The French mod.
#1
Posted 15 August 2008 - 11:10
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#2
Posted 18 August 2008 - 16:09
kom borti denne sia for et halvt år siden, og har samlet isammen noen mellomdiffkasser og to 5-trinns kasser som skal gå til pers!
men har bare ennå ikke hatt tid til å begynne på det.
#3
Posted 18 August 2008 - 17:50
kom borti denne sia for et halvt år siden, og har samlet isammen noen mellomdiffkasser og to 5-trinns kasser som skal gå til pers!
men har bare ennå ikke hatt tid til å begynne på det.
Har litt sånnt smådela ligganes å sleng æ også, så det bi
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#4
Posted 18 August 2008 - 18:54
Største problemet med denne modifikasjonen, er vel kostnade og/eller å finne noen som har en "trådgnist", og som kan justere tannhjulet.
Et tips her, er å ta kontakt med en stansemaker. Alle som lager stanseverktøy har trådginstemaskiner...
#5
Posted 18 August 2008 - 19:51
Største problemet med denne modifikasjonen, er vel kostnade og/eller å finne noen som har en "trådgnist", og som kan justere tannhjulet.
Et tips her, er å ta kontakt med en stansemaker. Alle som lager stanseverktøy har trådginstemaskiner...
Kan du førklar dæ litt bedre??
E ikke heilt med hær....
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#6
Posted 19 August 2008 - 18:34
E ikke heilt med hær....
Skal prøve:
Først litt innfformasjon om EDM teknikken:
http://en.wikipedia....harge_machining
For å få det nye tannhjulet til å passe, så bruker han en "trådgnist" til å kutte vekk tennene på det orginale tannhjulet. Han velger å bruke trådgnisten, fordi den ikke ødelegger herdingen i orginalhjulet (metallet blir ikke varmt under bearbeidingen) , samt at den kutter/brenner like lett i herdet stål som i bløtt. Diameteren på skiven som han lar bli igjen, antar jeg at stemmer med navhullet på det nye tannhjulet. (Har ikke fått kona til å oversette hele orginalversjonen. Mulig at han justerer opp hullet i det nye tannhjulet også.) Tilslutt presser han på det nye tannhjulet på skiven som stod igjen etter det gamle. (presspassning,varmet tannhjul, kald aksel prinsippet...)
Han fraråder å løsne orginalhjulet, da det er presset på plass med en kraft av 200kg. Hvis man prøver å demontere orginalhjulet er sjansen stor for at ting blir ødelagt, samt at monteringen i ettertid også er en tricky operasjon.
Siden det ikke akkurat tusser av EDM maskiner her til lands, tenkte jeg at et lite tips kunne være til hjelp.
Håper at dette var litt mer oppklarende...
Edited by origo, 19 August 2008 - 18:37.
#7
Posted 19 August 2008 - 20:20
Først litt innfformasjon om EDM teknikken:
http://en.wikipedia....harge_machining
For å få det nye tannhjulet til å passe, så bruker han en "trådgnist" til å kutte vekk tennene på det orginale tannhjulet. Han velger å bruke trådgnisten, fordi den ikke ødelegger herdingen i orginalhjulet (metallet blir ikke varmt under bearbeidingen) , samt at den kutter/brenner like lett i herdet stål som i bløtt. Diameteren på skiven som han lar bli igjen, antar jeg at stemmer med navhullet på det nye tannhjulet. (Har ikke fått kona til å oversette hele orginalversjonen. Mulig at han justerer opp hullet i det nye tannhjulet også.) Tilslutt presser han på det nye tannhjulet på skiven som stod igjen etter det gamle. (presspassning,varmet tannhjul, kald aksel prinsippet...)
Han fraråder å løsne orginalhjulet, da det er presset på plass med en kraft av 200kg. Hvis man prøver å demontere orginalhjulet er sjansen stor for at ting blir ødelagt, samt at monteringen i ettertid også er en tricky operasjon.
Siden det ikke akkurat tusser av EDM maskiner her til lands, tenkte jeg at et lite tips kunne være til hjelp.
Håper at dette var litt mer oppklarende...
hmm... hadde igrunn tenkt til å spenne tannhjulene opp i en dreibenk og dreie de ned der jeg, men da risikerer jeg med andre ord å ødelegge dreistålet og svekke herdingen på tannhjulene?
EDM-maskin, er det det samme som en plasma-skjærer eller er dette noe annet igjen?
#8
Posted 19 August 2008 - 21:02
EDM-maskin, er det det samme som en plasma-skjærer eller er dette noe annet igjen?
Ligg langt unna plasmaskjæreren, da er det mye bedre å bruke dreibenken...
Trådgnisten fungerer omtrent som en båndsag, der sagbladet er byttet med en tynn kobbertråd.
Ved hjelp av kontrollerte kortsluttninger brenner kobbertråden gjennom stålet. Prosessen foregår i et oljebad...
Kan godt hende at dreibenken funker. Det spørs naturligvis på herdingen av tannhjulet. (gjennomherdet/settherdet/nitrert osv)
Har du tilgang på en dreibenk så er jo det den desidert billigste metoden å prøve først...
#9
Posted 20 August 2008 - 06:51
Trådgnisten fungerer omtrent som en båndsag, der sagbladet er byttet med en tynn kobbertråd.
Ved hjelp av kontrollerte kortsluttninger brenner kobbertråden gjennom stålet. Prosessen foregår i et oljebad...
Kan godt hende at dreibenken funker. Det spørs naturligvis på herdingen av tannhjulet. (gjennomherdet/settherdet/nitrert osv)
Har du tilgang på en dreibenk så er jo det den desidert billigste metoden å prøve først...
Aha, nu e æ me
Da bi det dreibenk
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#10
Posted 26 August 2008 - 07:42
Når det gjelder presspasning og tannkrans derimot ville eg være forsiktig dersom det er lagringer i senter av akselen? Her kan det bli uønskede endringer pga oppvarmingen og presset i pasninga.
bilder og tekst her: http://terrengbil.co...yper/index.html
Husk på at reduksjon av giring fører til ditto økning av momentet så oppheng og girhus får like mange prosent økning i momentbelastning som giringa er endra.
Edited by yakuza, 26 August 2008 - 07:46.
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#11
Posted 27 August 2008 - 21:50
Men lurer litt på det største drevet som må dreies av og krympes på...
hvor mange mm forskjell skal det dreies på inner-ringen på treet i forhold til ytterringen med tennene på? slik at jeg får et godt nok spenn imellom de begge når de er satt isammen... og er det evt en mulighet å punktsveise i de 6 hullene, eller vil da alt bare vri seg?
#12
Posted 24 September 2008 - 19:01
Fikk montert den nye transferkassa på bilen igår. Den maler ennå som en metall-kvern, men den fungerer ihvertfall!
Sliter med at drevene "kniper" på et punkt, men det går seg mere og mere til etterhvert som jeg kjører den inn.
Men litt facts på den nye utvekslinga: (NB: i lavserie, da høyseriedrevene ennå er som de er)
Den gamle transferkassa måtte rotere ca 2 ganger på inngående aksel (fra girkassa) for å gi 1 runde på utgående akslinger.
Den modifiserte transferkassa må rotere ca 3 ganger på inngående aksel (fra girkassa) for å gi 1 runde på utgående akslinger.
I tillegg har jeg tatt tiden når jeg lot bilen tusle på tomgang i 1 lav opp en bakke på en gitt avstand med stoppeklokke:
Med den gamle transferkassa så brukte jeg 68 sekunder opp bakken.
Med den modifiserte transferkassa så brukte jeg nå 210 sekunder opp den samme bakken.
Dette da med dieselmotor og 32" dekk.
#13
Posted 24 September 2008 - 20:24
Fikk montert den nye transferkassa på bilen igår. Den maler ennå som en metall-kvern, men den fungerer ihvertfall!
Sliter med at drevene "kniper" på et punkt, men det går seg mere og mere til etterhvert som jeg kjører den inn.
Men litt facts på den nye utvekslinga: (NB: i lavserie, da høyseriedrevene ennå er som de er)
Den gamle transferkassa måtte rotere ca 2 ganger på inngående aksel (fra girkassa) for å gi 1 runde på utgående akslinger.
Den modifiserte transferkassa må rotere ca 3 ganger på inngående aksel (fra girkassa) for å gi 1 runde på utgående akslinger.
I tillegg har jeg tatt tiden når jeg lot bilen tusle på tomgang i 1 lav opp en bakke på en gitt avstand med stoppeklokke:
Med den gamle transferkassa så brukte jeg 68 sekunder opp bakken.
Med den modifiserte transferkassa så brukte jeg nå 210 sekunder opp den samme bakken.
Dette da med dieselmotor og 32" dekk.
NAJS!!!!
har du bilda i fra når du laga??
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#14
Posted 04 October 2008 - 10:11
så jeg legger de ut på en ny tråd
Edited by vladimir, 04 October 2008 - 10:41.
#15
Posted 04 October 2008 - 10:59
så jeg legger de ut på en ny tråd
hmm.... selv om jeg åpner en ny tråd så får jeg kun tildelt ca 1mb til filvedlegg.... (og jeg har 16 bilder å legge ut)
må jeg rezise de alle til kjempesmått eller finnes det en annen måte å legge ut bilder på her?
#16
Posted 04 October 2008 - 12:51
må jeg rezise de alle til kjempesmått eller finnes det en annen måte å legge ut bilder på her?
Du må bli supermeldem, da får du mere plass, evt så kan du vel legg det ut på ei anna sie, å så link tell dem.
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#17
Posted 04 October 2008 - 12:51
må jeg rezise de alle til kjempesmått eller finnes det en annen måte å legge ut bilder på her?
Du må bli supermeldem, da får du mere plass, evt så kan du vel legg det ut på ei anna sie, å så link tell dem.
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#18
Posted 08 October 2008 - 22:00
Dette er bilde fra girkassa, drevet fra 3 giret skal tas ut herifra.
...og byttes ut med det minste drevet på den øvere stammen.
her ser du den orginale stammen til venstre, og stammen med det nye drevet til høyere.
som du ser så er tennen på det nye drevet feil vei.
dette er difrensialen m/diffsperre og "solhjul" ifra transferkassa.
dette må demonteres for å brukes i den midtere stammen hvor det skal presses på.
dette er bilder av den midtere stammen. den orginale stammen til høyere, og den modifiserte til venstre.
Denne stammen har jeg dreid ned, mens "solhjulet" har hatt sin orginale inner-ring (for å beholde mest mulig styrke i drevet) for deretter å bli varmet/presset på den neddreide stammen.
Bare det å dreie av denne stammen tok 2 timer pga herdinga....
Dette er baksiden. har her dreid et spor og sveiset hele veien rundt i små omganger mens den har kjølt seg ned mellom hver omgang for å være sikker.
MEN! til å begynne med "kneip" disse drevene på et punkt når kassa ble varm, og regner med at det har blitt no vridning etter sveisinga likevel.
Mitt forslag er å legge den på gassgrillen en stund så den blir god og gjennomvarm, for så å sveise for å slippe det ekstreme varmesjokket.
her ser vi det nye drevet som skal presses på vedsiden av det gamle. det nye er mye tykkere, og må dreies tynnere, så det ikke vil subbe i diff-huset eller i veggene på transferkassa.
du ser også at disse nye tennene er motsatt vinklet.
gammel stamme, løst drev ("solhjul fra transferdiffen") og ferdig neddreid og påsveiset på stamme
dette er huset til transferkassa. den må freses ned der hvor det nye drevet i den midtere stammen vil treffe. her er den ferdig utfrest.
dette er huset til diffrensialen på den nedere stammen. denne må dreies ned så den ikke går imot det nye drevet som er sveiset på den midtere stammen.
her ser dere hvor mye som er dreid av i omkrets...
og i dybden.
Her ser du alle de 3 stammene satt isammen, og utifa bildene ser du hvorfor vi må dreie det store drevet tynnere, og dreie av huset til difrensialen på den nedre stammen.
ferdig montert!
her er det store drevet på den midtere stammen rett over der jeg måtte frese ut i huset.
#19
Posted 08 October 2008 - 22:25
Var tannhjulet gjennomherdet, eller var det det bare det ytre sjiktet som var hardt?
#20
Posted 09 October 2008 - 16:00
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!