ChevyHoe's garasje
#21
Posted 04 December 2007 - 20:39
Keep up the good work!
Hvorfor må man tenke før man snakker, når man ikke vet hva man skal si før man har sagt d?
Min Chevy og Eks Ford garasje
Marius S. Markussen
Mob 95928863
mariusmarkussen@hotmail.com
#22
Posted 04 December 2007 - 21:00
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#23
Posted 04 December 2007 - 21:23
Jeg liker denne typen Tahoe....
#25
Posted 05 December 2007 - 02:00
Det var sommer, det var ferie, og det var anleggstid. Hjem til gården, for der er det verktøy og plass!!
Sannsynligvis det siste store anlegget jeg bygger i egen bil, da jeg ikke heeeeeeeelt skjønner vitsen lenger.
Greit å ha bra høyttalere osv, for det er deilig med pen og høy lyd.
Men 2x12" ??
Klarer aldri å matche dem med noen høyttalere uansett.
BARE for show - men så er jo show så GØY da
Jeg har ikke vært voldsomt flink til å ta bilder av detaljene, og heller ikke til å ta mange nok bilder.. sorry..
Baksetene var oppe, og bagasjeplassen var fortsatt stor - american style:
Jeg hadde liggi våken i mange nattetimer og planlagt forskjellige løsninger.
Kriteriene var:
- Lydmessing bra løsning
- Skulle se bra ut
- Samtidig skulle det være så mye bagasjeplass igjen som mulig.
Vanskelig å kombinere de tre? jaaaa
Gikk endel utover bagasjeplassen, men skitt au..
Til slutt bestemte jeg meg for å bygge forsterkerne ned i gulvet. Eller.. Heise gulvet da..
Det var noe jeg aldri hadde gjort før, men allikevel veldig likt tidligere prosjekter.
Jeg begynte med å måle til ei plate som skulle ligge i bunnen, og som hele anlegget kunne "stå" på.
Løsningen jeg hadde kommet fram til innebar at jeg skulle bygge basskassene på samme måte som tidligere.
Kondensatoren skulle også stå på samme plassen, så jeg valgte å kappe ut deler av det gamle anlegget.
Alt jeg bygger her, er i 19mm MDF.
Dere ser sikkert alt det hvite griseriet overalt på kassa.
Når man bygger høyttalerkasser, er det utrolig viktig at dem er 100% tette i kanter og hjørner.
Lekker kassa, kan du like gjerne putte driten i dass.
Derfor bruker jeg alltid MYE tettemasse når jeg bygger kasser. Da er jeg sikker på at resultatet blir max.
Det jeg bruker til tetting, er vanlig Malerfug på patroner til 50 spenn stykket.
Herder like bra som alt det andre dyre.
Etter kassa er ferdig skrudd sammen, går jeg alltid over skjøtene innenfra, og smører på et lag langs kantene.
Har du borra et 5-6mm hull du ikke skulle ha? Putt bare endel guffe oppi der, og det blir en perfekt propp!
Andre deler av anlegget er også limt+skrudd, for å unngå gnisselyder osv.
Utseendet spiller på detta stadiet ingen rolle, ettersom alt skal kles med enten stoff eller plater.
Så ble bunnplata tegna litt på, og en brønn til forsterkerne tok form.
Denne vinkelen skulle da passe til vinkelen på den delen jeg kappa av fra det gamle anlegget.
Den rakk også å kle seg sjøl med aluplate før fotografen fikk summa seg..
Aluplatene er bare borra og skrudd med treskruer. Viktig at det er pent hue på dem da, siden det synes.
For å få dem pent formtilpassa, skar jeg til en papp-mal som passa pent oppi brønnen.
Dissa aluplatene er utrolig gode å jobbe med hvis dem ikke er for tjukke.
Dem kan kappes med stikksag og HSS-blad, og kan bøyes ved behov.
...dem er dyre da.. men men.
Her "testes" plata i bagasjen:
Legg merke til utskjæringene i brønnen.
Dissa er til kabler og vifter. Det viktige er lage dem der de synes minst, helst ikke i det hele tatt.
Blir faktisk endel kabler etterhvert.
Vifter er viktig når du gjemmer bort ting, for varmen må bort..
Her ser dere "arbeidsbordet". Faen ikke lett å stå ute med detta.
Været var sol,regn.sol,regn, så jeg fløy jo ut,inn,ut,inn.. Stå under tak sier du? Faens støvete a..
Da var det tid for å teste teorien om at detta kunne det bli anlegg av.
Det som hadde tatt så forbanna lang tid hittil var egentlig all tenkinga om hvordan man kunne løse oppgaven.
Trur jeg hadde surra rundt i 2-3 dager før jeg kom hit.. Da var mye gjort.
"Kassa" settes inn oppå plata og brønnen, for å finne ut hvordan alt skal stå:
Da peller vi det ut, kapper til noen avstandsstykker som er like høye som brønnen, og fester kassa til plata.
Samtidig monterte jeg viftene. Med litt malerfug sitter dem som støpt.
Testa meg også på litt kabeltrekking, ettersom jeg venta på at viftene skulle herde fast.
Det har også kommet på ei støtte til topp-plata helt i framkant.
Så kaster vi det vi har inn i bilen for testing. Begynte å bli bra tunge løft nå...
Fotografen har sovna på jobb igjen, og topp-plata er "plutselig" ferdig - med forsenkinger til glassa og greier.
Glassa ble kjøpt hos glassmestern - kanskje ikkeno bombe det men..
De er 8mm tjukke, og kantpolert/slipt.
For å forsenke dem, brukte jeg en sporfres for frihånd. Ikke verdens letteste oppgave, men det gikk greit.
Begynte å klø i fingra etter å få detta ferdig, så jeg kasta meg på det elektriske.
Som tidligere nevnt har jeg et eget rele i motorrommet som slår seg på når cd-spillern er på.
Putta på en sånn strømfordeler fra Biltema. Billig og enkel!
Hva trenger strøm baki der?
Forsterkerne skal ha styrestrøm, viftene skal være på når forsterkerne er på, lysa skal ha strøm, og blitz+lys ved kondensatoren skal ha strøm. Alt av lys styres på egne brytere forran.
I tillegg skal det jo en dobbeltkabel til hvert element, dvs 2 til subbene og 4 til høyttalerne.
Så er det 2 strømkabler til hver forsterker, og tilsammen 3 signalkabler. ..og en kabel for fjernstyring av bassen.
Det trur jeg var alt..
Nevnte jo bass-styringa. Her sitter kontrollen.
På det neste bildet vises ferdig plate med alt av kontroller. Lokket går akkurat igjen, og skjuler pent alt sammen.
Siste bildet er samlestrømpa med kabler som går fra konsollen og bakover..
Så var det kantene. Her var det bare å prøve seg fram, og jeg kappa opp flere deler av det gamle anlegget.
Det er derfor noen deler er kledd, mens andre ikke. Bare fordi jeg ikke gadd å bruke nye plater på sånt piss.
Blei faktisk til at jeg brukte endel av det gamle anlegget, så da blei det ikke så mye å brenne etterpå..
Den øvre plata skal ligge an mot vinduskarmen.
Når formen på hjørnene var bestemt, laga jeg noen avstivere og skrudde sammen:
Hjørnene kom seg jaggu på plass, fotografen var "på",
og jaggu fikk han ikke med seg at det blei laga topp-plater som 6x9"-kassene skulle festes i også.
Det som også kan sees på bildet, er at "taket" på kondensatorrommet har kommet på, og ei 5mm finérplate er på plass på toppen.
Den dekker over hullet bak subbene, og får alt til å se komplett ut.
Det er også blitt montert et par ekstra bærende støtter til "gulvet".
Fotografen var på dette tidspunktet sliten, så han glemte å fotografere mens jeg laga 6x9" kassene.
Her kjører jeg ikkeno spesifikt volum, men bare noe som passer.
Hjørnene ble trukket, og topp-plata ble trukket, men de ble ikke skrudd sammen helt ennå.
Derfor gaper den ene no jævli. hehe
Det var endelig tid for å trekke "gulvplata", og lyset i enden av tunellen var ikke et tog allikevel.
Her ser dere enda et "arbeidsbord", pent laga av 4 stk vinterhjul og mutterns nyinnkjøpte hyttemøblement
Dere kan skimte glassa liggende pent innpakka på "bordet"..
Platene trekker jeg med Stinger spraylim - eneste spraylimet jeg har likt noen gang.
Stoffet jeg bruker er kjøpt av gutta på SoundPeople Fort Knox i Drammen. Kan strekkes endel.
Bruk aldri spraylim fra Biltema.. De jeg har prøvd tetta seg før boksen var halvtom.
I tillegg er det få andre lim enn de dyre som sitter godt og lenge! ...lukter godt gjør dem og....!
Typisk... akkurat når jeg skal til å runde av tråden, så får jeg ikke inn flere bilder...
Merkelig.. var da ikke SÅ mange bilder..? hehe
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#26
Posted 05 December 2007 - 02:14
Den nytrukne plata er på plass, og det er jaggu forsterkere, 6x9", subber, bassporter og frontplater for subbene også gitt!
Der kappa jeg til de gamle frontplatene, som var for store i alle retinger, og kledde dem på nytt.
Samma gjelder plata foran kondensator-rommet.
Den er forøvrig i plexiglass, som jeg kun brukte før.
Egner seg godt til stående ruter, men til liggende er ordentlig glass 10 ganger bedre.
Hvordan lager du plexiglass-vindu enkelt?
Du skjærer hull i plata og trekker denne.
Plexiglasset plasseres på baksida av plata, og du borrer hull til festeskruene.
Så skrur du det bare fast fra baksida. Ingen som kan se det!
Topp-platene for 6x9" ble skrudd fast i hjørnene med 4-5 skruer, og etterhvert monterte jeg dekkplata helt på toppen.
Denna er vel skrudd med 8-10 skruer. Ingen av dem er synlige..
Ei dekkplate i 5mm finér kom også på, men den ble limt. Derfor ser dere merker etter tvingene på den.
...og simsalabim så var bygget ferdig, og fotografen kunne sove med god samvittighet..
Nå er klokka 0200, og jeg skal ha eksamen 0900. smart..
Jeg ofrer meg da aldri for hobbyen...?
Neste post på lista er Suspension/Engine
Edited by ChevyHoe, 05 December 2007 - 02:19.
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#27
Posted 05 December 2007 - 02:15
#28
Posted 05 December 2007 - 02:17
Jeg liker denne typen Tahoe....
Takker
Hvordan har du festa plexiglasset over forsterkerene?
Les siste innlegg - så får du svar.
Det er 8mm skikkelig glass over forsterkerne, men jeg har rabla ned et tips for plexi også.
Tok et bilde i dag, for å vise hvordan jeg mekker plexi enkelt:
Edited by ChevyHoe, 06 December 2007 - 00:16.
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#29
Posted 05 December 2007 - 21:27
Hvorfor må man tenke før man snakker, når man ikke vet hva man skal si før man har sagt d?
Min Chevy og Eks Ford garasje
Marius S. Markussen
Mob 95928863
mariusmarkussen@hotmail.com
#30
Posted 06 December 2007 - 00:13
Motorrom
Motoren er en V8 6,5TD, som de fleste Chevy av denna årgangen er levert med i Norge.
Originalt yter den 180 gamper og 488 Nm.
Et kjerneproblem med 6,5-liter'n er den elektroniske dieselpumpa, og dens svarte styreboks, FSD (eller PMD).
På biler solgt nye i norge har GM utstedt en 11år/192000km garanti på dieselpumpa og FSD.
På min er det ingen slik garanti, siden den er privatimportert.
Spiller ingen rolle lenger uansett, siden 11år har passert siden 1996.
Det har også vært noen problemer med blokker som har sprukket.
Jeg har min egen teori om det, da de fleste tilfellene jeg har hørt om, har hatt en "chip", KCR-box el. tilkobla systemet sitt.
En 6,5TD er ikke glad i sånt..
Har et tilfelle på forumet her, hvor en av gutta ødela 2 topper (på samma sida ja) før han skjønte at det måtte være "effektboksen".
Termostat
97+ har dobbel termostat som standard, for bedre flow i kjølesystemet.
Jeg skulle til å kjøpe et sånt ombyggingssett for min egen bil, da jeg så at jeg hadde det fra før.
jaja, sånn kan det gå!
EGR-ventil
EGR = Exhaust Gas Recirculation
EGR-ventilen er en typisk feilkilde på disse motorene, og derfor velger mange å "fjerne" den.
For å fjerne den helt, må man enten plugge eksoskanalen midt i innsuget, eller bygge om til HeavyDuty-innsug.
Suburban og pickup 2500/3500 har ikke EGR, så disse kan brukes.
Ikke det at jeg hadde problemer med den, men kobla den allikevel bort.
Hvordan gjør du det?
Det går en vakumslange inn på EGR-klokka - finn noe å plugge denne med. Mener å huske at 8mm bolt er fint.
Sett så tilbake slangen på EGR-klokka.
Dra til nærmeste Chevy-dealer, og be dem legge inn suburban hjerne på bilen din.
Dem kobler da til OBD-II maskina si, og simsalabim, så har du suburban hjerne og effekten er øka fra 180 til 194HK.
Nå plugger du i EGR-slangen.
Ferdig!
EDIT: I forbindelse med motorbyttet mitt har jeg fresa bort hele EGR-systemet i innsuget og sveisa igjen hullene. Du kan lese mer om det under "Motorbytte".
FSD/PMD
Kjært barn har mange navn, forhatte barn har enda flere..
PMD (Pump Mounted Driver) heter den når den er montert på injeksjonspumpa (originalplassering).
FSD (Fuel Solenoid Driver) heter den når vi flytter den vekk fra pumpa.
Grunnen til at vi vil ha den vekk fra pumpa, er for å slippe varmen og viberasjonene originalplasseringa byr på.
Vi kaller den alltid for FSD vi.. er ikke så nøye..
Ofte når Bergheim sier pumpa må byttes, er det kun FSD som er gåen...OBS!OBS!...ikke gå i den dyre fella der..
Jeg har i dag FSD montert på egen kjøler under støtfangeren. Jepp, den står midt i spruten fra vann og veisalt, og har kjørt sånn et år uten problemer.
Derfor tror jeg du fint kan plassere FSD der du føler for. Bare pass på å spraye litt vaselin i kontakta, og at denne er tett.
Hvor finner du FSD'n og hva bør du gjøre med den?
FSD finner du på venstre side av pumpa (førersida).
På min bil er det et helvete å fjerne FSD fra pumpa, men på biler med lavere innsug, som f. eks. Subb 95 er det lettere.
Mitt råd er: Sitter FSD på pumpa, la den sitte..
Kjøp deg en ekstra på eBay (laaaangt billigere enn i norge), som du har liggende i tilfelle.
Du har ikke tid til å vente på ny FSD fra eBay hvis bilen stopper, og da blir det dyrt.
Skal du kjøpe FSD, må du sørge for å få siste generasjon fra Stanadyne. Den har nr: 34583 , hvis du skal ha den "gamle" kontakta
Ellers har det kommet mange andre produsenter på markedet i det siste. Velg og vrak.
EDIT:
Etter fjorårets pumpebytte, kjører jeg nå med aller siste generasjon FSD fra Stanadyne. Disse er GRÅ, og kontakta er annerledes enn tidligere utgaver.
Min sitter på pumpa, og der skal den få sitte til evig tid
Mitt råd er å kjøpe seg en grå, og skaffe seg 6 fot overgangskabel fra gammel til ny kontakt og en kjøleribbe i samme slengen.
Når du føler for det, eller når ulykka er ute, plasserer du din nye FSD et sted
den ikke er for utsatt for strålevarme fra motoren, og samtidig står noenlunde tørt.
Mine har stått i fangeren foran, og de levde ikke noe kortere der enn i motorrommet..
Her ser dere FSD montert på IP:
Ekstra dieselfilter
En teori om hvordan spare dieselpumpa var ekstra filtrering av dieselen.
Derfor har vi bygget om, med ekstra 2micron filter etter originalfilteret.
Fiteret er ganske stort, så eneste logiske plassen vi fant var på radiatorkappa:
EDIT:
Jeg bytta etter hvert filterholder, og kjører i dag med mindre filter.
Dette er 16 mm gjenger og 1,5 stigning, og man kan derfor bruke de mest vanlige filtrene på markedet.
Kjører nå på AC Delco TP943, men lista under viser andre filtere som passer.
HER finner du lista over filtre som kan brukes.
Filterholder finner du HER
Operasjon dieselflow
En annen teori for hvorfor IP tar kvelden, er at den sliter seg ihjel.
Jeg har selv sett inni ei 6,5 IP, og sammenligna med ei 6,2 IP er 6,5 IP svakere konstruert.
Hvis ikke 6,5 IP får nok matetrykk, jobber den mye hardere enn den burde.
Hvordan løse dette?
Det er to svakheter med dieselsystemet - fødepumpa og rør/slangedimensjon fra filterhuset.
Fødepumpa kommer i neste avsnitt..
Det ligger 10mm rør og slanger helt fram til dieselfilteret originalt, men etter dette snevrer systemet inn.
Man bygger derfor om, ved å borre opp utgående spuns/nippel på filteret,
bytte til 10mm slange mellom filter og IP, og borre opp spunsen inn på IP.
Det er ingen liten jobb, så sett av god tid og noen borr...
Fullstendig guide til hvordan finner du på V8DieselTech
Jeg var nummer to i norge til å prøve ut dette, og har stor tro på at det kan være en hjelpende faktor.
En annen positiv ting med ombygginga, er at man lar IP få den mengde diesel den vil ha, og noen får da en effektøkning.
Min var merkbar, Ski-doo sin var formidabel, og fattern sin var nesten ingenting.
Lift pump - fødepumpa
Den originale fødepumpa (LP) er ikke verdens sprekeste.
Kjører du i tillegg rundt med en defekt fødepumpe kan det resultere i defekt IP etterhvert.
Du kan teste om LP fungerer som den skal, og hvordan ser du HER.
Vi forkasta hele den originale LP, og bytta ut med noe sprekere, som garantert leverte varene.
Særlig etter Operasjon Dieselflow klarte ikke original LP å henge med.
Valget falt på Holley Blue. De holder so regel 25-30.000km, og etter det er det slutt. Da er pumpa rett og slett utslitt.
Det kan derfor lønne seg å sjekke etter andre alternativer på nettet. Behold regulatoren, og putt inn hvilken pumpe du føler for
Du får ei ganske rå fødepumpe fra USA til prisen av den originale hos Bergheim.
Holley Blue gir 14psi trykk, og må kjøres over regulator. Trykket inn på IP skal ikke overstige 9psi.
Summit har ferdige kit med LP og regulator (delenr: HLY-12-802-1)
Hvordan gjøres det??
Du trenger:
1x Holley blue
1x regulator
1x analog trykk-klokke
4x spunser til gjengene (3/8")
1x blendeplugg, siden regulatoren har to uttak
endel 10mm dieselslange+slangeklemmer
Den originale LP sitter i ramma rett under førerdøra. Akkurat der vil du ha din Holley Blue.
Du kapper tilførselrøret (det med Ø10mm) på passende sted på hver side av pumpa.
Pass på...du er nå lavere enn tanken, og dieselen vil bare fortsette å renne.
Plasser derfor en passende propp i røret som lekker. Jeg fant ut at en ventil for slangeløse hjul var perfekt.
Monter opp Holley'n, vask røra du nettopp kappa reine for drit, tre 10mm slangen innpå og skru til.
Så lenge du har eget relé for fødepumpa (se "teste LP" over) kan du bare koble deg rett på de originale ledningene.
Har du IKKE relé for fødepumpe, må du legge opp et. Bruk da styrestrøm fra de originale ledningene.
Her ser dere bilde av skjøten min:
Så var vi kommet til regulatoren.
Her kommer slange med trykk inn i bunnen, og går ut på en av sidene. Den andre sida plugger du.
Jeg valgte å sette regulatoren ETTER det originale filterhuset, ettersom det var en enklere løsning.
Da trenger du ikke røre eller skjøte den korte slangen som kommer opp ved torpedo'n.
Så er det bare å måle trykket regulatoren gir, og justere skruen på toppen til ønsket trykk er oppnådd (6-7psi).
Vil du koble på digital trykkmåler, sånn som jeg har - er det bare å skru den inn i regulatorens andre utgang.
Anbefaler at man kjøper dette med det samma man bestiller fra Summit.
En mekanisk måler koster 50-lappen der, men da får du ikke se trykket under kjøring.
Funker allikevel godt nok, og er en billig løsning.
Turbotrykk
Jeg hadde justert opp turbotrykket litt. Først til 12psi, og senere til fullt trykk på denne måten.
Hvordan det gikk kan du lese om i innlegget "Motorbytte".....
Anbefaler ingen å drive med detta i det hele tatt, men hvis du absolutt vil, er det viktig at du har en turbotrykksmåler så du ser hva du driver med.
Hvordan gjorde jeg detta?
Jeg "juksa" litt jeg da..
Wastegaten er festa med to skruer til turbohuset.
Hvis man skrur ut den ene skruen, og "vipper" wastegaten bakover, vil den ikke kunne åpne seg skikkelig.
Da får du mer trykk. Men pass deg!!
Lukker du den helt, oppnår du boost på 12-18psi...
Hjernen på bilen min kutter når trykket går over 12 psi fordi GM har lagt ei sperre der.
Skal du over dette trykket må du bytte ut MAP-sensoren som sitter på innsuget. Husker ikke helt verdiene..
Denna motoren har 21:1 i komp, og det er MYE komp!
Skal man kjøre høye turbotrykk bør man skaffe seg en lavkomp motor (Slik som jeg gjorde til slutt)
Jeg kjører allikevel med moderat trykk i dag (12psi max boost)
Les mer om det under "Motorbytte".
K&N-filter
Bytta ut originalfilteret mitt med et "effektfilter" fra SSD
Effekten var det vel så som så med, men tøff lyd ble det
Dyser
GM garanterer dysene sine i 100K miles - 171K km
Mine var litt slitne etter kun 134K km, og blei bytta.
Kjøpte da skikkelige dyser med BOSCH spisser.
EDIT:
Kjøpte igjen nye dyser og dyserør da jeg bytta pumpa.
Like greit å bytte når alt annet er ute
Batterier
Da jeg skulle ha nye batterier var det mye å velge mellom.
Felles for alle var at det ikke var billig..
Endte opp med disse Deka-batteriene fra Ci-service (nå Megahjul), og fikk begge for 2400kr totalt.
Det kjekke med dem, er at de har BÅDE originalpolene som Delco-batteriene har, OG dem har poler på toppen.
EDIT:
Nå kjører jeg på Optima Red Top (fortsatt sidepol og vanlig pol), og kommer aldri til å kjøpe andre batterier igjen.
Så mye bedre er de!
B&M ShiftPlus
Ble til at jeg installerte en sånn en "shift enhancer" fra SSD, og må si den funker som den skal.
Kan velge mellom 3 hakk; originalt, litt fastere, VELDIG fast.
Mener å huske at den øker trykket i kassa, og minsker slipp i convertern.
Merker hvertfall at jeg får brukt mer av momentet når jeg aktiverer den.
Edited by ChevyHoe, 11 March 2013 - 21:25.
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#31
Posted 09 December 2007 - 14:27
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#32
Posted 09 December 2007 - 16:30
#33
Posted 09 December 2007 - 16:51
Men å kjøre med en baktung henger, på glatta opp Hemsedalsfjellet, kunne blitt en veeeldig spennandes tur
Tøff type, han sjåføren gitt . Kjørehansker og greier hehehe
#34
Posted 09 December 2007 - 18:16
Var en arti tur ja, selv om "alt" prøvde å stoppe oss.
Eneste stabile på hele turen var Tahoen - heldigvis
Er ikke rart at bakenden spant ut lett på fjellet nei.
Hadde nok 50-100kg løft i kula ETTER at hjulet var fiksa...
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#35
Posted 09 December 2007 - 18:26
Joda, jeg viste du kom til å svinge litt hit og dit....fikk jo en pekepinne på det i løpet av den halvtimen vi snakket og du skulle finne McDonalds...hehe. GPSkjærringa prata hele tiden om snu hit, kjør dit...hehe..men ingen burgersjappe...
#36
Posted 09 December 2007 - 18:31
Brukte GPS'n kun til å finne veien gjennom Bergen til Sotra denna gangen, og den veien kjente vi halvveis fra før.
Ang mat, så stoppa vi bare på bensinstasjoner.. hehe
Keep it simple!!!
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#37
Posted 09 December 2007 - 18:33
#38
Posted 09 December 2007 - 18:45
#39
Posted 09 December 2007 - 18:59
Nesten rart dere ikke skled av veien, eller ble løpt ned av rein, eller mista et hjul, eller noe anna surrealistisk.. Hadde passa bra inn sammen med resten
#40
Posted 09 December 2007 - 21:11
Ække strikkelue.
Men hvorfor jeg sitter med lue? Fordi jeg ofte går med lue vel. sommer som vinter.
Hansker? Digger å kjøre med de hanskene.
Veit, men hvis du aaaaaner hvor trøtt jeg var da vi kjørte der.
Var ikke i min villeste fantasi å stoppe.. hehe
Nesten rart dere ikke skled av veien, eller ble løpt ned av rein, eller mista et hjul, eller noe anna surrealistisk.. Hadde passa bra inn sammen med resten
Eneste som mangla ja
Godt ikke tahoen stoppa hvertfall.
Synes den har blitt kvikkere etter den turen der også.
Fått blåst den rein litt..
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum