Suspension
Heving
Bilen er heva på 2,5" ProComp-klosser bak og 2-3" Lift kit fra Rough Country framme.
Klossa er kone, dvs 2" på baksida, og 3" på forsida, og detta er for å få en bedre pinjongvinkel.
Kjøpte klosser og nye draband/u-bolter på BG Nor i Oslo.
Med dette får da akkurat plass til 33" hjul på en Tahoe uten at det subber.
Tidligere hadde jeg kun torsjonsheving framme, men det var hverken behagelig eller bra å skru den til topps.
Lift kit er like greit, så slipper du å maxe ut fjørene foran i hver eneste dump.
Hvordan er dette gjort?
BAK
Du setter bilen på bukker, så bakakselen henger fritt.
Av med hjula.
Løsne demperne, og sett jekken under diffklokka.
Akselen er festa til bladfjøra med totalt 4 u-bolter (også kalt drabånd).
Løsne dissa. Dem har nok sitti på siden bilen var ny, så UANSETT kan du ikke bruke dem om igjen.
Kapp dem derfor av med vinkelslipern, og spar deg selv for mye tid.
Ta ei side av gangen, så akselen har noe å henge fast i.
Bruk en jekk nr 2 og jekk opp fjørpakka.
Plasser klossen imellom aksel og fjør, putt i nye u-bolter og stram til.
Jepp, sånn blir klosser og u-bolter seende ut når du ikke dekker dem til med noe.
Detta er behandla nå.
Når du har bilen på bakken igjen, må du dra til skikkelig.
Bruk gjerne en latmannsarm når du drar til.. Detta må dras til no jævlig.
Regn med etterstramming en eller to ganger.
TORSJONSHEVING FORAN
Forran er det bare å jekke opp bilen i traversen til ramma, som beskrevet i instruksjonsboka.
Torsjonsstavene strekker seg fra nedre bærebru og bakover.
Dem ender opp i en bolt hver. Denna bestemmer høyden forran.
Jeg skrudde mine bolter helt inn, og fikk da det løftet jeg trengte.
LIFT KIT FORAN
Bestilte meg et lift kit fra Rough Country fordi jeg var lei av den slitsomme forstillinga torsjonsheving gir.
Kitet skulle løfte 3" foran, men tipper jeg har justert det til ca 2-2,5".
Hevesettet bestod av nye øvre bærearmer, torsjonsstaver, lengre bremseslanger, nye bolter til stabstaget, nye dempere og braketter for senking av differensialen.
Hevinga tok meg nok et par dager. Særlig diffen var kronglete å komme til.
Jeg begynte med å jekke opp bilen og sette den på bukker. Jobb aldri aldri aldri under en bil som hviler på jekken.
Deretter tok jeg av de øvre bærearmene, fjerna demperne, og løsna stabstaget. Så tok jeg ut stikkakslene.
Med det samme jeg var i gang bytta jeg foringer på stabstaget.
Så løsna jeg kontaktene på framdiffen og den framre mellomakselen.
Diffen ble løsna helt, og braketter som senker den 2" mot bakken ble montert.
Disse var ikke like lette å få på plass, og et sted må man skjære av eksisterende brakett for å montere den nye.
Alle deler jeg fjerna tok jeg vare på, i tilfelle noen har lyst til å bygge den tilbake til original en gang. Til og med det avskjærte øret er tatt vare på.
Har dårlig med bilder fra denne prosessen, men her er et bilde etter at diffen er senka og skliplata er montert igjen.
Så ble nye bolter til stabstaget montert, og de nye øvre bærearmene.
Jeg valgte å ikke montere de nye torsjonsstavene fordi de sikkert var stivere enn mine originale.
Siden de originale allerede hadde gitt meg løftet jeg var ute etter var det heller ingen vits.
Jeg beholdt også Koni-demperne jeg hadde kjøpt tidligere. Demperne som fulgte med settet kan umulig være like gode som Koni..
Dempere
Bytta dempere for noen år siden nå. Rundt 2007 ellerno.
Valget falt på Koni HeavyTrack, som er justerbare
Var blitt anbefalt disse av andre, og jeg ble ikke skuffa.
Delenr foran: 82-2372
Delenr bak: 82-2384
Koni HeavyTrack har lengre vandring enn de originale, så de går fint sammen med 2-3" heving.
Edited by ChevyHoe, 11 March 2013 - 21:37.