1. Justering av Aisin forgassere laget av jsw.For en tid siden mente jeg friskt her i spaltene at det var litt ”lettvint” å bare hive ut den originale AISIN-forgasseren når turtallet gikk berserk, den stoppet, choken hang seg opp eller hva det måtte være. Eller fjerne alt av vacuumslanger, plugge alle åpninger og la det stå til. Jeg har bekjente med AISIN påmontert, kilometerstand over 300.000!!!, og den går skikkelig bra. Så jeg ”forbannet” meg på å finne ut av dette for min egen del, lære meg det grøvste av det som skulle til for justering av dette monsteret. For når resten av bilen er såpass bra, ja, da kan vel ikke forgasseren være helt håpløs??
Så her er resultatet så langt av noen kvelder med lesing av manualer så øyet ble stort og vått, testing, fotografering, justering, prøving og feiling.. biggrin.gif
Innspill, tillegg, fradrag og korrigeringer taes imot med takk, evt direkte på jsw@online.no
Før justeringer:
1. Sjekk tenning, denne skal være 10 grader BTDC ved ca 850 o/min.
2. Sjekk slakk på gasswire, denne skal være 10-15 mm ved kald motor (bilde 3-cool.gif. Denne slakken skal endre seg til ca 3-5 mm ved varm motor.
3. Om du har ustabil / hakkete / dårlig tomgang, sjekk først at
A: PCV-ventilen (Positive Crankcase Ventilation) (bilde 5 - A) virker. Dette gjøres enklest ved å knipe igjen slangen ut fra ventilen med en nebbtang. Dersom turtallet endrer seg, må ventilen skiftes, den lekker falsk luft inn på manifolden. En annen måte å sjekke på er å nappe av T-stykket på slangen ut fra ventilen og blåse / suge (forsiktig!!) på slangen. Når du blåser skal det være mye motstand, bare litt skal slippe igjennom. Når du suger skal det være fri passasje. Dvs den fjærbelastede ventilen inne i huset skal bevege seg tilsvarende opp og ned.
(Jeg vet at noen bare plomberer denne ventilen om den er defekt. Effekten av dette er at evt oljedamp fra toppen på tomgang går tilbake til motorens forbrenning via filteret istedenfor rett til forbrenning, etter forgasseren).
B: tomgangsdysa har inntakt o-ring på enden slik tåffår skrev om her på forumet:
http://www.offroad.n...chTerms=tomgang4. Sjekk at de to idle-up systemenes (doble) vacuum-aktuator (bilde 1 ”A” og ”B”) virker ved å gjøre som følger: Ta av de to vakuumslangene G og H, skyv armen D helt inn, tett uttakene fra ”A” og ”B” med fingrene og slipp armen D. Denne skal da bli stående inne. Ta fingeren vekk fra uttaket for ”B” og armen skal gå litt ut. Ta så fingeren vekk fra uttaket for ”A” og armen skal gå ut resten til opprinnelig, ubelastet stilling.
5. Sjekk at choke-spjeldet er helt lukket ved kald, stillestående motor.
Generelt:
A. Idle-up funksjonen styres av
1. vakuumregulator del ”A” (bilde 1 og 4) ved varm motor (temperatur høyere enn 79 grader), turtallet økes med ca 100 – 150 o/min.
2. vakuumregulator del ”B” (bilde 1 og 4) ved ”lunken” motor (temperatur lavere enn 52 grader), turtallet økes til ca 1.500.
B. Kald motor i denne anvisning er når kjølevannets temperatur er lavere enn ca 25 grader. Dette fordi det er ved denne temperaturen det vokselement baserte automatchoke-systemet via arm (bilde 3 – C) styrt av kjølevannstemperaturen begynner å redusere choke-pådraget.
C. Varm motor i denne anvisning er når kjølevannets temperatur er høyere enn 79 grader da det vokselement baserte automatchoke-systemet styrt av kjølevannstemperaturen er helt åpent.
Justering:
Tinn 1, UTEN idle-up funksjonen innkoblet:
1. Den tre-veis solenoideventilen frakobles ved å løsne på låsefjær og dra ut grønt støpsel (bilde 4 - E). Du er da helt sikker på at den elektrisk styrte idle-up funksjonen ikke slår inn. Normalt starter denne idle-up funksjonen når hovedlys, defroster bakrute eller vifta til varmeapparatet kobles inn. For biler med fast kjørelys er imidlertid idle-up funksjonen normalt koblet bort fra hovedlysene slik at idle-up funksjonen ikke alltid blir stående på.
2. Start bilen med kald motor og la den gå (kort) til turtallet har stabilisert seg.
3. Juster skruen for tomgangshastighet ved kald motor (bilde 2 - A) slik at turtallet er ca 1.800 o/min (det syntes jeg er et greit turtall, boka sier at området 1.500 – 2.500 o/min er korrekt). Dette bør skje forholdsvis raskt da vokselementet (bilde 3 - C), som er det som stenger choken ved kald motor, begynner å åpne dette igjen via tannhjulsystemet (bilde 3 - A) ved ca 25 grader.
4. La motoren gå til den blir varm (arbeidstemperatur er 79 grader eller mer)
5. Juster tomgangshastigheten til 850 o/min med justeringsskruen for varm motor (bilde 5 - D) og du skal være ferdig med justeringen med idle-up funksjonen frakoblet.
6. Dersom alt beskrevet over er i orden og motoren fortsatt går ujevnt, kan det være blandingsforholdet for tomgangen som er feil. NB: Justering av dette påvirker CO-verdiene og skal derfor i utgangspunktet gjøres på verksted.
* Justering skjer ved først å justere turtallet opp til ca 880 o/min med justeringsskruen for varm motor (bilde 5 - D). Deretter justeres dysenålen (bilde 5 - cool.gif ut eller inn. Juster til posisjonen med høyest mulig turtall (dette er den beste tomgangsposisjonen). NB: Denne dysenåla er plombert, dvs beskyttet av en ”hette” som vist på bildet. Denne må ødelegges for å komme til skruen om du ikke har spesialverktøyet for justeringen.
7. Gjenta justeringene som beskrevet under pkt 6 * til du har funnet beste posisjoner for begge reguleringene.
8. Avslutt med en siste justering av dysenåla (bilde 5 – cool.gif slik at turtallet reduseres til 850 omin.
Tinn 2, MED idle-up funksjonen innkoblet:
1. La motoren bli helt kald (temperatur 25 grader eller lavere).
2. Tre-veis solenoideventilen kobles til igjen med grønt støpsel.
3. Skru justeringsskruen for vaccum ”A” langt tilbake slik at denne ikke tar (bilde 1– F)
4. Start motoren og la den gå til turtallet stabiliseres og deretter synker lavere enn 1.400 o/min, dvs at voks-elementet er blitt så oppvarmet og utvidet av kjølevannet at dette, dvs den ordinære automatchoken, har redusert turtallet.
5. Slå deretter på varmeapparatet slik at idle-up funksjonen kobles inn
6. Skru så på justeringsskruen med låsemutter (bilde 1 – C) for idle-up ”B” slik at turtallet blir 1.500 o/min.
7. La motoren gå til den får arbeidstemperatur (79 grader eller mer).
8. Juster idle-up-”A” til 900-1000 o/min ved å skru inn igjen justeringsskruen for dette (bilde bilde 1 – F)
9. Kontroller ildle-up A ved å slå av og på varmeapparatet. Turtallet skal endre seg 100-150 o/min som nevnt under avsnitt Generelt, A.
Det er noen justeringer til, bl.a. av stillingen på choke-speldet, nivå i flotørkammer mm men jeg lar det ligge her. Det som er beskrevet ovenfor skulle løse de fleste problemer med ujevn tomgang / kaldstart og måten turtallet går ned og stabiliserer seg på ved varm motor, med og uten belastning fra elektriske forbrukere som vifte, lys og varmetråder.
Litt feilsøk til slutt:
- Dersom turtallet endrer seg mye, f.eks går opp i 1800 eller mer uten grunn ved varm motor slik noen har klaget på, prøv å koble fra den grønne kontakten på tre-veis solenoideventilen (bilde 4 – E), den har kanskje slått krøll på seg:
- Dersom vakuum-regulatoren ”A” og ”B” ikke beveger seg som de skal (går av i 2 trinn som beskrevet lenger oppe), sjekk BVSV-ventilen (bimetall vakuum switch ventil) (bilde 4 - C) som følger:
1: Ta av slangene både under idle-up aktuator ”B” og ved T-leddet (bilde 4 A og cool.gif.
2: Med vanntemperatur under 52 grader skal det ikke komme luft ut av filter D når du blåser inn ved A men komme ut av slange B.
3: Med varm motor (over 79 grader) skal det ikke komme luft ut av slange B når du blåser inn ved A men komme ut av filter D.
Skift ventilen om disse tingene ikke stemmer.
Kommentarer:På nyare forgassere, min (Yakuza) er trulig frå en '91, er dette litt endra til at det er berre en enkel vacuumregulator der A og B på bilde 1 er. Regner med denne då tek seg av heile registeret frå lunken til varm. Ellers er forgasseren lik som på bilda.
Edited by Nöcke Gunnar, 05 March 2008 - 19:27.