Noen forslag:
Peugeot 306 1,9 td fra ca 98 og opp. Billig i drift og går bra. Komfortable. Airbager og ABS er standard. Se opp for el-feil. Ruster minimalt.
Citroen Xsara 1,9 td fra 98 og opp. Samme drivverk som 306, samme komfort. AC på mange. ABS og 4 airbager. BILLIG! Se opp for el-feil. Ruster minimalt.
Mitsubishi Colt fra 97 og opp. Driftssikre småtasser. 1,3 bensin. Billig å dure rundt i. Mitsubishi ruster, men er usikker på denne.
Mercedes 190 diesel. Dau som ei sjøldau ku, men går billig. Driftssikker som en stridsvogn. Komfort som mye større og dyrere biler. Finner du en med 2,5 diesel (90 - 95 hk) med automat får du en knall bil som rusler på ca 0,6.
Mercedes 250 20V diesel fra 94 til 95 (96 med stv). 113 hk. Går på ca 0,65 på normal kjøring, blandet. Mer komfort og driftssikkerhet finner du ikke for under 40 000,-. Disse runder en mill km med litt vedlikehold. Spør drosjeeiere verden rundt! Har både airbager og abs. Automat er vanligst. Mange har AC i tillegg til takluke og.
Litt nyere, men billig lell, og ikke minst uhyggelig mye for penga: Skoda Octavia tdi fra 97 - 99. 1,9 tdi, 90 hk, går på under 0,4 pr mil på langkjøring. Slå den... Klarte å bruke 0,39 i snitt på ferietur til vestlandet en gang. Plass, komfort, lavt forbruk og billig i innkjøp sammenlignet med alt annet i samme størrelse og alder. Rent VW-produkt, men bedre kvalitet (ble det sagt for ti år siden). Ruster så å si ikke.
Seat Toledo tdi er for så vidt et alternativ, billig, men regn med å beholde den til du dør. Å kjøpe Seat er som å kjøpe Aids. Du blir ikke kvitt det igjen... Tvilsom kvalitet, men denne billignende gjenstanden har masse til felles med VW.
VW og Audi koster mer enn de er verdt, men de går billig. Vær obs på at 110 hk tdi har problemer med reg reim. Vær nøye med å skifte til rett tid, helst før. Forstillinga på eldre A4 og Passat er et kapittel for seg. Resten er brukbart.
Onde tunger: OPEL = Obehandlat Plåt, Endast Lackerard (ruster...). FORD = Fiks Og Reparer Daglig
Edited by kaos, 03 September 2009 - 19:05.