14 December 2007 - 16:40

QUOTE(Malibu74 @ 14 Dec 2007, 00:05) <{POST_SNAPBACK}>
Så! Hvis jeg tar utgangspunkt i 87-88 mod hilux og skal lage det til så bra så overhodet mulig, hva
trenger jeg?


Hvis du skal ha det godkjent, så har du følgende valg.

2,5" hevesett fra OME. (Typegodkjent)
33" hjul, evt 35 hvis du banker\kapper litt karosseri. Dette får du nok ikke godkjent, men jeg har utforma en søknad til BT nå, ang 33". Hvis jeg får positivt svar, så kan jeg sende det videre til deg.
-86, -87 og -88 modeller har original diffbrems på bakakslingen, og jeg mener det skal gå an å sette en slik brems inn i diffen fremme også... Hør litt med ZukiJack åssen han gjorde dette.. Vet ikke hvordan det evt funker langs vei, om det er særlig gunstig.

Så må du bare bruke penger på ting som bør\må utbedres (dvs. evt. akslinger, bremser, kryss osv.)

Ellers er det egentlig bare tut og kjør i skogen, rust kommer du ikke utenom, men det tar du selv med vinkelsliper og sveiseapparat etterhvert..
- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -

#11 Malibu74

Malibu74

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 14 December 2007 - 17:35

Høres bra ut prinze! Blir kjekt å se hvilket svar du får.
Hvor får jeg kjøpt OME sett? Hvilke modeller passer det til?

#12 PrinZe

PrinZe

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 930 Innlegg:

Posted 14 December 2007 - 20:16

QUOTE(Malibu74 @ 14 Dec 2007, 17:35) <{POST_SNAPBACK}>
Høres bra ut prinze! Blir kjekt å se hvilket svar du får.
Hvor får jeg kjøpt OME sett? Hvilke modeller passer det til?


Ja, jeg venter i spenning.. biggrin.gif

OME får du kjøpt hos BGnor (også kjent som 4x4butikken.no), ring å bestill på tlf 22905770

det fjærløftsettet jeg har bestilt passer til Hilux fram til -88.. Etter -88 kom det IFS, hvilket er noe drit i skogen..
Settet koster 1o ooo blanke kroner, og inkluderer 4 fjører, 4 dempere, foringer og alt du trenger..
Typegodkjent!!
- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -

#13 ralph

ralph

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 389 Innlegg:

Posted 14 December 2007 - 20:17

ring eller stikk innom bg-nor og slå av en prat, så får du nok svar på det meste! Men pass deg for Hoelern, han er farlig for lommeboka....
Morgenstund har gull i munn, men bly i ræva!

#14 PrinZe

PrinZe

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 930 Innlegg:

Posted 14 December 2007 - 20:23

QUOTE(ralph @ 14 Dec 2007, 20:17) <{POST_SNAPBACK}>
Men pass deg for Hoelern, han er farlig for lommeboka....


Han tømmer lommeboka mi over nyttår tongue.gif Men så blir det merkendes på bilen min å da biggrin.gif
- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -

#15 Shortlux

Shortlux

    Bygger rc biler,,

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1446 Innlegg:

Posted 14 December 2007 - 20:55

60000 kommer du ikke kjempe langt med til en ekstrem lux, men du kommer ett stykke. Så tar du resten derifra. Jeg har sikkert kostet på Luxen min over 100 laken å den er langt ifra ekstrem. Å det er masse mer jeg vil/skal gjøre med den.. Så Hoelern blir nok ikke kvitt meg med det første heller biggrin.gif

Ta deg en tur innom de gutta(4x4butikken) der, de sitter på sinnsykt mye info og yter overlegen service

Edited by Shortlux, 14 December 2007 - 20:55.


#16 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 14 December 2007 - 21:41

Kjøp deg en stivakslet Hilux med diffbrems bak. Denne flytter du foran, og så setter du inn en locker bak
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#17 PrinZe

PrinZe

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 930 Innlegg:

Posted 14 December 2007 - 21:59

QUOTE(Lars'ern @ 14 Dec 2007, 21:41) <{POST_SNAPBACK}>
Kjøp deg en stivakslet Hilux med diffbrems bak. Denne flytter du foran, og så setter du inn en locker bak


Hvordan funker dette under kjøring på vei? med diffbrems foran altså?
- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -

#18 Ante

Ante

    Skogs same

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 997 Innlegg:

Posted 14 December 2007 - 22:13

QUOTE(PrinZe @ 14 Dec 2007, 21:59) <{POST_SNAPBACK}>
Hvordan funker dette under kjøring på vei? med diffbrems foran altså?


Det komer ann på hvor mye du strammer den, min er strammet greit, men har ingen problemer med å kjøre etter vei. LSD er rimelig snill kontra en locker blink.gif
Man kapper ikke i en lux-man hæver dem!

#19 PrinZe

PrinZe

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 930 Innlegg:

Posted 14 December 2007 - 22:42

QUOTE(Ante @ 14 Dec 2007, 22:13) <{POST_SNAPBACK}>
Det komer ann på hvor mye du strammer den, min er strammet greit, men har ingen problemer med å kjøre etter vei. LSD er rimelig snill kontra en locker blink.gif


Tenkte å evt ta en originaldiff å sette foran.. Aldri pusla med sånn jobb før, er det mye å gjøre?
Framgangsmåte?
- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -

#20 Hoelern

Hoelern

    Veteran

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2563 Innlegg:

Posted 14 December 2007 - 23:33

QUOTE(Shortlux @ 14 Dec 2007, 20:55) <{POST_SNAPBACK}>
60000 kommer du ikke kjempe langt med til en ekstrem lux, men du kommer ett stykke. Så tar du resten derifra. Jeg har sikkert kostet på Luxen min over 100 laken å den er langt ifra ekstrem. Å det er masse mer jeg vil/skal gjøre med den.. Så Hoelern blir nok ikke kvitt meg med det første heller biggrin.gif

Ta deg en tur innom de gutta(4x4butikken) der, de sitter på sinnsykt mye info og yter overlegen service


Det har kommet sjukt med gutteting til HiLux fra TrailGear og det kommer flere paller fra AllPro og TrailGear etter at julenissen har reist.
..... gutter, jeg hjelper dere bare til å investere pengene i noe fornuftig i stedet for å bruke de opp på tullball ! Det hadde vært latterlig med frimerker på bilen ??!!! Skjønner ? ..eller digre stereoanlegg.. man kommer ikke bedre frem i skogen med stereo til 100.000 tongue.gif

Velkommen rett over nyttår til en fest av gromdeler !!
Never learn ! -
cell: +47 95103322 - 23-7
4x4butikken
TOYLET