Gå til innhold



Foto

Springover heving.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
68 replies to this topic

#21 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 26 February 2005 - 00:00

Trur de utvekslingene so er å få er jævli dyre.. på bigballs offroad har dom differ har je sett men..

Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!

#22 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 26 February 2005 - 00:00

Javel...skulle nesten fått tak i reg nr på den bilen da...hmmm,det må vel gå an å fiske fram vel..
Har en converter liggende men veit itte om det er riktig utveksling i'n men det går an å finna ut..bare å setta'n på å se i forhold tel GPS'en..

Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!

#23 Rapp

Rapp

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 248 Innlegg:

Posted 26 February 2005 - 00:00

Snakka me han på telefon akkorat no. Han refererte te an anna Patrol da han skulle få kodkjent sin egen i Kristiansund. Da brukte han bare regnr te den andre biln. Fårr 35" sin del fikk han lage en speedometerkonverter. Den kåsta 3-4000, så da må de væl være lurare å bytte utvæksling i diffan?



#24 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 26 February 2005 - 00:00

Vi har prøvd å få kontakt med'en uten å lykkes ja... Har prøvd med både PM å mail..

Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!

#25 Seedy

Seedy

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 129 Innlegg:

Posted 26 February 2005 - 00:00

HAr dåkke snakka med "Brattis"? Mulig han har ett tips og to.

#26 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 26 February 2005 - 00:00

Nei det er vel kanskje itte godt å få røntget sånn type sveis...er fler seriøse sveisefirmaer rundt her så je får ta kontakt med noen å høre...
Vi tre som driver med detta prosjektet foreløpig bor ganske spredt så vi må nok benytte oss av forskjellige firmaer/kontrolører regner je med men det skulle vel holde med en dokumentasjon av hver ting å bare sende en kopi til de andre liksom.. Hovedsaken er å ha noe å ''slå i bordet med'' hos BT..
Er jo begrensa hvor god greie på slikt de kara der har å..hjelper fælt å ha noen papirer med slikt å vise fram vettu..
Er det fler som har tips å ideer til detta som kan væra til hjelp er det bare å si fra..
Alle tips å hjelp mottas med stor takk smile.gif

Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!

#27 Forest Jump

Forest Jump

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 919 Innlegg:

Posted 26 February 2005 - 00:00

Ikke godt å ta røntgen bilder av denne type sveiseforbindelse. Må nok bli magnetpulverprøving eller prøving med penetrerende væske. Det finnes sikkert sertifiserte NDT kontrollører i deres område. Snakk med ett seriøst sveisefirma, så kan de sikkert formidle kontakt videre.

#28 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 25 February 2005 - 00:00

Hmmm,detta var itte dumt nei.. Få godkjent sveis skar je klare trur je..kjenner folk i bransjen som sveiser sertifisert.. Må vel antagelig røntges sveisen går je ut fra..det må vel gå an å få til..
Bremseprøving med original å ombygd bil må'n vel kanskje gjøra hos BT?
Har allerede bygd om bilen min je da..har kjørt snart ett år med den sånn,hehe..
Men uanset jo fler vi blir jo bedre er det trur je.. å desto mer dokumentasjon vi har å vise fram hos BT jo bedre er det også så klart...
Er en på forumet her som har fått godkjent SPOA heving på patrol men hverken je eller Bjønjen har fått tak i'n....skulle vært greit å hvist hva han har gjort å åssen han har gått fram..

Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!

#29 Rapp

Rapp

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 248 Innlegg:

Posted 25 February 2005 - 00:00

Hei dåkker toan!
Æ blir me på de "gokjenne SPOA" prosjektet dåkkers, såfræmt æ får ti te å bygge om da. Har en kårt 160 '85.
Har tænkt på et par ting såm kan brukes unner dokumentasjon.

1. Sveising: Sveisinga må sertifiseres, de må bevises at rikti sveisetrå/elektrode e brukt. Samt at sveisn i sæ sjøl e go me rikti innbrenning.

2. Belastning på fjærblar: Hær kan man finne en bil me original SPOA såm de e muli å sammenligne me: Vækt, maks teoretisk vridningsmomænt på aksel, trærrsnitt på fjær ved akselbrakætt, ståltype i fjæra, længde på anlægg - fjær/akselbrakætt.

3. Stabilitet: Finne fabrikken sin garanterte veltevinkel. Gjøre måling me ombygd bil å aktuell dækkdimensjon.

4. Bræms: Gjøre måling av bræmselængde me både original å ombygd bil. Evt. original bil me maks tillatt nøttelast. (Mulihet fårr å få nedjustert maks tillatt nøttelast på ombygd bil?)

