Saken er jo så enkel at på mange plasser så får du ikke godkjent en uoriginal hjulbolt uten Tüv-godkjenning engang...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
Sammen står vi sterkere
Started by
Henning
, Aug 27 2005 23:00
42 replies to this topic
#41
Posted 24 September 2005 - 23:00
#42
Posted 25 September 2005 - 23:00
joda jeg er helt enig i at det er gøy og lave deler selv men skal du ha tid til det bør du minst være trygda,pluss at man må ha tilgang til MYE verktøy , hær holder det ikke med et sveiseapparat og en skjærebrenner.
dette er oxo et godt poeng.
Kopi av melding:
Saken er jo så enkel at på mange plasser så får du ikke godkjent en uoriginal hjulbolt uten Tüv-godkjenning engang
dette er oxo et godt poeng.
#43
Posted 28 September 2005 - 23:00
Her er det siste svaret jeg fikk fra Ekkeren idag...
Spurte bla. spesifikt om hvorfor ikke det kan godkjenne body-lift.
Hei!
Vet ikke så mye om hvordan man registrerer en slik interesseorganisasjon, men for å få informasjon og muligheten til å uttale seg om endringer i forskriftsverket, må man være registrert på en "høringsliste", her er nokk VD rette instans for henvendelsen.
SFOOR er bare et rådgivende organ og skal i første rekke ha kontakt med trafikkstasjonene.
Ingen advarsel er sendt ut til trafikkstasjonene, det er imidlertid gjort en innskjerpelse i forvaltningpraksisen, dette innebærer at det bare er et utvalg av stasjoner som har muligheten til å godkjenne "tyngre" ombygginger (30 stk. på landsbasis inkluderer også Trondheim)
Endringen er et forsøk på å samle kompetanse på færre enheter slik at våre svar og vår praksis skal bli så enhetlig som mulig.
Endringen er ikke gjort som følge av enkeltpersoner.
Kan nevne at navngitt kontrollør (Wollamo i Trondheim) er oppnevnt regionskontakt for region midt, og dermed knyttet direkte til SFOOR gruppa, vi har møter jevnlig og samarbeidsklimaet er utmerket. Region midt er en betydelig resursfaktor som har opparbeidet kompetanse på flere felt over lang tid.
Denne kompetansen samt kompetansen til de resterende 29 stasjonene vil nå forhåpentligvis tilflyte alle.
Regionskontaktene er oppnevnt av de forskjellige regionene, (Sør, Øst, Midt og Nord) deres rolle er å koordinere stasjonene innenfor sitt distrikt, får oversendt ombyggingssaker fra stasjonene, avgjør om saken skal oversendes til SFOOR, eller om den kan behandles innenfor regionen.
SFOOR sitt mandat ligger som vedlegg.
Det er flere ombygginer som ikke spesifikt er nevnt i Kjøretøyforskriften, body-lift sett er et eksempel på dette, montering av et slikt sett kan endre stabiliteten på kjøretøyet samt kjøreegenskapene, og vil også kanskje endre referansepunktet for kollisjonstestene (gjelder bare nyere kjøretøy)
Dette er punkter vi på trafikkstasjonene med "rimelighet" ikke kan kontrollere, stasjonene har rette og slett ikke fasiliteter som gjør oss i stand til på en sikker og god måte å prøve ut disse ombyggingene.
Artic Truck sine body-lift sett står ikke i noen særstilling, de må dokumentere ombygginger på lik linje med såkalte "amatørbygg". forskjellen er at Artic Truck tilpasser/bygger sine sett i nært samarbeid med norske bilimportører (Ford, Suzuki og Toyota), disse går god for kvaliteten på delene (original garanti) samt de ombygde bilenes kjøreegenskaper.
Underlagsdokumentasjon fra IceTec for ombyggin av blant annet HiLux er forevist for og bifalt av VD.
Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80 - www.hilux4x4.no
Spurte bla. spesifikt om hvorfor ikke det kan godkjenne body-lift.
Hei!
Vet ikke så mye om hvordan man registrerer en slik interesseorganisasjon, men for å få informasjon og muligheten til å uttale seg om endringer i forskriftsverket, må man være registrert på en "høringsliste", her er nokk VD rette instans for henvendelsen.
SFOOR er bare et rådgivende organ og skal i første rekke ha kontakt med trafikkstasjonene.
Ingen advarsel er sendt ut til trafikkstasjonene, det er imidlertid gjort en innskjerpelse i forvaltningpraksisen, dette innebærer at det bare er et utvalg av stasjoner som har muligheten til å godkjenne "tyngre" ombygginger (30 stk. på landsbasis inkluderer også Trondheim)
Endringen er et forsøk på å samle kompetanse på færre enheter slik at våre svar og vår praksis skal bli så enhetlig som mulig.
Endringen er ikke gjort som følge av enkeltpersoner.
Kan nevne at navngitt kontrollør (Wollamo i Trondheim) er oppnevnt regionskontakt for region midt, og dermed knyttet direkte til SFOOR gruppa, vi har møter jevnlig og samarbeidsklimaet er utmerket. Region midt er en betydelig resursfaktor som har opparbeidet kompetanse på flere felt over lang tid.
Denne kompetansen samt kompetansen til de resterende 29 stasjonene vil nå forhåpentligvis tilflyte alle.
Regionskontaktene er oppnevnt av de forskjellige regionene, (Sør, Øst, Midt og Nord) deres rolle er å koordinere stasjonene innenfor sitt distrikt, får oversendt ombyggingssaker fra stasjonene, avgjør om saken skal oversendes til SFOOR, eller om den kan behandles innenfor regionen.
SFOOR sitt mandat ligger som vedlegg.
Det er flere ombygginer som ikke spesifikt er nevnt i Kjøretøyforskriften, body-lift sett er et eksempel på dette, montering av et slikt sett kan endre stabiliteten på kjøretøyet samt kjøreegenskapene, og vil også kanskje endre referansepunktet for kollisjonstestene (gjelder bare nyere kjøretøy)
Dette er punkter vi på trafikkstasjonene med "rimelighet" ikke kan kontrollere, stasjonene har rette og slett ikke fasiliteter som gjør oss i stand til på en sikker og god måte å prøve ut disse ombyggingene.
Artic Truck sine body-lift sett står ikke i noen særstilling, de må dokumentere ombygginger på lik linje med såkalte "amatørbygg". forskjellen er at Artic Truck tilpasser/bygger sine sett i nært samarbeid med norske bilimportører (Ford, Suzuki og Toyota), disse går god for kvaliteten på delene (original garanti) samt de ombygde bilenes kjøreegenskaper.
Underlagsdokumentasjon fra IceTec for ombyggin av blant annet HiLux er forevist for og bifalt av VD.
Blom - 1990 Hilux X-cab og 2 stk Suki LJ80 - www.hilux4x4.no