Gå til innhold



Foto
* * * * * 6 votes

ChevyHoe's garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
141 replies to this topic

#1 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 29 November 2007 - 00:22

Velkommen til ChevyHoe's lille hjørne

 

Gamlebilen er solgt :(

Kjører nå en 2000 Tahoe 5,3 bensin/gass. Bilder kommer.


Du finner en innholdsfortegnelse litt lengre ned i dette innlegget, og linkene skal nå fungere.



Bilen sånn den står i dag:
1996 Chevy Tahoe Z71
Motor: 6,5TD - noe oppgradert og justert
Eksos: 4" med potte
Girkasse: 4L80E med B&M Shift Enhancer
Heving: 2,5"
Dekk: 305/70-16 BF Goodrich MudTerrain

Garasje.JPG



Siste endring: Turbomaster


Garasjeinnhold:

Body/Exterior (Modifikasjoner av bilens ytre, som hjul, grill osv)

Lamps&Lighting (Alle modifikasjoner av lamper og lys, releer og killswitch)

Interior (Bilens interiør, ekstra målere, tips til montering av disse)

Interior part 2 (Bakseter - hva må til?)

Interior part 3 - Stereoanlegg (Cd-spiller, forskjellige anlegg jeg har hatt, og beskrivelse av disse)

Interior part 3 - Bygging av nåværende stereo

Interior part 3 - Bygging av nåværende stereo part 2

Motorrom (Alle modifikasjoner som er gjort med motor og girkasse)

Suspension (Beskriver hevinga og nye dempere)

Eksosanlegg (Alle typer eksos jeg har hatt)

Drivverk (14-bolt SF aksel på Tahoe)

El-opprydding (Alt uoriginalt elektrisk kobla på samme sted)

Motorbytte (Motorhavari og oppfreshing i motorrommet)

Motorbytte part II (Oppstart av den nye motoren)


Diverse mekking og tips:

Kjøpeguide til 6,5TD GMT400

Smøring og væsker (Hva skal byttes/smøres når?)

Julemekking (Guide til bytting av styreledd og pitman-arm, dynamobytte, blinklysfiks, parklys)

Poly-foringer (Guide til foringsbytte i bakstillinga)

Viberasjoner (Nytt girkassefeste)

Setetrekk (Tips til gode setetrekk på eBay)

Lakkarbeider (Lakking av tak og innerskjermer)

Justering av IP (Justering av TDC offset etter pumpebytte på biler 96-00 modell)

TurboMaster (Laga TurboMaster med deler jeg hadde liggende)

 

Hvordan bytte ut alle lyspærer i dash + brytere? (Komplett guide til lodding av nye pærer eller LED)


Storys og offtopic:

Bergenstur - henta bil med henger

Komplikasjoner ved kjøp av hevesett i USA



Chevrolet Tahoe Z71


Z71 begynte som en option, men ble så populær (ref. Camaro Z28) at de begynte å produsere egne modeller med Z71 option som standard (da til $3-4000 mer).

Z71 innebar i 1996:
- Større hjul - 265/75-16 var standard dimensjon
- Lavere gira differensialer (3,73)
- Skidplates under tank, frontdiff og transferkasse
- Stivere hjuloppheng/dempere (etter det jeg har forstått)
- Tøffe og tydeligvis RÅDYRE klistremerker
Jeg har til dags dato ikke møtt noen som kan fortelle meg EKSAKT hva Z71 pakka inneholdt i 96..

Bilen ble innkjøpt i august 2003, og hadde da en skade i bakfangern.
Privatimportert fra Canada i 1997, så den har blant annet ikke de "fæle" blinklysa bak.
Den har også bakluke, og ikke "barn doors" (cargo doors) som alle andre i Norge.
Det var allerede montert godkjent kufanger og stigtrinn, pluss de wind deflectorene over vinduene.

Det første jeg gjorde var å kjøpe noen nye sommerfelger, og no passende gummi til disse.
Jeg monterte også to ekstralykter på en selvlaga brakett inni kufangern.
Det ble også montert nye skettlapper, da BFG AllTerrain spruta mye stein..

Her er de første bildene jeg har av bilen, våren 2004:

1_1.jpg 2_1.jpg 3_1.jpg
4_1.jpg 5_1.jpg



..og her er den sommern 2007:

1_2.jpg 2_2.jpg 3_2.jpg
4_2.jpg 5_2.jpg 6.jpg
Tahoe_139.jpg


Edited by ChevyHoe, 29 June 2015 - 20:11.

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#2 Hummer

Hummer

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4114 Innlegg:

Posted 29 November 2007 - 16:46

punk.gif
yea , bra at det blir litt skikkelige biler i garasjene ! tongue.gif
ikke så mye mer og si en FEIT vogn!

_____________________

Roy S. Hansen - " er en så genialt intuitiv fører "
Hummer H2
.


#3 StigAre

StigAre

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 406 Innlegg:

Posted 29 November 2007 - 19:22

Se der ja...
Lenge ventet på denne garasjen smile.gif
Blir spennede og se prosessen videre med denne bilen.
MVH
Stig Are Kristiansen
1990 Chevrolet Suburban 6.2d

#4 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 30 November 2007 - 00:43

Body/Exterior

Endel smådetaljer er gjort med bilens ytre, og jeg skal prøve å nevne alt her..
Det meste ble gjort FØR jeg oppdaga eBay og handel i USA generelt.
Kunne spart mye penger der...


Kufangern er en Warn Transformer, og er godkjent i vognkortet.

Stigtrinna er av ukjent merke..


Gangstercaps og Windjammer
Våren 2006 ble kredittkort overdratt, og et stort ønske oppfylt - Gangstercaps.
Siden jeg var så spandabel, så kosta jeg også på meg en hekkspoiler/Windjammer i samma slengen.
Begge er av merket Lund, og er kjøpt hos Steinar Stolen.
Tahoe_46.JPG diverse_021.jpg

Gangstercapsen kom originalt med oransje lykteglass, men siden jeg hadde fjerna alle andre oransje lykteglass på bilen ble jo det for dumt.. Kom over en kar i statene som var grei og lagde et sett med klare glass til meg. Ikke verdens beste passform, men de gjør jobben!



C-stolpene
Siden GC og hekkspoilern skulle lakkes, sendte jeg like godt med plastikken som står på C-stolpene.
Det har jeg ikke angra på.. Synes det blei rekti så fint!
Jeg veit at Chevy-LPG irriterer seg grønn over at han ikke tok med de i hellakkeringa si..
c_stolpe_uten_lakk.JPG c_stolpe_med_lakk.JPG
Nei.. bilen er ikke omlakkert på bildene.. Bare to forskjellige generasjoner digitalkamera.. hehe





Lite skilt bak
Jeg troppa opp på BT, og spurte forsiktig om man virkelig har lov til å bøye på kjennemerker.
NEI, sa gubben, må du bøye det? Jaaaaa....
Han blei med ut og kikka, og det var den naturligste sak i verden at jeg skulle få lite skilt bak.
Hvilken stasjon? BT Lierstranda Drammen.
diverse_028.jpg



Bytta viskerarmer
Vindusviskerarmene hadde tydeligvis vært i krigen, og det samma ser jeg på de fleste Chevyer av min årgang. Dissa måtte enten opplakkeres eller byttes ut.
Fikk høre at lakkering ikke varte særlig lenge, så det blei med nye.
viskerarmer.JPG
De var et helvete å løsne, men med mye makt, tålmodlighet (yeah right) og rustløser gikk det da til slutt..



Grill/netting
Sjølve grillen på bilen er så godt skjult bak kufanger og ekstralys at den gidder jeg ikke gjøre noe med.
Men alle Chevy 6,5 diesel har hull i frontfangern. Disse leder ekstra luft til radiatoren, og det anbefales ikke å plassere ekstralys inni hulla.
Ikke det at det er så varmt i Norge om sommern men...
Jeg putta inn en nettinggrill fra Torshov Bilrekvisita bak hulla, så dem ikke ble så tomme..
Grill_uten.JPG Grill_med.JPG

diverse_017.jpg





Felg/Dekk
Sommerfelger er fortsatt American Racing Polished Atlas i 8x16" foran og 10x16" bak.
På dem sitter BFGoodrich MudTerrain i størrelse 305/70-16 (ca 33")
Felg_6.JPG

Vinterfelga er Ultra 50 i 8x16" foran og 10x16" bak. Pulverlakka svarte.
Vinterdekka er Marshal Powergrip KC11 i dimensjon 285/75-16
Motorbytte_052.JPG Motorbytte_055.JPG

Attached Thumbnails

  • diverse_023.jpg

Edited by ChevyHoe, 05 March 2013 - 22:10.

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#5 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 01 December 2007 - 04:18

Garasjen oppdatert - fortsatt laaangt igjen tongue.gif

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#6 Chev_G30

Chev_G30

    Lastebilmekaniker B.O.S

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3313 Innlegg:

Posted 01 December 2007 - 09:53

Spenende dette kai,blir mye skriving men er det som er spenende å lese etterpå da smile.gif

Keep up the good work biggrin.gif

#7 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 01 December 2007 - 12:09

Grattis med garasje...var jo på tide da, men vet jo hvilket skippertak det er for deg. Mye, veeeeeldig mys som skal skrives for å komme upto date....stå på.

#8 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 01 December 2007 - 18:16

Lamps&Lighting

Lysa_fronten.JPG Lysa_bak.JPG


Ekstralamper
Som tidligere nevnt monterte jeg først to ekstra fjernlys, og etterhvert ble det to til.
Joda, de under fangern er jo ikke verdens mest praktiske, men de gir så fint lysbilde i mørket..
Lampene er Bosch Profi, og jeg kan skrive under på at de tåler en støyt.

Jeg har sjøl borra parklys inn i lampene, og resultatet blei bra.
Parklys i form av 10mm Super White LED fra Clas Ohlson. Lodda på en resistor, og brukte silikon for å feste og tette 100%.


Det som er viktig å huske på når man borrer inn parklys i lamper, er å være forsiktig med reflektoren.
Start med et lite borr, og gå opp 3 mm pr borr. Detta er så ikke belegget inni reflektoren skades.

Det var ingen fester i kufangern til lamper, så vi sveisa en bar som vi satte dem på



APC frontlamper
Jeg synes ikke de originale lampene forran var særlig pene, så jeg bytta ut alt med nye lamper fra APC.
Dissa ble kjøpt hos Steinar Stolen, men finnes til en mye billigere penge på eBay.
...men om kvaliteten på de billigste på eBay er særlig bra.....kan vel diskuteres!
Vises egentlig best i det første innlegget i garasjen her.
Synes det gjorde fronten på bilen 10 år nyere.

Gamle_lampene.JPG Nye_lampene.JPG

Begge de viste lampene har 9006-pærer (HB4) som nærlys og 9005-pærer(HB3) som fjernlys.

Jeg har kobla opp det originale lysoppsettet fra statene, så nå er det 3 5W parklys på hver side, og 2 av dem blinker med 21W.
Ledningene var bare klippet, så jeg skjøta det sammen igjen.
Pæreholder til de ytterste lysa var fjerna, og mener nye kosta ca 80kr stykket på Bergheim.



Lys i GC
Lysa i gangstercapsen er 5 stk orange pærer med klart glass.
Dissa glassa fikk jeg spesiallaga fra en kar i statene som hadde produsert sånne til eget og andres bruk før.
Jeg kan dessverre ikke skaffe til andre, da han ikke gjør dette lenger og jeg ikke gidder å "mase" på vegne av andre..
Siden bilen ikke er 2,40m bred, er det kun lov med 3 "markeringslys" på taket, så jada, her kjører jeg nok en gang ulovlig.

Her er et bilde av alle 15 parklysa i fronten:

Tahoe_90.jpg

Og her et bilde av park+hovedlys

Lysa_fronten_2.JPG





Ryggelys
Ryggelysa er satt på egen bryter, så dem funker som både ryggelys og signallys/arbeidslys.
Med signallys mener jeg at jeg kan blinke på kompiser jeg ikke rakk å hilse på.
De er vippa lett oppover, så de treffer midt i fleisen på folk som ikke vet å holde avstand..
Lampene er vanlige arbeidslamper kjøpt på Torshov, og det er satt i 100W pærer.

diverse_004.jpg



Blinklys
Blinklysa foran er nevnt over.
På sidene har jeg bytta ut de "originale" (det er jo ikke lys der originalt) med noen hvite fra Biltema.
Mener å huske dem var til Skropel Omega, men med litt modifisering og dobbeltsidig teip passa dem til Tahoe..

diverse_016.jpg

 

Etter dette bildet ble tatt er lysene endret til hvite fra Ford Escort MK3. Mye penere, og ingen dobbeltsidig teip.

 


Bak er blinkersa bygget inn der ryggelyset sitter originalt. Pent. Ikke mer å si der.
Særlig med tanke på hvordan det KUNNE vært gjort (grøss), og som de fleste Chevyer i Norge har, nemlig noen mindre pene blinklys montert under baklykta.
En uheldig løsning, spør du meg..
Det værste er at de som har prøvd å fjerne disse blinklysa har fått seg en overraskelse.
Det er nemlig ikke et pent, lite hull bak dem.. Bergheim har skjært vekk det meste av metall bak blinklampa, så det er ikke barebare å fjerne dem...

