Gå til innhold

Foto

Lakkering av bil med sprøyte

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
18 replies to this topic

#1 kaos

kaos

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 395 Innlegg:

Posted 01 April 2009 - 21:54

Dette har jeg lite greie på... Vasket bilen min her om dagen og fikk like greit lyst å kjøre ut i nærmeste gjørmehull og dekke over lakken med møkk! Utrolig slitt i lakken. Slik er det å kjøpe møkkete bil i vintermørket...

Lurer derfor på om jeg rett og slett skal dra over et lag eller to med ny lakk!

Er rimelig grønn på slik, men har kompressor og lakksprøyte som skal holde mål. Fadern lakkerte båten min for noen år siden, og det ble da bra i hvertfall.

Bilen er en Pajero 1992, med mørk rød metallic med perlemoreffekt (kutanirød tror jeg kanskje den heter).
Lakken er vannbasert. Skal jeg la den tørke mellom lagene, eller legge vått i vått?
Skal lakkere i garasjen. Der er det ca ti pluss. Er dette for kaldt? Hva er ideelt? Er jo kjekt nå, med tanke på at det ikke er insekter som lander i lakken på panseret...

Regner ikke med perfekt resultat, men alt er bedre enn slik det er nå!

Edited by kaos, 02 April 2009 - 14:04.

#2 Lars'ern

Lars'ern

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 01 April 2009 - 22:55

Lakkering har jeg lite greie på. Men det jeg vet, er att du trenger fargen, og klarlakk, siden det er metallic-lakk. Også har jeg hørt att du trenger ei spesiell sprøyte til vannbasert lakk, men det vet jeg ikke om stemmer. Når jeg lakket planet mitt, så ventet vi 15-20min mellom hvert strøk, men jeg brukte vanlig lastebil-lakk.

Men er det ikke greiere å prøve med en skikkelig rubbing og polering? Er ihvertfall billigere å prøve det enn å kjøpe lakk til flere 1000.
Lars'ern

Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#3 kaos

kaos

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 395 Innlegg:

Posted 02 April 2009 - 09:20

Rubbing og polering hjelper nok dessverre bare på matt lakk med litt striper. På min er det et par dypere striper og en og en kvart milliard steinsprutmerker, pluss en og annen liten bulk. Det geniale er jo så klart at bilen er ganske mørk, mens grunninga under er veldig lys. Det er med andre ord en ganske hvitprikkete bil! Har gått over med airbrush og pensel, men det blir jo ikke veldig pent av det.

Mye mulig jeg bare tar fronten og nede på dørene, men det blir vel penest om jeg tar alt. Taket gidder jeg ikke ta.

Hadde nok ikke kjøpt bilen hadde jeg visst hvor ille den var, men når en er så dum å se på møkkete bil i mørket... whistle.gif

Den er pen langt fra, men langtfra pen! laugh.gif

#4 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 02 April 2009 - 19:06

Ville stukket innom en som driver med bilpleie først jeg... Helt utrolig hva de gutta får til, både med matt lakk og riper/steinsprut...

Rød lakk er den som oksyderer fortest, og dermed fortest ser slitt ut....

Har en onkel som drev med dette i mange år, og har sett mange biler som var "håpløse" se helt greie ut igjen

#5 Jeeps

Jeeps

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 02 April 2009 - 19:08

Et anna alternativ er å få en klasse på videregående skole avd lakk.... til å lakke bilen. Dei kan få til det meste dei og:)
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#6 dibben

dibben

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 02 April 2009 - 20:06

Jeg sprøyta bilen med bengalakk.Den Ble og fin langt fra,men langt fra fin...Er myyyye mer arbeid enn det ser ut som.Pussing,sparkling,maskering+++
5 om dagen :)

Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!

#7 egulbr

egulbr

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 297 Innlegg:

Posted 02 April 2009 - 20:28

Grunnarbeidet er veldig viktig for å få ett godt resultat. Alle bulker og riper må sparkles og pusses. Og legge på ett strøk eller to med fyller grunning først. Den tetter det meste av små riper og ugjevnheter. Så er det sikkert mulig å få det sånn nogelunde bra ved å lakke selv.
1997 Toyota Hilux 2.4 D

#8 Hummer

Hummer

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4114 Innlegg:

Posted 03 April 2009 - 10:41

lurer litt på dette sjøl faktisk , håper og prøve og lakkere subben til sommern , en gang må bli den første.
er jo ikke værre enn at om det blir dårlig kan man sette det bort og få det bra igjen laugh.gif

Roy S. Hansen - " er en så genialt intuitiv fører "
Hummer H2
.

#9 kaos

kaos

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 395 Innlegg:

Posted 03 April 2009 - 15:57

Mye arbeid ja. Blir noe småtteri å pusse. Får se om det blir igjen litt av skattepenga! Er så stygg at kostemaling hadde blitt penere enn slik den er nå...

#10 anders88

anders88

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 21 April 2009 - 20:26

Er det noen som vet hvor man får kjøpt lastebil lakk??? Vil ha en lakk som tåler at det er noen tre som koser med bilen når man kjører i skogen..

#11 dibben

dibben

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 22 April 2009 - 19:10

Kjører nok samme lakk som personbiler,men det du kan gjøre,er å kjøpe traktorlakk eller gravemaskinlakk. Kult med en CAT kul bil da smile.gif
5 om dagen :)

Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!

#12 anders88

anders88

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 22 April 2009 - 20:11

Åja,, noen som vet noe nettbutikk som selger traktorlakk da?? Allerede en patrol der i bor med CAT farge tongue.gif

#13 Jeeps

Jeeps

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 22 April 2009 - 20:17

QUOTE(anders88 @ 22 Apr 2009, 21:11) <{POST_SNAPBACK}>
Åja,, noen som vet noe nettbutikk som selger traktorlakk da?? Allerede en patrol der i bor med CAT farge tongue.gif

Bl.a Økonomideler selger lakk i orginalfarge til dei fleste traktormerker og maskiner:)
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#14 aeomholt

aeomholt

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 30 April 2009 - 11:19

Man trenger ikke spesialsprøyte til vannbasert base. Kun litt større dyse om jeg ikke husker feil.
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#15 kaos

kaos

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 395 Innlegg:

Posted 01 May 2009 - 19:40

Har litt original acryllakk til bilen min, og har så vidt testet ut dette på en skjermbue. Ble faktisk ikke så høggende gæli med sprøyte til en drøy hundrelapp på Biltema. Alt ble imidlertid rasert da jeg sprøytet gammel klarlakk på... Lakken skilte seg og begynte å renne, og sprayboksen spyttet like godt på i tillegg... Skal uansett skjermbreddere på, og da blir det borte likevel. Det er med andre ord ingen krise.

Likevel, skal prøve å vannslipe med 1200-papir jeg har liggende og prøve med ny klarlakk på boks. Driter jeg meg ut da? Spiller jo ikke så stor rolle hvordan det blir seende ut under skjermbredderne, så det er jo rett og slett et slags testområde! Men dumt å gjøre noe som er helt dødfødt fra begynnelsen.

#16 JonasE

JonasE

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 02 May 2009 - 19:23

det er bare å kjøre på med sliping det. når du vannsliper så kan det se ferdig slipt ut selv om det er "appelsinhud", så husk å tørk av og se nøye mot lyset at det er helt slett smile.gif

vask godt over med vann når du er ferdig, og vask med siliconfjerner, isopropanol eller lignende , før du begynner å lakkere. lykke til wink.gif

#17 aeomholt

aeomholt

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 04 May 2009 - 09:42

Den blå "proff-sprøyta" på biltema til 3-400kr er mer enn god nok til et bra resultat.
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#18 Tam

Tam

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 195 Innlegg:

Posted 04 May 2009 - 10:22

QUOTE(aeomholt @ 4 May 2009, 10:42) <{POST_SNAPBACK}>
Den blå "proff-sprøyta" på biltema til 3-400kr er mer enn god nok til et bra resultat.

Dette kommer helt an på hvilken kvalitet du vil ha på jobben. Er du ikke opptatt av finish og kjører mye mellom trær i skog og mark og ikke er nøye på litt sig osv osv og bare skal ha en farge på bilen duger Biltema sprøyta og lakkering på egenhånd. Godt grunnarbeid er svært viktig dersom du stiller krav på at det skal se litt ok ut. Det er en grunn til at skikkelig lakkering koster mye penger men da er resultatet i en helt annen divisjon enn det en amatør får til. Ville vel ikke gjort det på en offroader som brukes ordentlig akkurat.

#19 kaos

kaos

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 395 Innlegg:

Posted 04 May 2009 - 11:47

Synes det er litt vanskelig det her med å få det pent. Vanskelig å vite hvor fin dusjen skal være og hvor tykt en skal sprøyte (hvor mange lag) både av farge og klarlakk. Lurer på å få tak i en ny forskjerm (eller godt brukt) og rett og slett prøve meg fram til jeg får et fint resultat. Dumt å pusse og dille fælt for så å få et håpløst resultat! Den ene forskjermen (kanskje begge - har ikke turt å se på den andre enda...) bør likevel skiftes pga litt knekkebrød nederst. Å ta hele bilen har jeg ikke verken tid eller ork til, men kunne tenkt meg å ta nedre halvdel av dørene og kanskje panseret.

Bommer ikke nå?:

Acryllakk: Legge vått i vått
Vannbasert: La det tørke mellom hvert strøk

Er det samme visa med klarlakk?

Skal i hvertfall ikke gjøre som kompisen. Lakkerte først en runde med farge, gikk deretter inn og tok en kaffe, for deretter sprøyte på nytt lag. Resultatet ble sandpapiraktig! Dette var acryllakk, og den hadde vel begynt å tørke i boksen etter en halvtime...

Edited by kaos, 04 May 2009 - 11:51.