Gå til innhold



Foto

Vurderer kjøp av Kemppi sveiseapparat


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
28 replies to this topic

#1 Tombra

Tombra

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 485 Innlegg:

Posted 07 March 2009 - 22:39

Hei!

Tenkte å begynne å sveise igjen, har ikke tatt i et sveiseapparat siden videregående.
Har sett meg ut dette apparatet:
MinarcMig™ Adaptive 150
http://www.kemppi.co...95?opendocument

Innspill og evt andre tips til apparater?

Er nybegynner, så finnt med ikke alt for mye innstillingsmuligheter, samtidig som det gir ok resulteter.

Bruksområdet er diverse småjobber hjemme, sveising på biler, og noe på traktor og redskap.

Kemppien over blir kanskje litt liten til de groveste jobbene, men det får gå, legger ikke 10-tusenvis av kroner i noe som blir brukt såppas skjeldent. Samtidig vil jeg ha noe som fungerer når det først brukes, altså ikke noe ræl jeg må plages med hver gang.
Venter på pristilbud fra Fossdal Services AS og Tess nå.

En ting til; Sveisemaske!
Er det samme hva man skaffer seg der? Skal ha selvblendende selvfølgelig, noe man må tenke på?
Pajero "Tassen"

#2 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 08 March 2009 - 01:04

Kemppi lager sveiseapparat av høy kvalitet, og selv om det der er ett lite apparat så tror jeg du vil bli godt fornøyd. Men du må nok finne deg i å sveise bare med tynn tråd, f.eks. 0,8mm, noe som igjenn betyr at du må smøre deg med tålmodighet på de store sveisejobbene. Kemppi er også ett av de dyreste merkene, jeg ville kanskje satset på ett større apparat fra en billigere produsent.

Når det gjelder sveiseapparat så er det mye å tjene på å handle brukt. Jeg kjøpte nylig ett brukt Kemppi 250 mig-apparat for 2500kr, skulle jeg kjøpt ett tilsvarende nytt ett så måtte jeg nok blø ut med 20-30 høvdinger. Og bortsett fra en slitt sangepakke er apparatet godt som nytt.

Sveisemaske ja. Selvblendende maske er herlig, men er maska av dårlig kvalitet blir det bare irritasjon av det. Sveiser du lite så kjøp heller en gammeldags maske. Når du først kjøper selvblendene så er det viktig at den ytterste delen av visiret er utbyttbar. Sveisesprut setter seg lett fast, og da sperrer det etterhvert for synet. Det er også fint om maska dekker mye av hodet, især på sidene og halsen, så slipper du plager med solbrenthet på halsen og sveisesprut i ørene om du ligger på siden.
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#3 bj

bj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 123 Innlegg:

Posted 08 March 2009 - 01:26

Må si meg helt enig med deg snømann.
Kempi er bra kvalitet, har bare brukt elektroder aldri tråd men har vært fantastisk fornøyd med apparatet.
Ang sveisemaske så er det riktig som nevnt med utskiftbart glass,så viss du ikke sveiser noe spesielt mye er det bare å anbefale vanlig glass.
Du får noen vanlige masker med stort glass har vært veldig fornøyd med det.
Lykke til med valg av sveise apperat.
Dette skal vi få til!!??

#4 Tombra

Tombra

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 485 Innlegg:

Posted 08 March 2009 - 13:02

Har vurdert brukt apparat ja, men hvor finner man disse? Ser på finn.no, men er ikke allverden å finne.
Hadde kanskje vært ideelt med mulighet til å bruke pinner også, men jeg har aldri had teken på elektrodesveising, og så skjeldent som det vil bli brukt blir det nok for dyrt (?)

Flere innspill ang maske? Trodde da selvblendende var et selvsagt valg jeg men?

Takk for innspill så langt!
Pajero "Tassen"

#5 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 08 March 2009 - 14:10

QUOTE(Tombra @ 8 Mar 2009, 14:02) <{POST_SNAPBACK}>
Har vurdert brukt apparat ja, men hvor finner man disse? Ser på finn.no, men er ikke allverden å finne.
Hadde kanskje vært ideelt med mulighet til å bruke pinner også, men jeg har aldri had teken på elektrodesveising, og så skjeldent som det vil bli brukt blir det nok for dyrt (?)

