SJ med plog
#1
Posted 25 October 2008 - 17:02
Lurer bare på om noen av dere har plog til bilen? Jeg holder på å skal konstruere en, men sliter litt med festeanordning på bilen....
Noen som har an idé? Kunne jo selvfølgelig gjort som folk flest å kjøpt snøfres....men hvor gøy er nå det - når man først har Suzuki
Sti@n
#2
Posted 25 October 2008 - 17:17
Lurer bare på om noen av dere har plog til bilen? Jeg holder på å skal konstruere en, men sliter litt med festeanordning på bilen....
Noen som har an idé? Kunne jo selvfølgelig gjort som folk flest å kjøpt snøfres....men hvor gøy er nå det - når man først har Suzuki
Sti@n
Ikke at jeg har noen erfaring, men jeg ville festet plogen eller skjæret på framakslingen, og heve/senkemekanisme ville jeg brukt en vinsj, festet i fronten/støtfangeren. Det har vært brukt plog på disse bilene samt flere andre biler med samme fjæringssystem, så du får håpe noen av de som har prøv dette kommer med et mer "detaljert svar"
#3
Posted 25 October 2008 - 18:06
Tenkte også kanskje vinsj kunne brukes til heving og senking. Smart å feste plogen til akslingen
Skal se hva jeg får til....
Sti@n
#4
Posted 25 October 2008 - 18:58
DON'T GIVE OUT DUFF ADVICE. IF YOU DON'T KNOW THE ANSWER THEN DON'T ANSWER - SIMPLE!!!,
#5
Posted 25 October 2008 - 20:37
Fest staget i tilhengerfestet så går alle krefter mot hengerfestet og ikke mot akslingen foran. Så stabiliserer du den sideveis med innfestinger mot ramma foran og kjører den opp og ned med vinsjen.
Jeg har sett tilsvarende konstruksjon på firehjulng og det fungerte helt ypperlig og var lett å hukaav og på. vanlig tilhengerfeste bak på kula. huk på vinsjen og putt i to pinner med låsering for sideveis stabilisering. ingen skruing. av og på på 30 sekunder.
Kan lages et system slik at du kan skifte mellom skrå høyre/ eller skrå venstre uten å gå ut avbilen. bare rygge litt vri på rattet og kjøre frem så har den skiftet over til annen posisjon.
Og hengerfestet tåler nok til at du kan bruke det til innfesting av plog, det er helt sikkert.
#6
Posted 25 October 2008 - 22:00
har sett bilen som Oslo vaktmesterservice brukte, og her er innfestingen gjort mor hullene i framkant av ramma...
kommer nok til å gi han som har den nå en telefon tenker jeg og se om jeg ikke kan få tatt noen bilder av det etterhvert...
skal lage slikt på min og med årene... men det blir sammen med 2" multipunktfeste forran
#7
Posted 25 October 2008 - 22:16
Men nå har vinsjen min ryki, så det blir heva og senka manuelt i vinter. Det blir så gøy så.....
Lykke til
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#8
Posted 26 October 2008 - 09:59
Dette kan bli spennende.
Sti@n
#9
Posted 26 October 2008 - 18:38
Har ikkje makka meg til å spore opp en kraftprodusent med etpar meter rør til overs enda..
Til mitt skjær hadde eg tenkt å brukehøla foran på ramma, og deler frå ei rullestolheis til heving/senking osv.
Men med snømengdene som vi har hatt siste åra er det jammen ikkje sikkert at en skal bry seg. Kjem kanskje lenger med å sette sin lit til golfstraumen
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#10
Posted 26 October 2008 - 19:36
Hahaha...ja, noe godt kommer det av global oppvarming
Fant dette bilde. Denne konstruksjonen må jo være mye enklere å få festa på bilen enn et skjær...
#11
Posted 26 October 2008 - 22:04
Jeg har kjørt med skjær på SJ'en i to sesonger og det fungerer utmerket. Vinteren 2007 kom det ca 3m snø på et par tre dager og E-18 var som kjent stengt i 15 timer (bor i Arendal). Bilen min var en av de få som klarte å ta seg fram, kjempegøy!!
Jeg har laget et skråstilt skjær i tre med et skrapejern nederst. To 2"4" går bakover under bilen med en festeanordning opp på kula.
Heves og senkes med en lite vinsj. To støttestag er festet til kufangerfeste for å hindre sideveis bevegelse. Meget enkel å montere da jeg bare kjører innpå og hekter på foran og bak.
Jeg har ca. 150 meter vei pluss gårdsplass, og det går fint å rydde det. Hvis det er litt tung snø har jeg brukt kjettinger på bakhjula.
Kan prøve ta bilder i morgen når det lysner av dag.
#12
Posted 27 October 2008 - 00:34
Heisann, enda en ulyd!
Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere
#13
Posted 27 October 2008 - 11:21
JAAA....ser gjerne bilder
#14
Posted 27 October 2008 - 17:16
Eller så er den løsningen som ble benyttet hjemme av noen late personer i stedet for å fyre opp snøfresen kjørte de frem og tilbake på gårdsplassen med 4x4 inne.
Og la til min irritasjon grunnlaget for 20 cm isholke på vårparten.
#15
Posted 27 October 2008 - 17:51
http://www.offroad.n...20-DSC02059.JPG
BÅNNGASS
#16
Posted 27 October 2008 - 17:56
Og la til min irritasjon grunnlaget for 20 cm isholke på vårparten.
Det måtte jeg gjøre i fjor vinter da det snødde 50cm på en natt. Jeg lå inne med lungebetennelse, og kona stod fast med Galanten. Naboen over oss moker aldri....så da måtte jeg bruke Suzukien for å tråkke vei til Galanten. Vi fikk jo det jo igjen når våren kom, men hjalp meg da jeg var syk. Blir vell som å tiss i buksa for å holde varmen
Suzukien gjorde i allefall det mulig for min kjære å kjøpe medisiner...
Sti@n
#17
Posted 27 October 2008 - 19:35
Suzukien gjorde i allefall det mulig for min kjære å kjøpe medisiner...
Sti@n
Suzuki saves lifes.
#18
Posted 27 October 2008 - 20:42
Noen som ser svakheter eller andre ting med denne konstruksjonen??? Hvis ikke tror jeg jeg skal lage denne....
Kom gjerne med andre komentarer
Plogen er konstruert i målestokk. Så proporsjonene er korrekte. Når plogen hviler på bakken er avstanden fra bakken til støtfanger korrekt.
Mistenker også at jeg muligens må ha mer suport nede på skjæret...
Sti@n
Edited by Annnte, 27 October 2008 - 21:06.
#19
Posted 27 October 2008 - 21:26
#20
Posted 27 October 2008 - 22:04
Det er jo bare å hekte vaieren lavere på skjærbladet
Heisann, enda en ulyd!
Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere