Gå til innhold



Foto

Skal handle dodge ram. Hjelp ønskes i molde.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
12 replies to this topic

#1 storbonden

storbonden

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 390 Innlegg:

Posted 25 June 2011 - 15:32

Hei. Skal opp til molde lørdag 9/7. Skal hente meg en dodge ram 2003 cummins 24ventiler.
Lurte derfor på om det var noen her inne som kunne hjulpet meg og tatt en test på fødepumpen på den før jeg kjører nedover igjen. Skal ned til sørlandet, så greit at alt er ok. Forsto dieselpumpen var litt dyr smile.gif
Betaler gjerne litt for arbeidet. Bedre og oppdage eventuellt problem før det er for sent.

Kan forresten kontaktes på tlf 47 85 74 47.

#2 BigMac

BigMac

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 53 Innlegg:

Posted 25 June 2011 - 19:50

Slik jeg har forstått det er det den "summelyden" du hører i ca ti sekunder etter du slår på tenningen som er fødepumpa. Slutter med ett reléklikk. Så hvis du hører den lyden, så virker pumpa. Hvis ikke, er den gåen dry.gif
2003 Dodge RAM 2500 Quad Cab
5.9 Cummins Diesel

#3 storbonden

storbonden

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 390 Innlegg:

Posted 26 June 2011 - 05:39

Den kan vel gå, men likevel levere for lite diesel slik at hoved pumpa tar kvelden? var forresten en som sa til meg at det kunne være mulig disse pumpene på nyere biler var bedre enn de gamle. Har 305 hester originalt i den. Noen som vet??


#4 BigMac

BigMac

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 53 Innlegg:

Posted 26 June 2011 - 22:28

Nei, jeg vil tro at en slik elektrisk pumpe vil virke slik den skal til den tar kvelden. Ellers er det ingen stor sak hverken tids- eller pengemessig å bytte eller oppgradere fødepumpe. Finnes mye bra aftermarket med/uten vannutskillerfilter, f.eks. FASS og Big Dog
2003 Dodge RAM 2500 Quad Cab
5.9 Cummins Diesel

#5 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 29 June 2011 - 10:47

Fødepumpa kan gå og levere diesel, men med alt for lite trykk og mengde. Mi pumpe var tatt kvelden da jeg kjøpte den, men visste det ikek før jeg monterte chipen hvor jeg har avlesning av fødetrykket.

Det er commonrail eller VP44-pumpe på denne? Om det er den vanlige VP44-pumpa så er det et testuttak på bajoenbolten der hvor diesel kommer fra filteret og inn på pumpa.. Ethvert verksted med litt respekt for seg selv har testutstyr for dette. Det er en standard koboling der som er lik på mange biler.. Trykket skal ikke være lavere enn 10psi på tomgang med motoren i gang. Litt lavere trykk kan påregnes om du kun kjører fødepumpa. Fødepumpa kan du kjøre alene ved å vri på tenninga og bare såvidt vri om nøkkelen til starteren går for så å slippe nøkkelen. Da skal pumpa gå en viss tid. Litt usikker på hvor testuttaket er på utgavene med commonrail.

Sjekk litt feilkoder samtidig. Feilkoder leses av i displayet for kilometerstand.. Vri tenninga PÅ, AV, PÅ, AV og PÅ innen noen skeunder. La tenninga stå på og feilkodene vil komme opp fortløpende.. Feilkodene er standard OBDII-koder.

Du bør uansett oppgradere fødepumpa. Som skrevet er det mange gode alternativer der ute med mange forskjellige meninger. Den eneste pumpa jeg kun har sett positiv omtanke om er FASS sine systemer.. AirDog, BD flowMax, Carter osv har blandede rykter. Jeg har BD FlowMax og er overhode ikke fornøyd.

Edited by wazzza, 29 June 2011 - 10:51.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#6 storbonden

storbonden

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 390 Innlegg:

Posted 29 June 2011 - 11:59

Er vel vanlig hovedpumpe på denne og. Skal prøve få han til og få en sjekk på trykket på fødepumpa før jeg henter den. Har også en obdII feilkode leser som jeg har tenkt ta med opp. Hvilke feilkoder bør jeg merke meg spesiellt? Og hvor sitter diagnoseporten på disse bilene?

#7 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 29 June 2011 - 12:28

på min 2.gen er porten til høyre for førerplass, nederst på dashbordet. Er vel egentlig ikke noen spesielle koder å se etter.. De skumle kodene kommer ofte først når dieselpumpa har tatt kvelden, de så kalte "death codes"... Om du får en P1693 så betyr det at det er andre feilkoder en plass, men jeg har opplevd å ikke finne ut av det... Når du sjekker feilkoder med tenningsnøkkel-trikset får du opp både P ECU og P PCU-koder.. Om du får P1693 i P ECU betyr det at en annen feilkode ligger i P PCU og omvendt..
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#8 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 29 June 2011 - 13:16

Fødepumpa på 3.gen (fra 03) ligger i tanken og trykker diesel frem til høytrykkspumpa til railen foran på motoren. De er langt fra så utsatt for fødepumpehavarier som 2.gen 24v som har en helt elendig Carter fødepumpe som suger diesel fra tanken.

Kan ikke tenke meg at dette er noe du bør bekymre deg så mye for. Start motoren og så åpner du tappekrana på dieselfilteret og ser om du har bra flow ut av slangen. Ha en tom brusflaske under slangen for det kommer mye diesel smile.gif

Skal du allikevel bytte fødepumpe i fremtiden så kan jeg anbefale Fass, den er litt dyrere en andre pumper, men du får servicedeler til den og bør gå nærmest evig.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#9 storbonden

storbonden

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 390 Innlegg:

Posted 29 June 2011 - 13:30

Det hørtes bedre ut. Da trenger jeg kansje ikke være fullt så bekymret for dieselfeilen? Er forresten denne bilen. Prisen er ikke riktig by the way smile.gif
http://www.finn.no/f...nnkode=29078256
Er ikke trimmet og gått helt original hele tiden. er da girkassen noe jeg bør bekymre meg for sånn umiddelbart? Noen som kjenner bilen?

#10 Chryslercrap

Chryslercrap

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 387 Innlegg:

Posted 29 June 2011 - 16:26

QUOTE(storbonden @ 29 Jun 2011, 12:59) <{POST_SNAPBACK}>
Er vel vanlig hovedpumpe på denne og. Skal prøve få han til og få en sjekk på trykket på fødepumpa før jeg henter den. Har også en obdII feilkode leser som jeg har tenkt ta med opp. Hvilke feilkoder bør jeg merke meg spesiellt? Og hvor sitter diagnoseporten på disse bilene?


Vil en vanlig OBD scanner fungere på disse da?
Alle andre biler fra Chrysler krever jo Chrysler sin DRB scanner, vil tro samme gjelder for Dodge?
Er forresten ikke alle feilkoder som kommer opp i displayet i speedometer.

92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)

04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt

03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20  *solgt

01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt

 


#11 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 29 June 2011 - 17:26

Bilen ser jo helt grei ut den, ikke ser det ut som en §1-15 bil heller. Var ikke så lekker den fillerya på tunellen, men det viser vel at eieren er opptatt av å bevare bilen sin i steden for fjas.

Har den gått uten trim og tunge hengere og hatt regelmessig service på kassa så er det god sjanse for den går en stund til. RE47 kassa i 2.gen går gjerne 160 000km++ i orginaltilstand uten noe særlig problemer. RE48 kassa i 3.gen skal være en del bedre, men varmen og høyere moment dreper denne også til slutt. Så hvis du passer på og tar den ut av OD når det begynner å krype ned på turtall i tunge motbakker med henger og forsøker å være mest mulig i lock-up så lever kassa lenger. Monter gjerne en manuell bryter på Lock-up. Vær også obs på ved rygging med henger fyker tempen fort opp på kassa, det er fort gjort å glemme sånt.

En OBD II scanner skal ta alle feilkoder, og er den avansert så kommer også kodene fram i klartekst. Men en slik scanner kan ikke gå inn og gjøre forandringer og justeringer slik den orginale DRB-scanneren klarer. En mellomting er f.eks Smarty som er utviklet med siste software-versjon og ved tilbakestilling til orginal vil den legge inn den siste tilgjengelige flashen, samtidig som den trimmer litt og er en feilkodeleser smile.gif
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#12 storbonden

storbonden

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 390 Innlegg:

Posted 29 June 2011 - 20:33

Det med henger tror jeg ikke blir noe problem. Har ikke stor henger lappen, og bilen vil bli brukt fortrinnsvis som familiebil smile.gif
Det med bryter på lockupen? Hvordan monteres den, og hvordan brukes det? Dsv, kan man kjøre med den på hele tiden, eller kun i spesielle situasjoner?

#13 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 01 July 2011 - 09:51

Om du ikke har tenkt til å dra tung henger så bør du ikke bry deg noe om en slik bryter. Den blir brukt til å få motorbrems i unnabakker og få lock-up om en må ligge f.eks i 50 opp en lang bakke på lavt gir. Da blir ikke kassa så varm.
Er ikke bare fordeler med en slik bryter for det er en del en må tenke på. For det første så vil du få problemer i kryss O.L hvis du glemmer å slå den av, da vil i beste fall motoren kveles. Orginalt så er heller ikke kassa bygd for å gire opp i lock-up og det gir store belastninger på kassa. I prinsippet kobler du bort clutchen fullstendig

Min Goerend-kasse er bygd for egen bryter på lock-up. Den tåler å gire i lock-up, og ikke minst så slipper den lock-up når kassa går i 1. gir.

Om du googler "mystery switch" og Dodge eller Cummins så finner du nøyaktig beskrivelse på hvordan man gjør dette. Er enkelt, er egentlig å jorde en av ledningene som går mellom PCM og kassa.

Gratulerer med ny bil forresten, og velkommen til oss Dodge gutta smile.gif
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje