Hvilken SUV skal jeg velge?
#1
Posted 10 May 2009 - 21:08
Er på utkikk etter en SUV som i hovedsak skal brukes til landveieskjøring, men også en smule bykjøring og kjøring på dårlige skogsveier. Blir også å kjøre en del på dårlig brøyta veier og å parkere i snøskavler. Skal også trekke hest og snøscooter. Har tenkt på biler som er ca. 5-10 år gamle. Så langt har jeg sett på Grand Cherokee 3.1, Pajero 3.2 og 2.8, Terrano II 2.7, Landcruiser 3.0 og Patrol 3.0. Alle med diesel. Liker utseende på Grand Cherokee best og Terrano II minst Har så langt bare kjørt Pajero 3.2 over en lengre tidsperiode og den likte jeg godt. Vet at disse bilene akkurat ikke er like store, men hvordan vil dere vurdere de opp mot hverandre? Comfort, driftskostnad, hvem er best på vinterføre, hvilken egner seg best til å trekke henger osv. Finnes det andre alternativer der ute?
#2
Posted 16 June 2009 - 16:38
Er på utkikk etter en SUV som i hovedsak skal brukes til landveieskjøring, men også en smule bykjøring og kjøring på dårlige skogsveier. Blir også å kjøre en del på dårlig brøyta veier og å parkere i snøskavler. Skal også trekke hest og snøscooter. Har tenkt på biler som er ca. 5-10 år gamle. Så langt har jeg sett på Grand Cherokee 3.1, Pajero 3.2 og 2.8, Terrano II 2.7, Landcruiser 3.0 og Patrol 3.0. Alle med diesel. Liker utseende på Grand Cherokee best og Terrano II minst Har så langt bare kjørt Pajero 3.2 over en lengre tidsperiode og den likte jeg godt. Vet at disse bilene akkurat ikke er like store, men hvordan vil dere vurdere de opp mot hverandre? Comfort, driftskostnad, hvem er best på vinterføre, hvilken egner seg best til å trekke henger osv. Finnes det andre alternativer der ute?
Grand Cherokee WJ med 4,7 litern ! dog litt tørst
#3
Posted 30 June 2009 - 18:02
Er på utkikk etter en SUV som i hovedsak skal brukes til landveieskjøring, men også en smule bykjøring og kjøring på dårlige skogsveier. Blir også å kjøre en del på dårlig brøyta veier og å parkere i snøskavler. Skal også trekke hest og snøscooter. Har tenkt på biler som er ca. 5-10 år gamle. Så langt har jeg sett på Grand Cherokee 3.1, Pajero 3.2 og 2.8, Terrano II 2.7, Landcruiser 3.0 og Patrol 3.0. Alle med diesel. Liker utseende på Grand Cherokee best og Terrano II minst Har så langt bare kjørt Pajero 3.2 over en lengre tidsperiode og den likte jeg godt. Vet at disse bilene akkurat ikke er like store, men hvordan vil dere vurdere de opp mot hverandre? Comfort, driftskostnad, hvem er best på vinterføre, hvilken egner seg best til å trekke henger osv. Finnes det andre alternativer der ute?
Ville ha styrt unna Terrano, rett og slett en gammel konstruksjon og primitivt drivverk. Grand cherokee har jeg ikke erfaring med selv, men vet en som nå får feil på feil på en 01 modell, mye smårusk med den. Patrol er en stor bamse som du kommer langt inn i skauen med, men den har et drivverk uten midtdifferensial. dvs at du må koble ut 4wd på tørt føre. Landcruiser er en kjempebil, men dyr. Var sjøl gjennom samme "runden" i fjor, og endte tilslutt opp med en 01 Pajero 3,2 pga økonomi. LC90 var uaktuell da den ser ut som en 1992 modell, og LC120 ble for dyr. Er kjempefornøyd med Pajeroen, eneste minuset er noe motorstøy. Pajero har et meget godt drivverk, og den drar 3390 kg.
#4
Posted 30 June 2009 - 18:17
Ingen større problemer med min, bortsett fra at det skal byttes toppakning og kanskje en par topper nå. Dette var jeg klar over ved kjøp å fikk den derfor billig. Men Tror selv at du blir mindre plaga me en Toyota. Har du råd til en 3.2 pajero er detta en go bil. Hadde selv lyst på 90, men ble for dyr. At den ser ut som en 92 mod (skjønner ikke helt hvorfor noen synes det) spiller ingen rolle, så lenge du har så bra bil å kjøre. Får du tak i en med 24 motor å manuell så sparker det vistnokk rimelig bra i fra også.
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#5
Posted 01 July 2009 - 12:10
begge med V8 og 6,5TD og kan finnes som reg. under 3500kg
med forbruk på ca1,2l diesel på mila snitt uansett om du kjører tom bil eller drar fullt lass
Edited by Biringen, 01 July 2009 - 12:14.
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#6
Posted 06 July 2009 - 17:06
1 stk LC80 og 1 stk LC70
#7
Posted 29 July 2009 - 00:16
Har sjøl gammal røys av en Pajero II. 2,5 TD. Egentlig utrolig fornøyd til tross for krokan i kantene og tendenser til rust i ramma. Har gått 310 000 km, men motoren maler som en fornøyd katt etter et kvart drag på nøkkelen, uansett kulde og hvor lenge den har stått. Bemerkelsesverdig komfortabel. Genial 4WD. Super-select er greia. Sjalt inn og ut av 4wd i inntil 100 km/t. Sperre bak og sperre på senterdiff. Svært lite krøll med systemet i følge Mitsubishiverkstedet mitt. Et av de beste 4WD-systemene på eldre biler? Har aldri likt japseplastbiler, men denne liker jeg godt. En 2,8 fra 98 - 00 er sikkert en kongebil!
En annen kompis hadde en Landcruiser HDJ-avstørstetypen fra 95 (tror jeg) med 4,3 liter TD. Beist av en bil. Her får en solide greier! Og tøffere enn toget og. Her lukter det MANN! Solgte den da den var litt dyr å eie...
En skuddsikker greie er Gelandewagen. Tre sperrer. Klatrer opp ned i fjellveggene (ikke uten grunn at forsvaret fremdeles har noen, og har hatt dem siden 80-tallet). Solide saker, men kanskje ikke den råeste komforten på landevegen. De senere utgavene er nok bedre, men de har også en pris som overgår det meste om den har bakseter.
En onkel av meg, og en annen jeg kjenner har Cherokee 2,5 td. Tøffe å se på, men du verden for en traktor... Denne klarer jeg ikke å sitte i sjøl! Bråker, rister og humper. Direkte ukomfortabel synes jeg.
Kan for øvrig nevne at kona hadde en Landrover Freelander i fire år og 60 000 km. Ble advart mot at det var en drittbil, men på de årene hadde vi null ekstra kostnader utenom service. Tok seg utrolig bra frem. Dro løs en HiAce som hadde kjørt seg fast, i oppoverbakke i sørpesnø, så 4WD-systemet må da være bra nok da! Ulempen er at den er liten. I tillegg savnet jeg lavgir. Grei komfort. Tøff i trynet i forhold til "halvsmeltede" japsesuver som er støpt i samme, myke forma. Eller "homsejeeper" som en kompis kalte RAV4, CRV, Grand Vitara, mfl...
Mest for penga er kanskje Terrano II, Pajero II har bra 4wd og komfort, men ruster i ramma, Landcruiser har kvalitet, men høy pris, G-wagen er bra på det meste, unntatt pris.
Patrol har jeg ikke særlig kjennskap til, men ble advart for et par år siden mot dårlige kjøreegenskaper på landevei i forhold til Pajero og Landcruiser. Derfor så jeg ikke etter dem. Landcruiser ble for dyrt...
Edited by kaos, 29 July 2009 - 00:23.
#8
Posted 29 July 2009 - 17:28
Kjøper du Jeep med dieselmotor bør du styre unna de før 2002..Italienske motorer = "problemer" det er her Jeep har fått et dårlig rykte fra.
Alle Grand Cherokee etter 2002 har dieselmotorer fra MB og etter dette ble det skrevet i en test i 4 wheeldrive at Jeep Grand Cherokee er et "skuddsikkert kjøp"
Grand Cherokee WJ med Quadradrive er vel markedets beste 4x4 system med georotor differensialbremser både i fordelingskasse , foraksel og bakaksel...kongebil på vinterføre.
Du må ikke forveksle Grand Cherokee med en Cherokee her som KAOS skriver...enorm forskjell både ang. komfort og utseende
Skal du kjøpe gamlere Jeep gå da for bensiner med automat..... drit i forbruket, det sparer du fort inn i forhold til dieselreprasjoner.
Synes Toyota er en knakende bra bil men det er så bedrøvelig med utstyr i de, som det også gjendspeiler seg i andre Japsebiler; derfor var mitt valg enkelt og det angrer jeg ikke på.
-90 GMC Sierra 6.2 Detroit Diesel QCLB
-12 Yamaha Nytro X-ride MCX 300 turbo
-02 Chrysler Grand Voyager 2.5 CRD
-00 BMW E46
#9
Posted 30 July 2009 - 12:49
Kjøper du Jeep med dieselmotor bør du styre unna de før 2002..Italienske motorer = "problemer" det er her Jeep har fått et dårlig rykte fra.
Alle Grand Cherokee etter 2002 har dieselmotorer fra MB og etter dette ble det skrevet i en test i 4 wheeldrive at Jeep Grand Cherokee er et "skuddsikkert kjøp"
Grand Cherokee WJ med Quadradrive er vel markedets beste 4x4 system med georotor differensialbremser både i fordelingskasse , foraksel og bakaksel...kongebil på vinterføre.
Du må ikke forveksle Grand Cherokee med en Cherokee her som KAOS skriver...enorm forskjell både ang. komfort og utseende
Skal du kjøpe gamlere Jeep gå da for bensiner med automat..... drit i forbruket, det sparer du fort inn i forhold til dieselreprasjoner.
Synes Toyota er en knakende bra bil men det er så bedrøvelig med utstyr i de, som det også gjendspeiler seg i andre Japsebiler; derfor var mitt valg enkelt og det angrer jeg ikke på.
Synes ikke en helt skal slakte 3,1 diesel'n i WJ'en. Jeg har hørt litt av hvert om den gamle 2,5 diesel-maskinen som stod i XJ og ZJ (selv om slike rykter gjerne kommer om de fleste biler når dem trekker på årene), men har ikke hørt om særlige problemer med 3,1 som ble tatt i bruk ved introen av WJ-modellen i -99. Min far har hatt slik og jeg har min på 4-året uten noen som helst former for rariteter.
Av min erfaring kan jeg driftsmessig varmt anbefale Grand Cherokee WJ. Tøff å se på, god komfort og ufattelig fremkommelighet!
Selv vurderer jeg nå å bytte ut min Jeep, av følgende grunner:
- Begrenset bagasjeplass, som nok er bedre i Patrol, Pajero, GW og Landcruiser. Det blir trangt når jeg skal dra på hundebur og barnevogn i tillegg til feriebagasjen...
- Dieselforbruket. Ettersom jeg har flyttet mere usentralt og skal pendle lenger vei til jobb ønsker jeg noe som går billigere, men jeg tviler på at noen av de overnevnte vognene blir alternativ for meg av den grunn.
- Ønske om nyere bil. Jeg har aldri tidligere eid en bil i mer enn 18 måneder, og ønske om å fornye seg melder seg. Synes også det er betryggende å vite at familien kjører forholdsvis moderne redskap til barnehage, butikk, jobb og ferieturer.
Om en velger å kjøpe seg en Grand Cherokee, vil jeg dog gi følgende tips: Ikke kjøp Laredo !
Først og fremst vil en ha større glede av å ha en Limited fordi den ser bedre ut (ikke matt, grå plast rundt på bilen), fordi den har skinn-interiør og 2-soners klima-anlegg. Dette utgjorde en god prisforskjell når bilen var ny men har så godt som ubetydelig forskjell nå på brukt-markedet, dog er det noe som gjør bilen mye mere attraktiv og lettomsettelig den dagen en skulle ønske å selge...
Svein A.Stiansen
#10
Posted 25 September 2009 - 22:23
Litt primitiv når det gjelder 4wd system, ingen senterdiff så du kobler inn 4wd kun når du trenger det.
Pajero 3,2, har hatt en sånn. Min hadde gått 160000 km og var ikke problemfri.. Ingen dyre havarier på den jeg hadde, men stadig noen småting. Råsterk trekkbil, bra automatkasse, men til tross for moderne oppbygning av bilen syns jeg ikke den lå så mye bedre på veien enn terranoen. (kan skyldes en veldig høy sittestilling kanskje..)
Avansert 4wd system med full sperre på midtdiff og bakdiff. Litt mye støy fra motor. og du skal kjøre veeldig fint for å komme under literen..
Grand cherokee. Har ikke eid en, men sjefen min har eid både 2005 cherokee, 2005 grand cherokee 3,1 og wrangler. Har nå godt over til BMW og Mercedes, var stadig elektronisk tull med alle fra JEEP. De er tøffe og se på, gode å kjøre men er vel kanskje litt varierende kvalitet..
Patrol: har eid en, savner den.. Brutal primitiv sjarm med generøs plass er vel overskriften her. De første med 3 literen var det mye serviceinnkallinger på, så vurderer du en slik så sørg for at servicene er fulgt. de siste med 6 syl. og 2,8 var ganske problemfrie, (om ikke veldig spreke..) Brukte rett over literen ved blanda kjøring.
Stive akslinger foran og bak, ikke senterdiff, men noen hadde sperre bak. Grei komfort på humpete vei og en råtass i skogen, men litt tørst og treg.
Landcruiser 90. Har en nå, og er hittil veldig fornøyd. Robust bil, litt motorstøy men bedre å kjøre på svingete veier enn de andre jeg har hatt. Genialt enkelt 4wd system med fulltime 4wd, låsbar senterdiff og noen modeller har sperre bak. Resten har diffbrems bak. Passe stor syns jeg, bredere enn terranoen, og smalere enn patrol. Gå til http://nlck.no/forum...php?f=37&t=6954 for å lese mer om den. Kunne gjerne vært registrert for høyere hengervekt enn 1875 kg, for den drar greit 2500! Er vel også den bilen av de aktuelle som synker minst i verdi. Utsende på de aktuelle er smak og behag, men går du for modeller med "riktig" farge, greie hjul og skjermbreddere så kan vel alle se bra ut!
#11
Posted 05 October 2009 - 21:43
Kan anbefele SSangyong Musso/ Daweoo Musso.
Denne suven er betydelig rimeligere siden den er litt ukjent.
Jeg har 2,9tdi i min. Motoren er laget av Mercedes-Benz og finnes også i gelenderwagen.
Min kan trekke 2,8 tonn, og klarer det uten problem..
Den kan man sette inn 4x4 opp til 80 km/t, og har lavgirserie.
Den er robust og klarer seg bra offroad. Diff-sperre i lavgir.
Du får en god Musso for 100000,- 99-01 modell.
Med og uten automat..
Den er verd en titt....!
#12
Posted 07 October 2009 - 19:32
Kan anbefele SSangyong Musso/ Daweoo Musso.
Denne suven er betydelig rimeligere siden den er litt ukjent.
Jeg har 2,9tdi i min. Motoren er laget av Mercedes-Benz og finnes også i gelenderwagen.
Min kan trekke 2,8 tonn, og klarer det uten problem..
Den kan man sette inn 4x4 opp til 80 km/t, og har lavgirserie.
Den er robust og klarer seg bra offroad. Diff-sperre i lavgir.
Du får en god Musso for 100000,- 99-01 modell.
Med og uten automat..
Den er verd en titt....!
Jeg har eid forskjellige 4x4, blant annet Suburban, Blazer, Cherokee, Grand Cherokee, Patrol og nå Dodge RAM og Land Cruiser.
Av disse er jeg ikke i tvil, Land Cruiser for alle penga hvis du tenker problemfritt bilhold, gode kjøreegenskaper og lavt verditap, men kunne også gått for en Pajero 3,2 DiD, tøff bil som er god å kjøre det også.
Skulle den Autofile delen av meg valgt så hadde jeg nok rangert annerledes, Dodge Rammen min har bensinmotor med 10 hissige sylindre, Suburbanen hadde V8 på 5,7 liter, begge disse er autfile greier med feeling og drag, Patrolen var en skikkelig herlig bamse (01 mod, 7-seter) som vi fortsatt savner, men når dette er sagt så blir det nok en nyere brukt Land Cruiser på fruen den dagen vi skal bytte konebil, vi er kjempefornøyde kort og godt.
Når det gjelder far i familien så blir det sikkert noen svære drivstoffsugende beist, eller en Tahoe med gassdrift, men det er pga at jeg liker slike biler og har en bensingjerrig Audi som pendlerbil
1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor
"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"
#13
Posted 11 October 2009 - 16:15
#14
Posted 20 October 2009 - 15:29