Kan de hær være en vei å gå?



#30 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 25 February 2005 - 00:00

Ja det hadde vøri kjekt med automat egentlig... Har vært inne på tanken på noe chevy greier men blir vel ett helvetes arbe å dyrt sikkert..


Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!

#31 Bjønjen

Bjønjen

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 973 Innlegg:

Posted 25 February 2005 - 00:00

Kansje eg ska prøve det..smile.gif
Veit ikkje om nåken automatkasser som passar, men eg har no vore inne på tanken å leite etter det.tongue.gif

#32 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 25 February 2005 - 00:00

Ok.. Je har skjært ut å laga ei ''vogge'' der liksom je da... Kløvde ett 3'' rør å la inn liksom men skar forsterke den bjelken litt mer på undersida tenkte je..
Tenkte på å flytte hele greia men fant ut det vart for mye jobb..
Har du noe peil på om det finnes noe automat kasse som det går å bruke på patrolen...det har vel itte blitt levert noe 160 med automat går je ut fra??

Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!

#33 Bjønjen

Bjønjen

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 973 Innlegg:

Posted 24 February 2005 - 00:00

På den korte e det ikkje nåke problem, der står fordelingskassa lenger framme.
På den lange må eg nok kutte og sveise litt. Kansje flytte heile balken.
Vi får sjå, har ikkje sett so mykje på det endå, men eg skal nok finne ut av det.tongue.gif:P

#34 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 24 February 2005 - 00:00

Ja det tenkte je å at je skulle fått.. Bør i allefall få'n godkjent før je skal til Island i 2006..
Egentlig så skulle je vel hatt'en godkjent for lenge sida for bilen er i daglig bruk serru å bli stoppa i teknisk er itte akkurat noe særlig kanskje..
Åssen har du gjort med mellomaksel forran?

Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!

#35 Bjønjen

Bjønjen

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 973 Innlegg:

Posted 24 February 2005 - 00:00

Håpar på å få klar min til utpå seinsommaren eg og.
Skulle fått den godkjent før vinteren. smile.gif

#36 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 24 February 2005 - 00:00

Har prøvd å få tak i Brattis je å både på PM å mail men uten hell...han er itte mye på nett her trur je..
Har vurdert å setta på på stabstaget igjen je å for som du sier blir'n noe vinglete å kjøre etter veien..
Er vel å få noe med hurtig låsing på som kan brukes å kanskje for flexen blir vel noe mindre når det sitter på..men det finner'n vel ut etterhvert..
Hadde vært fint om noen hadde hatt noe erfaring med godkjenning av springover ja...
Hadde tenkt å få godkjent min i løpet av sommer'n je da..ta det samtidig med når je skar nordover eller noe...


Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!

#37 Bjønjen

Bjønjen

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 973 Innlegg:

Posted 24 February 2005 - 00:00

Ja eg har stabstaget på, bilen blir litt vinglete uten. Har forlenga hylsene og brukt gjengestenger som skruar.
"Brattis" har vel fått godkjent sin der. Har prøvd å kontakta han, men han har ikkje svara. Hadde vert kjekt å fått litt tips frå han.
Andre som har hadt kontakt med han?
Er ei lita stund til min kan godkjennast. biggrin.gif:Duser posted image

#38 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 23 February 2005 - 00:00

Bjønjen: Har du tenkt å beholde stabstaget foresten??
Har tatt vekk mitt je men det må kanskje væra på for å få det godkjent??

Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!

#39 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 23 February 2005 - 00:00

Bjønjen: Har du tenkt å beholde stabstaget foresten??
Har tatt vekk mitt je men det må kanskje væra på for å få det godkjent??

Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!

#40 Inge

Inge

    inge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 990 Innlegg:

Posted 23 February 2005 - 00:00

Ja det er itte så fryktelig mye arbe egentlig men blir litt kødd med traversen og mellomaxel'n forran...
Har skjært ut å laga ei ''vogge'' til mellomaxlingen je..
Må gjøra om litt på høyre sida på framaxlingen da..tenkte å setta på ordentlige draband som går rundt axlingen i stede for det opplegget som er der..
Tenkte å prøve BT i Tronheim je å Bjønjen...kan jo bli en prøvelse i seg sjøl å finne noen ta de kara der som er litt interessert i å hjelpe tel..veit det er godkjent springover på patrol før i Trondheim så det skulle da væra mulighet kanskje..
Kanskje vi skulle gå sammen fler stk å prøve å få godkjent bila våre...stiller litt sterkere da kanskje??

Ittno er umulig,det umulige tar bare mer tid!