Her ser dere forskjellen på min bil og "de andre".

diverse_031.jpg LPG_sin_bil.jpg

I dette tilfellet Chevy-LPG's ellers strøkne bil som blir mobba - og ja... bildet er henta uten tillatelse :)



Høytsittende bremselys
Dette er så og si nytt. Det gamle knuste.. Sikkert tatt oppi et skilt i et parkeringshus ellerno.
Vil jeg anbefale deg å knuse detta? nei..
Det kosta 2200kr på Bergheim - men du får det nok endel billigere på eBay.
Jeg kjøpte etter tips fra Chevy-LPG et "3rd brakelight overlay" på eBay.
Skal lissom lyse opp "TAHOE" når jeg bremser, men har funnet ut at det gjør seg best i dagslys.
Man skjønner ikke helt at det står tahoe der når jeg bremser. Derfor ble det fjerna igjen..

Light_002.jpg Light_001.jpg



Brytere, reléer og plassering
Fjernlysa er kobla parvis på releer, og har derfor to brytere for fjernlys inne i kupeen.

diverse_042.jpg

Ryggelysa er kobla på eget relé, og brytern er plassert til venstre for cd-spillern.
Hvis dere andre noen gang har lurt på hva alle de ledige plassene der er til,
så er det til oss med bakluke. De andre knappa er åpning av luka, og til viskern bak.

diverse_043.jpg
 

 

Det er pr dags dato 7 ekstra releer under panseret.


De forskjellige går til:
1 Fjernlys par 1
2 Fjernlys par 2
3 Baklys (park)
4 Ryggelys
5 Stereo (får strøm når cd-spillern skrus på)
6 Ekstra stor tut
7 Parklys foran



Killswitch
Hvorfor har jeg eget relé for parklysa forran?
Joda, sånn at jeg kan fjerne nesten alle ved evt kontroll.
Brytern for dette releet sitter under dashen, og er nesten litt for godt gjemt.
Kaller den for "Killswitch". hehe

 

Attached Thumbnails

  • diverse_050.jpg

Edited by ChevyHoe, 05 March 2013 - 22:37.

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#9 Chev_G30

Chev_G30

    Lastebilmekaniker B.O.S

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3313 Innlegg:

Posted 01 December 2007 - 20:15

ser bra ut detta.

Er en bil som er gjort VELDIG mye med gitt smile.gif

#10 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 01 December 2007 - 20:15

Interior

Gauges
Når jeg sitter i en europeer eller japse (sjelden jeg sitter i japse da) savner jeg alltid målere.
Amerikanere har hvertfall voltmeter og oljetrykksmåler som standard..
Så, for å få litt mer kontroll på hva som skjer under "huven" måtte jeg installere et par gauges.
Detta er utrolig kjekt når man skal feilsøke, for da kan man utelukke ting bare ved å kikke på målerne.
Alle kabler er dratt gjennom et hull i torpedoveggen på passasjersida, under dashen.



A-pillar pod
Kjøpte formstøpt en A-pillar pod fra SSDieselsupply, og denna sitter faenmeg som STØPT.
Festa den med kun 1 av 4 medfølgende plugger, bare "for å bruke en".
Den satt nemlig bom fast uten hjelp..

Ikke kjøp en "One size fits NOTHING" (sistat Chevy-LPG som gikk på en smell)
Kjøp en du VEIT er tilpassa DIN bil!

Jeg kjøpte ferdig kit fra SSD med både pillar pod og 3 gauges.
Turbotrykk, eksostemp og girkassetemp.


diverse_015.jpg diverse_014.jpg Lakkmekk_021.jpg chment]



Hvordan installerer man disse riktig??

Turbotrykk:
Føleren skal sitte på trykksida av turboen, dvs mellom turbo og innsug.
Nærmere bestemt (hvis du ikke har intercooler) er letteste plassering på øvre del av innsuget.
Fjern øvre del av innsuget ved å løsne de 6 skruene på toppen, pluss klemma ved turbo.
Borr hull i innsuget, gjeng opp og monter.
Her ser du hvordan jeg løste det første gangen:
Turbotrykksm_ler.JPG

 

Etter motorbyttet ble nedre del av innsuget modifisert, og jeg benyttet da sjansen til å plassere turbotrykksmåleren litt mer bortgjemt..

 


Eksostemp:
Denne kan du velge hvor du vil ha i eksossytemet, men det er anbefalt å sette den FØR turbo.
Evt kan du sette den rett etter turboen.
Forskjellen er at du vil få en mer presis avlesing og hurtigere respons før turbo.
Jeg valgte å installere før turboen, og avlest temp skal ikke ligge for lenge over 1100F
Måleren min "starter" på 300, selv om motoren er kald, så jeg passer meg heller for 13-1400F.


Installasjon etter turbo er ganske enkelt.
Du demonterer downpipen fra turbo med en 10mm skrallenøkkel, og borrer+gjenger opp.


Installasjon før turbo er nesten enklere.
Du kan velge mellom to metoder: Demontere hele manifolden, eller ikke demontere hele manifolden.
Her beskrives merkelig nok sistnevnte..


Start motoren og la den gå på tomgang.
Borr først med et lite borr, og gå deretter opp i størrelse til du har nådd ønsket dim på hullet.
Hvordan? Vil det ikke komme spon i turbo'n da?
joda..det trodde jeg også..
Helt til jeg måtte gå og hente meg vernemaske pga glovarmt spon som spruta i trynet på meg.


Det er rett og slett såpass trykk i systemet før turbo'n at all spon blåser ut.
Man begynner med et lite bor, og jobber seg oppover er for å få så liten spon som mulig.
Bildet viser en manifold med tempføler installert rett under turbo.
Samme løsning som jeg har på min bil, bortsett fra at jeg borra hull på "framsida" av manifolden.
Pyrometer_probe_at_turbine_.gif


Tempføler girkasse 4L80E
Denne var litt vrien. Ikke fordi det er så sykt vanskelig, men fordi ingen kunne si meg hvor jeg skulle sette inn føleren.
Du har to valg: Borre hull i bunnpanna på kassa, eller sette måleren i serviceporten.
Ved montering i serviceport må ikke føleren være for lang..
Jeg valgte serviceporten, men hvor #¤%@ i helvete var den da??
Fant til slutt dette bildet på nett, og det hjalp endel:
Serviceport_4L80E.jpg

Ser ganske enkelt ut, ikke sant?
Det bildet ikke viser, er at braketten til shifteren selvfølgelig dekker nesten heeele venstresida av kassa.
Man må føle seg fram til pluggen, og føle seg fram til hvor stor nøkkel man skal bruke.
Det hjelper endel å delvis demontere shifterbraketten.
Du kan ta den litt til sida, og MENER å huske at du da såvidt kan se hva du driver med.
Jess, skru inn, ta vare på pluggen, merk posen med innhold, koble til klokka, ferdig!



Dieseltrykksmåler
Særlig vi som har bytta til Holley Blue LP (fødepumpe) vil gjerne vite trykket.
Det er uansett kjekt for alle andre også, for hvis motoren stopper kan du skylde på/utelukke fødepumpa.
Går fødepumpa kan du utelukke OPS (oil pressure sensor). see?

Først hadde jeg en analog trykkmåler inni kupeen, men det er no dritt med dieselslange inni bilen.
Kjøpte derfor en digital måler fra Summitracing.
Den jeg endte opp med er fra Cyberdyne og går fra 0-16 PSI.
Perfekt for oss, som skal ha max 8,5 PSI inn på IP (injeksjonspumpa).

Senderen er skrudd rett inn i regulatoren til Holley-pumpa:
Regulator_og_sender.jpg



Jeg valgte å installere denne i takkonsollen, og måtte da lage egen brakett.
Selve konsollen er kun festa med en skrue i framkant.
Den dere ser på bildet her er laga av noe jeg hadde liggende.
Aluplate og tjukt plexiglass som fóring for å få måleren passe ut fra hullet i konsollen.
Bilde154.jpg Bilde155.jpg Bilde156.jpg chment]


Kablene ble trukket fra hullet i taket over konsollen, over til dørkarmen, ned langs døra og gjennom torpedo'n.
Skrur du ned solskjermen på passasjersida, finner du et nyttig hull i taket der.
Det vil hjelpe deg med å trekke kabel helt bort til døra.
Plata ble limt forsiktig fast i konsollen, og måler installert.
Den lyser litt skarpt, selv når den er dimma.
Kommer til å løse dette med litt sotefilm.
Gauge_001.jpg Gauge_002.jpg diverse_013.jpg chment]


Edited by ChevyHoe, 05 March 2013 - 22:48.

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#11 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 01 December 2007 - 20:42

Du får vel en pekepinne på hullets størrelse bak blinklyset på dette bildet.



#12 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 01 December 2007 - 21:42

jepp, gigasvært..

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#13 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 01 December 2007 - 22:03

Interior part 2

Bakseter
Den 30. Mai 2007 var det 10 år siden registrering i Norge, og bakseter kunne settes opp
Bilen blir da personbil OVER 3500kg, så alle de kjipe reglene gjelder fortsatt.
Fordelen er at man kunne ha med seg flere på tur, og ikke bare bestekompisen.


Hva må gjøres for å få dette godkjent?

Slå opp/montere baksetet (jøss)
Ingen av beltene i bilen er E-merka (jepp, det blir krav om dette når bilen blir personbil)
Beltene bak i Tahoe tilfredsstiller allikevel kravet om dobbel låsing, og de låser når du napper i dem, så de er greie.
Beltene foran derimot, må byttes ut. De har dobbel pendellåsing, men låser ikke når du napper i dem.

Jeg kjøpte et sett med frontbelter på Torshov Bilrekvisita som jeg registrerte ned bilen med.
Etter bilen ble godkjent, skrudde jeg selvfølgelig på plass de originale beltene. Myyye bedre.
Godkjenningsbeltene er nå videresolgt, så jeg låner dem ikke ut mer.

Sånn ser en Tahoe ut med bakseter:
Seter_019.jpg diverse_039.jpg Seter_021.jpg chment]


Hmmm...
Kjedelig med det åpne rommet under setet a gitt..
Greit å ha en plass man kan stue ting, så jeg laga meg ei tilpassa MDF-plate som jeg kledde og laga dør på:
Hm_010.jpg




Hva vil jeg fikse på?
Grinda ble montert i taket og gulvet.
Hullet i gulvet er tetta, og teppet skjuler detta pent.
Hulla i taket derimot...ikke pent..
diverse_037.jpg

Må vel finne en ekstra "krok" som jeg kan sette der ellerno..

Ettertekst: Fant to ekstra kroker som jeg monterte der. Skjuler skadene fra grinda greit :)

Attached Thumbnails

  • diverse_036.jpg

Edited by ChevyHoe, 05 March 2013 - 22:52.

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#14 Chev_G30

Chev_G30

    Lastebilmekaniker B.O.S

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3313 Innlegg:

Posted 01 December 2007 - 22:10

Bare en ting å si her:NICE dribble.gif

#15 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 01 December 2007 - 22:14

Takker smile.gif

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#16 Skauing

Skauing

    Rett og slett skauing!!!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1429 Innlegg:

Posted 02 December 2007 - 13:10

dribble.gif Tøft!!!! dribble.gif Men, å faen ske en aen finna på når du allerede har gjort ALT??? Det har du itte tenkt på det.... biggrin.gif Hehe... Gjennomført bra Kai, men han er itte litt lav enda da??? *kremt* tongue.gif

..ikke sitt på noe kaldt, -da kommer dom!!!
 


#17 Allpro

Allpro

    Team Hilux

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 Innlegg:

Posted 02 December 2007 - 15:21

Rett å slett sjukt RÅ bil, misunner deg MYE !

Nå skal du fortelle om anlegget tongue.gif
Frode Flottorp

- 07 Toyota Hilux 37" AT
- 87 Toyota Hilux 38" Allpro V8

#18 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 02 December 2007 - 19:23

QUOTE(Skauing @ 2 Dec 2007, 13:10) <{POST_SNAPBACK}>
dribble.gif Tøft!!!! dribble.gif Men, å faen ske en aen finna på når du allerede har gjort ALT??? Det har du itte tenkt på det.... biggrin.gif Hehe... Gjennomført bra Kai, men han er itte litt lav enda da??? *kremt* tongue.gif


Takker takker!
Min er heva nesten like mye som din (2,5" fjørløft), bare at du kjører med 35" tongue.gif
Må i såfall skaffe meg cutoutbreddere hvis jeg skal ha plass til det..


QUOTE(Offroad King @ 2 Dec 2007, 15:21) <{POST_SNAPBACK}>
Rett å slett sjukt RÅ bil, misunner deg MYE !

Nå skal du fortelle om anlegget tongue.gif



Takker biggrin.gif
Ting tar tid her.. Har eksamenstid nå, så var vel egentlig værst tenkelig tidspunkt å bygge garasje på tongue.gif.
Skal prøve å få til ei oppdatering i kveld..

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#19 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 03 December 2007 - 00:10

Interior 3 - Stereoanlegg

Da jeg kjøpte bilen hadde den original radio/cd og ellers alt standard.
Høyttalerne i taket bak er noe så skjeldent som 4x10", men de spelte som søppel, og forrige eier hadde kobla dem ut.
19 år og lydgal, måtte noe gjøres..

Cd-spiller
I første omgang ble det kjøpt en ny cd-spiller og putta inn i det svære hølet.
Denna dreiv ymse basskasser med en forsterker jeg hadde liggende. Ingen varig løsning..

Komplett ombyggingssett med ny brakett, overganger til ISO-kontakter, og antenneovergang kjøpte jeg på Bergheim.
Komplett kosta detta ca 500kr, og utskiftinga var gjort på 5 minutter.
Man må av med hele fronten på dashbordet for å komme til spilleren originalt.

Spilleren ble en Alpine CDA-9811R, en "tungvekter" med 4x60W.
Ikke det at den drar en eneste høyttaler for tida, men det er en anna sak..
Den har egen sub-utgang, så subbene kan kontrolleres fra spillern. Er et "must" hvis man skal ha anlegg av litt størrelse.
diverse_012.jpg


Bygg 1
Så måtte vi ha no bass, og lyd bakfra + ut bak..
Detta blei kjøpt inn:
2x 12" Polk Audio Momo bassere
2x 6x9" Polk Audio db690
1x Cadence 4-kanaler

Byggde dissa inn i ei kasse, og detta var resultatet:
Gamle_anlegget.jpg

Forsterkern bada i blått lys bak plexiglasset, og "døra" kunne åpnes.


Bygg 2
Blåste til slutt fletta av den ene subben, så jeg bestemte meg for litt mer guffe.

Frontsett
Nytt frontsett ble kjøpt inn, siden lyden ikke var bra nok foran.
Valget falt på Focal 165KP - ikke billig, men satans fin lyd!
På bildet er basselementet, diskanten og delefilteret.
FOCAL_K2POWER_165KP.jpg
165 står for 16,5cm, eller 6,5". Detta er max av hva du får inn i døra der uten å kappe.
OBS!OBS! Magneten på de fleste høyttalere du kjøper bygger mye mer innover enn de originale.
Hva fører dette til? Du fåkke ned ruta di!!
Monter derfor ALLTID høyttalere med rutene NEDE. Da merker du om det er et problem med en gang.

Jeg løste detta med å bygge ut høyttalerne.
På førersida måtte jeg bygge ut kun ca 7mm, men på passasjersida måtte jeg vel bygge ut nesten det dobbelte.
Hvordan?
Lag deg en papp-mal som høyttaleren passer oppi, og kutt rundt, så du sitter igjen med en "smultring".
Finn fram noe 5mm plater (kryssfiner er fint), og leik deg. Har du noe skumplast kan du bruke det i tillegg.

Dørtrekket gikk fint over selv 15mm utbygging, så det var ikkeno problem.

Delefilteret
Så var det plassering av delefilteret.
Har dessverre ikke bilde av det, og gidder ikke dra av dørtrekket for å vise dere heller..
Fant ut at det var akkurat plass bak dørtrekket, på høyde med basselementet, noen cm bakover på døra.
Borra bare hull til festeskruene, og mokka det på plass - etter litt finmåling...

Delefilter er koselig å koble.
Det er bare å koble + og - inn på delefilteret, og koble 4 ledninger ut - 2 til bass/mellomtone og 2 til diskant.

Diskanter
Diskantene festa jeg på originalplasseringa.
Det er bare å vippe opp hele bryterpanelet til vindusheisene, og diskanten åpenbarer seg.
Vippa ut den originale, limte fast de nye med superlim, og satte på plass panelet. Usynlig..

Her er et par bilder av hvordan det ble:
diverse_011.jpg diverse_010.jpg
Ikke bry dere om rusta nederst der - den skal værra fjerna nå..
Den kom da jeg kjørte ei stund uten gummilister nederst på dørene.


Subber
Måtte jo ha nye subber, så jeg fleska til med noe skikkelig.
Cadence Wild Beast 12-2 heter dem. Da betyr det 12" og 2ohm. Parallellkobla blir det 1ohm...
RMS/Peak: 700W/1400W
Wild_Beast.JPG


Forsterkere
For å drive dissa jævlene måtte jeg ha power.
Endte opp med en Helix Dark Blue 1000.1 monoblokk.
Den er stabil i 1ohm og yter da 1000W konstant. Nesten i minste laget for Wild Beast'ene, men lommeboka bestemte..
Helix_dark_blue_1000.1.jpg

Cadence 4-kanaleren dro nå Focal frontsettet og Polk 6x9".
Spilleren sender bare signaler den.. Gjør ikke en dritt sjøl, bortsett fra å lese plata. hehe


Kondensator
Bilen har jo to batterier originalt, men siden forsterkeren er Helix'en måtte jeg ha kondensator.
Det ble denna her:
Stinger 1 fahrad - Ser ut som ei NOS flaske ja..
Stinger_Kondis.jpg
Det digitale displayet i denna tok kvelden rimelig kjapt.
Fikk høre at det visstnok ikke var glad i viberasjoner.. Se plassering...


Brytere
Alt det elektriske i anlegget har eget rele, som aktiveres idet spilleren slås på.
Hvordan? Enkelt.
Sett opp et vanlig fjernlysrele, og bruk den blå/hvite ledningen ut fra cd-spillern merka ext antenna eller antenna pwr. som styrestrøm til releet.
Denne er det + i når spillern er slått på.
Send så strøm fra detta releet til lys, og som styrestrøm til forsterkerne.

For første gang kunne jeg styre lysa som jeg ville.
Det ble kjøpt inn kaldkatoder, blits og soundcontroller fra Microplex.
Med soundcontrolleren kan jeg velge om lysa skal være konstant på, blinke annenhver, eller etter lyden.
Sistnevnte funker dårlig, siden mic'en er så sensitiv at de står og blinker når motoren står på tomgang rofl.gif

Knappene for dissa, sammen med boostcontrolleren til Helix'en ble montert i midtkonsollen på ei sjøllaga og trukket plate:
diverse_040.jpg diverse_041.jpg


Jeg beholdt 6x9", ettersom jeg var fornøyd med dem fra før.
De ble senka ned i det nye bygget, og det ble trukket grått stoff over der de lå.

Kassa
Her er det eneste bildet som finnes fra bygginga:
Anlegg_inside.jpg
Det du ser er basskassene nederst, med rom for kondensatoren i midten.
Over basskassene ser du kassene for 6x9", og i midten er det smuglerrom for snus smile.gif
Nest øverst, der hvor skruepakka og borra står, er et kabeltrekkingsrom.
Det du ikke ser øverst, er forsterkerrommet.

Det blei brukt 4" bassporter fra Biltema. Billige og pene!
Forsterkerne blei på nytt bada i blått lys.

Her er bildene av det ferdige anlegget, med pynteplater og alt på plass:
Anlegg_1.JPG Anlegg_5.jpg
Anlegg_12.jpg Anlegg_10.jpg



Bygg 3
ENDA ET??? -sier sikkert du..
Joda.. Baksetene skulle opp i Juni 2007, så sommerferien ble brukt til litt ombygging.
Ingen nye elementer eller deler denna gangen, bare bygde om driten.
Sjølve bygginga kommer i egen tråd.

Problemet var vel å få plass til alt på en pen måte i den "lille" bagasjen min, og samtidig utnytte bagasjerommet på en bra måte.
Ikke lett når man skal ha så jælva svære basskasser.. Mener å huske dem er på 45 liter hver.

Dere ser sikkert at jeg har modifisert en del av det gamle anlegget og brukt den om igjen.
Gulvet ble løfta, og forsterkerne lagt under 8mm kantslipt glass - igjen bada i blått lys.
Kondensatoren har både blå blitz og rødt lys. Forhandleren var tom for blått, og hadde rødt på tilbud..
Angrer litt på det i dag, og kommer til å installere blått der etterhvert.
6x9" ble bygget i kasser oppe på sidene, så dem speller godt både ut bak og inn i bilen.

Her er et par bilder:
Nytt_anlegg_1.JPG Nytt_anlegg_4.JPG
Nytt_anlegg_2.JPG Nytt_anlegg_3.JPG
Anlegg_12.jpg

Har dessverre ingen bilder av det nyeste bygget med lysa på, men det må da skaffes etterhvert.
Det ser sykt bra ut med lys på.


Bygginga av det sistnevnte anlegget kommer som sagt i egen tråd etterhvert...
Nå er det natta...eksamen i morra...
...og en på onsdag... Blir mao ikkeno oppdatering her før i slutten av uka..

Edited by ChevyHoe, 03 December 2007 - 10:54.

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#20 PrinZe

PrinZe

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 930 Innlegg:

Posted 03 December 2007 - 03:12

Faen balle meg for en jobb du gjør a!! Du kan godt få komme å fikse nytt anlegg i bilen min nå? rofl.gif
Vurderer å bytte ut, har bygd selv jeg å fra før.. tenker på noe som sparker litt mer.. Mye mulig det blir Fusion..
Anyways, lykke til med eksamen og videre bygging!

Edited by PrinZe, 03 December 2007 - 03:12.

- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -