ChevyHoe's garasje
#81
Posted 19 August 2008 - 14:31
Foreløpig ser det lyst ut for chevytreff, men kan ikke garantere noe.
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#82
Posted 19 August 2008 - 14:39
Har aldri kikka på noen av dem.. Alt var montert da jeg kjøpte bilen
Jeg tenker på hvordan beltene ned fra taket skal festes i gulvet/setet, magebelte fulgte ikke med på min bil så det skal jeg skaffe.
Har montert inn setet sånn det skal sitte men beltene henger bare løst ned siden jeg ikke har noen skruer til å feste de med eller vet hvordan de skal sitte, hehe.
Det hadde vært lurt, usikker på om jeg får tid til det selv.
#83
Posted 24 September 2008 - 20:03
#84
Posted 01 October 2008 - 17:32
funderer på å kjøpe tahoe, å etter å ha lest denne tråden er jeg bare mer positiv til kjøp...
#85
Posted 15 November 2008 - 13:02
HOI! Lenge siden siste innlegg her nå....men lista over ting som bør deles med dere er laaang...må bare komme igang igjen.
Jeg har hatt mange forskjellige varianter av eksosanlegg, og erfaringer er jo greit å dele med dere..
3" eksos
Det begynte jo med original eksos..
Svendsen eksos I
Første tur til Svendsen eksos endte opp i ei effektpotte, og nytt anlegg fra potta og bakover i 3". (det svendsen eksos kaller 3" skrumper no sjukt i bøyene...)
Detta ga bittelitt mer lyd, men nesten ikke hørbart.
Svendsen eksos II
Jeg var ikke fornøyd, og gikk tilbake til svendsen eksos. De kappa bort effektpotta jeg hadde kjøpt, og laga til et rør som passa der som erstatning.
Blei litt mer lyd, men synes da fortsatt ikke at jeg hørte 8'ern.
Hadde nå brukt 5000 kr på Svendsen uten no særlig nytte.
Svendsen eksos III og SS Dieselsupply
Bestilte meg en turbo-downpipe fra SSD i USA, og dro enda en tur til Svendsen.
Denna gangen ville jeg ha dem til å fjerne sotpotta under bilen, og montere ny downpipe.
Den originale downpipen ser ut som om en lastebil har kjørt over den.. Ny DP er "mandrel bent", dvs helt smooth i alle bøyer, og holder 3" hele veien.
Svendsen nekta imidlertid, da de mente det blei for mye lyd...
Javel? hade...
Rakarør
Monterte den nye downpipen, og skjøta på med rør fra Torshov.
La det bare til midt under bilen, og en bøy rett ned der.
Satan, for en forskjell!
Ikke akkurat noen pen lyd, men hvertfall mye lyd!
Grunnen til at jeg ikke synes den var noe pen, var at det kom mye rakarør-lyd.. ikke pent..
...også stinka det jo eksos inni bilen når jeg sto stille..
4" eksos
Blei lei alt tullet med eksos, og gjorde det jeg burde gjort for lenge siden; Bestilte meg klass nytt 4" Stainless Steel eksosanlegg fra SS DieselSupply i USA.
Tok det hjem med Magnum og båtfrakt og ble ikke gæli pris!
Bestilte også ei "muffler eliminator pipe", siden det var potte på anlegget.
Eksosanlegget var laga for Suburban og Pickup, og da tok jeg det som en selvfølge at det passa til Tahoe også. Tjaa...
Suburban og pickup har annen løsning med demperene og tanken. Anlegget er laga for å gå klar av demper på høyre side og tanken på venstre side.
På Tahoe er tanken breiere, så det gikk dritt. Fikk allikevel montert det, men klaringa til tanken er minimal.
Har kjørt med det i snart 2 år, og ikkeno problem.
SSD part I
Monterte anlegget med potte først, og lyden ble upåklagelig uttafor bilen.
Inni bilen var det ikke mye lydøkning, så detta er en fin løsning for dem som vil kunne prate i bilen samtidig...
Her er tre videoer fra nettopp detta oppsettet:
Video I
Video II
Video III
SSD part II
Barnslig som jeg er, klarte jeg ikke å dy meg..
Putta inn muffler eliminator pipe, og starta opp. Satan, tøff lyd!
Lyden blei bare slem, og ganske så høylydt ved pådrag.
Har satt av bilalarmer (!) med den eksosen, bare ved å gi på inn i ei gate. haha
Har dessverre ikkeno lydopptak.
Lyden i kupeen økte endel.
Det skal sies at jeg for et par uker siden monterte potta igjen, i forbindelse med EU-kontroll.
Trur faktisk jeg kommer til å beholde potta på, ettersom det blei mer behagelig inni bilen, og jeg slipper skruing før kontroll.
Begynner å bli gammal og kjedelig skjønner jeg, men etter jeg kjøpte meg Camaro har Tahoen lissom blitt "bare" den daily driver'n..
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#86
Posted 28 November 2008 - 23:44
Drivverk
Jeg skal værra ganske rett fram her:
Litt småherjing med 33" hjul er ikke bra for den originale akselen..
Her for litt siden, nærmere bestemt en mandags morra i en tunnel, rasa bakdiffen min.
Jaja, da fikk jeg laga askebeger av restene da..
14-bolters bakaksel på Tahoe
Nå var jeg lei den spinkle 10-bolters akselen som Tahoe og Suburban bensin kommer med.
Joda, jeg innrømmer misbruk av den stakkars akselen, men allikevel..
Under min bil skulle aldri en så spinkel aksel igjen!
For ordens skyld:
En 10-bolter har 10 bolter i diffkåpa, og 10 bolter som holder kronhjulet.
En 14-bolter har da....akkurat. 14 begge plasser.
Det finnes to typer 14-boltere: SF (Semifloat) og FF (Fullfloat).
Sistnevnte er en skikkelig HD aksel, og ble kun levert på de tyngste suburbans og pickups (Big dooley f.eks)
Suburban diesel har som regel 14-bolt SF og alltid 8 hjulbolter.
Nå har det seg sånn at de grovere akselene har 8 hjulbolter, og det blir jo litt feil.
Akselhuset bygger også mer, så da må man korte inn mellomakselen.
Det finnes allikevel EN aksel som er bolt-on på Tahoe, eller en "direct swap" som dem sier over there.
Fra 88-99 blei enkelte K2500 og K1500 pickups levert med 14 bolt SF aksel og 6 hjulbolter!
Jeg sier enkelte, for det var en hard aksel å finne. Ingen i Norge, men noen i Sverige.
Skal du i tillegg ha 3,73 utveksling, som jeg har, må du leite litt..
Viktig at det er en K, og ikke en C (må værra fra en 4x4 med andre ord)
Akselen fra en C er 2" smalere faktisk!
Bremsa på akselen er da som regel 11", og ikke 10" som på Tahoe originalt.
Denna akselen skal passe rett på Tahoe, da den har kort nok diffhus og 6 hjulbolter.
Alt man trenger er visstnok et overgangskryss.Javel? Prosjekt!
I mellomtida var det bare å skaffe seg en midlertidig 10-bolter, men ble med 3,42 utveksling, ettersom 3,73 ikke er veldig vanlig på 88-99 modellene..
Fjerna da framre mellomaksel, så ingen skulle klare å sette på 4x4 med to forskjellige utvekslinger.....
14-boltern ble omsider funnet på høgger i sverige, og sendt til postkontoret i Strømstad.
Litt billigere
Den hadde gått ca 180.000, men det er ingenting for en såpass grov aksel hvis den er tatt vare på.
Merkbart tyngre enn 10-boltern..
Etter mye om og men, fant jeg ut hvilket overgangskryss jeg trengte.
Tahoe skal ha kryss: Precision 534G, med 1 1/8" koppdiameter (såkalt 1344-kryss, eller Saginaw 44, S44, 3R)
Denna type aksel skal ha: 1350-kryss, med 1 3/16" koppdiameter
Overgangskrysset blir da: Precision 447 eller Neapco 2-1153
Akselen så fin ut inni, så jeg bytta brytepinne og olje.
Alt blei pussa rein for dritt og rust, og satt inn med blanding 50/50 Owatrol og Bengalakk.
Nye u-bolter må man ha ved akselbytte, og måtte også slipe til brakettene under akselen.
De måtte tilpasses den grovere 14-boltern.
Siden u-boltene da spriker litt, gjorde jeg hulla i braketten litt ovale i samma slengen. Funka fint.
Hvis du skal gjørra detta, så prøv å skaffe brakett både over fjør og under aksel fra donorbilen, så slepper du detta.
Kom vel ikke som noe sjokk at bremsa måtte overhales, så jeg kjøpte nye sko og fjører.
Et lite helvete å montere håndbrekkwiren aleine, så ta med deg en kompis (eller kjøp den smarte tanga de har på Biltema).
Måtte slakke håndbrekket endel for at ikke bremsa skulle ligge på.
Til sammenlikning, her er 10-boltern:
Krysset passa fint, og akselen var en direkte swap.
Ser unektelig bedre ut under der hvertfall! 10-boltern skulle aldri vært levert på såpass store biler..
Eneste er at akselen var litt breiere enn 10-boltern. Kanskje snakk om 2cm totalt, så nå stikker bakhjula hvertfall uttafor.
Kan vel nå skryte på meg å ha Norges eneste Tahoe med 14-bolters bakaksel
Edited by ChevyHoe, 17 June 2013 - 22:05.
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#87
Posted 29 November 2008 - 10:00
..ikke sitt på noe kaldt, -da kommer dom!!!
#88
Posted 29 November 2008 - 11:30
Først må jeg bare nevne at du har en sinnssykt rå bil som mange misunner deg for!
Leser på garasjen din hver dag og er like gøy å se på bildene hver dag:P
Men, har du tegner i å mål på den basskassa di baki? Eller du vil kanskje ikke gi ut det? For det skjønner jeg godt i så fall, men er jo alltid lov å spørre.
Jeg har samme bil som deg, bare med den gamle dashen.
En ikke så stolt Merce-eier
Og en veldig stolt Jeep WJ eier!
#89
Posted 29 November 2008 - 18:35
Din ække akkurat kjedelig den heller da Jonass.
Hakke måla på kassa, ettersom alt er litt custom bygd til.
Tok mål mellom hjulbuene, og laga gulvet etter det.
Sjølve basskassa er en del av det gamle anlegget, men den var rekti i bredden.
Alt på sidene er bare laga til med pappmaler og på måfå.
Det skal sies at jeg VURDERER å kvitte meg med hele bygget, til fordel for noe mer plassbesparende.
Har begynt å få litt behov for å ta med meg store ting.
Veit ikke om det hadde passa rett inn i bilen din da men
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#90
Posted 29 November 2008 - 21:38
Din ække akkurat kjedelig den heller da Jonass.
Hakke måla på kassa, ettersom alt er litt custom bygd til.
Tok mål mellom hjulbuene, og laga gulvet etter det.
Sjølve basskassa er en del av det gamle anlegget, men den var rekti i bredden.
Alt på sidene er bare laga til med pappmaler og på måfå.
Det skal sies at jeg VURDERER å kvitte meg med hele bygget, til fordel for noe mer plassbesparende.
Har begynt å få litt behov for å ta med meg store ting.
Veit ikke om det hadde passa rett inn i bilen din da men
Hvis du vil tjene litt på det bygget, så er det bare å si i fra:) Hvis det passer da, selvfølgelig. Men komponentene tar du vare på selv?
Edited by Jonass, 29 November 2008 - 21:39.
En ikke så stolt Merce-eier
Og en veldig stolt Jeep WJ eier!
#91
Posted 29 November 2008 - 22:53
Hvis jeg i det hele tatt finner ut at jeg skal hive det ut da.
Blir i såfall i juleferien hvis jeg gjør det.
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#92
Posted 01 December 2008 - 18:03
På min er det bare låsen som åpner seg. Også må noen dra i den for at den skal gå opp, men oljedemperne er der til å holde den oppe da.
En ikke så stolt Merce-eier
Og en veldig stolt Jeep WJ eier!
#93
Posted 02 December 2008 - 08:25
Jeg har aldri kikka nærmere på den mekanismen, men vil nå tru at det er ei fjær som skal skyve ruta ut..?
Jeg veit om en bil med luke - den står i Kongsvinger. Bare sånn hvis du trenger deler til luka
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#94
Posted 02 December 2008 - 15:21
Jeg har aldri kikka nærmere på den mekanismen, men vil nå tru at det er ei fjær som skal skyve ruta ut..?
Jeg veit om en bil med luke - den står i Kongsvinger. Bare sånn hvis du trenger deler til luka
Står det en delebil lik våres i kongsvinger sier du?
En ikke så stolt Merce-eier
Og en veldig stolt Jeep WJ eier!
#95
Posted 29 May 2009 - 16:11
Misunner dine kunnskaper om modifisering
#96
Posted 29 May 2009 - 22:34
Men det er nok altfor mye jeg ikke kan...ennå
Blant annet kan jeg ikke finne tid eller lyst til å skrive ferdig denna garasjen. Mye som mangler her dessverre.
Må nok brekke et bein ellerno snart, så jeg får tida
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#97
Posted 08 January 2010 - 09:41
Setetrekk
Hvem har ikke stygge slitemerker eller svære høl i skinnsetene på sin 95-00 modell (eller nyere for den saks skyld)??
Jeg hadde hvertfall et førersete som ikke var særlig pent, og skal ikke skryte på meg at passasjersetet så nytt ut heller.
Valgene når dette dukker opp er mange:
- Trekke om setene profesjonelt (dyrt, ca pris jeg fikk var vel ca 3500 pr sete) + uten bil i noen dager
- Kjøpe nytt originalt putetrekk på eBay til $200 pr stk (latterlig dyrt for den dårlige kvaliteten)
- Kjøpe noe billig drit på Biltema (som aldri i verden passer til amerikanske seter)
- Kjøpe noe billig drit på eBay, som sannsynligvis ser dårlig ut (eller ikke...?)
Jeg gikk på en måte for den siste, selv om det ikke var superbillig og heller ikkeno drit.
Nye setetrekk på framsetene
Trekka ble kjøpt hos Iggee Seatcovers på eBay, og kom på $179 + $14 for armlener (obs obs, følger ikke med hvis du ikke spesifiserer. Les auksjonen!)
Jeg bestilte trekk til begge mine framseter, og samma til fatters suburban + totalt 4 armlener. Frakta ble da $120, og totalt ble det $506.
Når jeg i tillegg var heldig og slapp gjennom tollen uten sjekk ble det ekstra billig
Altså: 1450kr for to nye setetrekk.
Farge var valgfri, men siden jeg har tan interiør gikk jeg for svart/beige.
Her har dere resultatet:
Det fulgte med nok kroker til å montere trekka, og selve monteringa var gjort på et par timers tid.
Jeg likte at det mangla hull til blant annet setestyringa.
Da kunne jeg snitte opp med en tapetkniv og stappe trekket bak kontrollene. Mye penere enn på bildet i auksjonen spør du meg..
Armlenene var litt trøblete å montere, og jeg måtte klippe hullet endel større for å få dem på.
Du må regne med noen dager før trekka blir sendt, og dem spør nok om bilde av setene dine for å være sikre på at dem sender deg rett trekk.
Super service hvertfall!
Sjekk ut butikken på eBay:
http://stores.ebay.c...tom-Seat-Covers
Lykke til!
Edited by ChevyHoe, 17 June 2013 - 22:10.
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#98
Posted 31 January 2010 - 11:01
#99
Posted 31 January 2010 - 13:06
Hvis jeg bare brekker beinet snart, kan jeg få fullført denna garasjen også
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#100
Posted 06 February 2010 - 19:04
Hvis jeg bare brekker beinet snart, kan jeg få fullført denna garasjen også
de der mattene du har me gromme chevy logo hvor har du fått tak i dem???