Julemekking
I jula blei chey'n parkert for litt kosing.
Da den ble parkert, var hvertfall pitmannarm gåen, og det var nok slark i resten av styreledda.
I tillegg hadde jeg en sliten dynamo, en lekkende bakrutevisker og ikke blinklys venstre bak (ikke pæra).
Dynamo
Den gamle dynamoen var original AC Delco, og ble vel satt inn for 4 år siden.
Helt siden jeg begynte å bygge stereo, har jeg fått høre at jeg kom til å drepe dynamoen.
Jaja. Gidder jo ikke bytte før ting går til helvete.
Den fuska litt i høst, så jeg bestilte meg en ny fra statene.
Det ble en 160 amp fra brukeren Eagleautoelectric.
Var mye fram og tilbake, og selgere som ikke visste om dynamoen passa til min bil, og andre selgere som ikke aksepterte PayPal fra utlandet, selv om varen skulle sendes til Magnum i NJ..
Uansett, ny dynamo er inne, og ladespenning nå på topp!
Vurderer å få installert et mindre reimhjul, ettersom det fortsatt blinker bra i lysa når jeg står på tomgang og dunker.
Blinklys
Skjønte fint lite da det venstre blinklyset bak bare slutta og virke.
Trudde det var pæra, men det merkelige var at de resterende ikke blinka fortere.
Mistenkte fort grønn og rosa overledning, og etter litt tenking kom jeg på at relè kanskje var problemet.
Heldigvis hadde jeg vært under bilen før, i forbindelse med tilhengerkontakta, og visste at det var ei kontakt med no jall og blinklysstrøm.
Etter mye fram og tilbake var det denne koblinga det var dårlig kontakt i.
Den ligger bak tilhengerfestet, og har nok fått sin mengde med salt og vannsprut opp gjennom åra...
Parklys
Jeg har tidligere nevnt de nye lampene fra APC, og at jeg er happy med dem.
Det jeg ikke nevnte var at corner-lights'a fra APC sprakk opp etter ei stund.
Endte opp med å kjøpe noen kjempebillige cornerlights på eBay. Dem kosta vel $5, også kom frakta på $30.
Fortsatt megabillig, kontra de 1000kr jeg betalte hos Steinar Stolen.
Disse var da IKKE APC, men no billig jall.
Jeg har nå fått merke hvorfor man ikke skal kjøpe det billigste, og er sjeleglad for at jeg kjøpte de andre lampene i skikkelig kvalitet.
Ellers hadde det vært penga rett i dass.
Se hvordan reflektoren bare flasser av...
EDIT:
De billigste funker fint, men ingen av disse tåler varmen fra 5W pære.
Løsningen ble W5W LED pærer, og siden det har jeg aldri måttet bytte reflektor
Fiksa styringa
Walkthrough:
Du begynner med å putte bilen på bukker, og ta av forhjula.
Kan være smart å ta mål av forstillinga før du begynner, men er den slingrete er det ikkeno poeng.
Da har du ikke korrekt innstilling uansett...
Ta heller mål fra senter av indre kule til senter av ytre kule. Så har du noe å gå ut ifra.
Så løsner du mutterne på indre og ytre styreledd, og banker ut ytre kule med en skikkelig hammer
chment]
Ok, tid for å løsne pitman og hjelpearm fra det GM sin rep.manual kaller Relay Rod - senterstanga som binder sammen begge sidene.
Fattern har et verksted fullt av masse morro, og hadde flere typer avdragere tilgjengelig.
Kom ikke til med hammer her, så avdrager var essensielt.
Prøvde lenge med begge dissa uten hell:
Dem bare glapp, etter som senterstaget der er avrunda i kanta..
Blei til slutt drittlei.
Dagen etterpå blei det en tur på Biltema.
Kjøpte det dem hadde av avdragere og anna morsomt:
chment]
Det ble den lengst til høyre som skulle vise seg å funke. De andre var enten for små, eller så kom jeg ikke til. Bruk samma avdrager for å løsne fra pitmann.
Ta bort staget, og HUSK hvilken vei det sto. Kjekt å legge det riktig vei forran bilen ellerno.
OK, da var det ut med hjelpesnekka.
Den er festa med tre bolter inni ramma på passasjersida, og muttere på innsida.
To av dem sitter rett innafor disse hulla, men den siste må du ha ledd for å komme til.
Joda, du mister sikkert bolta nedi ramma, og da er den leddmangneten kjekk å ha!!
Kjøpte den da jeg var på Biltema, etter som jeg er drittlei skruer som ramler på umulige steder..
Sørg for å bruke piper som kan hentes med magnet.. hehe
Jeg tok ikke ut hele snekka til å begynne med, men anbefaler alle å ta den ut først som sist.
Grunnen til at jeg ikke tok den ut først, er at en av boltene er vanskelig å få inn igjen.
Sett hele snekka i ei skrustikke, og bruk muttertrekker. Husker dessverre ikke pipestørrelsen..
Bruk avdrager, og hjelpearmen er løs.
For at du skal få festa detta igjen, må du slå hjelpearmen litt innpå snekka, så den sitter hardt nok til at du får stramma muttern. Anbefales å bruke ny mutter.
Smør den opp når den først er ute. Sparer deg for klønete plassert nippel.
Opp med snekka igjen, og entre de to lette bolta.
Den siste satte jeg lett på plass med leddmagneten.
Så kommer pitmannarmen.
Ringte Bergheim og fikk noen råd.
Styresnekka sitter festa med tre lange bolter på førersida gjennom dissa hulla:
Min pitmannarm ble bytta for 4 år siden, og som du ser har Bergheim bøyd litt for å komme til siste bolten.
Må nok til på alle biler. Brukte muttertrekker, og ting løsna lett.
Siden det er yoke på snekka, er det bare å skyve den bakover (mot torpedon) etter at den er løs.
Vri litt på rattet, og du får den akkurat så langt at du kommer til muttern med 3/4" muttertrekker og 33mm pipe.
chment]
Pitmannarmen satt som et helvete, og det gikk med mye rustløser, varme, kjøling og banking før den endelig kom..
Her brukte jeg vanlig 2-arma avdrager.
Varma til det var dritvarmt, og kjøla senterbolten, brukte avdrager og slo samtidig.
Var en lettelse når driten endelig slapp..
Pass på hvor du retter varmen. Det er oljeslanger der, og det er pakninger på snekka.
Reingjør, sett på ny arm, dra til med muttertrekkern. Husk låseskiva..
Så var det styreledda da.
Dem er skrudd sammen med ei skjøtemuffe, og denna har ei slisse i seg.
Etter 12 år var slissa rimelig full av rust og drit, men det løsna etter endel børsting og rustløser.
Telte antall omdreininger, så jeg fikk det ganske nær den originale lengden.....trodde jeg! hehe
Anbefaler uansett å telle antall omdreininger når du skrur det fra hverandre, for det gir deg jo en indikasjon.
Evt kan du ta mål. Merk deg at de indre ledda er links-gjenga, så her gjelder det å skru "feil vei".
Jepp, bare sjarmøretappa igjen nå. Hiv på plass staget, og dra til muttere til alt sitter.
Ikke gjør som meg, og bruk muttertrekker. Fyyyy.. De gjengene gikk til helvete gitt.
Heldigvis var det muttern som ga seg. Var bare å klyve den og få på en ny.
Bruk håndkraft eller en SVAK muttertrekker.
Smør opp alle 7 punktene i styringa. (6 kuleledd + et på toppen av hjelpesnekka)
Smør gjerne opp sleiden i framre mellomaksling + kryss i begge akslinger + bærekuler når du først er igang.
Fyr bilen, sjekk at alt er som det skal.
Står hjula rett framover nå? NEPPE.
Men detta fikser du greit sjøl.
Jeg har bare tatt det på måfå, og har fått et greit bra resultat.
Duger hvertfall til jeg skal på skikkelig forstillingskontroll når hevesettet kommer.
Hvordan?
Sett rattet der det skal værra. Skru av motoren.
Så tar du resten på siktinga.
Legg deg under bilen (som fortsatt er på bukker), og løsne de to 13mm klemmene på skjøtemuffa.
Denna har du (jeg hadde hvertfall) smurt opp, så den skal gå fint rundt nå.
Skru på dissa to muffene til du er fornøyd med resultatet.
Få bilen ned på hjula og testkjør.
Jeg har jekka den opp et par ganger i ettertid og justert. Det jeg TRODDE var rett fram, var nok i realtiteten for mye sving innover.
Det skal med andre ord se ut som hjula spriker bittelitt.
Nå.. var denna eksosen da.. nå er'e for seint!
en anna dag.. natta
Edited by ChevyHoe, 11 March 2013 - 21:49.