Skal handle dodge ram. Hjelp ønskes i molde.
#1
Posted 25 June 2011 - 15:32
Lurte derfor på om det var noen her inne som kunne hjulpet meg og tatt en test på fødepumpen på den før jeg kjører nedover igjen. Skal ned til sørlandet, så greit at alt er ok. Forsto dieselpumpen var litt dyr
Betaler gjerne litt for arbeidet. Bedre og oppdage eventuellt problem før det er for sent.
Kan forresten kontaktes på tlf 47 85 74 47.
#2
Posted 25 June 2011 - 19:50
5.9 Cummins Diesel
#3
Posted 26 June 2011 - 05:39
#4
Posted 26 June 2011 - 22:28
5.9 Cummins Diesel
#5
Posted 29 June 2011 - 10:47
Det er commonrail eller VP44-pumpe på denne? Om det er den vanlige VP44-pumpa så er det et testuttak på bajoenbolten der hvor diesel kommer fra filteret og inn på pumpa.. Ethvert verksted med litt respekt for seg selv har testutstyr for dette. Det er en standard koboling der som er lik på mange biler.. Trykket skal ikke være lavere enn 10psi på tomgang med motoren i gang. Litt lavere trykk kan påregnes om du kun kjører fødepumpa. Fødepumpa kan du kjøre alene ved å vri på tenninga og bare såvidt vri om nøkkelen til starteren går for så å slippe nøkkelen. Da skal pumpa gå en viss tid. Litt usikker på hvor testuttaket er på utgavene med commonrail.
Sjekk litt feilkoder samtidig. Feilkoder leses av i displayet for kilometerstand.. Vri tenninga PÅ, AV, PÅ, AV og PÅ innen noen skeunder. La tenninga stå på og feilkodene vil komme opp fortløpende.. Feilkodene er standard OBDII-koder.
Du bør uansett oppgradere fødepumpa. Som skrevet er det mange gode alternativer der ute med mange forskjellige meninger. Den eneste pumpa jeg kun har sett positiv omtanke om er FASS sine systemer.. AirDog, BD flowMax, Carter osv har blandede rykter. Jeg har BD FlowMax og er overhode ikke fornøyd.
Edited by wazzza, 29 June 2011 - 10:51.
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#6
Posted 29 June 2011 - 11:59
#7
Posted 29 June 2011 - 12:28
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#8
Posted 29 June 2011 - 13:16
Kan ikke tenke meg at dette er noe du bør bekymre deg så mye for. Start motoren og så åpner du tappekrana på dieselfilteret og ser om du har bra flow ut av slangen. Ha en tom brusflaske under slangen for det kommer mye diesel
Skal du allikevel bytte fødepumpe i fremtiden så kan jeg anbefale Fass, den er litt dyrere en andre pumper, men du får servicedeler til den og bør gå nærmest evig.
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#9
Posted 29 June 2011 - 13:30
http://www.finn.no/f...nnkode=29078256
Er ikke trimmet og gått helt original hele tiden. er da girkassen noe jeg bør bekymre meg for sånn umiddelbart? Noen som kjenner bilen?
#10
Posted 29 June 2011 - 16:26
Vil en vanlig OBD scanner fungere på disse da?
Alle andre biler fra Chrysler krever jo Chrysler sin DRB scanner, vil tro samme gjelder for Dodge?
Er forresten ikke alle feilkoder som kommer opp i displayet i speedometer.
92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)
04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt
03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20 *solgt
01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt
#11
Posted 29 June 2011 - 17:26
Har den gått uten trim og tunge hengere og hatt regelmessig service på kassa så er det god sjanse for den går en stund til. RE47 kassa i 2.gen går gjerne 160 000km++ i orginaltilstand uten noe særlig problemer. RE48 kassa i 3.gen skal være en del bedre, men varmen og høyere moment dreper denne også til slutt. Så hvis du passer på og tar den ut av OD når det begynner å krype ned på turtall i tunge motbakker med henger og forsøker å være mest mulig i lock-up så lever kassa lenger. Monter gjerne en manuell bryter på Lock-up. Vær også obs på ved rygging med henger fyker tempen fort opp på kassa, det er fort gjort å glemme sånt.
En OBD II scanner skal ta alle feilkoder, og er den avansert så kommer også kodene fram i klartekst. Men en slik scanner kan ikke gå inn og gjøre forandringer og justeringer slik den orginale DRB-scanneren klarer. En mellomting er f.eks Smarty som er utviklet med siste software-versjon og ved tilbakestilling til orginal vil den legge inn den siste tilgjengelige flashen, samtidig som den trimmer litt og er en feilkodeleser
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#12
Posted 29 June 2011 - 20:33
Det med bryter på lockupen? Hvordan monteres den, og hvordan brukes det? Dsv, kan man kjøre med den på hele tiden, eller kun i spesielle situasjoner?
#13
Posted 01 July 2011 - 09:51
Er ikke bare fordeler med en slik bryter for det er en del en må tenke på. For det første så vil du få problemer i kryss O.L hvis du glemmer å slå den av, da vil i beste fall motoren kveles. Orginalt så er heller ikke kassa bygd for å gire opp i lock-up og det gir store belastninger på kassa. I prinsippet kobler du bort clutchen fullstendig
Min Goerend-kasse er bygd for egen bryter på lock-up. Den tåler å gire i lock-up, og ikke minst så slipper den lock-up når kassa går i 1. gir.
Om du googler "mystery switch" og Dodge eller Cummins så finner du nøyaktig beskrivelse på hvordan man gjør dette. Er enkelt, er egentlig å jorde en av ledningene som går mellom PCM og kassa.
Gratulerer med ny bil forresten, og velkommen til oss Dodge gutta
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje