Hei!
Jeg fikk kjøpt meg en Jeep Cherokee XJ for under vrakpanten høsten 2013, som var ment som en "jaktbil", men endte heller opp som et morsomt prosjekt (Fortsatt jaktbil)
Litt om bilen:
Jeep Cherokee XJ 1991 4.0L
- Automat med innkoblar firhjulsdrift.
- El. seter
- Cruisekontroll
- Fjernstyrt sentrallås
- El. vinduer
- Chrysler bakdiff
- Skinnseter foran ( baksete ligger i låven
Forrige eier hadde latt bilen stå stille i 4 år, før jeg kom med cash i hånda å henta bilen.
Hadde den gjennom EU og strøyk med glans! Hadde noen toer feil, men ikke så alvorlige feil. Fikk feil på drivaskelkryss, lysbryter (ingen lys fungerte foran), hjullager bak:
- Bytta lysbryteren, den hadde jo selvfølgelig brent opp. Måtte reparere stikkeren, og bestemte da at jeg ikke skulle gjøre dette en gang til! Strømmen går jo gjennom bryteren, på disse bilene, så jeg la like så gjerne opp nytt ledningnett med relè så nå er det bare styrestrøm som går gjennom bryteren
- Drivakselkrysset, det gikk rett vest! Skrudde ut stikkakselen og guffa ned hele dritten med rustoff i håp om at det skulle fungere når jeg skulle presse, optimist! Bilen har stått stille lenge, og det har satt sine spor, endte med en knekt stikkaksel, rett på interweben å skaffe en ny! Fikk den og monterte uten noen problem
- Hjullager bak, det tok jeg på jobben en hobbykveld. Det gikk egentlig smertefritt. Chrysler bakdiff, så har en låsering inni diffen, fikk bytta olje på diffen samtidig, så ble saker det, bytta likegjerne begge hjullagerene når jeg var i gang, samt simringene. Lagde meg en lang forlenger og banka dem rett ut, og smelte inn noen nye, lett sak
- Dundra den gjennom etterkontroll og henta skiltene, RTR
Det jeg har gjort med den i ettertid:
- Montert Led-bar på taket. 240W 19000 Lumen, lagt opp eget ledningsnett m/relè og bryter (kremt, arbeidslys som "ikke" går på fjernlysa)
- Montert 100W Xenon Bøtter i grillen 2x4000 Lumen, la like så gjerne opp nytt ledningsnett her også m/ relè og bryter (sturselige halogenbøtter fra før)
- Montert 55W/75W Xenon H4 ettermonteringskit i hovedlampene. (Skal ikke stå på lysa når det er en jaktbil )
- Hevet 4.5" fra Rough Country
- Montert 32" hjul fra Nomax
- Byttet olje og filter + o-ringer
- Byttet bremseslanger
Planer for bilen:
- Skal pusse den ned til sommeren og lakkere den mattsvart
- Skal understellbehandling
- Bytte hengerfestekontakt, er ikke helt med.
Div feil som skal rettes opp:
- Bakvisker fungerer ikke (får strøm bak, regner med det er motor)
- Bremsekraftforsterkeren lever sitt eget liv. Plutselig slutter den å fungere, pedalen blir har, plutselig fungerer den igjen og pedalen blir normal. (Tenkte med en gang vakum, så skulle sjekke dette, men ja ikke tysk dette, er hydrauliskbremsekraftforsterker fant jeg fort ut. Så hvis det er noen der ute som har veldig peiling på dette, så kom gjerne med noen gode råd
- El.Seter fungerer ikke. Har ikke giddi å sett så mye på dette enda da sete står i perfekt stilling for meg Har kontrollert sikring, den er hel.
Har desverre ikke bilder fra bilen når jeg hentet den. Men sånn ser den ut etter litt arbeid!
Edited by coverty1dk, 26 March 2014 - 19:16.