Interior 3 - StereoanleggDa jeg kjøpte bilen hadde den original radio/cd og ellers alt standard.
Høyttalerne i taket bak er noe så skjeldent som 4x10", men de spelte som søppel, og forrige eier hadde kobla dem ut.
19 år og lydgal, måtte noe gjøres..
Cd-spillerI første omgang ble det kjøpt en ny cd-spiller og putta inn i det svære hølet.
Denna dreiv ymse basskasser med en forsterker jeg hadde liggende. Ingen varig løsning..
Komplett ombyggingssett med ny brakett, overganger til ISO-kontakter, og antenneovergang kjøpte jeg på Bergheim.
Komplett kosta detta ca 500kr, og utskiftinga var gjort på 5 minutter.
Man må av med hele fronten på dashbordet for å komme til spilleren originalt.
Spilleren ble en Alpine CDA-9811R, en "tungvekter" med 4x60W.
Ikke det at den drar en eneste høyttaler for tida, men det er en anna sak..
Den har egen sub-utgang, så subbene kan kontrolleres fra spillern. Er et "must" hvis man skal ha anlegg av litt størrelse.
Bygg 1Så måtte vi ha no bass, og lyd bakfra + ut bak..
Detta blei kjøpt inn:
2x 12" Polk Audio Momo bassere
2x 6x9" Polk Audio db690
1x Cadence 4-kanaler
Byggde dissa inn i ei kasse, og detta var resultatet:
Forsterkern bada i blått lys bak plexiglasset, og "døra" kunne åpnes.
Bygg 2Blåste til slutt fletta av den ene subben, så jeg bestemte meg for litt mer guffe.
FrontsettNytt frontsett ble kjøpt inn, siden lyden ikke var bra nok foran.
Valget falt på Focal 165KP - ikke billig, men satans fin lyd!
På bildet er basselementet, diskanten og delefilteret.
165 står for 16,5cm, eller 6,5". Detta er max av hva du får inn i døra der uten å kappe.
OBS!OBS! Magneten på de fleste høyttalere du kjøper bygger mye mer innover enn de originale.
Hva fører dette til? Du fåkke ned ruta di!!
Monter derfor ALLTID høyttalere med rutene NEDE. Da merker du om det er et problem med en gang.
Jeg løste detta med å bygge ut høyttalerne.
På førersida måtte jeg bygge ut kun ca 7mm, men på passasjersida måtte jeg vel bygge ut nesten det dobbelte.
Hvordan?
Lag deg en papp-mal som høyttaleren passer oppi, og kutt rundt, så du sitter igjen med en "smultring".
Finn fram noe 5mm plater (kryssfiner er fint), og leik deg. Har du noe skumplast kan du bruke det i tillegg.
Dørtrekket gikk fint over selv 15mm utbygging, så det var ikkeno problem.
DelefilteretSå var det plassering av delefilteret.
Har dessverre ikke bilde av det, og gidder ikke dra av dørtrekket for å vise dere heller..
Fant ut at det var akkurat plass bak dørtrekket, på høyde med basselementet, noen cm bakover på døra.
Borra bare hull til festeskruene, og mokka det på plass - etter litt finmåling...
Delefilter er koselig å koble.
Det er bare å koble + og - inn på delefilteret, og koble 4 ledninger ut - 2 til bass/mellomtone og 2 til diskant.
DiskanterDiskantene festa jeg på originalplasseringa.
Det er bare å vippe opp hele bryterpanelet til vindusheisene, og diskanten åpenbarer seg.
Vippa ut den originale, limte fast de nye med superlim, og satte på plass panelet. Usynlig..
Her er et par bilder av hvordan det ble:
Ikke bry dere om rusta nederst der - den skal værra fjerna nå..
Den kom da jeg kjørte ei stund uten gummilister nederst på dørene.
SubberMåtte jo ha nye subber, så jeg fleska til med noe skikkelig.
Cadence Wild Beast 12-2 heter dem. Da betyr det 12" og 2ohm. Parallellkobla blir det 1ohm...
RMS/Peak: 700W/1400W
ForsterkereFor å drive dissa jævlene måtte jeg ha power.
Endte opp med en Helix Dark Blue 1000.1 monoblokk.
Den er stabil i 1ohm og yter da 1000W konstant. Nesten i minste laget for Wild Beast'ene, men lommeboka bestemte..
Cadence 4-kanaleren dro nå Focal frontsettet og Polk 6x9".
Spilleren sender bare signaler den.. Gjør ikke en dritt sjøl, bortsett fra å lese plata. hehe
KondensatorBilen har jo to batterier originalt, men siden forsterkeren er Helix'en måtte jeg ha kondensator.
Det ble denna her:
Stinger 1 fahrad - Ser ut som ei NOS flaske ja..
Det digitale displayet i denna tok kvelden rimelig kjapt.
Fikk høre at det visstnok ikke var glad i viberasjoner.. Se plassering...
BrytereAlt det elektriske i anlegget har eget rele, som aktiveres idet spilleren slås på.
Hvordan? Enkelt.
Sett opp et vanlig fjernlysrele, og bruk den blå/hvite ledningen ut fra cd-spillern merka ext antenna eller antenna pwr. som styrestrøm til releet.
Denne er det + i når spillern er slått på.
Send så strøm fra detta releet til lys, og som styrestrøm til forsterkerne.
For første gang kunne jeg styre lysa som jeg ville.
Det ble kjøpt inn kaldkatoder, blits og soundcontroller fra
Microplex.
Med soundcontrolleren kan jeg velge om lysa skal være konstant på, blinke annenhver, eller etter lyden.
Sistnevnte funker dårlig, siden mic'en er så sensitiv at de står og blinker når motoren står på tomgang
Knappene for dissa, sammen med boostcontrolleren til Helix'en ble montert i midtkonsollen på ei sjøllaga og trukket plate:
Jeg beholdt 6x9", ettersom jeg var fornøyd med dem fra før.
De ble senka ned i det nye bygget, og det ble trukket grått stoff over der de lå.
KassaHer er det eneste bildet som finnes fra bygginga:
Det du ser er basskassene nederst, med rom for kondensatoren i midten.
Over basskassene ser du kassene for 6x9", og i midten er det smuglerrom for snus
Nest øverst, der hvor skruepakka og borra står, er et kabeltrekkingsrom.
Det du ikke ser øverst, er forsterkerrommet.
Det blei brukt 4" bassporter fra Biltema. Billige og pene!
Forsterkerne blei på nytt bada i blått lys.
Her er bildene av det ferdige anlegget, med pynteplater og alt på plass:
Bygg 3ENDA ET??? -sier sikkert du..
Joda.. Baksetene skulle opp i Juni 2007, så sommerferien ble brukt til litt ombygging.
Ingen nye elementer eller deler denna gangen, bare bygde om driten.
Sjølve bygginga kommer i egen tråd.
Problemet var vel å få plass til alt på en pen måte i den "lille" bagasjen min, og samtidig utnytte bagasjerommet på en bra måte.
Ikke lett når man skal ha så jælva svære basskasser.. Mener å huske dem er på 45 liter hver.
Dere ser sikkert at jeg har modifisert en del av det gamle anlegget og brukt den om igjen.
Gulvet ble løfta, og forsterkerne lagt under 8mm kantslipt glass - igjen bada i blått lys.
Kondensatoren har både blå blitz og rødt lys. Forhandleren var tom for blått, og hadde rødt på tilbud..
Angrer litt på det i dag, og kommer til å installere blått der etterhvert.
6x9" ble bygget i kasser oppe på sidene, så dem speller godt både ut bak og inn i bilen.
Her er et par bilder:
Har dessverre ingen bilder av det nyeste bygget med lysa på, men det må da skaffes etterhvert.
Det ser sykt bra ut med lys på.
Bygginga av det sistnevnte anlegget kommer som sagt i egen tråd etterhvert...
Nå er det natta...eksamen i morra...
...og en på onsdag... Blir mao ikkeno oppdatering her før i slutten av uka..
Edited by ChevyHoe, 03 December 2007 - 10:54.