Flere innspill ang maske? Trodde da selvblendende var et selvsagt valg jeg men?

Takk for innspill så langt!



Billigste esab maska me blending funka heilt fint. å har utbyttbart glass. Dem e litt treg ja, men ikke nåkka spesiellt plagsomt me mindre du jobba som sveiser 7,5 tima før dag. Dyr e dem heller ikke. 1000 krona.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#6 McZuk

McZuk

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 148 Innlegg:

Posted 08 March 2009 - 14:33

Skal kjøpe en miniarc mig 180 selv denne uke. Har litt flere 'funksjoner' en 150'en og en kan sveise alu og rostfritt med den. Det beste er at de to apperater bruker 230 en phase strøm.
Får min ifra Tema-norge, ce var en del billigere en fossdal.

Edited by McZuk, 08 March 2009 - 14:34.


#7 swamp

swamp

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 512 Innlegg:

Posted 09 March 2009 - 10:03

Hva må du gi for disse to typene du har sett på?
_________________________________________________


#8 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 09 March 2009 - 11:52

QUOTE(AMan @ 8 Mar 2009, 14:10) <{POST_SNAPBACK}>
Billigste esab maska me blending funka heilt fint. å har utbyttbart glass. Dem e litt treg ja, men ikke nåkka spesiellt plagsomt me mindre du jobba som sveiser 7,5 tima før dag. Dyr e dem heller ikke. 1000 krona.

Eg har denne maska, og syns den er noko treg i innslaget ja. kan bli litt sår i augene med heftig og intens punkting.. Ellers er den heilt super i bruk med bøyler og komfort og innstillinger.
Regner med en får det en betaler for, og den einaste som er billigare er vel den på jula til 599,- og esab må no være bedre kvalitet.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#9 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 09 March 2009 - 11:55

QUOTE(McZuk @ 8 Mar 2009, 14:33) <{POST_SNAPBACK}>
Det beste er at de to apperater bruker 230 en phase strøm.

3-fase sveiseapparater har meir stabil strøm og er mykje bedre å sveise med enn 1-fas.

Men om en ikkje har tilgang på 3-fas der en skal sveise er nok valget enkelt ja..

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#10 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 09 March 2009 - 12:19

Hvis du ikke skal sveise spesielt mye så ville jeg ha gått for ett pinneapparat istedet. De er billigere og mer allsindige, og det går fort å lære seg. Eneste problemet er tynnplater, da er elektroder ganske håpløst. Som nevnt over så er 3 faseapparater bedre enn 1 fase, men har du kun tilgang på 1 fase så er det greit nok.

Jeg har prøvd mange esab-masker, og jeg er overasket over hvor dårlige de er. Nå er de maskene jeg har prøvd litt gamle, men jamgamle masker av andre fabrikater har vist seg å være mye bedre. Go' maska mi er av typen Nova Protect. Holdbarheten er kanskje så som så men den fungerer kjempegodt, og den er billig.
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#11 General Lee

General Lee

    Secret Squirrel

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 684 Innlegg:

Posted 10 March 2009 - 13:18

Like godt Optrel Satelite maska mi, dekker godt og mye justeringsmuligheter både på blending og selve maska så den sitter godt på hodet.
Road Warrior

#12 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 10 March 2009 - 17:18

QUOTE(yakuza @ 9 Mar 2009, 11:52) <{POST_SNAPBACK}>
Eg har denne maska, og syns den er noko treg i innslaget ja. kan bli litt sår i augene med heftig og intens punkting.. Ellers er den heilt super i bruk med bøyler og komfort og innstillinger.
Regner med en får det en betaler for, og den einaste som er billigare er vel den på jula til 599,- og esab må no være bedre kvalitet.



Hm det har ikke æ merka noe tell, har den gamle (den som ikke ser ut som en alien) med blending mellom 10 å 11. Mi e treg, men synes det e mest etter at du har sveisa, altså den blenda bra når æ beynn... men så tar det jo evighete før den blenda opp igjen.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#13 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 10 March 2009 - 17:21

QUOTE(yakuza @ 9 Mar 2009, 11:55) <{POST_SNAPBACK}>
3-fase sveiseapparater har meir stabil strøm og er mykje bedre å sveise med enn 1-fas.

Men om en ikkje har tilgang på 3-fas der en skal sveise er nok valget enkelt ja..



Æ har et Esab C200 1fas. Kan ikke si at æ merka no spesiellt negativt med at det e 1fas, men så har æ aldri prøvd et tellsvaranes nytt apparat i 3fas. 1fas e et kjempevalg dersom du ikke ska ha apparatet fast i et verksted, før du kan bruk det overalt, å mitt, kan du også bruk på ei 16 amp sikkring. Eineste bakdelen me det e jo at det ikke e så veldig fløttbart. Anbefales i alle fall, men kosta jo litt.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#14 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 12 March 2009 - 00:41

Bruker selv en Minarc Mig 180 og en Master Tig 2300 på jobb, og har sveist opp til sertifikat på dette. Ville ikke ha byttet ut Minarcen med noe annet, og jeg har sveist mye med Esab før. Det lille apparatet parkerer de fleste når det gjelder stabilitet og pålitelighet. Ingen problem selv med 90 m 1,5 kvadrat skjøteledning. Dette har du heller ingen problemer med på større jobber. Sveiser 12mm stål med 3 larver på 1mm tråd. Sveiser normalt på tykkelser mellom ca 3 og 7mm, og bruker da 0,8mm. Det er også dette apparatet er optimalisert for.

Har du råd, vil jeg absolutt anbefale Minarcen som en hobbymig. Dette fordi den skjemmer deg bort med enkel instilling. Du stiller inn det forholdet du vil ha mellom strøm og mating. Når du så justerer matingen, følger strømmen automatisk etter i samme forholdet. Enklere kan det nesten ikke bli, og det er jo innstillingen de fleste hobbysveisere sliter med.


Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.

#15 McZuk

McZuk

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 148 Innlegg:

Posted 13 March 2009 - 16:49

Da har jeg hente en miniarc mig 180 idag. Gleder meg å få prøvd den.

#16 McZuk

McZuk

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 148 Innlegg:

Posted 13 March 2009 - 20:11

Får nok ikke bruk den for på mandag. Jeg åpne den for a sette i tråd og knappen til luke var jo knekt og den vil ikke holde seg lukket. Irriterende, men er nok ikke problem å bytte. Det eneste jeg var skeptisk til var det at det hele er laget i plast. Ellers ser det ut til å være en god apperat, men å bruke så mye penger og ikke få brukt den engang er veldig irriterende.

#17 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 15 March 2009 - 21:05

Litt surt, men det ordner seg garantert. Du har garantert kjøpt et apparat du blir fornøyd med.
Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.

#18 SuZuKi_ToV

SuZuKi_ToV

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 16 March 2009 - 17:01

Kan anbefale Minarc 150 eller 180 den serien der på det sterkeste. Jeg er stor fornøyd. Mitt 150 minarc kan sveise opp til 4mm, men kan jo smøre litt til oppå det igjen så holder i masse vis smile.gif Trenger man mer varme og skal sveise mer enn 4mm er det uten tvil best med pinner om man kan å sveise med det. Gir den beste innbrenningen.

Har ikke vært noe galt med mitt apparat. Og et lite pinne apparat om du skal ha det, er nok ikke så dyrt.
Medlemms nr 217 i Suzuki 4x4 Club Norway.

#19 McZuk

McZuk

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 148 Innlegg:

Posted 16 March 2009 - 21:08

Har nå fått ordne min, de i butikken hadde aldri sett at det skjer. Fikk prøve litt idag, er veldig fornøyd. Blir nok mer testing til helg.

#20 Tombra

Tombra

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 485 Innlegg:

Posted 17 April 2009 - 10:53

Ble lagt litt på is dette, men nå står apparatet i garasjen biggrin.gif

Har ikke brukt det så mye ennå, men er MEGET fornøyd så langt. Enkelt i bruk, og takler det meste virker det som. Skal i hovedsak brukes til tynnplatesveising (har visst kommet et nytt prosjekt i garasjen), men for morro skyld sveiset jeg sammen et 4-kantstål som hadde gått av på traktoren her. På tross av tykkt stål gikk det over all forventning! Slipa en fuge imelom, og la 3 larver rundt hele. Ble knallbra!

Annbefaler Kemmpi MinarcMig 150 på det varmeste smile.gif
Pajero "Tassen"