Gå til innhold



Foto
* * * * * 6 votes

ChevyHoe's garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
141 replies to this topic

#41 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 09 December 2007 - 23:41

Suspension


Heving

Bilen er heva på 2,5" ProComp-klosser bak og 2-3" Lift kit fra Rough Country framme.
Klossa er kone, dvs 2" på baksida, og 3" på forsida, og detta er for å få en bedre pinjongvinkel.
Kjøpte klosser og nye draband/u-bolter på BG Nor i Oslo.

Med dette får da akkurat plass til 33" hjul på en Tahoe uten at det subber.

Tidligere hadde jeg kun torsjonsheving framme, men det var hverken behagelig eller bra å skru den til topps.

Lift kit er like greit, så slipper du å maxe ut fjørene foran i hver eneste dump.


Hvordan er dette gjort?

BAK
Du setter bilen på bukker, så bakakselen henger fritt.
Av med hjula.
Løsne demperne, og sett jekken under diffklokka.
Akselen er festa til bladfjøra med totalt 4 u-bolter (også kalt drabånd).
Løsne dissa. Dem har nok sitti på siden bilen var ny, så UANSETT kan du ikke bruke dem om igjen.
Kapp dem derfor av med vinkelslipern, og spar deg selv for mye tid.
Ta ei side av gangen, så akselen har noe å henge fast i.
Bruk en jekk nr 2 og jekk opp fjørpakka.
Plasser klossen imellom aksel og fjør, putt i nye u-bolter og stram til.

diverse_001.jpg

Jepp, sånn blir klosser og u-bolter seende ut når du ikke dekker dem til med noe.
Detta er behandla nå.


Når du har bilen på bakken igjen, må du dra til skikkelig.
Bruk gjerne en latmannsarm når du drar til.. Detta må dras til no jævlig.
Regn med etterstramming en eller to ganger.


TORSJONSHEVING FORAN
Forran er det bare å jekke opp bilen i traversen til ramma, som beskrevet i instruksjonsboka.
Torsjonsstavene strekker seg fra nedre bærebru og bakover.
Dem ender opp i en bolt hver. Denna bestemmer høyden forran.
Jeg skrudde mine bolter helt inn, og fikk da det løftet jeg trengte.

LIFT KIT FORAN
Bestilte meg et lift kit fra Rough Country fordi jeg var lei av den slitsomme forstillinga torsjonsheving gir.
Kitet skulle løfte 3" foran, men tipper jeg har justert det til ca 2-2,5".

Hevesettet bestod av nye øvre bærearmer, torsjonsstaver, lengre bremseslanger, nye bolter til stabstaget, nye dempere og braketter for senking av differensialen.
Hevinga tok meg nok et par dager. Særlig diffen var kronglete å komme til.


Jeg begynte med å jekke opp bilen og sette den på bukker. Jobb aldri aldri aldri under en bil som hviler på jekken.
Deretter tok jeg av de øvre bærearmene, fjerna demperne, og løsna stabstaget. Så tok jeg ut stikkakslene.
Med det samme jeg var i gang bytta jeg foringer på stabstaget.

Heving_013.jpg Heving_018.jpg

Så løsna jeg kontaktene på framdiffen og den framre mellomakselen.
Diffen ble løsna helt, og braketter som senker den 2" mot bakken ble montert.
Disse var ikke like lette å få på plass, og et sted må man skjære av eksisterende brakett for å montere den nye.
Alle deler jeg fjerna tok jeg vare på, i tilfelle noen har lyst til å bygge den tilbake til original en gang. Til og med det avskjærte øret er tatt vare på.
Har dårlig med bilder fra denne prosessen, men her er et bilde etter at diffen er senka og skliplata er montert igjen.

Heving_022.jpg


Så ble nye bolter til stabstaget montert, og de nye øvre bærearmene.

Heving_020.jpg


Jeg valgte å ikke montere de nye torsjonsstavene fordi de sikkert var stivere enn mine originale.
Siden de originale allerede hadde gitt meg løftet jeg var ute etter var det heller ingen vits.
Jeg beholdt også Koni-demperne jeg hadde kjøpt tidligere. Demperne som fulgte med settet kan umulig være like gode som Koni..



Dempere
Bytta dempere for noen år siden nå. Rundt 2007 ellerno.
Valget falt på Koni HeavyTrack, som er justerbare

Koni_HeavyTrack.jpg

Var blitt anbefalt disse av andre, og jeg ble ikke skuffa.

Delenr foran: 82-2372
Delenr bak: 82-2384

Koni HeavyTrack har lengre vandring enn de originale, så de går fint sammen med 2-3" heving.


Edited by ChevyHoe, 11 March 2013 - 21:37.

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#42 PrinZe

PrinZe

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 930 Innlegg:

Posted 10 December 2007 - 12:04

QUOTE(ChevyHoe @ 9 Dec 2007, 23:41) <{POST_SNAPBACK}>
Derfor er 2-3" hevesett bestilt fra statene, med add-a-leaf bak og diff drop kit forran + 4 dempere.
Kommer til å beholde klossa bak istedet for add-a-leaf, siden jeg synes bilen er stiv nok som den er.
Skulle gjerne heva mer når jeg først bestilte, men er jo faenmeg håpløst å få det godkjent i detta drittlandet.
Hvorfor kan dem ikke godta amerikanske godkjenninger?? Idioter..


Så du bestilte add-a-leaf, men skal ikke bruke det? Passer det på en 97-mod Silverado?
- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -

#43 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 10 December 2007 - 12:12

vil tru det ja.
Er ikke sikker på akkurat det ennå..

For hvis bilen IKKE blir for stiv med add-a-leafs er det jo bedre enn klosser.
Klosser ser ikke akkurat originalt ut..
Så kommer ikke til å selge dem, men hør med "patarol" her på forumet.
Han fikk ikke bruk for sine add-a-leafs, siden bilen var høy nok med originalpakka.

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#44 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 11 December 2007 - 10:17

Hei,du beskrev ikke dieseltrykket da du var i Bergen,er litt intr i det. Kanon garasje!!!!
JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!

Mvh The SKI-DOO man

http://www.v8dieseltech.net/forum/

#45 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 11 December 2007 - 12:50

QUOTE(Ski-doo @ 11 Dec 2007, 10:17) <{POST_SNAPBACK}>
Hei,du beskrev ikke dieseltrykket da du var i Bergen,er litt intr i det. Kanon garasje!!!!



Hey!
Takker!

Dieseltrykket er nå nevnt i innlegget om Bergensturen.
Skreiv det inn rett over det første bildet smile.gif

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#46 kimeline

kimeline

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 17 December 2007 - 21:06

Surprise... rolleyes.gif


Hilsen nissemor... shiftyninja.gif

Edited by kimeline, 17 December 2007 - 21:10.


#47 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 17 December 2007 - 21:10

Ah, nå dukka'n opp!

Tøft!
Takker!

Blir nok å kjøpe sota lykter ja..

Edited by ChevyHoe, 17 December 2007 - 21:12.

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#48 terjebj

terjebj

    TRØNDER`N

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 30 December 2007 - 14:33

Hei.
Tøff bil du har.
Lurer på en ting ang turbotrykksmaåler.
Du skrev:
"Turbotrykk:
Føleren skal sitte på trykksida av turboen, dvs mellom turbo og innsug.
Nærmere bestemt (hvis du ikke har intercooler) er eneste mulige plassering på øvre del av innsuget."

Hvor mener du føleren skal sitte når man har intercooler da?
Terje "Trønder`n" Bjørgvik
I`d rather push my Chevy than drive a Ford.
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme
svar!

#49 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 30 December 2007 - 17:09

Takker!
Har blitt lite tid til oppdateringer i garasjen her da..
Driver med no små oppdateringer i den virkelige garasjen, så litt busy tongue.gif heh

Njææh.
Var kanskje litt rart skrivi det der..
Hvis du har intercooler, så kan du ikke plassere'n der jeg har plassert'n.
De få som har intercooler på dissa bila, har snudd huset på turboen, og sender trykket ned til en intercooler under bilen.
Da må det modifiseres på øvre del av innsuget, men den skal jo fortsatt sitta mellom turbo og øvre del av innsuget et sted.

Kanskje mer som løsningen til Chev_G30.
Se siste oppdatering i hans garasje.

Men for all del. Den kan jo sitta alle steder det er trykk.

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#50 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 07 January 2008 - 01:24

Julemekking


I jula blei chey'n parkert for litt kosing.
Da den ble parkert, var hvertfall pitmannarm gåen, og det var nok slark i resten av styreledda.
I tillegg hadde jeg en sliten dynamo, en lekkende bakrutevisker og ikke blinklys venstre bak (ikke pæra).


Dynamo

Den gamle dynamoen var original AC Delco, og ble vel satt inn for 4 år siden.
Helt siden jeg begynte å bygge stereo, har jeg fått høre at jeg kom til å drepe dynamoen.
Jaja. Gidder jo ikke bytte før ting går til helvete.

Den fuska litt i høst, så jeg bestilte meg en ny fra statene.
Det ble en 160 amp fra brukeren Eagleautoelectric.
Var mye fram og tilbake, og selgere som ikke visste om dynamoen passa til min bil, og andre selgere som ikke aksepterte PayPal fra utlandet, selv om varen skulle sendes til Magnum i NJ..

Uansett, ny dynamo er inne, og ladespenning nå på topp!
Vurderer å få installert et mindre reimhjul, ettersom det fortsatt blinker bra i lysa når jeg står på tomgang og dunker.

Julemekk_038.jpg




Blinklys

Skjønte fint lite da det venstre blinklyset bak bare slutta og virke.
Trudde det var pæra, men det merkelige var at de resterende ikke blinka fortere.
Mistenkte fort grønn og rosa overledning, og etter litt tenking kom jeg på at relè kanskje var problemet.
Heldigvis hadde jeg vært under bilen før, i forbindelse med tilhengerkontakta, og visste at det var ei kontakt med no jall og blinklysstrøm.

Etter mye fram og tilbake var det denne koblinga det var dårlig kontakt i.
Den ligger bak tilhengerfestet, og har nok fått sin mengde med salt og vannsprut opp gjennom åra...

Julemekk_053.jpg




Parklys

Jeg har tidligere nevnt de nye lampene fra APC, og at jeg er happy med dem.
Det jeg ikke nevnte var at corner-lights'a fra APC sprakk opp etter ei stund.

Glass_sprukket.jpg


Endte opp med å kjøpe noen kjempebillige cornerlights på eBay. Dem kosta vel $5, også kom frakta på $30.
Fortsatt megabillig, kontra de 1000kr jeg betalte hos Steinar Stolen.
Disse var da IKKE APC, men no billig jall.

Jeg har nå fått merke hvorfor man ikke skal kjøpe det billigste, og er sjeleglad for at jeg kjøpte de andre lampene i skikkelig kvalitet.
Ellers hadde det vært penga rett i dass.
Se hvordan reflektoren bare flasser av...

Julemekk_015.jpg

 

EDIT:

De billigste funker fint, men ingen av disse tåler varmen fra 5W pære.

Løsningen ble W5W LED pærer, og siden det har jeg aldri måttet bytte reflektor :)




Fiksa styringa



Walkthrough:

Du begynner med å putte bilen på bukker, og ta av forhjula.
Kan være smart å ta mål av forstillinga før du begynner, men er den slingrete er det ikkeno poeng.
Da har du ikke korrekt innstilling uansett...

Ta heller mål fra senter av indre kule til senter av ytre kule. Så har du noe å gå ut ifra.

Så løsner du mutterne på indre og ytre styreledd, og banker ut ytre kule med en skikkelig hammer

Julemekk_002.jpg Julemekk_004.jpg Julemekk_027.jpg chment]


Ok, tid for å løsne pitman og hjelpearm fra det GM sin rep.manual kaller Relay Rod - senterstanga som binder sammen begge sidene.

Steering.gif

Fattern har et verksted fullt av masse morro, og hadde flere typer avdragere tilgjengelig.
Kom ikke til med hammer her, så avdrager var essensielt.

Prøvde lenge med begge dissa uten hell:

Julemekk_023.jpg Julemekk_025.jpg

Dem bare glapp, etter som senterstaget der er avrunda i kanta..

Blei til slutt drittlei.
Dagen etterpå blei det en tur på Biltema.
Kjøpte det dem hadde av avdragere og anna morsomt:

Julemekk_024.jpg Julemekk_026.jpg Julemekk_028.jpg chment]


Det ble den lengst til høyre som skulle vise seg å funke. De andre var enten for små, eller så kom jeg ikke til. Bruk samma avdrager for å løsne fra pitmann.
Ta bort staget, og HUSK hvilken vei det sto. Kjekt å legge det riktig vei forran bilen ellerno.


OK, da var det ut med hjelpesnekka.
Den er festa med tre bolter inni ramma på passasjersida, og muttere på innsida.
To av dem sitter rett innafor disse hulla, men den siste må du ha ledd for å komme til.
Joda, du mister sikkert bolta nedi ramma, og da er den leddmangneten kjekk å ha!!
Kjøpte den da jeg var på Biltema, etter som jeg er drittlei skruer som ramler på umulige steder..
Sørg for å bruke piper som kan hentes med magnet.. hehe

Julemekk_032.jpg Julemekk_021.jpg


Jeg tok ikke ut hele snekka til å begynne med, men anbefaler alle å ta den ut først som sist.
Grunnen til at jeg ikke tok den ut først, er at en av boltene er vanskelig å få inn igjen.
Sett hele snekka i ei skrustikke, og bruk muttertrekker. Husker dessverre ikke pipestørrelsen..
Bruk avdrager, og hjelpearmen er løs.

For at du skal få festa detta igjen, må du slå hjelpearmen litt innpå snekka, så den sitter hardt nok til at du får stramma muttern. Anbefales å bruke ny mutter.
Smør den opp når den først er ute. Sparer deg for klønete plassert nippel.

Julemekk_029.jpg

Opp med snekka igjen, og entre de to lette bolta.
Den siste satte jeg lett på plass med leddmagneten.


Så kommer pitmannarmen.
Ringte Bergheim og fikk noen råd.
Styresnekka sitter festa med tre lange bolter på førersida gjennom dissa hulla:

Julemekk_031.jpg

Min pitmannarm ble bytta for 4 år siden, og som du ser har Bergheim bøyd litt for å komme til siste bolten.
Må nok til på alle biler. Brukte muttertrekker, og ting løsna lett.
Siden det er yoke på snekka, er det bare å skyve den bakover (mot torpedon) etter at den er løs.
Vri litt på rattet, og du får den akkurat så langt at du kommer til muttern med 3/4" muttertrekker og 33mm pipe.

Julemekk_037.jpg Julemekk_047.jpg Julemekk_048.jpg chment]


Pitmannarmen satt som et helvete, og det gikk med mye rustløser, varme, kjøling og banking før den endelig kom..
Her brukte jeg vanlig 2-arma avdrager.
Varma til det var dritvarmt, og kjøla senterbolten, brukte avdrager og slo samtidig.
Var en lettelse når driten endelig slapp..
Pass på hvor du retter varmen. Det er oljeslanger der, og det er pakninger på snekka.
Reingjør, sett på ny arm, dra til med muttertrekkern. Husk låseskiva..

Så var det styreledda da.
Dem er skrudd sammen med ei skjøtemuffe, og denna har ei slisse i seg.
Etter 12 år var slissa rimelig full av rust og drit, men det løsna etter endel børsting og rustløser.
Telte antall omdreininger, så jeg fikk det ganske nær den originale lengden.....trodde jeg! hehe
Anbefaler uansett å telle antall omdreininger når du skrur det fra hverandre, for det gir deg jo en indikasjon.
Evt kan du ta mål. Merk deg at de indre ledda er links-gjenga, så her gjelder det å skru "feil vei".

Julemekk_041.jpg Julemekk_042.jpg

Jepp, bare sjarmøretappa igjen nå. Hiv på plass staget, og dra til muttere til alt sitter.
Ikke gjør som meg, og bruk muttertrekker. Fyyyy.. De gjengene gikk til helvete gitt.
Heldigvis var det muttern som ga seg. Var bare å klyve den og få på en ny.
Bruk håndkraft eller en SVAK muttertrekker.

Smør opp alle 7 punktene i styringa. (6 kuleledd + et på toppen av hjelpesnekka)
Smør gjerne opp sleiden i framre mellomaksling + kryss i begge akslinger + bærekuler når du først er igang.

Fyr bilen, sjekk at alt er som det skal.
Står hjula rett framover nå? NEPPE.
Men detta fikser du greit sjøl.
Jeg har bare tatt det på måfå, og har fått et greit bra resultat.
Duger hvertfall til jeg skal på skikkelig forstillingskontroll når hevesettet kommer.

Hvordan?
Sett rattet der det skal værra. Skru av motoren.
Så tar du resten på siktinga.
Legg deg under bilen (som fortsatt er på bukker), og løsne de to 13mm klemmene på skjøtemuffa.
Denna har du (jeg hadde hvertfall) smurt opp, så den skal gå fint rundt nå.
Skru på dissa to muffene til du er fornøyd med resultatet.
Få bilen ned på hjula og testkjør.

Jeg har jekka den opp et par ganger i ettertid og justert. Det jeg TRODDE var rett fram, var nok i realtiteten for mye sving innover.
Det skal med andre ord se ut som hjula spriker bittelitt.



Nå.. var denna eksosen da.. nå er'e for seint!
en anna dag.. natta


Edited by ChevyHoe, 11 March 2013 - 21:49.

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#51 mæjus

mæjus

    Delvis offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3608 Innlegg:

Posted 07 January 2008 - 02:17

Ja du har hatt nok å sette fingra i nå i jula Kai. Gudd shit at du forklare sånn som du gjør for oss som ikke har en anelse av åssen ting gjøres biggrin.gif
............................................................................................................................................
Hvorfor må man tenke før man snakker, når man ikke vet hva man skal si før man har sagt d?


Min Chevy og Eks Ford garasje

Marius S. Markussen
Mob 95928863
mariusmarkussen@hotmail.com

IPB ImageIPB ImageIPB ImageIPB ImageIPB Image

#52 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 07 January 2008 - 19:23

Prøver det da veit du!
Aner heller ikke så mye om åssen ting gjøres før etter jeg har gjort dem. hehe
Sånn er'e bare når man er sjøllært mekker..

Brukte helsikes lang tid på styringa, for å si det sånn.
Neste gang går det nok radig.

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#53 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 23:15

Tahoe?


Edited by ChevyHoe, 11 March 2013 - 21:50.

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#54 Reex

Reex

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 09:50

QUOTE(ChevyHoe @ 9 Dec 2007, 23:41) <{POST_SNAPBACK}>
Suspension
Heving

Jeg har fått noen pakker i posten i det siste...

Det første som ankom var pitmanarm, hjelpesnekkearm, indre og ytre styreledd, og med på kjøpet var 4 bærekuler.
På lørdag henta jeg to pakker til på posten: Komplett Poly-foringssett til bilen, og verktøy for bærekuler.
Poly var dessverre det eneste å oppdrive av aftermarket-foringer. Satser på at det ikke blir for stivt..



Kan jeg spørre hvor du fikk fatt på verktøyet til bærekulene? har og den jækla jobben foran meg...
Beklager min Avatar, det er bare slik jeg ikke ser ut! :-)


Jeg spilte i korps en stund. Der spilte jeg bajas bedre enn de fleste!

#55 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 10:21

Kjøpte det på ebay av denne selgeren:

http://myworld.ebay..../motobatteries/

Ser at han ikke har flere igjen nå..
Men jeg foretok et søk for deg, og her har du fortsatt endel å velge mellom.
Bare sørg for at du får noe som er svært nok.
Send en forespørsel til selger om størrelsen..

http://search.ebay.c...f...&category0=

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#56 oddimann

oddimann

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 720 Innlegg:

Posted 16 January 2008 - 20:26

Hehe,som du ser,så har jeg funnet garasjeplassen jeg og.Og jeg må jo si at det er ikke dumt med garasje nei,toppers.
Men det er en vanvittig fin bil du har,og steroen,dennnn kune jeg tenkt meg da.Tenkte jeg skulle legge opp til fett anlegg jeg også nå når jeg skal fikse opp "kadaveret mitt".
.......får prøve litt til.

#57 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 17 January 2008 - 16:16

Takker takker!

Ja, det er greit å ha en garasje egentlig.
Burde ha skrevet flere innlegg, men har ikke hatt tid eller lyst.
Man blir jo litt lei innimellom..
Fortsatt mye info som skal ut her..

Stereoen er jeg godt fornøyd med ja, men ser ikke helt poenget med så mye bass lenger.
Når jeg spiller på full guffe, kan jeg ikke bruke 40% av bassernes potensiale uten at det blir for mye bass.
Kult til å "showe" med da, men ikkeno mer..

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#58 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 25 January 2008 - 01:12

Poly-foringer

Foringer i bladfjørene

Bilen har ikke hengt helt med i dumpene i det siste, og jeg har tidligere merka at det var slark i foringene bak.
Komplett foringskit blei bestilt fra Energysuspension, og de selger også via eBay. Bare søk på "bushing kit chevy". Alt blei som vanlig shippa hjem med Magnum/JetCarrier.
Digger det firmaet!!

Bakforinger_008.jpg


Var i utgangspunktet skeptisk til poly-foringer, siden dem er stivere, men var ikke anna å oppdrive til en dugelig pris..
Bakforingene blir bytta i detta innlegget, framforingene tar jeg når den nye hevinga kommer.
 

EDIT:

Etter at et fjærblad knakk bytta jeg til nye fjører i 2011. Det ble da ferdig med originale foringer.



Hvordan gjør man det??

Begynte med å jekke opp ræva på bukker og ta av bakhjula.
Sett jekken midt under diffhuset, sånn at den såvidt toucher akselen.

Bakforinger_002.jpg


Så starter morroa med å få løs u-boltene som holder aksel og fjørpakke sammen.
Har du de originale u-boltene fortsatt, kan du nok bare glemme å bruke dem om igjen.
Kapp dem like gjerne av med vinkelsliper først som sist.

Har du ikke de originale, så er det en sjanse for at de kan brukes om igjen.
Rens gjengene med stålbørste, og bruk godt med olje og rustløser, så får du dem nok hele og fine av.
Mine har sitti på siden våren 2007, og gikk fint an å bruke om igjen.
Bruk fastnøkkel og tre på et rør for å få moment nok til å løsne.
Evt kan du løsne med en muttertrekker, men skru resten for hånd, så du er sikker på at du ikke skader gjengene.


Bank løs fjørpakka fra akselen, og la akselen hvile på jekken så du ikke ødelegger bremseslangene.

Da er det bare å løsne fjæra fra bilen med 21mm nøkler, og hos meg satt det no inni helvete.
Ikke selve muttern, men bolta var komplett rusta fast i hylsa inni foringa.
Her hadde ikke ting fått bevege seg som det skulle nei..
Mye rustløser og rå makt fikk ting på gli, og jeg kunne til slutt banke ut bolta med en dor.
Fjern fjøra med sjakkel, ettersom det er lettere å få løsna sjakkelen fra fjøra når den er på gulvet, og ikke oppunder innunder.


Her er hele pakka ute:

Bakforinger_006.jpg


Da har du tatt av sjakkelen, og et eller annet sted i prosessen framover, vil du nå tenke:
"Oj... hva var forran og hva var bak?"
Den er litt kjip å tenke etter at man har fjerna begge fjørene fra bilen..



Nå må du ha ei presse tilgjengelig.
Hos meg var det 3 ting som måtte fjernes: Indre hylsa, foringa, og ytre hylsa.
Dissa 3 må tas i 3 omganger, og det LØNNER seg å værra to, evt ha noe å legge an fjørpakka på når du skal presse.
Jeg blei møkkasliten av å stå med pakka på strak arm, og operere pressa med den andre..
Til slutt kom en god kompis til unnsetning, og ting gikk ENDEL fortere.
Bruk gjerne litt 5-56 eller rustløser for å få ting på gli.


Indre hylsa
Denna må ut først. Jeg brukte en lang 12mm bolt (trur jeg det var), som jeg satte en mutter på.
Press ut hylsa med den, og bare skru av muttern og ta ut bolten fra foringa igjen.

Bakforinger_009.jpg Bakforinger_010.jpg


Foringa
Foringa sitter litt bedre enn hylsa, og her brukte jeg ei 27mm kraftpipe til å presse med, etterfulgt av ei 22mm pipe.
Mottakeren var ei 37mm pipe eller større. Husker ikke helt.
Ut kom hvertfall jævlene til slutt!

Bakforinger_016.jpg

 

 

EDIT:

Brenn dem ut med skjærebrenner!



Ytre hylsa
Det sto KLART i bruksanvisninga mi at den ytre hylsa også skulle fjernes.
Synes detta var litt rart, men når jeg prøvde den nye foringa i hullet, passa den fint i sjakkelen (som ikke har hylser), men passa ikke inni den ytre hylsa i fjørpakka.
Ut me'n, men hvordan i helvete?
Prøvde å presse, men fikk ikke tak.
Løsinga blei, som det ofte gjør:

Bakforinger_015.jpg


Her bør du også ha en kompis.
Bank deg hold på den sida som hylsa tydelig stikker ut av, og legg an mot et stålstykke.
Slå fra andre sida, og slå på skrå inn mot sjølve bladfjøra.
Prøvde detta i desperasjon, og fant ut at det var det mest lettvinne av alt!!
Den siste hylsa gikk vel ut på under 40 sek trur jeg.

Den første jeg banka ut blei prøvekanin.. hehe

Bakforinger_011.jpg Bakforinger_012.jpg


Du kan se hvordan jeg har banka dem ut her:

Bakforinger_013.jpg Bakforinger_014.jpg



Da var alt ute:

Bakforinger_020.jpg Bakforinger_021.jpg


Nå pusser du reint overalt hvor stål skal møte foring. Skikkelig reint asså.
Sandpapir og/eller stålbørste er din venn den neste halvtimen.

Nå skal alt som kan berøre foringa settes inn med fett.
Fettet fulgte med i pakka, og det er den seigeste guffa jeg noensinne har sett.

Bakforinger_024.jpg

Smør et tynt lag i øyer, på brakettene på bilen, på foringene, og på de nye hylsene.


Putt så den nye foringa i hølet.
Sett den nye indre hylsa i hølet, og bank/press den på plass.

Bakforinger_024.jpg Bakforinger_026.jpg



På tide å sette sammen ting igjen nå!

Hos meg hadde det framre hølet på hver side blitt romt, så jeg måtte sveise fast boltene, så ting ikke slingrer bak der.
Husk at hvis hølet er romt, så er nok også bolten skada.
Denna er i mm-størrelse, så det er bare å kjøpe ny på jernvarehandel'n.

Mekk2_004.jpg Mekk2_006.jpg


Spenn det sammen, og pusse det ned med en stålbørste, og kline inn med Biltema sin bodyskyts.

Bakforinger_033.jpg


VERY NICE!!!

Husk å dra til mutterne på u-bolta skikkelig, gjerne med latmannsarm, og etterstram seinere.
Har du nye u-bolter må du hvertfall regne med å etterstramme!!


Hvordan blei det med de nye foringene?

Den blei stivere, men ikke ubehagelig. Likte det jeg!

Attached Thumbnails

  • Bakforinger_025.jpg

Edited by ChevyHoe, 11 March 2013 - 21:59.

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#59 Chev_G30

Chev_G30

    Lastebilmekaniker B.O.S

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3313 Innlegg:

Posted 25 January 2008 - 18:48

Nice very nice smile.gif

#60 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 25 January 2008 - 19:37

jau, blei pent når jeg fikk på svart smile.gif hehe
Takker for tipset i telefon i stad.

Sto med en bedriten henger uttafor biltema.
Kontakta var gåen, så kjørte til biltema uten lys og sto der og fiksa i kulda.
IKKE gøy..
Blei faenmeg ikke ordentlig med lys etterpå heller, men hadde hvertfall park..

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum